Som flicka fĂ„r man lĂ€ra sig att det viktigaste Ă€r att vara snĂ€ll och omtyckt. Om nĂ„gon inte tycker om en Ă€r det brĂ„ttom att försöka Ă€ndra pĂ„ det. Vi fostras att lĂ€gga ner orimligt mycket tid pĂ„ den uppgiften. Men Ă€r man aktiv i social medier tar det en minut innan man förstĂ„r att man Ă€r ogillad – ja ibland kanske till och med avskydd. Vad hĂ€nder dĂ„? Jo, vĂ€rlden fortsĂ€tter snurra och livet gĂ„r vidare. Och idĂ©n om att var omtyckt av alla blir genast omöjlig att uppnĂ„. Det tĂ„get har gĂ„tt. Det Ă€r lika bra att skita i det och köra Ă€ndĂ„. Och i den insikten finns en enorm frihet – att istĂ€llet lĂ€gga kraft pĂ„ att skapa, uttrycka sig, leva sitt liv!

Det hÀr brukar jag och Annakarin prata mycket om nÀr vi förelÀser. Vad hÀnder med en arbetsmarknad dÀr  unga tjejer har en plattform i sociala medier? NÀr de fÄtt lÀra sig att det Àr okej att inte vara omtyckt av alla. NÀr de blivit bÀttre pÄ att skriva, fota, uttrycka sina Äsikter, filma, hantera en publik och inte minst förhandla med annonsörer och samarbetspartners. Vad hÀnder nÀr dessa tjejer kommer ut pÄ arbetsmarknaden? Jag tror att det blir fantastiskt! Och jag Àr övertygad om att det Àr tack vare svenska tjejers starka digitala nÀrvaro och dominans i sociala medier som #metoo kunde bli sÄ stort hÀr! Unga kvinnor Àr tongivande, de tar plats, de vÄgar ha en Äsikt och de backar upp varandra.

Men hur mycket pratar man om allt det hÀr positiva? NÀstan ingenting alls. IstÀllet raljeras det över  folkhögskolor och gymnasium som utbildar influencers. Folk har moralpanik och tycker att vi som jobbar med det hÀr Àr vandrande reklampelare! Men lÄt oss bena ut det hÀr lite. Vad gör en influencer? Jo den skriver, fotar och filmar. Gör reklam och kanske ocksÄ en pod. Att skriv, fota, filma, jobba med reklam och göra radio Àr traditionellt respekterade yrken. Men hÀr kommer nu en generation unga tjejer som inte vÀntar pÄ att en redaktör, producent eller regissör sÀger att de duger. Nej, de snickrar en egen scen och stÀller sig pÄ den. Lockar till sig en egen publik. Och folk förfÀras eftersom de tycker att det som avhandlas dÀr Àr tjejgrejer, tjafs och ytligheter.

Ja, visst. Jag provoceras ocksÄ nÀr jag hör influencers uttala sig oallmÀnbildat och korkat. GÄ och lyssna lite pÄ Studio Ett kan jag kÀnna. Men bara för att de Àr oallmÀnbildade betyder det ju inte att de saknar kompetens som kan vara viktig i dagens samhÀlle. Att de inte har en roll att spela. Uppenbarligen har det ju gÄtt alldeles utmÀrkt för dessa korkade, outbildade och onödiga influencers att sÀtta en hel tidningsbransch i gungning.

Jag roade mig med att rĂ€kna hur mĂ„nga personer som Ă€r helt eller delvis beroende av min blogg för sin försörjning. Siffran landade pĂ„ tolv personer. DĂ„ har jag rĂ€knat snĂ€vt och inte tagit med fler Ă€n de som jag regelbundet betalar ut lön/ersĂ€ttning till och som har mig som sin viktigaste uppdragsgivare. Det Ă€r Ă€ndĂ„ tolv arbetstillfĂ€llen jag Ă€r med och skapar. Det tycker jag Ă€r rĂ€tt fantastiskt! Och förra Ă„ret blev min sajt vald till Årets Tidskrift av Internetworld (den vann över tidningar som Chef, Dagens SamhĂ€lle och KIT som har massor av anstĂ€llda och pengar). Det tycker jag Ă€r ett av mĂ„nga bevis pĂ„ att influencers inte nödvĂ€ndigtvis levererar mindre bra innehĂ„ll Ă€n gammelmedia.

Mycket kan man sÀga om influencers och jag vill sÀga det hÀr: Vi behövs. Vi gör ett bra jobb. Vi Àr med och förskjuter makten i det offentliga rummet. Och sjÀlvklart gör det ont för alla som inte tycker att unga kvinnors röster Àr viktiga.