Jag får så många frågor om hur jag målar – vilken teknik jag använder och vilka material. Så här kommer ett helt inlägg på temat. Brasklappar dock med att jag är en glad amatör och inget annat – så anta inte att jag gör på rätt sätt eller i korrekt ordning (på något mer objektivt plan) utan att jag helt enkelt bara visar hur just jag gör.

Den teknik jag känner mig mest hemma i är akvarell. Men jag målar inte med akvarellfärger utan akvarellpennor. En slags färgpenna som är torr men som i kontakt med vatten blir flytande. Man kan alltså måla med den som en vanlig penna och sedan med blöt pensel få färgen att bli akvarelliknande.

Jag kombinerar sedan detta med gouachfärg som är en vattenlöslig färg på tub (inte helt olik akvarell – men enormt mycket mer högpigmenterad). Och med den stora skillnaden att gouache också finns i täckande vitt! Som ni vet kan man inte måla vitt med akvarell (endast spara ut det vita på pappret). Men med gouache finns alltså faktiskt en vit, täckande färg man kan måla på ovanpå andra färger.

Den vita gouachefärgen är min räddare de gånger jag målat något helt fel och vill måla över med något annat. Då lägger jag några lager vit färg mellan och målar det andra ovanpå. Funkar jättebra med mindre detaljer men inte så bra på stora fel. Funkar också helt suveränt att måla snöflingor med. Som ni ska se nedan!

Jag målar alltid på akvarellpapper och 200 g brukar vara lagom grängat och grovt tycker jag. Köper min mjuka blyerts och sudden från Koh i Noor på Sandbergs papper. Slår allting annat!

Jag skissar alltid först upp mitt motiv med blyerts. Oftast har jag en ganska klar idé i huvudet som jag vill förverkliga. Den här tavlan började till exempel med huset längst till vänster. Resten av husen kom efteråt. Jag skissar och suddar och skissar igen. Min stil är naivistisk, där proportioner absolut inte behöver stämma och perspektivet ofta får skeva. Jag gillar det fria i det.

Jag försöker alltid göra så många detaljer som möjligt klara innan jag färglägger, för när jag väl målat ett varv är det svårt att få tilläggen riktigt snygga. Så här ser alltså min färdiga blyertsskiss ut innan jag börjar färglägga. Ca 95 procent av sakerna som ska vara i bilden är här uppskissade. Några småsaker tillkommer dock alltid under målningen. Kan ni upptäcka vilka?

Sedan börjar färgläggandet. Jag brukar börja med att välja färg till husets fasader – de sätter färgskalan på hela teckningen. Ljusa färger går alltid att måla över med mörkare så det är smart att måla stora, ljusa fält först. Längs vägen justerar jag och följer alla mina ingivelser.

Jag målar oftast upp färgerna med färgpenna på ett annat kluddpapper. Blandar till perfekt nyans och sedan blöter jag upp dem och “hämtar tillbaka” färgerna från kluddpappret med en pensel. Som ni ser på översta bilden här blir kluddpappret täckt med massa små färgkluttar ungefär som en palett blir täcks med oljefärg. Ibland målar jag dock direkt på min teckning med pennorna. Då går det snabbare men är svårare att justera om någon färg inte känns hundra.

Att skissa upp den här teckningen tog kanske fem timmar, att färglägga den tog minst fem timmar till. Då jobbar jag i ett ganska vilsamt tempo.

Jag avslutar alltid med att måla konturer längs några av figuerna/sakerna med en tunn tunn vattenfast tusch som har en spets på 0,1 mm. På det sättet kan man få vissa detaljer att framträda tydligare.

Mitt tips för att lära sig måla och rita är att titta mycket på illustrationer för att få en uppfattning om hur saker egentligen ser ut när man ritar dem. Kolla i bilderböcker eller googla! För att som till den här bilden rita grisar med rätt proportioner bildgooglade jag “Pig Illustration” för att få exempel. Det är en bra hjälp på vägen.

Hoppas ni fick en tydligare bild nu av hur jag arbetar – lämna en kommentar om du har fler frågor på temat! Jag ska försöka besvara dem alla i kommentarsfältet.