Jag gjorde en intervju i Resume dÀr jag gav mina bÀsta tips för annonsörer som vill synas hos influensers. Den fick mig att fundera pÄ vilka förÀndringar som kommer ske i blogg och instagramvÀrlden under 2017. HÀr Àr mina spaningar. 

  • Vi kommer se en vĂ„g av bloggare som lĂ€mnar tidningsportalerna för att sjĂ€lva sĂ€lja reklam. Detta som en följd av att mĂ„nga av de stora förlagen nu inför helt vansinniga kontrakt dĂ€r de tar över upphovsrĂ€tten pĂ„ materialet som produceras i bloggen. Och dessutom erbjuder bloggaren “generösa” 15 procent av intĂ€kterna pĂ„ sĂ„lda sponsrade inlĂ€gg, medan de sjĂ€lva tar 85 procent. Vansinnigt sa Bull. Annonsmarknaden Ă€r mycket mer mogen nu Ă€n för bara nĂ„gra Är sedan sĂ„ att sĂ€lja samarbeten och annonser Àr enklare Ă€ven om man har en mindre blogg.
  • FĂ€rre banners sĂ€ljs pĂ„ bloggar och de ersĂ€tts av fler sponsrade inlĂ€gg. Dels pgav alla adblocks som folk installerar, dels pĂ„ grund av banner blindness. NĂ€r jag sĂ„lde annonser för tre Ă„r sedan ville alla ha banners och de som inte hade pengar köpte redaktionella inlĂ€gg. Jag skulle sĂ€ga att situationen nu Ă€r den omvĂ€nda. Med rĂ€tta. Dock tror jag att en kombination av de tvĂ„ Ă€r det absolut bĂ€sta för ett företag som vĂ€ljer att annonsera. PĂ„ BBCOn förra Ă„ret (dĂ€r jag och Annakarin förelĂ€ste om Digitalt Entreprenörskap och fem steg till att bli en nyckelspelare i sin nisch) nĂ€mnde en annan förelĂ€sare att ROI (alltsĂ„ return of investment) för sponsrade blogginlĂ€gg Ă€r 650 procent. Mycket utvĂ€xling för de investerade kronorna med andra ord.
  • Nischade bloggar fortsĂ€tter vinna andelar. Vintagemode, vegetarisk mat, teknik, herrskor, frisyrer. Ju smalare nisch desto bĂ€ttre. Och desto enklare för annonsörerna att hitta rĂ€tt publik
  • Jag tror att den egna avsĂ€ndaren blir Ă€nnu viktigare i bloggvĂ€rlden. Massor av egentagna bilder, texter med tydlig avsĂ€ndare, stĂ€llningstaganden och reflektioner. Exempelvis har inredninstidningar  pĂ„ nĂ€tet blivit allt bĂ€ttre pĂ„ att sĂ€tta ihop listor, guider, pinterestbilder och collage av olika slag. Men de Àr jĂ€ttedĂ„liga pĂ„ att ha en egen röst och skriva nĂ„got med innehĂ„ll. DĂ€rför kommer bloggare som har detta att premieras av lĂ€sarna.
  • Vi kommer se hur det gĂ„r varvet runt pĂ„ instagram. 2015/2016 var grejen att lĂ€gga upp proffsigare och proffsigare bilder. Jag följde alla konton med schyssta bilder.  Men mĂ€rker nu att jag (och mĂ„nga med mig) tröttnat lite.  SjĂ€lv söker jag mig Ă„terigen till mer spontana och mindre “proffsigt” tagna bildflöden. Och framförallt instagramers som ocksĂ„ har nĂ„got att berĂ€tta i text.
  • Företagen kommer noggrannare granska statistiken för de influensers de samarbetar med. Har man 130 000 följare pĂ„ instagram men sĂ€llan snittar med Ă€n 1000 likes och nĂ„gra fĂ„  kommentarer per inlĂ€gg. DĂ„ Ă€r det kanske nĂ„got lurt. Jag sĂ€ger inte att det Ă€r sĂ„ – men det Ă€r möjligt att följare köpts.  Tror företag generellt kommer titta mer pĂ„ kvaliteten pĂ„ influenerns följare. Via bestnine2016 Ă€r de ju enkelt att jĂ€mföra hur mĂ„nga likes en instaprofil snittar per bild. Det Ă€r viktigare Ă€n antalet följare totalt.
  • Vi kommer se en vĂ„g av instagramare som gör samma resa som mĂ„nga bloggare redan har gjort – istĂ€llet för att sĂ€lja sig för lite gratisprylar kommer fler instagramers starta företag och fakturera för sina inlĂ€gg.
  • Sedan instagram gjorde om sina algoritmer tittar jag allt mer sĂ€llan in och scrollar i flödet som jag gjorde förut. IstĂ€llet gĂ„r jag in (iofs Ă€ven det allt mer sĂ€llan) och söker pĂ„ en specifik instagramer sĂ„ att jag kommer direkt till den personens flöde.
  • Jag tror att allt fler profiler och Ă€ven influensers kommer jobba med fler plattformar. Se sig sjĂ€lv som ett mediehus i miniatyr istĂ€llet för att “bara” vara bloggare eller youtubers. En oerhört spĂ€nnande utveckling som ytterligare konkurrensutsĂ€tter gammelmedia.