Nu vill jag tipsa om en riktigt toppenbok jag arbetat mig igenom senaste månaderna, Återhämtningsguiden av psykologen Niclas Almén. Redan bokens undertitel “Må bra trots stress och press” fångade mig. Alltså inte “Sluta stressa och pressa om du vill må bra” utan ett accepterande av att livet kommer innehålla båda delarna och man måste lära sig hantera det.

Jag säger inte att jag läst boken utan att jag arbetat mig igenom den. Det här är nämligen ingen vanlig faktabok – den är mer än så. Återhämtningsguiden är uppbyggd på ett väldigt pedagogiskt och användbart sätt. I första delen får man lära sig mer om vad som är stress och vad som är återhämtning. Sedan vilka stressmönster som stör återhämtningen och hur man själv kan påverka sin återhämtning i en positiv riktning. Hård fakta blandas med lättförståeliga exempel som talar rakt in i ens liv. Jag satt ständigt med pennan redo och gjorde radanteckningar och utropstecken runt särskilt viktiga saker. Jag hade först en kö av vänner som ville läsa boken efter mig men jag insåg snart att det inte skulle gå. Den är ju full av privata anteckningar och reflektioner – ja nästan som en dagbok.

I andra halvan av boken återfinns övingar, checklistor, diagram att fylla i. Överallt är lämnat tomma rader för egna reflektioner och tankar. Det här är ingen bok att sträckläsa – tanken är att man ska kunna arbeta långsiktigt med beteendeförändring och läsa lite åt gången. Man uppmanas till exempel att öva på sina nya beteenden och sedan utvärdera dem längre fram i boken. Till exempel består en uppgift i boken av att läsa in sin egen avslappningsövning. Det var rätt omvälvande. Både att läsa in den och sedan lyssna på sin egen röst som guidar en genom avslappning.

Återhämtningsguiden är baserad på evidens och noll procent flummig. Den bekräftade mycket som jag redan visste men inte hittat orden för. Efter ett tag satt jag och hummade självgott över hur duktig jag blivit. Tills jag kom till kapitlet om respektfull gränssättning. Hur man sätter gränser kring sig själv på ett bra sätt. När det var dags för övningssidorna insåg jag nämligen att jag i vissa relationer i mitt liv inte har en enda strategi för respektfull gränssättning. Och inte ens i övningssyfte kunde jag få fram en formulering som hjälpte mig. Det slutade med att jag kastade ifrån mig boken som om den bränt mig. Sedan tog jag en läspaus i flera dagar för att reflektera kring obehagkänslorna det väckte i mig.

Den största behållningen från boken är att det är så mycket enklare än jag trott att hitta återhämtning och stillhet. Alla små saker jag lyckas förbättra gör i slutändan en väldigt stor skillnad. Jag är redan en bra bit på väg och det är inte ett hopplöst projekt – snarare en rolig, lustfylld utmaning!

(En annan bok som hjälpt mig mycket i arbetet md mig själv är Sofia Viottis Utan Press. Den kan du läsa mer om här.)