Nu när de sista hyacinterna blommat ut har jag klippt ner och lagt dem i en låda som jag förvarar i källaren ända fram till våren. Då plockar jag upp hyacinterna och gräver ner dem i rabatten istället och så småningom blommar de rikligt igen!

Jag minns hur jag som liten gjorde snöbollar och la i frysen och plockade fram en varm dag i juli. Hur surrealistiskt det kändes. – Va? Finns det verkligen snö på riktigt? Så mycket snö att man inte ens kan ta sig fram på gräsmattan. Hur står jag ut under vintern?! Ungefär samma sak är det när hyacinterna blommar på våren och försommaren. Det är fel lukt på fel årstid. Men eftersom jag älskar julen kan jag komma på mig själv med att börja längta efter tomtar och glögg där jag ligger dubbelvikt i rabatten och rensar ogräs. Velpotta!