Det finns ett kĂ€nt citat som Ă€r sĂ„ hĂ€r If you want something you have never had, you must be willing to do something you have never done. Klyschigt eller ej – det ju sant! Och gĂ„r lite i samma stil som den av Albert Einstein fastslagna definition av galenskap, nĂ€mligen att göra samma sak om och om igen och förvĂ€nta sig olika resultat.

Jag tÀnker att detta Àr en utmÀrkt visdom att anvÀnda sig av nÀr man arbetar med att förÀndra sitt liv i nÄgon riktning. Först identifiera vad det Àr för nÄgot som man gör om och om igen. Och sedan försöka börja göra nÄgot annat.

SĂ„nt tĂ€nker jag pĂ„ i september nĂ€r det haglar utfĂ€stelser frĂ„n mĂ€nniskor som bestĂ€mt sig för att det hĂ€r ska bli en hĂ€rligare och mindre stressig höst. Det enda trĂ„kiga med den förhoppningen Ă€r ju att det Ă€r lĂ€tt att sĂ€ga – men svĂ„rt att göra. För hade man blivit mindre stressad bara av att bestĂ€mma sig sĂ„ hade ju problemet aldrig funnits. NĂ€, jag tror att man mĂ„ste hjĂ€lpa sig sjĂ€lv pĂ„ traven med en rad praktiska förĂ€ndringar som i slutĂ€ndan kan leda till att stressen minskar.

NÀr jag kom igÄng med min hÀlsosatsning förra Äret var mitt löfte inte att börja trÀna, inte att Àta bÀttre, inte att vÀga mig regelbundet eller anvÀnda pulsklocka. SÄdana löften hade jag redan gett allt för mÄnga av. Nej jag prövade istÀllet att lova en sak jag aldrig gjort tidigare, nÀmligen att ge mig sjÀlv tid. Jag tÀnkte pÄ mitt hÀlsoÄr som att jag tackat ja till en tjÀnst pÄ 20% och nu behövde göra plats för det. Just för att det tar sÄ pass mycket extra tid och tankeverksamhet att förÀndra livet.

PÄ samma sÀtt kanske man mÄste tÀnka för att minska stressen? Som ett Ätagande som kommer kosta mycket och krÀva ens uppmÀrksamhet. Och det kanske inte kÀnns sÄ hoppfullt om man redan Àr överhopad av Ätaganden. Men jag tror att det kan vara vÀgen framÄt.

NÄgra saker jag gör annorlunda för att minska stressen

  • PĂ„ mina lediga dagar förr ville jag alltid “göra bort” alla mĂ„sten först för att sedan fĂ„ vila. Med resultatet att vilan sĂ€llan hanns med. Det Ă€r ett logiskt upplĂ€gg eftersom vanliga 9-5 liv ser ut sĂ„. Man börjar dagen med arbete och avslutar med vila. Men helgen behöver ju inte följa samma logik? Lediga dagar brukar jag istĂ€llet vila först och sedan kanske mot slutet av dagen göra alla mĂ„sten.

  • För att freda tid för mig mĂ„ste jag blocka den frĂ„n att anvĂ€ndas av andra. Ett vanligt, trĂ„kigt tips (som dock verkligen funkar) Ă€r att först göra plats för Ă„terhĂ€mtning i schemat. Tex genom att avsĂ€tta tid för trĂ€ning, vila, boklĂ€sning eller vad det nu Ă€r jag vill hinna med. Och sedan hedra dessa punkter pĂ„ schemat pĂ„ samma sĂ€tt som jag hedrar ett viktigt möte eller en lĂ€kartid.

  • NĂ€r det kommer arbetsintensiva perioder Ă€r det lĂ€tt hĂ€nt att tĂ€nka att man fĂ„r lösa det med mer övertidsarbete. Men alla mĂ€nniskor behöver ju Ă„terhĂ€mtning och vilar man inte kommer produktiviteten nĂ€r man vĂ€l arbetar att sjunka. En kvĂ€ll av övertidsarbete leder ofta till en mindre produktiv efterföljande arbetsdag. Som sedan mĂ„ste kompenseras med Ă€nnu mer kvĂ€llsarbete. En destruktiv spiral. Vi vet redan idag att en ganska stor del av vĂ„r arbetstid spills för att vi inte orkar hĂ„lla koncentrationen uppe. Kanske fastnar man i instagramscrollande eller sĂ„ sitter man och pluggar utan att fĂ„ nĂ„got vettigt gjort. Oftast Ă€r det inte fler arbetstimmar man behöver utan mer fokus nĂ€r man vĂ€l arbetar. DĂ€rför Ă€r det sĂ„ viktigt att under arbetsintensiva perioder REGLERA ARBETSTIDEN HÅRDARE. VĂ€rna den lediga tiden och försök verkligen vara ledig. SĂ„ att du kan vara ordentligt fokuserad under din arbetsdag.

  • Om nĂ„gon frĂ„gar mig om nĂ„got som ligger lĂ„ngt fram i tiden har jag alldeles för lĂ€tt att sĂ€ga ja. Jag inbillar mig att jag om ett halvĂ„r kommer vara en helt annan mĂ€nniska med en helt ny personlighet som kommer tycka att det dĂ€r Ă€r kul. SĂ„ för att fĂ„ en uppfattning om hur jag egentligen kĂ€nner inför en förfrĂ„gan brukar jag tĂ€nka att det ska ske nĂ€sta vecka. Och om det inte kĂ€nns kul och rĂ€tt om en vecka kommer det mest troligt inte kĂ€nnas kul och rĂ€tt om ett halvĂ„r heller.

  • NĂ€r man Ă€r stressad Ă€r det vanligt att man avstĂ„r roligheter för att man antingen Ă€r för trött eller har för mycket jobb att göra. Klart man ska vila om man Ă€r trött och det kan betyda att man ibland mĂ„ste avstĂ„ roliga saker. Men om ens jobb tar sĂ„dan kraft ifrĂ„n en att man inte lĂ€ngre kan anvĂ€nda sin fritid till att fylla pĂ„ energin med roliga saker, dĂ„ Ă€r man ute pĂ„ hal is. NĂ€r det hĂ€r beteendet dyker upp hos mig ser jag det som en varningsklocka.

  • Som tidsoptimist har jag hamnat i mĂ„nga stressiga situationer. Och efter att ha prövat det mesta har jag hittat en metod som hjĂ€lper mig. Och det Ă€r att sluta tro att jag kommer kunna tĂ€nka rĂ€tt. IstĂ€llet utgĂ„r jag ifrĂ„n att min kĂ€nsla kommer att vara fel. DĂ€rför har jag infört ett standardiserat tidpĂ„slag om ca 30% som jag lĂ€gger ovanpĂ„ all tid jag sjĂ€lv tror att nĂ„got kommer ta. Om jag först berĂ€knar att ett jobb kommer ta tre timmar, sĂ„ lĂ€gger jag sedan automatiskt pĂ„ ytterligare en timme i schemat för att kompensera min naturliga tidsoptimism. Ett pĂ„slag pĂ„ 30% rakt över linjen har gjort en otrolig skillnad för mig.

  • Jag sĂ€ger ofta ja till saker av ren bekvĂ€mlighet. Ett nej krĂ€ver i stunden mer energi att formulera och det Ă€r ju sĂ„ trist att sĂ€ga nej. DĂ€rför ber jag om betĂ€nketid innan jag svarar och dĂ„ brukar jag kunna se klarare. Och om jag trots betĂ€nketid kĂ€nner mig osĂ€ker pratar jag med en vĂ€n. Att lĂ€gga lite mer tid pĂ„ beslutsfattande kan spara mycket tid i slutĂ€ndan.

  • Ett annat knep kan var att under en period BARA sĂ€ga nej. AlltsĂ„ inte be om betĂ€nketid utan bara sĂ€ga nej rakt över linjen till allt som inte Ă€r tvunget. Även om det verkar skoj. SĂ„ jĂ€kla befriande och snacka om att freda sin tid!

  • Jag övar pĂ„ att göra raka motsatsen till det jag brukar. IstĂ€llet för kaffe och alvedon tar jag en tupplur om jag kĂ€nner mig ineffektiv och sliten. NĂ€r jag blir tokig pĂ„ klĂ€ngiga ungar och vill vara ifred klĂ€mmer jag istĂ€llet ner oss i ett varmt bad och omfamnar klĂ€ngigheten ett slag. NĂ€r jag kĂ€nner mig stressad och inte har tid med ett enda avbrott till sĂ„ tar jag plötsligt en rejĂ€l rast. Det hĂ€nder mĂ„nga spĂ€nnande saker nĂ€r man slutar gĂ„ pĂ„ autopilot.