Vackra gamla fönster med vacker utsikt var en av de saker som gjorde att vi föll för det hÀr huset. Ja det Àr nÀstan det viktigaste i vÄrt hem! Att titta ut och se nÄgot fint genom rutan.

Att kunna se den nÀrmsta timmens vÀder för att himlen Àr sÄ stor.

Att kÀnna vidderna och de omslutande bergen.

Att laga mat vid öppet fönster och hÄlla koll pÄ ungarna som rasar runt dÀr ute.

Sova med öppet fönster mot fÄgelsÄng och rÀvskrik i natten.

Att sitta med tekoppen en majnatt och se sjöns blÀnk vid bergen

Och se ut över odlingarna och den vackra gamla gÄrden som ligger granne med oss.

PÄ vÄren nÀr vi tar ut innerfönsterna och ljudgrÀnsen mellan inne och ute suddas ut. SÄ att humlesurr, fÄgelsÄng och grusgÄngsknaster nÄr in i varje rum.

Det Àr en klyscha men sann sÄklart. Att fönstret Àr det största konstverket i hemmet. TyvÀrr kan man ju inte sÄ ofta styra över motivet utan fÄr vara tacksam för det som finns. Mitt eget flickrum lÄg pÄ baksidan av mitt barndomshem och jag brukade ligga pÄ sÀngen och titta ut pÄ trÀdtopparna i skogspartiet bakom gÄrden. Hur de vajade i vinden och kronorna ruskades. DÄ kunde jag förestÀlla mig att huset lÄg i en skog och inte mitt i ett villaomrÄde.

Att befinna sig i naturen Ă€r lugnande och Ă„terhĂ€mtande – det vet vi. Men bara att vara inomhus och titta ut pĂ„ naturen kan ocksĂ„ ge en liknande effekt. NĂ€r jag inte Ă€r ute i naturen har jag hela tiden kontakt med den Ă€ndĂ„ och jag mĂ€rker att det gör gott för mig.

Karolinska Institutet lyfter i en artikel de tre forskarna Cecilia Stenfors, Maria Albin och Mare Löhmus Sundström som undersöker nyttan av naturen för det mÀnskliga psyket. HÀr Àr nÄgra av de intressanta saker som de sÀger.

“Forskning visar att vi upplever att vi mĂ„r bĂ€ttre och blir lyckligare av att bo nĂ€ra vatten /…/ Vi vet Ă€ven att rymd kan ge vila. Ett hav innehĂ„ller fĂ„ tydliga mĂ„l utan tycks fortsĂ€tta i oĂ€ndlighet och det verkar lugna oss”

“Att leka vid platser med mycket vegetation har visat sig ge barnen bĂ€ttre koncentrationsförmĂ„ga, uppmĂ€rksamhet och sjĂ€lvdisciplin”

“Forskning visar att grönomrĂ„dena Ă€r viktiga för Ă„terhĂ€mtning och fysisk aktivitet. MĂ€nniskor som bor i stadsmiljöer med mycket vĂ€xtlighet Ă€r friskare Ă€n de som bor i omrĂ„den med mindre grönska.”

“Forskningen visar att vistelser i naturliga miljöer minskar negativa kĂ€nslor och stress, och ökar positiva kĂ€nslor, mental Ă„terhĂ€mtning och prestation. I vĂ„ra studier ser vi att man presterar bĂ€ttre pĂ„ tester av uppmĂ€rksamhet och minne efter naturupplevelser Ă€n innan, jĂ€mfört med urbana kontrollmiljöer”

“Mest positiv inverkan har verkliga naturmiljöer, men Ă€ven naturbilder och film kan fungera”

“En möjlig förklaring till naturens inverkan pĂ„ oss Ă€r att den Ă€r milt fascinerande och fĂ„ngar vĂ„r uppmĂ€rksamhet, men samtidigt lĂ„ter krĂ€vande kognitiva processer vila och Ă„terhĂ€mtas”

Intressant va? Titta ut, titta ut en minut. Eller uppsök nÀrmaste skog för lite mental ÄterhÀmtning och vila.