I december skrev jag om mina tankar kring reklammärkning av mina egna böcker, i mina egna kanaler. Om att tolkningen av reglerna kring märkning skiftar mellan olika yrkesgrupper. Därför gjorde jag ett experiment och uppmanade dig som läsare att anmäla det till reklamombudsmannen. Tänk om vi kunde få ett prejudikat i frågan!

Med tanke på engagemanget i kommentarsfältet hade jag trott att det skulle komma ett helt gäng anmälningar. Men det har bara kommit en. Och den gäller det här inlägget från bloggen.

Så här ser anmälan ut (jag har blurrat anmälarens efternamn):

Nu ska jag förstås skriva ett svar kring hur jag har tänkt och lämna in det till stiftelsen Reklamombudsmannen. Och så småningom kommer stiftelsen att komma med ett utlåtande. Väntar med spänning!

Drömmen är förstås att Hanna eller någon annan också anmäler fler profiler för liknande publiceringar. Så att det blir tydligt hur Reklamombudsmannen resonerar. Vilka författare behöver reklammärka sina böcker? Är det någon skillnad på mig jämfört med andra författare, artister eller skådespelare?

För mig är det en principiellt viktig fråga. Som bloggare och författare är det ett regelverk jag behöver förstå och förhålla mig till på ett korrekt sätt. Ser fram emot ett tydligt utlåtande och kommer givetvis hålla er uppdaterade på hur allt utvecklar sig.

(Reklamombudsmannen är en stiftelse och näringslivets självreglering. Här kan du läsa mer om du vill veta vad de gör)