Jag har varit intresserad av matlagning hela mitt vuxna liv men senaste Ă„ren har intresset för mat utvidgat sig frĂ„n att mest handla om vad som Ă€r gott och roligt – till att ocksĂ„ tĂ€nka pĂ„ maten som ett sĂ€tt att vara snĂ€ll med kroppen och hjĂ€lpa den pĂ„ alla sĂ€tt jag kan.

Jag Ă€ter rĂ€tt bra i min vardag men kĂ€nner att det Ă€r dags att ta steget frĂ„n att Ă€ta “mycket frukt och grönt” till att fundera pĂ„ vilka frukter och grönsaker jag Ă€ter. HĂ€r Ă€r omvĂ€xling nyckeln. MĂ„nga av nyttigheterna frĂ„n frukt och grönt sitter ju i fĂ€rgĂ€mnena. SĂ„ jag ska tĂ€nka mer pĂ„ att Ă€ta efter regnbĂ„gens alla fĂ€rger. Röd lök, lila aubergine, mörkröda tomater, klorofyllgrön ruccola och djupgrön spenat. Orange morot, blodapelsin, jordgubbar, röd kĂ„l och blĂ„a bĂ€r. Vita grönsaker Ă€r ocksĂ„ bra – som vitlök och blomkĂ„l.

Att Àta fler olika sorters vegetabilier Àr dessutom bra för tarmfloran och ökar möjligheten att fÄ i sig allt kroppen behöver!

NĂ„gra saker jag ska utmana mig med
  • Jag Ă€ter 2-3 frukter om dagen men i Ă€rlighetens namn blir det oftast samma tre frukter. Banan, apelsin och Ă€pple. Jag ska försöka variera mig och köpa fler olika sorters frukter. Men ocksĂ„ vĂ€lja olika fĂ€rger pĂ„ tex Ă€pplena. Röda och gröna Ă€pplen innehĂ„ller lite olika Ă€mnen nĂ€mligen.
  • Jag ska Ă€ta mer fryst frukt. Frysta grönsaker, bĂ€r och frukt Ă€r mer miljövĂ€nliga Ă€n att fĂ€rska. Och jag tĂ€nkte bli lite mer ambitiös med mina smoothies genom att addera olika sorters fryst frukt och grönt. Övermogna bananer Ă€r redan en stĂ„ende favorit i mina smoothies. Men ICA Basic har billiga pĂ„sar med mango, ananas och avokado. Fryst spenat pĂ„ pĂ„se borde ocksĂ„ funka bra. Alla trĂ€dgĂ„rdsbĂ€r frĂ„n frysen ska sĂ„klart ocksĂ„ anvĂ€ndas. Med kvarg, proteinpulver eller lite nötsmör blir det hela mer mĂ€ttande.
  • Jag ska Ă€ta mer frysta grönsaker. Ofta innehĂ„ller frysta grönsaker mer nĂ€ring Ă€n fĂ€rska eftersom de skördas nĂ€r de Ă€r som bĂ€st och omedelbart fryses in. Om man tillagar dem försiktigt genom att Ă„nga eller micra dem sĂ„ bevarar man maximalt med vitaminer. Dessutom Ă€lskar mina barn sĂ„dana dĂ€r pĂ„sar med frysta Ă€rtor, paprika och majs. Man kan lĂ€gga de frysta grönsakerna i en metallsil över pastavattnet eller potatisen nĂ„gra minuter sĂ„ att de blir Ă„ngade – och sedan servera med en liten klick smör och salt. Ett bĂ€ttre sĂ€tt att fĂ„ i barnen grönsaker pĂ„ Ă€n att försöka envisas med olika rĂ„a sallader som de Ă€ndĂ„ knappt orkar tugga i sig.
  • Jag ska skriva upp alla olika grönsaker och frukter jag Ă€ter under en vecka och se om jag kommande vecka kan utöka det till fler olika sorter. Grönsaksbingo!
  • Jag ska öva pĂ„ att tillaga frukt och grönt pĂ„ fler sĂ€tt. Rosta kikĂ€rterna, mixa bönorna till en god dipp, lĂ€gga grönsaker i smoothien och frukt i matsalladen. Köra Ă„ngade grönsaker till en pure med hjĂ€lp av en mixerstav och sedan krydda upp med smör och örter. Helt enkelt ge grönsakerna lite mer kĂ€rlek och uppmĂ€rksamhet i min vardagsmat. KĂ€nns roligt och spĂ€nnande!