Till influencerns försvar

Som flicka får man lära sig att det viktigaste är att vara snäll och omtyckt. Om någon inte tycker om en är det bråttom att försöka ändra på det. Vi fostras att lägga ner orimligt mycket tid på den uppgiften. Men är man aktiv i social medier tar det en minut innan man förstår att man är ogillad – ja ibland kanske till och med avskydd. Vad händer då? Jo, världen fortsätter snurra och livet går vidare. Och idén om att var omtyckt av alla blir genast omöjlig att uppnå. Det tåget har gått. Det är lika bra att skita i det och köra ändå. Och i den insikten finns en enorm frihet – att istället lägga kraft på att skapa, uttrycka sig, leva sitt liv!

Det här brukar jag och Annakarin prata mycket om när vi föreläser. Vad händer med en arbetsmarknad där  unga tjejer har en plattform i sociala medier? När de fått lära sig att det är okej att inte vara omtyckt av alla. När de blivit bättre på att skriva, fota, uttrycka sina åsikter, filma, hantera en publik och inte minst förhandla med annonsörer och samarbetspartners. Vad händer när dessa tjejer kommer ut på arbetsmarknaden? Jag tror att det blir fantastiskt! Och jag är övertygad om att det är tack vare svenska tjejers starka digitala närvaro och dominans i sociala medier som #metoo kunde bli så stort här! Unga kvinnor är tongivande, de tar plats, de vågar ha en åsikt och de backar upp varandra.

Men hur mycket pratar man om allt det här positiva? Nästan ingenting alls. Istället raljeras det över  folkhögskolor och gymnasium som utbildar influencers. Folk har moralpanik och tycker att vi som jobbar med det här är vandrande reklampelare! Men låt oss bena ut det här lite. Vad gör en influencer? Jo den skriver, fotar och filmar. Gör reklam och kanske också en pod. Att skriv, fota, filma, jobba med reklam och göra radio är traditionellt respekterade yrken. Men här kommer nu en generation unga tjejer som inte väntar på att en redaktör, producent eller regissör säger att de duger. Nej, de snickrar en egen scen och ställer sig på den. Lockar till sig en egen publik. Och folk förfäras eftersom de tycker att det som avhandlas där är tjejgrejer, tjafs och ytligheter.

Ja, visst. Jag provoceras också när jag hör influencers uttala sig oallmänbildat och korkat. Gå och lyssna lite på Studio Ett kan jag känna. Men bara för att de är oallmänbildade betyder det ju inte att de saknar kompetens som kan vara viktig i dagens samhälle. Att de inte har en roll att spela. Uppenbarligen har det ju gått alldeles utmärkt för dessa korkade, outbildade och onödiga influencers att sätta en hel tidningsbransch i gungning.

Jag roade mig med att räkna hur många personer som är helt eller delvis beroende av min blogg för sin försörjning. Siffran landade på tolv personer. Då har jag räknat snävt och inte tagit med fler än de som jag regelbundet betalar ut lön/ersättning till och som har mig som sin viktigaste uppdragsgivare. Det är ändå tolv arbetstillfällen jag är med och skapar. Det tycker jag är rätt fantastiskt! Och förra året blev min sajt vald till Årets Tidskrift av Internetworld (den vann över tidningar som Chef, Dagens Samhälle och KIT som har massor av anställda och pengar). Det tycker jag är ett av många bevis på att influencers inte nödvändigtvis levererar mindre bra innehåll än gammelmedia.

Mycket kan man säga om influencers och jag vill säga det här: Vi behövs. Vi gör ett bra jobb. Vi är med och förskjuter makten i det offentliga rummet. Och självklart gör det ont för alla som inte tycker att unga kvinnors röster är viktiga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

53 kommentarer på “Till influencerns försvar”

  1. Tack för ett insiktsskapande inlägg! Jag är en av dem som mycket riktigt fnyst åt detta “låtsasyrke” (dock aldrig mer eller mindre åt kvinnliga än manliga influencers givetvis, utan åt företeelsen i sig). Jag inser att jag hade långt ifrån hela bilden klar för mig och uppenbarligen inte har varit intresserad av att sätta mig in i rollen heller. Men nu! Såklart du har rätt! Tack för ny kunskap. Positiv frukostläsning, gillart ☺

  2. Det här med reaktionen på en förflyttning av makt, eller helt enkelt en förändring av den inarbetade ordningen, är så intressant! Våra hjärnor är ju programmerade att ogilla förändring men jag funderar en hel del på vad som gör att framförallt unga tjejer verkar drivas av det medan andra kämpar med näbbar och klor emot den.
    Oavsett så är det så jäkla coolt att följa den här utvecklingen. Du och många andra inspirerar till world take over.
    Tänker på den där underbara bilden som Villfarelser gjort. “De sa åt mig att sitta fint. Jag satte mig fult. De skulle aldrig få mig dit de ville”. Älskar den!

    1. Så intressant det du skriver om att just unga kvinnor tycks drivas av att förändra medan andra motverkar förändring. Antagligen för att de inser att det är de som har mest att vinna på förändring och att vi tack och lov lever i en tid där det trots allt blir allt mer accepterat. Loveit!

      1. Jag tror snarare att anledningen till att unga kvinnor seglat upp som de främsta influencersarna är för att de (indirekt) ser ett sätt att bli bekräftade. Precis som Clara skriver så har de uppfostrats i att visa upp en städad yttre fasad eller vara en god mamma eller vara sociala och tillmötesgående. När de fotar, skriver eller lägger upp filmer som visar just detta blir de bekräftade. De största influencersarna lever helt enkelt på att visa upp en fin fasad.

        1. Kan bara hålla med! Och de flesta influencers tycker iallafall inte jag bidrar till att göra världen så mycket bättre utan det handlar i många fall snarare om att skapa en konsumtionshets och ett ideal som “vanliga” unga tjejer ser upp till och får ångest av. OBS här tänker jag generellt på stora influencers, inte Clara, som jag tycker är en av få som jag tycker producerar ett oerhört kvalitativt innehåll. Säger inte att tidningar inte också bidrar till ouppnåeliga ideal, men tycker tyvärr att många influencers kunde producera betydligt bättre och mer genomtänkt material som inte enbart bygger på konsumtion och utseendehets.

  3. Som så ofta: plötsligt vänder du på steken och ger oss ett nytt perspektiv, ofta ett oväntat och fräscht. Glad att du gör det.
    Jag tycker personligen att 98% av influenserkonton som finns är ap-tråkiga och hetsar till det vi behöver allra minst: mer konsumtion. KÖPKÖPKÖP liksom. Så sorgligt. Och helt otidsenligt.

  4. Älskar det här med att “snickra sin egen scen”! Hur många av oss Influencers är det inte som inte passar att vara anställda på heltid och som vara styrda av andras mål och visioner i livet? Min drivkraft är MINA mål och visioner och jag tror att många av morgondagens unga inte kommer låta sig hunsas runt på någon annans scen hur som helst. Många av dem kommer bli Influencers!

  5. Jag håller helt med dig om att det är bra att unga tjejer får ta plats och skapar sig egna plattformar. Det finns numera mängder av platser på nätet där tjejer kan mötas och prata feminism, miljö och politik eller mer ytliga intressen som mode, smink, bakning, odling osv. Det är mycket bra! Men jag tycker också att det är viktigt att vara kritisk och ifrågasätta vad det är våra unga tjejer möter på nätet. För ärligt talat, de största influencerna på youtube och instagram bland unga, ägnar inte många inlägg åt att prata om något som rör vårt samhälle. Det är till stor del trams & pranks eller nakna bikinirumpor, galen konsumtion och utseendehets. Nyligen visade en studie att ökad psykisk ohälsa bland unga tjejer tros bero mycket på sociala medier. Man jämför sig med insta-tjejerna som har perfekta kroppar, lägenheter, märkesväskor och reser världen över och äter ostron & champagne på en tisdag. Det är så långt ifrån allmänbildande kultur man kan tänka sig. Jag tycker att vi måste prata om denna fördummande, ytliga och exkluderande typ av influencing. Ingen är perfekt men det skrämmer mig att det är detta som säljer bäst idag.

    1. Så bra sagt! Hålle verkligen med och tycker att Clara till viss del tar upp det i inlägget också. Men din tanke kräver ett nyanserat och välformulerat inlägg i sig själv!

    2. Exakt!! Så rätt!! Att vara influenser i sig behöver ju nödvändigtvis inte vara något negativt, om det använts rätt som jag tycker absolut det gör i Claras fall eller varför inte hos t.ex. Linnea Claesson eller Lady Dahmer. Men det är ju knappast de som är de största influenserna hos de allra yngsta eller tonåringarna där “influeras” de ju i största mån av skönhets och konsumtionshets, DET tycker jag är det viktigaste att diskutera och kritisera i detta influensersamhälle.

  6. Alltså, ursäkta språket, men jäklars vad bra du är när du ryter ifrån💪✊👏

  7. Jag tror att den största maktförskjutningen från gammelmedia till sociala media handlar om att det inte längre finns konsensus om vad som är viktigt. Det är på det stora hela positivt, att man som konsument kan välja att läsa ganska nischade saker om det som intresserar en. Det negativa med det är att det inte finns några krav på sanningshalt eller fakta, ingen “ansvarig utgivare” utöver den som skapar materialet som kan säga att nej, det här måste du backa upp med varifrån det kommer. Det kan vara lite… kymigt, minst sagt.

    Men med det sagt – jag tror att influencer är ett yrke som har kommit för att stanna, just för att det personliga tilltalet blir viktigare och viktigare. Att lyckas skapa en relation till sina läsare/konsumenter är något som gammelmedia inte har någon erfarenhet av. Där ligger de efter.

  8. Vad skönt det är med en (ung) kvinna som vet sitt värde och står för det! Keep up the good work!

  9. Tack! Tack! För unga kvinnliga influensers! Ni betyder så mycket även för oss lite äldre kvinnor!!! Jag tror många av oss hämtar kraft och inspiration från er. Det är aldrig för sent att ”låta fågeln i sig flyga vart den vill” och ni banar banne mig vägen för förändringar, för systerskap, de fria tankarna och det fria orden!

  10. Så bra skrivet! Det sägs ju att lönerna för traditionellt mansdominerade toppyrken som läkare och advokat börjat sjunka i takt med att andelen kvinnor ökat där. Så himla sorgligt eftersom det tydligen inte hjälper att unga kvinnor jobbar hårdare och går ut skolan med betydligt högre betyg. Men det är liksom inte vad kvinnan gör som den låga statusen består i utan just i det faktum att hon är kvinna.

    Det fina med influencer-branchen är ändå att många kvinnor är egenföretagare och i alla fall cashar in själva.

  11. Följande är inte kritik utan bara funderingar. Jag försvarar inte på nåt sätt kommentarer som är nedsättande eller hotfulla. Personligen kan jag ha lika svårt för samma blogg som jag också blir inspirerad av. Jag tror det är formatet som jag ibland upplever dubbelt. Till exempel att man trycker på vilket hårt jobb man gör att bloggen är ens eget uttryck, men när man får ”torka” ber man sina läsare om vad de vill läsa och så bloggar man om det. En tydlig relation med sina följare eller är man inte så egen som man beskriver sig? Jag tycker ibland att bloggare talar emot sig själva. Själv vet jag inte om jag applåderar transparensen eller om jag tycker att det blir lite för snabba svängar mellan att vara ett starkt varumärke på sin egen person och sen ändå vara känslig för både folk som tycker annorlunda eller en trogen följarskara. Poängen är att ingen annan bransch funkar riktigt såhär och vi har heller aldrig blivit inbjudna till en bransch som diskuterar detta på öppen scen och är sårbara.

    1. Men är det inte just detta som är grejen. Den här scenen som influencers bygger är inte bara för och av dem själva, de tar hjälp av personer runt omkring och bjuder in sina läsare.

      Var någonstans får du som konsument möjlighet att komma med önskemål om vad du vill ha för innehåll? Önskemål som uppskattas och efterfrågas. Var får du som konsument möjlighet att framföra din kritik direkt till producenten? Kritik som i många fall bemöts och lyssnas på.

      Inte frågar en tidning vad du vill läsa om, istället använder den sig av olika verktyg och analyser för att komma fram till samma sak som en influenser helt öppet frågar efter. Det influencern gör är ju att ta önskemålet och göra det personligt och presentera det för dig, på ett sätt som gör att du känner dig hörd och inspirerad.

      Influencers frågar efter vad du vill ha. Men det finns bra och dåliga influencers, precis som folk i allmänhet är bra och dåliga på sina jobb. Att skriva om vad som helst, som en läsare efterfrågar, gör inte en influenser som är duktigt på sitt jobb. Att skriva om hur en dag ser ut kan se väldigt olika ut trots att innehållet är det samma.

      Det ligger så mycket mer tanke bakom frågan “vad vill du läsa om?” än just att få in önskemål om inlägg och bryta en “torka”. Precis som det ligger så mycket mer arbete bakom varje inlägg än det som syns i texten.

  12. Jag önskar å andra sidan att det fanns (fler?) influenser som ville förmedla kunskap snarare än krängs vitaminpiller, skönhetsprodukter eller kläder. Tycker faktiskt inte alls att majoriteten av influencers för samhället fram i någon häpnadsväckande fart.

  13. Jag tror många har snappat upp att influencer är ett yrke. Det handlar snarare om vilket rykte yrket har hos grupper i samhället. Många yrken har dåliga rykten och folk svänger sig med shargonger om dessa ex hantverkare som ska reparera badrum får mycket kritik. Telefonsäljare är också ett yrke som många har åsikter om. Andra yrken ses som socialt stigmanterande. Jag tror att influencer som yrke har helt enkelt inte så bra rykte hos vissa grupper i samhället.

    Frågan är om det finns en risk att kategorisera influencerna i ett yrke? Vill en konstnärlig influencer kategorisera sig inom samma yrke som en livstilsinfluencer som framförallt säljer in produkter?

  14. Precis, tidningsbranschen digitaliseras och ändras och de som går i första ledet är kvinnor. Då går det ju inte, då är det inte på riktigt. Bara tjejgrejer som man kan vifta bort. Snacka om härskarteknik. Eller?

  15. hhahahha det är så roligt. Alla bloggare som bor i storstan har storlek xs och så märkesdrivna, medan andra bloggar är normala och vettiga som din.Det lustiga är att många kändisbloggare tjänar stora pengar medan andra verkar tjäna mindre. Så skulle man ge sig in i branschen måste man skapa sig ett namn och ha rätt inställning och kropp för att få de stora kontrakten.

  16. Jag har också lite funderingar kring det här med influencers. Jag tycker inte riktigt argumentationen håller att de kritiseras för att de håller på med “tjejgrejer”, det känns som en ytlig argumentation. Bättre då att se på vad bloggarna faktiskt innehåller och gör. Mode- och livsstilsbloggar dominerar i storlek, samtidigt som vi ser att de sociala medier som främjar den typen av innehåll, Instagram och Snapchat, leder till sämre psykisk hälsa. Det här är också något jag upplever att bloggare inte tagit på allvar utan snarare raljerat över, typ “jag förutsätter att mina läsare är smarta nog att förstå att jag inte visar hela mitt liv”. Trots att det är just jämförelseaspekten som ligger bakom att många mår dåligt av att använda sociala medier.
    En annan aspekt är det stora inflytande som influencers får, som man ju hör på namnet. Däremot underkastas de inte samma krav på faktagranskning som vanliga medier, utan kan snarare välja sin sanning. Samtidigt finns det ju stor möjlighet till interaktion genom kommentarsfält, men jag måste säga att jag upplever att många bloggare har svårt att ta till sig kritik eller respons från läsare, det finns ju förstås undantag som t.ex. Elsa Billgren.
    Sen tycker jag inte man ska underskatta helt att det kan upplevas som förvirrande med den nya typ av reklam som influencers står för. Vi är vana vid att veta att det är ett företag som är avsändare till en reklam, och vi förstår deras motiv. Influencers använder däremot det väldigt personligt knutna förtroendekapital de byggt upp för att marknadsföra något, och det blir då svårt att veta vem som är avsändaren, eftersom man vant sig vid att tolka innehållet på bloggen som att det kommer från personen och uttrycker dess känslor och tankar.

    Och så ska jag avsluta med att säga emot mig själv, jag älskar nämligen möjligheten att delta i ett samtal så här, få nya tankar och kunna föra fram åsikter och bemötas. Så jag menar inte att jag är negativ till fenomet influencers, men det kan ju vara bra att fundera ordentligt på en del av kritiken.

    Nu blev det långt! Men jag tycker detta är ett intressant ämne 🙂

  17. Fast det är väl skillnad på influencer och influencer. Förminska gärna inte kvinnor genom att dra alla över en mall. Finns de som faktiskt är duktiga och enligt ditt inlägg men så finns det en uppsjö som tvärtom drar mediayrket ner i skammen. Vi kvinnor är människor, you know.

  18. Vad jag menar med vandrande reklampelare är att man lever sitt privata liv jobbandes/reklamandes. Jag har tyckt att du är en av de bättre, goda exemplen. Plus, hur många anser på allvar att jobba med reklam generellt är ett respekterat yrke? Jag tror att det är viktigt att stanna upp och reflektera över vad som händer och stötta de som gör gott!

  19. Sjukt bra och ögonöppnande inlägg! Samtidigt: att något säljer kanske inte alltid innebär att det är bra? Kapitalismen är ju egentligen en ganska usel drivkraft för att få igenom förändringar till det bättre. Se bara hur kapitalismen “omfamnar” feminismen för att profitera på den, men fortfarande i mångt och mycket är antifeministisk när det kommer till praktiken.