I december skrev jag om mina tankar kring reklammärkning av mina egna böcker, i mina egna kanaler. Om att tolkningen av reglerna kring märkning skiftar mellan olika yrkesgrupper. Därför gjorde jag ett experiment och uppmanade dig som läsare att anmäla det till reklamombudsmannen. Tänk om vi kunde få ett prejudikat i frågan!
Med tanke på engagemanget i kommentarsfältet hade jag trott att det skulle komma ett helt gäng anmälningar. Men det har bara kommit en. Och den gäller det här inlägget från bloggen.
Så här ser anmälan ut (jag har blurrat anmälarens efternamn):

Nu ska jag förstås skriva ett svar kring hur jag har tänkt och lämna in det till stiftelsen Reklamombudsmannen. Och så småningom kommer stiftelsen att komma med ett utlåtande. Väntar med spänning!
Drömmen är förstås att Hanna eller någon annan också anmäler fler profiler för liknande publiceringar. Så att det blir tydligt hur Reklamombudsmannen resonerar. Vilka författare behöver reklammärka sina böcker? Är det någon skillnad på mig jämfört med andra författare, artister eller skådespelare?
För mig är det en principiellt viktig fråga. Som bloggare och författare är det ett regelverk jag behöver förstå och förhålla mig till på ett korrekt sätt. Ser fram emot ett tydligt utlåtande och kommer givetvis hålla er uppdaterade på hur allt utvecklar sig.
(Reklamombudsmannen är en stiftelse och näringslivets självreglering. Här kan du läsa mer om du vill veta vad de gör)
23 svar
Tyckte detta var intressant och rimligt:
https://www.lalinda.se/hur-reklammarker-jag-min-egen-verksamhet/
Så ja, blir intressant att se hur de dömer – och det kan kanske vara skillnad på olika författre, tex om man skriver på sociala medier under pseudonym men med eget namn på en bok. Är det UPPENBART att detta är reklam för den ’genomsnittlige konsumenten’? Kanske det, men vi får se!
Haha. Spännande! Kan verkligen relatera till ditt behov av att det ska vara logiskt och hänga ihop.
Jag vet att en del som kommenterar tycker att ”hur svårt är det att skriva REKLAM högst upp”, och det stämmer ju att det inte är särskilt svårt. Men visst ska vi ändå ha regler och lagar som följer en logik och som är lika för alla?
Jag hejar 100 % på dig i detta, att ta denna strid för för att få besked!
Det borde ju vara ett tydligt regelverk som är lika från Ystad till Haparanda och gälla lika för alla. Så det får de förklara och skriva tydligt.
Hoppas alla får ett besked om det så ni vet. Och kan ju inte vara hit och dit utan alla ska veta vad som är rätt eller fel. Och att alla är lika värda och behandlas lika. Hoppas det inte blir någon stor sak av detta utan att du får ett vettigt och klart besked bara och så får de ha koll på allt och alla.
Själv tycker jag det känns annorlunda om det är reklam för egen verksamhet om det tex. är en författare, artist etc som har ett konto i egenskap av just det (då framgår det automatiskt att personen lägger upp saker i egenskap av artist etc).
Än om det är ett mer livsstilskonto/blogg. Känns inte lika tydligt då när det är reklam för egen verksamhet, det kan liksom gömma sig lite i allt annat, en text om en middag, helgen etc och man är inte beredd på samma sätt tycker jag. Jag uppskattar alltså tydlig reklammärkning även för egen verksamhet av influencers.
Intressant kan det nog vara, men det jag framförallt tänker på är att det är en modig uppmaning från dig Clara.
Jag förstår inte varför det är viktigt. Antingen ser jag en produkt som lockar mig eller en produkt som inte intresserar. Att köpa är ju ett val – varje individs val – och här har vi olika möjligheter. Jag är helt ointresserad av om något är reklammärkt eller inte, förstår inte den här frågeställningen.
Håller med dej Hanna😊
Gör någon reklam för en bok eller en konsert är det inte så stor skillnad för mig personligen heller. Då går man ju som sagt efter egen smak ganska långt. Men säj att det är en sida i DN om ett bantningspreparat. Då är det skillnad om det är en objektiv granskning av typ ozempic, eller ett företag som säljer naturpreparat och utlovar guld och gröna skogar. Artikeln/reklamen kan se nästan likadan ut i båda fallen. För att kunna vara källkritisk och kunna avgöra sanningshalten i en text, är det viktigt att veta vem som skrivit den, och varför (en granskande journalist vs ett företag som vill sälja). Skall jag köpa en ny mixer, vill jag ju inte heller läsa tillverkarens bedömning av den, utan en objektiv jämförelse av olika produkter. Sen är det orimligt att dra en gräns och lämna vissa produkter utanför reklammärkning.
Men kan du inte förstå att detta är problematiskt om person X får betalt för att förespråka en viss produkt, om detta inte framgår? Om läsarna tror att person X bara tycker den här produkten är så himla bra (och de litar på person X och hens omdöme)? Då är det ju vilseledande. Person X tycker kanske inte alls om produkten. Diskussionen har ju uppstått just för att det lätt blir vilseledande på sociala medier, på ett sätt det INTE blir på TV-reklam eller billboards.
Lite av samma skäl, tänker jag, att man inte får rikta reklam till barn – de fattar inte att det är reklam, att det är fejk, de ser bara budskapet. Och därmed gråzonen med egna produkter – ibland är det jätteuppenbart, ibland är det inte alls det. Grundidén är att reklam är lagligt, men det måste vara transparent. Företag har alltid försökt hitta kryphål och sätt att verka ’genuina’ – tack och lov att det i alla fall finns en ambition att skydda konsumenter. Hellre för mycket än för lite, tycker i alla fall jag.
Blir verkligen intressant att se vad du får för svar!
Vad bra att du fick veta då, samt att man lär sig ju ngt hela tiden
Det var jag som skrev anmälan. Skrev den för att jag ville veta hur de tycker att lagen ska tolkas. Så bra att den kommit fram till dig. Tänker att det förhoppningsvis leder till ett slut på diskussioner och en ökad tydlighet.
Varför detta omständiga sätt för att få Reklamombudsmannens åsikt om reklam för egen verksamhet? Varför inte helt enkelt bara skicka en skriftlig fråga till dem och sedan publicera svaret på din hemsida?
Antagligen för att de skulle säga något i stil med ”det beror på”. Nu får hon ju svart på vitt – men i och för sig bara just i det fallet som anmälts. Poängen verkar ju vara att det inte ÄR så lätt att säga ”såhär är det, alltid, för alla” utan olika kontextuella faktorer spelar in. Jobbigt, men så är liksom verkligheten.
Bara av ren nyfikenhet: Om du hade haft kvar ditt klädmärke, hade du då reklammärkt de inläggen? Där det inte är lika tydligt att du stod bakom det.
Absolut. Det märket hade ju inte mitt namn.
Verkligen! Det är en av de sakerna som jag uppskattar med clara som bloggare, att hon säger vad hon tycker och argumenterar för sin sak, men också låter sig granskas. Jag är definitivt team ”det är ju uppenbart att det är reklam när författaren skriver om sin egen bok”, men jag tycker att det ska bli spännande att se vad det blir för återkoppling från RO. Tack Clara för att du vågar utmana lite för att få till tydligare riktlinjer.
Det finns väl inget som hindrar dig från att anmäla andra profiler? Så kan du ju välja exakt de exempel du tycker skulle ge en nyanserad bild.
Ja du tar ofta upp andra profiler i den här frågan. Varför anmäler du inte dem själv, Clara? Det verkar logiskt och mer naturligt än att säga åt andra att göra det. Vi läser ju just din blogg och funderar över den, inte över bloggar vi inte läser.
Jag tycker ju inte att de gör något fel. Jag tycker att det är rimligt att den som upplever att någon annonsmärker fel gör anmälan. Men beroende på hur utslaget blir från RO kommer jag kanske ompröva min hållning.
Kan inte se problemet: Kan inte människor förväntas förstå att den som skriver böcker tjänar pengar på att sälja dem? Om Ro tycker att detta förhållande behöver förtydligas med en reklammärkning kommer jag som mediekonsument att känna mig idiotförklarad.
Tycker detta är intressanta frågor som säger så mycket om vårt osäkra medielandskap. Här kommer en lång harang tankar och funderingar, tack Clara för att du låter frågan leva. Kul att få nya insikter och perspektiv.
När författaren också driver en blogg med material som liknar det material som finns i boken så blir hela bloggen och kommunikation via sociala medier en typ av storytelling-marknadsföring. Av personen, dens verk, dens ”universum”. Tänker att det är det som är själva grejen med den här typen av verksamhet. Bloggen är ju som en löpande kommunikation som marknadsför och stärker varumärket Underbara Clara. När det löpande lanseras produkter med utgångspunkt i det varumärket, tex julkort, livsstilsböcker eller podar så säljs dem bättre tack vare det starka varumärket och den marknadsföring som byggs varje dag genom blogg och instagram.
Jag tycker det vore konstigt att plötsligt reklammärka inlägg om en egenskiven bok, när alla läsare vet att Clara i det här fallet har sin inkomstkälla från bloggen och universum. Oavsett om det är genom reklamsamarbeten, egna produkter eller samarbeten.
Annat hade det kanske varit om Clara hävdat att hon jobbade med blogg, instagram och övrigt ideellt och inte haft några inkomster kopplade till den.
Jag tycker inte att UnderbaraClara-världen är sämre eller bättre för att jag vet att det är ett jobb och en inkomstkälla, det verkar bara helt logiskt och vettigt. Vi får en himla massa bra material att ta del av och det finns en tydlig avsändare. Vi vet att det är Clara som äger och driver bolaget.
Vet inte om det finns influerade eller bloggare som ägs av externa finansiärer, men de som tex inte ligger på en egen plattform har ju iaf ett annat ägarskap i botten som man som läsare behöver förhålla sig till. Oavsett om ägaren är Bonnier Media eller internationella riskkapitalister.
Kul med inlägg som dessa som belyser branschen och hur vi kan förhålla oss till vad som är reklam och inte.
Spännande att se vad RO säger!
Jag förstår inte hur det skulle gå till att man inte förstår att Clara marknadsför sina böcker, när hon står som författare. Vari ligger den dolda reklamen? Har någon i verkligheten kännt sig lurad (inte i någon hypotetisk verklighet där någon annan ev skulle kunna känna sig lurad) och inte förstått att det är Klaras böcker?
Jättefint klipp i det anmälda blogginlägget. Clara visar gamla kalendrar, jag ser ingen dold reklam i det, hon marknadsför inte de 90 år gamla kalendrarna o när hon visar sin bok i klippet är hon tydlig med att det är hon som skapat den o hon syns dessutom på flera bilder.
Clara, har du fått några klagomål på att någon kännt sig lurad när de köpt något av det du har skapat, för att de inte förstod att du marknadsförde din egna produkt?
Jag kommenterar nästan aldrig men för mig är den här anmälan väldigt märklig.