Jag är så glad att jag börjar med julförberedelserna så tidigt! December är alldeles för kort för att hinna njuta på och jag är lika paff varje år när jag plötsligt upptäcker att det bara är några få dagar kvar till julafton! Var sjutton tog tiden vägen?  Vi har i alla fall gjort det mesta julstöket färdigt – nu återstår bara en del paketinslagning och piff och fix. Men inga jobbiga saker egentligen! Inte efter idag när vi gjorde bort Den Stora Julstädningen.

Vi brukar inte julstäda så där överdrivet i vanliga fall – bara göra en helt vanlig städning –  men i år blev det så ändå. Det var nämligen hög tid att linoljesåpa golven som vi inte skurat sedan i somras. Så vi tömde varje rum på nedervåningen och Jakob linoljesåpade dem noggrant. Och jag tror jag torkade varenda list i hela huset under tiden. Vi konstaterade att vi aldrig städat så noggrant någonsin. Jobbigt värre. Men nu luktar det vansinnigt gott här hemma! Linoljesåpa är det bästa som finns. Efter en dag med händerna i skurvattnet är de alldeles lena och mjuka! Ångrar inte en sekund att vi valde skurgolv. Visst är det lite jobbigt att skura så noggrant två gånger om året. Å andra sidan skurar vi aldrig golvet i vanliga fall utan dammsuger bara så det jämnar ju ut sig.