Fräsch sallad med glasnudlar och lime

Nu ska ni få “receptet” på en standardlunch jag äter åtminstone en gång i veckan här hemma. Jag säger recept inom citationstecken, för att det inte är några exakta angivelser. Mer som ett förslag.

Jag kokar först upp vatten lagom för en förpackning glasnudlar. Och medan vattnet kokar upp skär jag lite grönsaker. Det jag råkar ha hemma. Det kan vara tomat, gurka, avokador, paprika, olika kålsorter, haricot verts, mango eller färsk champinjon. Sedan blandar jag till en dressing av fisksås, citron/lime och japansk soja. Den ska vara syrlig och frisk i smaken!

När glasnudlarna kokat i ca fyra minuter sköljer jag dem i massa iskallt vatten och kramar ur överflödig vätska. Sedan blandar jag ner dem i grönsakerna och häller på dressingen och rör om. Är man lagd åt det hållet kan man sedan toppa med lite sesamfrön som snabbrostas i en stekpanna. Och färska kryddor om man har några hemma. Så som koriander eller basilika. Man kan också lägga till lax eller räkor om man vill ha lite protein. Men det hoppar jag ofta över.

Denna enkla anrättning är så vansinnigt god att jag känner hur snålvattnet rinner bara jag skriver om det. Det är dressingen och glasnudlarna det sitter i. Testa vettja!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

21 kommentarer på “Fräsch sallad med glasnudlar och lime”

    1. Jag trodde att det hette “situationstecken” i 33 år, blev SÅ förvånad när jag blev rättad för ett par år sedan 🙄🤯

      1. Haha vad roligt, jag är 41 och jag trodde det hette situationstecken tills jag läste detta😁😂 det är aldrig försent att lära sig😀

  1. Tack, det ska testas, precis den typen av enkla men bra och goda luncher man behöver ha på lut när man jobbar hemma!

  2. Avskyr fisk!! Avskyr! Frågan till er är, smakar fisksåsen fisk? Eller kan en fiskhatare använda tycker ni?

          1. Istället för fisksåsen kan du använda en blandning bestående av en matsked ytterst finhackad kapris och en deciliter ljus soja, gärna shoyu tamari. Vill du inte hacka kapris kan du använda enbart shoyu tamari. Tipset hämtat från boken Vegetarisk mat från Thailand från Ica bokförlag.

  3. Låter sjukt gott. Jag har också en sån där rätt. Om jag kokar ris tar jag dubbel sats och sen steker jag det som blev över nästa dag med riven vitkål o morot. På med soja, salt o peppar och så den hemliga ingrediensen: spiskummin. Vill man ha lite protein knäcker man ner ett ägg och rör runt tills det stekts med det andra. Enklast tänkbara alltså, ingredienser man kan ha hemma på standby och så gott.

  4. Håller med! Men jag adderar riven ingefära och sweet chilisås i dressingen också och toppar med hackade jordnötter!

  5. Låter gott!
    Brukar göra en variant på detta med mango, räkor och koriander( frivilligt) gurka och rostade nötter och kokos
    O ungefär samma dressing till.

  6. Hej Clara!
    Kan du inte skriva ett inlägg om ”klyschiga amerikanska säljböcker”? Såg i intervjun med Krickelin att du gillar dessa 😁 skulle vara kul med lästips!

  7. Om du gillar det här så ska du prova sjögrässallad som säljs på sushiställen. Så himla gott! ser ut som glasnudlar fast de är gröna istället. MUMS!

  8. Hej Clara! Tack för receptet! Vi provade ikväll och tog i broccoli, paprika, gröna soya bönor, tomat, cashewnötter och lite crabmix. Jag gillar dressingen skarpt men frågan är om nudlarna ska vara lite ljumma? Jag hade dem nog för länge i kallvatten…