Från papper till digitalt

För bara några år sedan kom en stor del av min årsinkomst från gammelmedia. Jag både fotade, stylade och skrev. Hemma hos reportage, recept, pysselsidor och trädgårdsuppslag. Men efter att alla stora tidskriftsförlag införde fulkontrakt och sänkte sina arvode beslöt jag mig för att sluta med alltihop. Eller rättare sagt – jag beslöt mig för att inte skriva på deras kontrakt. Vilket jag visste innebar att jag inte längre skulle få jobba för dessa tidningar.

Det var fler än jag som fattade det beslutet. Många av de mest rutinerade frilansarna sadlade om helt. Och det märks på tidningarnas kvalitet, tycker jag. Att skriva för dessa titlar känns inte längre lika åtråvärt. Och några av tidningarna där jag hade fasta uppdrag har idag till och med gått i konkurs.

Istället blomstrar marknaden för influencers som vill göra bra content. Vilken himla tur att jag klev av i rättan tid! Jag skriver hellre om trädgård, pyssel och recept här. Med sponsorer som betalar skäligt och som ger mig mycket mer fria händer än jag någonsin hade när jag jobbade redaktionellt. Dessutom försvinner inte värdefull tid från att skapa innehåll till den här kanalen. Idag kan det mesta jag gör generera värde till dig som följer mig. Och det är ju vad jag värdesätter högst!

Jag hör en hel del kritik mot söndersponsrade influencers. Men jag tar sällan åt mig. Vi håller ju inte ens på med samma sak. Lata influncers delar ut rabattkoder till höger och vänster och talar sig varma för en ny hudkräm varje vecka. Seriösa influencers som verkligen besitter talang för att skriva, fota, filma eller hitta på innehåll – de gör ju roliga saker av samarbetena. Har man en gåva för att skriva eller styla spelar det ju ingen roll om man gör det i bloggform eller i papperstidning. Jag tycker att det är lika roligt, kreativt och utmanande att få i uppdrag av ett matkedja att ta fram fem påskrecept – som det var när jag tog fram fem påskrecept till en tidning. Uppdraget är liknande men innehållet stärker den här plattformen. Istället för en tidning ägd av någon annan.

Jag ser till min glädje att fler företag tänker mer och mer långsiktigt. Man har tröttnat på att sponsra random influencers – utan letar istället längre samarbeten där man verkligen tänker likadant. Det är drömsitsen för mig. För när vi jobbar över ett eller två år får jag ju möjlighet att göra något vettigt av det hela. Jag lär känna personerna bakom företaget lite mer – och får en förståelse för vad samarbetet ska ge.

När ett större samarbete inleds har mina säljare redan bollat fram och tillbaka en längre period för att ta fram ett förslag på upplägg som kan vara intressant. Kunden bokar och därefter börjar vi med ett uppstartsmöte. Ibland fysiskt, ibland över Skype eller telefon. Företaget och deras mediebyrå brukar hålla en dragning kring sin historia, vision, utmaningar och svårigheter. Vad de försöker få fram i sin marknadsföring och vad de vill komma bort ifrån. Och jag i min tur är noga med att prata om vilka värden jag står för. Vad ni som läsare gillar och inte gillar. Och så stryker jag eller modifierar om de har förslag på sånt som jag inte tror kommer uppskattas av er läsare.

Många av mina samarbetspartners är i grunden familjeföretag som vuxit sig stora. Eftersom jag själv är företagare tycker jag att det är roligt att höra om resan. Få en bild av människorna bakom. Annonsören är liksom ingen stor ond kapitalist vars enda mål är sälj till varje pris. Det finns helt vanliga personer där bakom, som kämpar för att nå igenom bruset och fortsätta utveckla det företag de är en del av. Att vara en del i det – samtidigt som jag skapar något som kan vara relevant för er. Det är en väldigt rolig och kreativ utmaning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

21 kommentarer på “Från papper till digitalt”

  1. så fint att höra om din strategi för samarbeten och partners, jag tror att det är viktigt att ha en sådan som influencer. det är en bra kompass för vad man ska tacka ja till, och vad man ska tacka nej till!

  2. Hmm. Ja, du känns väldigt genuin.

    Men jag kan ändå inte komma ifrån att allt handlar om att konsumera, du tjänar pengar på att vi ska köpa mer av sånt vi egentligen inte behöver. Även när det är förklätt till gulligt vintage och ”hållbart”.

    Att fnysa åt influensers som delar ut rabattkoder och tycka att ”långsiktiga äkta samarbeten” är bättre är samma smala ”du måste vara rätt” som utseendehets. Du ska ha smala läppar och perfekt utseende men absolut inte för mycket och för smaklöst för då är det patetiskt.

    Nja, du kanske gör det lite mer snyggare än smaklösa influensers men det är samma tanke bakom ditt arbete – tjäna pengar på att visa upp åtråvärda grejer och få följare att känna att de måste konsumera för de inte riktigt känner sig lika lyckade och bra som bilderna du visar upp.

    All reklam handlar om att vi ska köpa sånt vi inte egentligen hade tänkt köpa. När vår värld desperat behöver att vi slutar köpa grejer över huvudtaget.

    1. Nja, jag tycker nog Clara är rätt bra på att välja samarbeten där det inte bara handlar om “köp mer än du tänkt” utan framför allt om sådant hon tycker är vettiga val när man ändå måste ut med pengar.

    2. “All reklam handlar om att vi ska köpa sånt vi inte egentligen hade tänkt köpa”
      Det är väl ändå att hårddra det något alldeles otroligt? Vi MÅSTE ju konsumera vissa varor, vare sig vi vill eller inte? Mat till exempel. El, försäkringar, kläder. All konsumtion är inte onödig – eller dålig. Och man kan välja vad man stöttar genom vad man lägger sina pengar på. Men då behöver man ju veta skillnaden på saker. På ekologiska grönsaker och konventionellt odlade. På en medlemsägd bank eller en “vanlig”, på kläder som är schysst producerade eller från en sweatshop i Bangladesh. Förnyelsebar el eller miljödum sådan. Jag försöker arbeta med företag som säljer vettigt producerade saker. Lyckas jag till 100 procent? Nej. Men jag har ett medvetet tänk i det jag gör. Och annonserna finansierar mitt arbete. Precis som annonsörerna finansierar tidningarnas artiklar. Vi människor – även om vi försöker minska vår konsumtion – tvingas konsumera saker. Att då få hjälp att navigera i utbudet känns som en ganska rimlig tjänst.

      1. Ja, en av de saker jag gillar med bloggen är att jag får tips om bra produkter som jag behöver. För när man står i butiken och ska köpa något så finns det typ 10 (mer eller mindre) olika märken och sorter av en produkt, och man har ingen aning om den ena eller andra produkten. Men så har man kanske läst en blogg här om någon av märkena och tyckt att det lät bra. Sedan behöver man så klart inte följa Claras råd slaviskt men hennes åsikter blandat med ens egna så köper man en produkt man är nöjd med.

  3. Clara- om man som jag (typ sist av alla) ska börja blogga. Vilken plattform/ portal ska jag välja?
    Jag är grym på att skriva men kan inget om färg/ form/ layout osv.
    Blir jätteglad för svar.

  4. Din är min bästa blogg – började läsa för 5 år sedan. Kommer ihåg det så tydligt! Jag halkade in och såg dig i De Obekväma, och spenderade flera timmar med att kolla ditt arkiv. På den ena kvällen förändrades verkligen min syn på så många saker, och på vad jag ville åstadkomma med mitt egna liv.

    Är helt 100% ok med dina reklaminlägg som belönar dig för ditt hårda arbete och gör att du kan fortsätta blogga!

  5. Min äldsta tar studenten i vår(!)och jag har funderat mig blå över studentpresent! Jag vill ju ge någotnhållbart av god kvalite! Minns att du Clara tipsade om något armbandsur (som jag minns det hade både du och Jakob olika veraioner av klockorna) jag tänker att de måste ha varit något särskilt och utöver de vanliga då du skrivit om dem åtminstone ett par gånger. Nu hittar jag förstås inte inlägget, hjälp Clara! (Eller om det är det någon annan läsare som minns vad det var för klockor. )

  6. Kul att höra om tänket bakom! Det måste ju också vara trovärdigt, att den som skriver om en produkt eller ett företag faktiskt använder/skulle använda det själv. -vilket jag tycker du gör riktigt bra!

  7. Hej Clara!
    Intressant! Verkligen.
    Jag skulle vilja veta mer om dessa fulkontrakt, vad de innebär, vad man ska akta sig för osv. Om du har möjlighet så vore jag glad om du ville skriva om det nån gång, eller nån som läser detta kanske har en hjälpsam länk?
    Tack!

  8. Hej Clara! Du ger mig precis den vardagsinspiration jag behöver. Tack! Ensamstående morsa och frilansjournalist som precis påbörjat min frilanskarriär när fulkontrakten lanserades. Nu går min firma bättre och jag har sagt upp dem. Härlig känsla att äga sin egen upphovsrätt igen!

  9. Tycker det är så spännande och intressant när du skriver om sånt här! Och ingen är så bra på att göra samarbeten som du är – alltid ett mervärde, aldrig att det ger dålig eftersmak för att man känner sig lurad, pådyvlad något eller att du inte står bakom produkten (förutom den gången du promotade något slags wifi till bilen har jag för mig, hehe, men vafan, alla andra gånger: klockrena samarbeten, relevanta och intressanta och snyggt genomförda.).

  10. Jag älskar verkligen dina samarbeten. För att de känns genuina och äkta.
    Hos en del bloggare är det exakt samma reklam hos alla dom, på samma dag dessutom. Det känns aningen desperat, både från företagets sida, men också för bloggaren. Adlinks till Ellos, Cellbes och kidsbrandstore kräks jag snart på. 😅 För att inte tala om när många fick nya tvättmaskiner samma dag, gör reklam för nextory/bookbeat eller som nu, samsung. Det finns ingen trovärdighet i det.
    Annat är det med dina samarbeten.

  11. Jag upplever att många rutinerade bloggare idag ger känslan av tidningsmagasin på sina bloggar! Tex du, Elsa, Sandra Beijer. Innehållet känns genomarbetat och äkta! Tack!

  12. Jag scrollar alltid förbi reklaminläggen (precis som i papperstidningar), men inläggen stör inte utan de har sin naturliga plats i bloggen. Stor skillnad från många andra bloggar.