• Reklamsamarbete HiPP •

En stadig grötfrukost

När Bertil var liten kunde jag inte förstååååå hur man kunde köpa pulvergröt “Det är ju så smidigt att koka sin egen?!” Och jo. Det var ganska smidigt. När jag gjorde min egen gröt kokade jag den oftast på mjölk istället för vatten. Mosade ner en banan på slutet och tillsatte lite rapsolja eller smör vid serveringen. Då kändes måltiden mer komplett.

Fast fasen så mycket smidigare det är med pulvergröt. Nu med barn nummer tre kan jag ändå erkänna det. För med pulvergröt tar det 40 sekunder att svänga ihop gröten med hjälp av den där sista slatten varmvatten som finns kvar i vattenkokaren efter jag kokat kaffe. Och sedan är det ätklart! Vitaminer, mineraler – gröten är komplett.

Fast ibland pimpar jag gröten lite för skojs skull. River i äpple, mosar i lite moget päron. Strör ner en näve ekologiska russin eller några skedar katrinplommonpuré om magen behöver det.

Här ser ni förresten prov på en redig kalaskula full med gröt. Tjocka putiga bebismagar alltså. Som de gärna visar upp för alla de möter genom att lyfta på tröjan och nöjt slå sig själv på kaggen. Det är oemotståndligt. Funderar på att börja med något liknande jag med?

Det går ganska vilt till när vi äter frukost. Om inte säkerhetsbältet är på.

Det mest spännande är av någon anledning alltid på andra sidan bordet

Ja, hejdå, då! Nu är det tydligen färdigätet.

Jag bjuder Smulf på HiPP Organic gröt som är tillverkad av ekologiska sädesslag och mjölk. Dessutom berikad med viktiga vitaminer och mineraler. Som järn, jod, kalcium, vitamin D, och vitamin B12 som alla är viktiga näringsämnen under små barns uppväxt. Finns som välling också och innehåller såklart inget tillsatt socker.

Och som en glad nyhet så är faktiskt produktionen av HiPPS gröt och välling numera helt klimatneutral. Det syns på förpackningarna – i form av ett märke med ett litet blått jordklot. Bra va?!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

25 kommentarer på “En stadig grötfrukost”

    1. Jodå den mesta maten våra barn äter är ju från gården. Däremot finns mig veterligen ingen svensk producent som använder svenskodlade ekologiska ingredienser i sin barnmat.

          1. På EnaGos hemsida under “Om oss” står det att ingredienserna kommer från svenska åkrar.

          2. Nä, det har du helt rätt i. Ekologiskt är det nog tyvärr inte nej. Då borde det ju också ha stått tycker jag.

        1. Hmm vi kanske inte tittar på samma varor men en snabb titt På ICAs I Love Eco visar ju att allt kött kommer från Storbritannien eller Irland. Och grönsakerna verkar de inte heller kunna garantera att de är svenska.

          1. Svensktillverkad ekologisk barnmat utan rismjöl (som finns i många av hipps burkar) är Love made. Svensktillverkad med råvaror från Norden. Kravmärkt.
            Vad gäller gröt och välling är Ottos välling också eko och helsvensk samt utan palmolja som Hipp innehåller 🙁 Men färdig gröt går typ inte att hitta eko, svensk och utan palmolja eller annat skräp! Förvånande och dåligt, tycker jag!

  1. Vi har också kört pulvergröt i början, men vi har ett lifehack när det gäller gröt som är toppen. Vi kokar en stor sats vanlig havregrynsgröt, nosar i en banan och ev blåbär. Häller upp i en ugnsform och ställer i kylen. Då är det bara att mikra till frukost och kvällsfika 3 dagar framåt. Till och med enklare än pulver!

  2. Önskar bara förpackningarna var större! De räcker så kort tid 😛 Förstår inte hur det inte kan finnas storpack! DET är ju bättre för miljön än att behöva köpa massor med små. Det tar ju en evighet innan de går ut i datum.

  3. Det låter supersmidigt! Och det bästa är väl ändå att den är komplett? Har inte barn själv, men vet ju att man måste vara noga så att de får i sig alla vitaminer och mineraler för att växa och bli starka. Precis som vi människor. Jag hoppas att du får en fin helg!

    Besök gärna min blogg om du vill läsa om psykisk ohälsa, skriver bland annat om kampen för ett friskt liv utan ätstörningar och ångest!

  4. Hmm.. Inget tillsatt socker ja. Men fortfarande 27,5 g sockerarter per 100g i HiPPS fullkornshavregröt. Jämför med 1,5 g i ”vanliga” havregryn. HiPPS Innehåller dessutom 15 % skummjölkspulver.

    Mitt tips är att mixa vanligt havregryn med mixer, till ett pulver (går att göra en stor batch och förvara tätförslutet). Sen är det bara att tillsätta varmt vatten från vattenkokaren och vips lika smidigt som alla dyra köpegrötar.

    Jag är väldigt skeptisk till dessa typer av produkter som vill få oss att tro att de är bättre än vanlig, oprocessad mat. Vanligt havregryn är en ypperlig näringskälla! Och är dessutom billigare.

    1. Bara havregryn (mixat eller ej) kokat i vatten är inte en komplett måltid för en bebis/småbarn utan du måste få till någon form av fett och protein också. Och det kan man gör genom att koka i mjölk som Clara tipsar om (=skummjölkspulver i köpegröten) och tillsätta ex rapsolja eller smör. Att ersätta köpegröt med havregrynspulver rakt av är näringsmässigt inte jämförbart.

      1. Det är absolut tillräckligt mycket protein i vanlig havregryn. Men helt rätt är att man behöver tillsätta fett (ex. kokosolja, kallpressad rapsolja) och framförallt järn till de minsta.

      2. När det handlar om äldre barn som i perioder är petiga, så brukar man ju säga att det inte gör något om en måltid blir bara gurkbitar och en annan bara köttbullar, för det är utslaget över tid ändå okej. Det måste väl gälla även de små? Ett barn som är i ålder att äta gröt äter antagligen inte bara gröt och då tillfredsställer nog något annat av dagens mål mat näringsbehovet?

        1. Det är en sak vad ett barn väljer att äta och en annan sak vad man som vuxen erbjuder. Barn kan periodvis välja att äta väldigt ensidigt, men man måste som förälder fortfarande erbjuda en varierad kost. En enstaka portion havregryn i vatten någongång ibland må självklart vara hänt, en helt annan sak att erbjuda det som frukost eller mellis vecka efter vecka. Det är få vuxna som äter havregrynsgröt med vatten utan något till i form av mjölk, äppelmos, bär, frön eller annat, så varför skulle barn göra det? Jag menar inte att köpegröt är ett måste, inget av mina barn gillade det (tyvärr måste jag säga, för det hade varit väldigt praktisk att kunna ta till), men det innebär också att hemmagröten måste pimpas lite, både för näringsinnehållet och för smakpalettens skull.

  5. Tyngsta argumentet för pulvergröt för min del är att den är järnberikad. Vi är vegetarianer och även om vi äter tofu och annat känns det bra att få med en hel del järn i gröten.

    Läste kommentarerna för att se om nån hade nåt tips vi inte tänkt på men hittar inte ens det vanliga förslaget om att smula ner paltbröd (som ju förstås inte funkar för just vegetarianer), äter ni så mycket kött och blodmat att det känns lugnt ändå eller hur funkar det?

      1. Absolut, men det är svårt att komma upp i en tillräcklig mängd. För att få ihop samma mängd järn som i en portion barngröt (knappt 3 mg) krävs 100 g torkade aprikoser eller 80 g pumpakärnor. Så då skulle man behöva äta det istället för gröten, snarare än som topping…

  6. Tips som ingen bett om men som hjälpte oss: pulvergröt i klämpåse, sådan man fyller på själv och sedan diskar i maskin.
    Vi hade barn som inte drack välling och just för att fylla på typ inför natten vill man ju inte alltid köra smakportioner eller skeda i mat.
    Vi tyckte minsqueeze påsar var smidiga både att fylla och diska. Och ville man så kunde man ju laga egen mat att ha i, för oss var pulvergröt en räddning i övergången till mat. I påse då.