Som uppmärksamma läsare kanske har sett har jag genomfört ett litet experiment denna höst. Jag har nämligen slutat annonsmärka mina böcker när jag skriver om dem.
Grunden i marknadsföringslagen är frågan är det här reklam? Och är det tydligt att det är reklam? Förstår läsaren att det är marknadsföring så behöver det nämligen inte annonsmärkas. Om du till exempel ser en busskur med en reklam för Lindex eller en helsida i ELLE för Zara, så står det ju inte REKLAM FÖR LINDEX eller REKLAM FÖR ZARA högst upp på busskuren eller tidningssidan. För vi förstår ändå att det är marknadsföring.
Varje gång jag skrivit om min bok utan att annonsmärka inlägget så har kommentaren kommit ”detta borde väl annonsmärkas, för det är ju reklam för din egen bok”. Och det har jag tagit som intäkt för att det faktiskt inte behöver annonsmärkas, eftersom ni som läser min blogg förstår att det är min egen bok och att jag givetvis har ett ekonomiskt intresse i den.
Det är så konstigt att influencers ska reklammärka högt och lågt när ingen annan yrkesgrupp gör det. I sådana fall borde Carola reklammärka varje konsert, Zara Larsson varje gång hon tipsar om sin nya singel, eller Liv Strömquist och Camilla Läckberg varje gång de tipsar om sina nya böcker eller teveserier. Men det gör de såklart inte. För vi förstår att de gör reklam för sitt jobb när de skriver. Däremot ska Carola annonsmärka om hon gör reklam för MQ och Zara Larsson om hon gör reklam för Adidas, Liv Strömquist när hon gör reklam för Nextory eller Läckberg om hon gör reklam för en energidryck.
Jag är författare, jag har gett ut femton böcker och förra året var jag en av Sveriges mest sålda fackboksförfattare. Jag tycker att det är väldigt konstigt om ni som följer mig inte förstår att jag som författare har ett vinstintresse när jag berättar om mina egen böcker.
Och om jag ska vara konsekvent och reklammärka allting jag har vinstintresse i så borde jag reklammärka varje gång jag tipsar om min podd. Eller när jag länkar till mitt instagramkonto från bloggen. Och varje gång jag är på mitt instagramkonto och länkar till min blogg så borde det också reklammärkas, eftersom bloggen är mitt arbete. Jag borde kanske också reklammärka varje gång någon läsare postar om min bok och jag repostar det på instagram stories? Borde jag till och med reklammärka om jag tipsar om en intervju som gjorts med mig i DN och som handlar om min bok? Jag menar, det kan ju få mig att sälja fler böcker!
Ja, som ni förstår är det här ett sluttande plan. Och stor förvirring råder. Det känns också som att många influencers är så rädda för att göra fel att de annonsmärker ”för säkerhets skull” även sånt som inte ska annonsmärkas. Det förvirras ytterligare av att någon som borde vara en auktoritet på området (Camilla på Bloggbevakning) inte själv verkar ha koll. När hon tipsar om sina krönikor i Expressen så reklammärker hon dem. Så nu ska alltså krönikörer och journalister reklammärka inlägg där de tipsar om sina kulurkrönikor, recensioner eller artiklar? Det är ju fullkomligt bananas!
Jag kommer fortsätta att reklammärka tydligt varje gång jag får betalt av ett annat företag för att göra ett inlägg om deras produkter. Om jag till exempel kommer överens med Kungsörnen eller Dansukker om att göra ett blogginlägg om deras mjöl eller socker så kommer jag reklammärka det lika tydligt som jag alltid har gjort. Det är väldigt, väldigt viktigt för mig.
Men jag kommer inte reklammärka varje gång jag som författare nämner mina egna böcker.
Det står förstås var och en fritt att anmäla mig till Reklamombudsmannen för att få detta prövat. Jag önskar då att den som anmäler samtidigt kunde ta en sväng och anmäla Carola, Liv Strömquist, Camilla Läckberg, och Zara Larsson när de postar om sina böcker, konserter, föreställningar och låtar. Och så kunde vi äntligen få se vad Reklamombudsmannen tycker om den saken.
(Linda Hörnfeldt, som är expert på sociala medier, personliga varumärken och influencerbranschen har skrivit ett jättebra inlägg om den här saken. Där kan du läsa mer om du är intresserad.)
159 svar
Enligt marknadsföringslagen ska reklam markeras. Jag har inte läst någon passus om att ”man inte behöver om det är tydligt att det är reklam”. Men jag kan såklart ha missat. Läste Lindas inlägg och jag vet inte. Tyckte det i slutändan ändå väckte fler frågor än vad det gav svar.
Tycker det här inlägget är bättre: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier/
I slutändan gör du såklart som du vill. Jag tror dock att ifrågasättandet bottnar lite i att skriva ett fint och vackert inlägg (som dina senaste inlägg om din almanacka) och sedan är det reklam i sista stycket. Det känns inte riktigt ärligt.
Om det nu är så självklart som du menar, så varför är inte busskurarnas och tunnelbanornas vagnar tydligt uppmärkta med texten REKLAM på varje reklamplats?
Och vad tycker du – borde jag rekammärka när jag länkar till min blogg från Instagram? Du lämnar ju också din blogglänk här i mitt flöde. Är det inte marknadsföring för dig?
För det första så tjänar jag inte pengar på min blogg. Inte en krona, har inte ens reklam på min blogg. Så det är en lite haltande jämförelse. Att jag skriver min blogglänk är ju för att jag inte vill vara anonym utan stå för vad jag skriver.
För det andra tycker jag inte att man kan jämföra reklam på sociala medier med stora reklampelare på stan. Det är så mycket lättare med smygreklam på SoMe och det är ju det man vill komma ifrån med reklammärkningen. Ingen ska riskera att bli lurad.
Nej jag tycker inte att du ska reklammärka när du länkar till din blogg från instagram. Du tjänar väl inte pengar på allt du lägger ut på bloggen? Det är väl samarbetena som drar in stålarna. Så tycker självklart inte att allt ska reklammärkas. Inte på instagram heller.
Bloggen är ju motorn i mitt företag och att ni är många som läser här är grundförutsättningen för att jag ska kunna tjäna pengar. Så det vore konstigt om jag inte skulle behöva reklammärka bloggen när du anser att jag ska reklammärka boken? Och podden den tjänar jag ju pengar på genom betalande prenumeranter, så den borde väl verkligen reklammärkas om man skulle följa logiken?
Och ta det här exemplet: DN startar en betalpodd skriver om den på sin sajt. Behöver de också skriva ut att de gör ”reklam för egen verksamhet” Det har jag aldrig sett att de gör? Man förstår ju när man är på deras sajt att hela sajten är en en enda stor annons för DN.
Problemet är alla dessa snåriga gränsdragningar och att det inte är så svartvitt som man kan tro. Men här har jag alltså dragit gränsen. Fast det vore som sagt spännande med ett utlåtande från RO som redde ut saken =)
Jag köper att det är din motor men det är många som är här och ”gratisläser” så jag tycker inte att det blir samma sak. Din blogg ligger inte på en portal så antar att själva bloggen mest kostar pengar om du inte får in samarbeten och vi läsare köper dina produkter. I det här fallet dina böcker. Hade bloggen varit en betalportal hade jag nog mer tänkt att en länk från instagram skulle anses som reklam. Majoriteten av dina inlägg är ändå inte sponsrade inlägg vilket också gör en stor skillnad.
Jag tycker boken ska reklammärkas när du länkar till tredje part. Som i ditt senaste inlägg där länken är en tradedoublerlänk till Bokus. Jag tycker också att inläggen ska reklammärkas när det inte är uppenbart att det är reklam förrän två rader i slutet. Känns inte ärligt att läsa ett inlägg som inte tydligt visar från början att det är reklam för din bok. Tror också att det är det som dina läsare ifrågasätter.
Bara mina spontana reflektioner på dina svar till mig. I slutändan gör du som du vill. Ha en trevlig kväll!
Nu är ju en blogg inte samma sak som Lindex eller DN. Men tydligen säger Reklamombudsmannen att reklam för egen verksamhet på sociala medier ska reklammarkeras, så det verkar alltså som att du inte håller med och därför inte tänker göra det, på grund av egna principer och tyckande?
Din jämförelse kan ju göras åt andra hållet, precis som att Zara Larsson – vars huvudarbete är att vara artist – inte behöver reklammärka när hon pratar om sitt album eller kommande konsert behöver inte du reklammärka när du länkar till din egna blogg eller instagram eller marknadsför dig själv i egenskap av bloggare/influenser för detta på olika plattformar. Men allt som är utöver det, dvs försäljningen av en vara eller tjänst, behövs reklammärkas. Jag tycker inte det är otydligt. Och skulle absolut önska att tex artist tydligare var tvungna att skriva ut när deras videor etc är sponsrade, även fast det ofta framgår tydligt i bildspråket vilket varumärke som betalt det. Men bara för att jag önskar att det var tydligare regler för andra yrkesgrupper tycker inte jag man behöver sänka kraven på en annan. Och vet inte hur ni andra känner men jag uteslutande reagerar positivt när det är tydligt markerat när en influenser säljer en vara eller tjänst, det känns proffesionellt och ärligt och jag störs då inte av det i flödet.
Bloggen är ju per definition inte en ”produkt” så som en bok eller en almanacka är. Även om jag förstår att bloggen ger dig pengar. Tänker även att det är skillnad när du ”bara skriver” om din bok och när du försöker sälja din bok. Och den skillnaden kan väl egentligen bara du svara på? Jag ser inga problem med exempelvis att du dokumenterar din vardag och du kommer med information som skrivprocess, en recension har kommit, eller signering av din bok. Det är en del av ditt liv, vilket denna blogg handlar om. Men jag antar att du även gör specifika inlägg där du vill vara tydlig med vart man kan köpa din bok, att det är en bra bok med fina recensioner, att den finns signerad i en viss upplaga på en viss sajt osv osv. Då uppskattar jag som läsare att inlägget är markerat som reklam. Men ja jag förstår att den här kommentaren kan läsas som att jag skriver om samma sak. Det är som sagt bara du som kan svara på, som influenser, om du kalkylerat försöker sälja en produkt eller om du bara ”influerar” om din vardag.
Men det är ju en jättekonstig jämförelse. En reklampelare är…en reklampelare. Det är väl bättre att jämföra det med en tidning, där en annons måste markeras ut eftersom den ofta ser ut som en artikel. Din blogg är massa inlägg blandat med reklaminslag då och då, så varför ska du då INTE tydliggöra när syftet med ett visst inlägg är att du vill att läsaren till slut klickar sig in på en säljsajt och köper en av dina produkter? Och när man förstår det allra sist i ett inlägg är det faktiskt inte alls tydligt. Man förstår det inte alls i början eftersom dessa inlägg ser ut som alla andra först, så jag anser att du faktiskt inte följer reglerna.
Ja, det är just kontexten som skiljer sig. En reklampelare och själva reklamen ser ut som reklam, men en stor del av affärsidéen med influencermarknadsföring är ju just att det _inte_ ska se ut som marknadsföring för större emotionellt manipulativ effekt. (T.ex. influencers kallar en för ”vän, ”läsare”, ”sina följare” osv istället för kund. Man bygger upp en personlig relation för att skapa lojalitet osv osv) Det här vet du ju, Clara? Så varför inte vara till och med övertydlig om det krävs – om det är bättre etiskt? För mig låter det mera som den Clara jag lärt ”känna” (sic!).
Och att någon påpekar att nåt borde märkas som reklam betyder förstås inte att alla eller ens majoriteten läst det så. Därför behövs regler. Men jag kan inte tänka mig att Clara med sin långa erfarenhet och ofta insiktsfulla reflektioner inte skulle vara medveten om det.
Fast tror du verkligen att det är någon enda person som inte förstår att en författare tjänar pengar på sin bok?
Syftet från början kring den här lagstiftningen är ju att tydliggöra vad som är reklam och inte. T ex när inuencers startat ett eget klädmärke kan det absolut vara otydligt om man är ny läsare. Men det är knappast otydligt att en författare tjänar pengar på sin bok.
Och ingen lyckas svara på Claras frågor om varför hon inte ska reklammakrera när hon länkar t ex sin (betal!)podd eller instragram.
Nej, tror 100 % att Clara får rätt här. Men anmäl någon av er som är intresserade. Man får ju inget straff om det bara är RO som prövar.
Tycker detta är väldigt intressant ämne att fundera kring. Mina tankar kring det hela är väl att t.ex. när ett företag som Lindex eller Ikea har reklam i busskurer eller på andra sociala medier, förstår vi att det är reklam just för att företagen är så väletablerade såsom företag. Vi vet att Ikea säljer möbler, vi vet att Lindex säljer kläder och vi vet att det framförallt är det är företag och företag säljer produkter som de vill marknadsföra till oss. Företagen är inte annat än ett företag, medan influencers i många fall är ett företag, men också något mer utöver det. Dessutom tror jag att en reklamaffisch i busskuren är så etablerad marknadsföringsmetod att få reagerar på att det inte skulle vara reklam, såvida reklamaffischen inte skulle vara helt vilseledande förstås. Så om din bok reklamfördes i en busskur tror jag nog inte att så många skulle reagera på det.
Vad gäller influencers och den reklam som förknippas med det, så håller jag med Linda Hörnfeldt om att det uppstår en gråzon, eftersom personligt innehåll blandas med kommersiellt. Influencer är ju ett nästan att anses både som en ”vanlig person” och som ett företag som gör reklam. Kanske är det också därför det kan upplevas som att gemene man ställer högre krav på att influencers ska vara ännu tydligare med att redogöra för vad som verkligen är reklam eller inte i innehållet. T.ex. reagerade jag själv på dina inlägg om din bok, jag förstod inte att det var reklam förrän senare när det stod det i slutinlägget. Jag personligen blev inte arg eller så, men däremot jag tror det kan uppstå en känsla av att ”känna sig lite lurad”, vilket också kanske kan göra folk irriterade. En liknelse till det är ju, som jag också själv reagerat på, är tidningsreklam som mer och mer liknar en vanlig tidningsartikel. Vill minnas att detta också har skapat debatt även för ”vanliga” företag och hur dom egentligen får utforma reklam i tidningar. Till exempel, hur lik en tidningsartikel får reklamen vara utan att det blir vilseledande för en läsare? Helt enkelt att man börjar läsa något av intresse för att sedan inse att det är reklam. För företaget i sig är det ju säkert effektfullt, eftersom det kan få fler att uppmärksamma produkten/företaget än om läsaren bara hade bläddrat förbi sidan med reklamen. Där handlar det kanske om att man som läsare av en blogg/tidning vill välja om man ska läsa ett reklaminslag eller inte, och är det otydligt kan det kanske uppstå en känsla av irritation kanske på grund av att folk inte vill känna sig ”lurad” som sagt. Eller kanske är det så att folk rent av kan uppfatta ett blogginlägg/reklam som liknar tidningsartikel som ett fult marknadsföringsknep för att lyckas fånga intresset av läsaren?
Men håller verkligen med i ditt resonemang om vad det är som gäller kring t.ex. artister, men också för författare? Har inte sett att artister reklammärker en turne. Håller med om att tydligare riktlinjer från RO skulle behöva redas ut.
Men vad menar du mer ”förstod inte att det var reklam” – vad gjorde att det ”var reklam”, att det var en länk i slutet? Är det länken som gör det till reklam?
Författare jobbar ju alltid för publicitet kring en bok, ofta med intervjuer osv även i SVT. Om Clara är med i intervjuer eller skriver allmänt om sin bok är det inte reklam – bara om hon länkar? Är det rimligt? Stämmer det med vad som faktiskt är intäktsgenererande?
Jag tycker det är viktigt att man skiljer ut något som kan misstas för annat än reklam. Men att en författare har vinstintresse av att skriva om sin bok kan vi förvänta oss att alla förstår, annars får vi reklammarkera allt. Vilket ju faktiskt skulle få motsatt effekt för då urvattnas reklammkareringrn, något som faktiskt börjat hända.
Sent svar omsider. Ja, precis. När man såg slutstycket och länken fattade man ju såklart att det var reklam för inlägget ”På den mörkaste botten glimmar nyckeln till vinterporten”. Men innan man scrollade ned till sista stycket i inlägget fattade jag inte att det var ett utdrag ur boken. Hade jag sett innan att det var ett utdrag skulle jag nog hoppa över inlägget av den enkla anledningen att jag inte är så intresserad av Underbara Vinter eller almanackan, men tkr ju däremot bloggen är superbra. Är ingen big deal för mig, men förstår ju också andra sidan av det.
Men precis som Clara lyfter är ju knäckfrågan om Clara som författare måste reklammärka sina böcker i sin blogg, och att det isåfall även bör gälla typ Läckberg. Då bör ju mer granskning riktas även till ”renodlade” artister/författare etc. Där tror jag att det skulle behövas mer riktlinjer som belyser för vilka och i vilken utsträckning som marknadsföringslagen gäller. Jättekul att läsa alla kommentarer och tycker det är uppfriskande med diskusson även om det rör upp starka känslor. Tkr många läsare och Clara själv har väldigt intressanta synpunkter 🙂
Jag tycker detta är en jättekonstig slutsats du Lisa drar… Om Clara skulle ge ut en bok med texter från bloggen skulle de texterna då bli reklam? Säg en bok med flera ”Clara ryter ifrån”-inlägg. Vissa är inte intresserade av de delarna men tycker andra är bra. Bara för att en text Clara skrivit förekommer både i Underbara Vinter och i bloggen är det väl inte reklam, även om du hade hoppat över texten om du visste att den kom därifrån.
Det måste ju handla om något annat än detta när man avgör vad som är dold reklam eller inte. Det kan ju inte heller, som vissa verkar få det till, handla enbart om ifall något generera intäkt eller inte. Har sett att flera skrivit att bloggen i sig inte genererar pengar och därför är det inte reklam att länka den – jättekonstig jämförelse tycker jag! Skulle ett företag som går med förlust innebära ty inget är reklam? Exempelvis Body shop innan de gick i konkurs – var deras marknadsföring inte reklam då.
Själv tycker jag, trots att jag är jurist, att det blir lite fånigt när det måste reklammärkas när båda sakerna görs i eget namn. Claras bok och Claras blogg är ju uppenbart hennes verksamhet. En annan sak när Clara tex gjorde klänningar i ett företag som kunde ägts av vem som helst, klart det då behöver märkas ut.
Fast är inte en del av tanken med reklammärkning att man direkt ska förstå att det är reklam och kunna välja bort den? Alltså att jag t ex kan vilja läsa din blogg men välja bort alla inlägg som är reklam, inklusive för dina böcker? Förstår att du menar att alla fattar att böcker som du skrivit tjänar du pengar på, kontra att hålla reda på t ex ett varumärke som du äger. En konsument ska inte behöva veta att en viss influencer äger ett visst varumärke. Men man ska också kunna välja bort reklam helt och då är ju en tydlig reklammärkning överst i inlägg tydligt och bra.
Av marknadsföringslagens 9 § framgår att: ”All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring”
Det står alltså inte att man behöver skriva ut ”reklam”, bara att det tydligt ska framgå att det är reklam. Precis som Clara resonerar om.
Jag tycker inte författare ska behöva reklammärka när de skriver om sina böcker för det är ändå förståligt att de gör reklam för sin bok. Samma för busskurer. Dock tycker jag det är bra när influensers reklammärker när de pratar om ex ”det bästa läppglanset” osv för då är man lite mer skeptiskt till att de har fått betalt och kanske inte tycker samma om de inte hade fått betalt. Tänker på unga tjejer och killar som lättare kan luras. Och då är reklammärkning bra.
Klokt resonerat!
Det är väl fullkomligt självklart att man inte ska behöva reklammärka när man skriver om sina egna böcker, för ja: Det är SUPERTYDLIGT att det är reklam. Den som inte förstår det får väl lägga problemet på sig själv…
Det är ju en legitim ståndpunkt men i dagsläget så säger faktiskt inte reglerna så. Se tex här:
https://www.digitalsnack.se/kunskap/insikt/reklammarkning-i-sociala-medier-det-har-behover-du-veta/
”Alla inlägg som har ett kommersiellt syfte och innehåll omfattas av marknadsföringslagen. Detsamma gäller om du får någon typ av ersättning eller om du lyfter dina egna produkter.”
Så det är egentligen inte så mycket att diskutera. Reglerna finns ju till för att just sociala medier generellt ÄR svårare än andra format att genomskåda. Om man ser en reklampelare så vet alla att det är reklam för det är såpass etablerat. Alla vet att någon har betalat för att ha den där annonsen just där. Det är inte riktigt samma sak med sociala medier (än). Då kan jag fatta att reglerna är lite svartvita. Jag fattar att det känns konstigt eftersom det känns uppenbart, och man liksom inte betalar sig själv för att nämna ens egen produkt, men man gör ju faktiskt ändå det indirekt.
Och jag gissar att reglerna är så också för att undvika gråzoner – det ÄR inte ÄR helt uppenbart alltid vad som är en ”EGEN” produkt (En bok man skrivit? Ett företag man äger? Ett företag man sitter i styrelsen för? Ens mans företag? Osv)
Tänker att det är bättre att vara övertydlig än att riskera egentligheter, eller?
Fast det är inte alls självklart, dagens regelverk säger att man ska reklammärka även när det är ens egna produkter.
Poängen är väl att sociala medier är såpass nytt, och såpass rörigt (Vem är avsändaren? Vad är hens relation till produkten hen pratar om? Ok att det står Claras namn på boken, men vet alla att fröken XYZ är ägare till företaget ABC? Osv.)
Det är mycket mer att hålla koll på än när det handlar om en reklampelare med typ ”Lindex” på).
Då är det kanske inte så konstigt, eller så hemskt, om man lite drar allt över en kam och säger att det SKA märkas, även om en del tycker att det är uppenbart.
Fattar att det känns konstigt att reklammärka inlägg om sin egen bok eftersom ingen liksom direkt har betalat dig för att skriva om den, men faktum kvarstår ju att du har ett ekonomiskt intresse i att skriva gott om den. Är det inte bättre att vara övertydlig i dessa frågor, än att ha en stor gråzon där det lätt blir fel gentemot konsumenten/läsaren?
Fast det är ju inte alls såhär lagstiftningen ser ut? T ex om man driver ett konto på sociala media som enbart handlar om ens produkter man säljer behöver man inte reklammarkera. Däremot är det inte avgörande om det är en ”egen produkt” eller inte.
Skulle vara intressant att få det prövat men tror Clara har rätt här. Syftet är att tydliggöra vad som är reklam – att skriva texten ”reklam” innan man skriver om sin egen bok är helt meningslöst. Det tillför inget, det tydliggör inget.
Hej Clara!
Jag tycker att din ton är ett problem när det gäller detta med reklammärkning. Det känns som du går till stenhårt försvar för dig själv med alla taggar utåt. Det är väl bra att dina läsare undrar och tänker kritiskt? Det behöver inte vara ett problem. Som du själv påpekar är det en djungel av regler och inte helt tydligt vad som gäller.
Om vi som läser din blogg reagerar och ställer frågor och eventuellt skulle vilja anmäla ett icke reklammärkt inlägg gäller ju anmälan just dina inlägg, inte Camilla Läckbergs eller Carola. Om man inte följer vare sig Läckbergs blogg eller går på Carolas konserter så har man kanske inte funderat över hur de hanterar märkning av reklam. Det borde man kanske göra men det är naturligt att man först och främst reagerar på det man har framför sig just i stunden, i detta fall din blogg för de som läser den.
Jag tycker du är en, i mångt och mycket, bra bloggerska och det är ofta givande att läsa det du skriver. Jag är emellertid fundersam över din ton så fort någon frågar eller ifrågasätter. Det känns en aning omoget att reagera så starkt och fientligt. Jag tror det kan få vissa läsare att känna obehag och det känns lite synd. Med det sagt: det är din blogg och du bestämmer naturligtvis hur du vill skriva och framstå. Jag tycker i alla fall att det är intressanta frågor kring reklam som väcks i kommentarsfältet.
Förstår inte vad du menar? Vad var taggarna utåt med detta inlägg? Tycker att jag skriver i en helt neutral ton. Är ju inte arg eller något, utan förklarar bara min ståndpunkt.
Ibland känns det som att om man som kvinna inte uttrycker sig med glada smileys och brasklappar tycker folk att man är sur.
Jag tror inte du ska förminska kommentarer genom en klapp på huvudet eller en mening om genus. Självklart har reklammärknings varande eller icke varandra inget med kön att göra. Känns som en för enkel förklaring att ta till när man får en kritisk kommentar. Blir lite trött.
Hej igen Clara!
Ser nu att ditt inlägg ligger under en kategori som du kallar ”Clara ryter ifrån”. En aning märkligt att du menar att du skriver i en neutral ton. Om jag är ensam om att uppfatta inlägget som taggigt så må det så vara.
Jag tycker att inlägget var väldigt intressant, och öppnar upp för en viktig och transparent diskussion kring reklammärkning i relation till det egna skapandet. Jag uppfattade inte inlägget som taggit, inte heller fyllt med ”dålig ton”. Däremot uppfattar jag att du Sanna kör med härskarteknik och gör allt för att missuppfatta det Clara lyfter i sitt inlägg.
Oj! Ja, det är naturligtvis inte meningen att köra med härskarteknik. Hur menar du då? Undrar också varför någon skulle göra allt för att inte förstå? Jag lyfter funderingar jag har. Varken mer eller mindre.
Håller definitivt med dig Ellinor. Tycker också det verkar som att du, Sanna, är den som klappar på huvudet. Att för det första prata om att tänka på tonen och sedan när Clara svarar på att det oftast är kvinnor som får sådana kommentarer, då byter du till att det handlar om ursprungsfrågan i Claras inlägg, dvs reklam och att den är könlös. Det var ju inte det hon svarade på eller hur?
Så tänk på vad du själv använder för ton här.
Hej Karin och Ellinor!
Ja jag borde ju varit konsekvent, det håller jag med om. Så för att vara tydlig: varken frågan om huruvida olika saker bör reklammärkas eller frågan om en bloggerskas ton när hon känner sig ifrågasatt har med genus att göra. Inte för mig och antagligen är jag inte ensam. Förstår inte varför man gör vare sig det ena eller andra till en fråga om genus här. Jag tycker det finns flera manliga bloggare med tråkig ton vilket jag ofta påpekat i dessa killars kommentarsfält. Det finns säkert även många exempel på reklamfrågor där jag är övertygad om att både män och kvinnor kan tycka både lika och olika. Finns så många situationer då en genusanalys är angelägen men ser inte riktigt att jag skulle gjort en sådan nu.
Och ni som tycker tonen är ok och att det är rätt att inte reklammärka, det är ju jättebra att ni känner så. Då är det väl inget att hänga upp sig på? Då blir det ni håller på med mer av ett försvar för Clara och det är väl i o f s fint det med?
Inte ett dugg taggigt enligt mig. Tydligt, och argumenterande. Förstår inte vad som skulle vara taggigt? Att hon tar exempel för att visa hur fel hon tycker andra resonerar?
Att skriva en övertygande text är inte detsamma som att vara taggig.
Tycker Clara har samma ton som de som svarar har, t ex tonen i din egen kommentar. Man säger var man tycker, underbygger det med argument och låtsas inte hålla med varandra eller ursäktar sig.
Nej,
Du är inte ensam om att uppfatta en negativ, stingslig ton i Claras kommentarer till försvar:
Det ger en dålig eftersmak och missgynnar bloggen på sikt.
Kommer själv, sluta läsa här och skulle heller aldrig falla mig in att köpa någon bok.
En bloggare som lever på sin blogg, ska nog vara mycket, rädd om sina läsare – i synnerhet om man utger sig för att vara kristen.
Din ton är inte heller trevlig ”utger sig för att vara kristen” är knappast neutralt skrivet.
Diskussionen är intressant. Kommer att tänka på Bodil Malmstens förtjusning i bloggformatet. Eftersom hon var författare blev ju bloggen helt och hållet reklam för hennes enda inkomstkälla. På så sätt liknar hennes blogg Claras. Jag upplevde aldrig att det var kränkande att inte bloggen var reklammärkt.
Samtidigt framkommer här att många känt sig snopna när ett bokinlägg avslutas med var man kan köpa boken. Men det beror kanske på en ovana vid recensioner av böcker, filmer och konserter. De avslutas alltid med förlagets namn etc vilket är ”reklam utan märkning” i media.
Det kan också vara bloggformatets förtroligt stil som spökar. Vi som följer känner oss som bekanta kring Claras köksbord. Där skulle det verkligen vara kymigt om en hög böcker till salu lastades upp efter fikat.
Som lycklig vän till författare av diverse böcker och hantverkare av olika slag vet jag att det är lite känsligt med detta. Men det finns en sedvänja i Israel ( säkert på många håll men där vet jag att den finns) att en vän som startar affär får mer betalt av sina vänner eftersom man vill stötta och uppmuntra sin vän. Ser man på det sättet på Claras böcker kan man ju glädja sig åt möjligheten att uppmuntra en person man uppskattar genom att köpa en bok. Då är länken till boken uppskattad.
Frågan tål att diskuteras i en vänlig ton. Jag uppfattade inlägget neutralt medan kommentarer från många håll även Claras, låter taggiga typ detta ”utger sig för att vara”.
Nej men snälla, vad ÄR det här för ”tonpoliser”. Ställer ni samma krav på kvinnor i er direkta omgivning att vara lika ljuva och väna när de uttrycker åsikter, eller är det bara här? Jag blir helt förbluffad över hur någon kan anmärka på ”tonen” i det här inlägget.
”Utger sig för att vara kristen”, måste man vara på ett speciellt sätt om man är kristen? Tro på gud och vara kristen kan vem som helst göra, dumma, elaka, tjocka, fula,vackra o s v. Man behöver inte nödvändigvis vara en bättre eller sämre människa för det.
Det är väl inte tonen i inlägget vi anmärker på? Inte jag i alla fall. Det är tonen i kommentarerna när Clara ”försvarar” sig.
Håller med om tonen, den är lite kränkt. Och så kanske det är, inget fel med det. Ibland är man ju irriterad över något man går igång på, och som bloggare kan man väl bli irriterad på sina läsare, även om de utgör ens intäktskälla. Precis som säg, en säljare kan bli irriterad på en kund. Men det kräver kanske lite självinsikt att erkänna och stå för det. Så som det nu formuleras är det ganska uppenbart för läsaren även om det förnekas av skribenten?
Men hallå!?!?
Kränk, kom igen! Dra inte den gamla uttjatade grejen här. Och är det någon som har självinsikt så är det väl Clara som lyfter detta, och problematiserar och diskuterar på ett sätt som nästan ingen annan gör. Än en gång visar kvinnan varför hon är Sveriges smartast bloggare.
Heja!
Vaddå gamla grejen? Sen när blev det gammalt att bli kränkt eller irriterad 🙂 Det blir vi nog alla då och då, också Underbara Clara. Vi tycker olika bara! Helt ok!
Hej! Du satte ord på vad jag många gånger tänkt och det är en stor anledning till att jag inte läser så mycket här längre. En vuxen människa måste kunna ta ifrågasättande och acceptera att alla inte tycker exakt likadant hela tiden, utan att bli ”vass” i tonen eller ” hugga” direkt. Är man sen inte försiktig med frågetecken och utropstecken, som ju kan förstärka känslan i tonen, kan det bli väldigt fel 🙂
Tycker att dessa kommentarer är orättvisa. Ni har inget att bidra med i sakfrågan utan ifrågasätter bara min ton. Du Madeleine skriver till och med att ”en vuxen människa måste kunna ta ifrågasättande och acceptera att alla inte tycker exakt likadant hela tiden”. Men vad är det jag gör om inte tar ifrågasättanden?
Jag hade ju kunnat välja att fortsätta reklammärka för att slippa kritik. Precis som många andra influencers gör trots att jag vet att de resonerar som mig. Istället är jag beredd att ta striden mot något jag tycker är principiellt fel.
Jag hade kunnat välja att radera ifrågasättande kommentarer och inte besvara dem. Istället har jag svarat lugnt och pedagogiskt under varje inlägg de har dykt upp.
Jag hade kunnat strunta i att skriva det här inlägget där jag öppnar för ännu mer kritik från er läsare. Ändå skriver jag det för att vara transparent och försöka förklara hur jag resonerar. Jag fortsätter dessutom besvara kommentarerna som kommer in.
Men er reaktion är att jag är sur och inte kan ”ta kritik”. Jag inte det minsta sur eller kränkt – men jag hoppas verkligen att jag är både skarp och tydlig i min kommunikation. Vass är jag för övrigt gärna. Mycket hellre än slö!
Är helt och hållet på din sida här, Clara. Har själv ofta fått kommentarer och/eller himlande ögon när jag, sakligt och tydligt, förklarat läget så som jag ser det, eller satt gränser för bemötande jag inte tycker är ok. Trots mina försök att göra det så enkelt som möjligt har jag fått höra att jag är sur och har taggarna ut (och vem vet, kanske hade jag goda grunde till det om så var fallet..?).
Här tycker jag att du resonerar tydligt om något du faktiskt vet något om och har funderat mycket på.
När jag läste ngt inlägg en bit ner minns jag att den gav en fin känsla, tills jag kom till slutet där det först framkom att det var reklam för din bok. Kändes det väldigt off. Lite smutsigt typ. Som att man blivit lurad av en snubbe som man trodde verkligen ville ha en haha, förlåt för jämförelsen men det kändes typ så! Nu känns det plötsligt som varje inlägg kan råka vara reklam som gubben i lådan, märker att jag läser med mer distans än annars och väntar på ”köp min bok” i slutet. På det sättet har det förstört känslan för mig. Samtidigt som jag förstår ditt resonemang. Jag har väl helt enkelt aldrig föråhllit mig till hela din blogg som en nreklampelare tidigare, det är ju inte bara bara.
Håller också med om det med tonen. Jag gillar inläggen här men jag har reagerat på att det känns som att man inte får ifrågasätta någonting. Så tycker jag visserligen det är med många influencers idag. Då heter det bara att man ska sluta följa och scrolla vidare. Men så länge det inte är kritik i ”elak form” så måste man väl ändå kunna ta kritik om man bloggar, är författare eller influencer?
Själv tycker jag att många som vill ”ifrågasätta” förväntar sig att kunna få göra det utan att få någon respons tillbaka. Om du får ifrågasätta får väl Clara besvara kritiken – försvara sig – i samma ton som du själv frågar?
Men då brukar folk bli upprörda för att tonen inte är tillräckligt artig – trots att man själv inte bemödade sig med att vara artig.
Om det är någon blogg där man får ifrågasätta är det väl denna, och dessutom kan man vänta sig ärliga svar på frågorna.
Det är ju klart att Clara (i det här fallet då eftersom det är det vi diskuterar) får bemöta kritiken – det är ju bara bra. Men allt beror ju på hur man gör det. Du pratar om artighet – tycker du att det jag skrev var oartigt på något sätt?
Jag tycker inte att Clara varit otrevlig mot mig i sina svar till mig i början på inlägget. Vi har olika ståndpunkt men jag tycker inte att det varit otrevligt. Samma med svaren till övriga som delger sina funderingar. Jag tänker att hur man upplever tonen kanske ligger mer i med vilken ton man själv väljer att läsa inlägget.
Tack Hanna för den kommentaren! Jag läste det du och Clara skrev och tyckte det var befriande rakt på sak, utan hymlande och daltande. Heder åt er båda.
Ja men eller hur!?
Jag förstår vad du menar, men kände själv att jag blev lurad i det fall där du påbörjade en text där det inte förrän i slutet var tydligt att det handlade om reklam. Då blev det ju lite vilseledande. På en busskur vet man automatiskt att det handlar om reklam, men här handlar det ju oftast inte om det. Så, lite snopen, lite lurad, lite besviken. Jag vill inte bli ”påtvingad” reklam, utan få en chans att välja, vilket man får när det märks ut. Sedan vet jag att vi är lite bortskämda med allt annat du bjuder oss på, och att du måste få göra reklam för det du tjänar pengar på, men ändå.
Utgå ifrån att hela bloggen är reklam. Det här är ju en kommersiell plattform som drivs som ett aktiebolag. Varje inlägg är ju en reklampost för mig – vare sig det är ett inlägg om hur jag julpyntar eller vad jag skriver för böcker. Det är inte min mening att det ska vara så – men det är ju den naturliga bieffekten av att jag tjänar pengar på denna plattform. Och med den grundförståelsen tror jag att man slipper känna sig lurad eller besviken.
Men när du länkar till en produkt som du vill att någon ska köpa för pengar, då är det ju något annat än när folk går in på bloggen och läser det som är gratis (även om du tjänar på det indirekt).
Intressant med hur bloggen drivs som aktiebolag. Hur fungerar det rent praktiskt? Om du vill berätta såklart. 🙂
Mitt företag är ett aktiebolag. Och bloggen är motorn i mitt företag =)
Jag upplever att detta inlägg kommer i samband med att Bloggbevakning skrev om ditt pyssel. Blev du irriterad över det och var tvungen att klämma till henne tillbaka? Det var ju någon eller några kommentarer som påpekade att ”ingen vill pyssla med Clara” så jag uppfattar det som att du blivit irriterad och vill ge tillbaka. Håller i övrigt med Sanne ovan.
Hej Clara,
mycket bra att du tar upp det här. Till att börja med vill jag bara säga att jag som läsare är tacksam för allt arbete du lägger ner på bloggen och bara vill dig väl. Jag vill verkligen inte att någon anmäler dig någonstans för att testa denna sakfråga då jag önskar dig fridfullhet och inte den stress och ev ekonomiska konsekvenser som tex vite som en anmälan kan resultera i (är även läsare hos Isabella Löwengrip och minns hur hon skrev om processen och att hon inte tyckte det var speciellt kul att bli anmäld)
När du i kommentaren här ovanför lägger till att “utgå ifrån att hela bloggen är reklam” håller sig ditt resonemang bara till hälften. I så fall borde du ju inte reklammärka alls? Vilket du ju brukar göra vid betalda samarbeten.
Ett företag behöver ju generellt inte reklammärka sina egna produkter eller service som de tillhanda håller i sina egna kanaler. Men, problemet är väl i så fall om man kan kategorisera underbaraclara.se som ett vanligt företags hemsida (som brukar ha informationstexter, produkter, kampanjer, kontakter till företaget, ex.) eller om delar av siten kan uppfattas vara av redaktionellt innehåll, dvs personliga texter av dig som person och inte offentliga informationstexer av företaget underbaraclara. Reklam märkning är ju till för att hjälpa läsare särskilja redaktionellt innehåll och reklam. En reklampelare vet ju alla att det är reklam men i tex en tiding eller blogg behöver det märkas ut. Detta gäller både för betald reklam från andra samt för egna produkter.
Linda Hörnfeldt som du länkar till skriver i sitt inlägg att ”Det är när det blir en gråzon, när personligt innehåll blandas med kommersiellt (som ofta händer hos influencers), det är då annonsmärkningen behövs för att göra det tydligt vad som är reklam.”
Konsumentverket har också en liknande skrivelse på sin sida ”Om en influencer äger ett eget varumärke är influencerns inlägg om varumärkets produkter också marknadsföring.” (https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier/)
Ett exempel från den gamla tidningsvärlden är att prenumerations erbjudanden (reklam för tidningens egna produkter och service) var utformade som annonser och placerade på annonssidor. Betalda sidor/bilagor med artiklar behövdes också märkas ut för att särskilja från tidningens redaktionella innehåll.
Och ja du har rätt i att det i dagens reglering inte säger exakt hur en bloggares utmärkning ska vara, men att det ska framgå tydligt för läsarna när det är reklam. I det exemplen som Konsumentverket visar i sin vägledning (https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/produkter-och-tjanster/reklam-och-marknadsforing/vagledning-marknadsforing-sociala-medier-konsumentverket.pdf) är det märkt reklam över rubriken eller som en flik på bilden. I samma vägledning ger de också ”Exempel på reklammarkeringar som riskerar att vara otillräckliga” och att märka ”för långt ner i inlägget” är en av flera listade.
Jag kan förstå att du som författare vill lobba eller stå upp för en förändring av reglarna. Att som författare skriva ett inlägg om sin bok behöver ju nödvändigtvis inte vara direkt marknadsföring (syfta till omedelbar försäljning), det kan ju handla om skrivprocessen, att man kommer vara på bokmässan, priser boken vunnit, hur stolt man är över den, feedback från läsare ex. Men marknadsföringslagen är ett konsumentskydd och på en platform där redaktionellt och kommersiellt innehåll blandas ska reklam för produkter (direkt marknadsföring) märkas.
Som jag ser det bryter du ibland (speciellt när du skriver om erbjudanden/priser och länkar till bokhandlar samtidigt) mot dagens reglar/rekommendationer. Att endel av dina läsare anmärker på detta visar inte att du har gjort rätt, men snarare på att vi vill dig väl (i alla fall jag).
Som någon annan nämnde är det bristande övervakande på hur lagen/rekommendationer efterföljs. Att du inte har anmälts betyder inte att du gör rätt, utan är kanske snarare ett tecken på att läsarna verkligen gillar din blogg, att du anses som en god person som ingen vill vara elak och anmäla.
Skriver under – ett väl formulerat svar: när det är en gråzon så finns det även ett signalvärde i att vara övertydlig. Det är också ett sätt att skapa god ton/ norm/kultur. Marknadsföringslagen är till för konsumenterna, och om konsumenterna här på bloggen reagerar på att reklammarkering saknas, är det väl en ypperlig signal att reklammärkningen fyller en funktion. En form av omtanke av både producent och konsument.
Håller helt med ditt resonemang Clara!
Håller helt med, det är ju väldigt uppenbart att det här är din site och allt man köper av/med dig måste ju du rimligtvis få ersättning för. Då skulle det ju stå ”reklam” längst upp på hela siten och det känns ju också helt orimligt, du måste ju få visa upp ditt varumärke.
Vi gör likadant med de böcker/kurser vi säljer – reklammärker om det är ett samarbete men när hela siten handlar om att sälja våra böcker/en specifik bok och våra kurser reklammärker vi inte blogginlägg/nyheter om dem.
Hade varit väldigt intressant med förtydliganden från Reklamombudsmannen. T ex kring hur mycket man kan anta att ens läsare ska anses förstå. Jag kan tycka att det ibland blir lite att dumförklara folk om de inte förstår att det är reklam utan reklammärkning.
Jag har aldrig tänkt på det när det gäller dina egna kreationer men jag tänkte på det på pysselinlägget från 28/11 där du länkar till panduro och nämner panduro flera gånger. Tror att du haft betalt samarbete med dem tidigare men det har kanske upphört. Himla fint pyssel hursom 🙂
Det är ett väldigt bra exempel! Jag har inte jobbat med Panduro på säkert fem år. Men hade jag gjort det hade jag varit noggrann med att märka ut det. Nu kan du istället vara trygg med
att det inte är sponsrat. Däremot gjorde jag det som en service till er som följer och ville kunna hitta de exakta materialen
En fundering: skulle det kunna vara så att man kan komma runt hela problematiken genom att helt stryka ordet ”Reklam” och istället använda ”Sponsrat inlägg” när det är någon annan än bloggskrivaren som tillfört ekonomiska medel?
Jag tycker att det borde reklammarkeras när det handlar om influencers innehåll som säljer produkter. Oavsett om det är en bok som skrivits eller en klänning en influencers företag säljer.
Ofta känner jag mig dum och lurad när jag läst inlägg och sedan insett efteråt att det var reklam. Det gör mig skeptisk till alla andra inlägg också.
Tack för intressant inlägg! Rent allmänt tycker jag många influensers är dåliga på att märka, men även gör ganska många samarbeten som känns lite oinspirerade för influensern bara har dem för att tjäna pengar. (Men det är en annan diskussion, men som gjort att jag bara följer ett fåtal influensers).
Lagen i sig är väl inte övertydlig, det är en relativ ny bransch och lagen har alltid en eftersläpning eller är inte anpassad för forumet. Dock håller jag med, det blir galet om man reklammärker egna texter men även böcker, podd etc.
Uppskattar sådan här inlägg som tydliggör djungeln.
Detta har jag faktiskt reagerat på! Varför du inte reklammarkerar när du skriver om dina egna produkter. Du är ju i ”vanliga fall” så otroligt duktig på detta. En av de bästa i branschen vill jag påstå. Men jag har klart undrat och reagerat på att det inte varit reklammarkerat.
Jag ogillar starkt att läsa ett inlägg i sociala medier som ser ut som vanligt content och som sen visar sig vara reklam. Detta har jag dock aldrig upplevt med dig. Jag förstår att du gör reklam för dina egna produkter när du skriver om dem och varför ska du inte göra det på dina egna kanaler?!?
Ditt resonemang kring att jag som läser vet att du gör reklam för dina produkter och att det inte behöver märkas köper jag rakt av! Men att ett samarbete med ett annat företag ska markeras. Det blir tydligt! Det är ju smygreklam där man får betalt för något som man vill komma bort ifrån att det inte syns. Men när du som författare skriver om dina böcker fattar jag ju att du vill få mig att köpa.
Och måste bara inflika att jag inte reagerade på din ton i texten alls. Så fort en kvinna inte är ursäktande och inte vänder sig ut och in med hjärtan och kramar så är tonen hård. Pft!
Precis, ett av syftena med reklammärkning är att man direkt ska kunna veta att det är reklam (och därmed välja bort det om man vill). En busskur är inte en relevant jämförelse eftersom man vet att det är reklam per definition, precis som reklamavbrott på tv. Inte heller är det relevant att säga att hela bloggen då skulle behöva reklammärkas eftersom det är Claras inkomst, det är skillnad på att gå in och läsa ett blogginlägg som inte saluför något (även om det genom trafiken bidrar till att Clara kan få reklaminkomster via samarbeten) och ett inlägg som är direkt reklam för något.
Jag köper ditt resonemang! Nej vänta- var det reklammärkt??
Skämt åsido. Gud vad trist att indikera att du försöker lura på oss saker. Har du aldrig gjort. Superbra förklaring!
Håller också med Clara helt och hållet. Tycker inte heller det finns någon tråkig ton i inlägget. Däremot undrar jag varför du anser att de som ger kritik anser att Clara medvetet försöker lura någon? Att känna sig lurad och anse att någon lurar en medvetet är inte samma sak. Förstår också att man kan känna sig lurad och tycker exemplet med en tidning ovanför här var rätt bra.
Jag förstår inte ens diskussionen. Självklart ska du reklammärka när man gör reklam för andras produkter, men inte dina egna. För mig blir det ett märkligt krav på att du liksom ska dela upp dig själv. Det går självklart inte dra tydliga linjer mellan sk vanlig content och reklam-content när det handlar om dig. Du är ju på sätt och vis också det du producerar. Någon form av holistiskt tänk behöver väl appliceras här? Tänker att det faktiskt gäller oavsett om det som produceras är böcker eller hudvård. Det måste man väl som läsare förstå och ha ansvar för att urskilja?
Ja, lite så tänker jag också!
Nej, faktiskt ska inte läsare behöva förstå. Om Clara startar ett hudvårdsmärke som heter ”Norrlands magi” så ska jag inte behöva hålla reda på att det är hon som äger det och därmed förstå när det är reklam. Inte heller ska jag behöva läsa reklaminlägg för något alls om jag inte vill.
Om jag startade ett hudvårdsmärke som hette Norrlands magi hade jag absolut reklammärkt det. Eftersom ingenting i namnet berättar att det är MITT märke. Men en bok med mitt namn på – tydligare än så kan det väl inte bli?
Låter rimligt!
Spännande fråga! Men för att vända på det: jag tänker mig att det är ett annat företag som tjänar pengar på din bok (i första steget) och sedan betalar arvode till dig (i andra steget). Så reklamen för ”din bok” är ju reklam för *bokhandlaren*. (Ska säga att jag inte klickat igenom till reklamlänken, om du lagt upp någon sådan, men jag antar att pengarna inte går direkt till Underbara Clara AB)
Genom att du då gör reklam för något som (i första steget) ger intäkter hos någon annan än dig, så borde det ju vara ett vanligt samarbetsinlägg och alltså reklammärkas.
Att göra reklam för något som bara du tjänar pengar på, verkar ju ligga mer i linje med att det inte ska reklammärkas, eller?
Frågan är väl om det framgår att det är jag som gör reklam för mina egna produkter eller ej. Och det anser jag att det är när jag står som författaren. Spotify får ju också pengar när en artist länkar till sin nya singel hos dem. Men är det tydligt att artisten gör reklam när den tipsar om sin låt? Det bör väl vara knäckfrågan.
Skillnaden här enligt mig är att hade hon skrivit ett samarbetsinlägg med en bokhandel, så hade bokhandeln betalat henne för att skriva inlägget. Då hade hon självklart reklammärkt det.
På samma sätt är det skillnad på ett betalt samarbete med Panduro och ett inlägg om ett pyssel där hon talar om var hon köpt materialet.
Och jag menar att det inte är någon skillnad, eftersom Clara ändå får ersättning genom att länka till bokhandeln.
För att lyfta en annan fråga, så tror jag att det är att göra det för enkelt för sig att bara tänka på marknadsföringslagen. EUs förordning som brukar kallas DSA (digital services act) styr också förutsättningarna för reklammärkning. Eftersom det är en förordning så har den direkt effekt (=behöver inte ”transponeras” till svensk lag och tex arbetas in i marknadsföringslagen) och innebär att jag som EU-medborgare kan klaga på en stat/verksamhet/annan privatperson i EU, oavsett i vilket land, och förvänta mig att de uppfyller DSA. Till skillnad mot Reklamombudsmannen kan brott mot DSA innebära att den som har fel får betala vite.
Jag tycker absolut att det är bättre att testa som Clara gör och se om det håller juridiskt, men frågan är om RO är det största problemet.
Ja till hundra procent har du ju rätt Clara. När du skriver köp MIN bok så fattar man ju alltid att du vill att man ska köpa din bok. Dvs det är extremt tydligt att du marknadsför den. Det är ju prick som jämförelsen med DN. Inte skriver de någonsin ”reklam för egen podd” när de pushar Spotlight liksom du ej gör det. Och inte reklam för egen tidning på sitt Instagram heller. Och likväl skriver de REKLAM över annonser/artiklar från andra som de sålt plats åt. Dvs det som ej är deras eget innehåll
🙂
När jag tänker på Claras blogg tänker jag två saker: tacksamhet och respekt.
Tacksamhet för att Clara väljer att dela med sig av sin vardag och kloka tankar till vem som helst helt gratis utan att krav på motprestation.
Respekt för att Clara verkar besitta en oändlig källa av kreativitet då inläggen både är många och varierande.
Till alla er som vill ha reklammärkning för sådant som leder till att Claras företag går runt. Utgå från att ALLT Clara gör och skriver om är reklam för eget varumärke. Annars skulle inte bloggen finnas. Och köp gärna en bok eller två så kommer bloggen fortsätta finnas i framtiden också.
(För att tydliggöra Claras dilemma – om hon skulle göra ett inlägg med denna kommentar – ska hon reklammärka eller inte? Blir ju cirkus i huvudet för vem som helst om allt som har med marknadsföring av hennes författarskap ska reklamärkas)
Puss! Du är fin!
Detta låter som Clara-språk.
Förutom den lilla poängen att alla respekt raseras nu när UC sagt att man ska tänka att hela bloggen är reklam. En handelsarena vill säga. All genuinitet försvinner
Jag är en av dem som reagerade på den senaste reklamen om Hemmets Almanacka (för några inlägg sen). Ingenstans i inlägget framgår att det är Claras bok (om man inte klickar på länken). Jag tycker inte man bör anta att alla är frekventa läsare av bloggen och vet att det är Claras bok från förr.
Haha, Clara säger ju i filmen att HON skapat en modern version av husmoderns almanacka , visar framsidan där HENNES namn står och i texten står det att HENNES bok finns att köpa hos bokus. Hur kan du missa att det är hennes bok det handlar om☺️
Herregud så gnälligt. Älskar din blogg Clara inklusive all möjlig reklam
Det här var en väldigt intressant diskussion. Tycker Clara argumenterar bra för sin ståndpunkt men även att flera andra har vettiga invändningar.
I förlängningen handlar det ju egentligen om något större, att vi lever i ett samhälle där så mycket kretsar kring att köpa och sälja saker; där vår funktion som konsumenter ibland nästan tycks vara viktigare än rollerna som medborgare och medmänniska. Vilket åtminstone jag kan känna sorg över.
Jag har som flera andra känt mig snopen när jag börjat läsa något inlägg här som slutar med en köpuppmaning. Snopen och ja, lite ledsen, för att det återkallar mig till den kapitalistiska verklighet som Clara och alla vi andra obönhörligen ingår i. Och som man annars när man läser denna blogg stundvis tillåts glömma bort, för att det mesta som tas upp här faktiskt anknyter till djupare värden än konsumism. Reklamen (för egna såväl som andras varor) bryter helt enkelt den trevliga illusionen om en sorglös värld där man inte behöver tänka på pengar… Lösningen på just det problemet är knappast mer reklammärkning.
Precis vad jag också tänker och känner! Jag håller liksom med båda sidor.
Nu vet jag visserligen inte hur många helt nya läsare du har varje dag som inte känner till dig eller din verksamhet över huvud taget – men jag tänker att om man läser din blogg, måhända mer eller mindre frekvent, så bör man veta att du är författare och ger ut egna böcker.
Och då bör det således inte komma som någon större överraskning att du faktiskt också marknadsför dessa böcker på din egna plattform.
Tycker du sammanfattade det bra i en kommentar ovan, att man ska tänka på din verksamhet som ett företag, som ju självklart är vinstdrivande och därför har ett intresse av att sälja sina produkter.
För min del läser jag hellre vackert kurerade inlägg med reklam för din egen verksamhet, än reklaminlägg för t.ex. Hello Fresh, Bookbeat eller allt annat som internet svämmar över av.
Fullständigt rimligt resonerat, Clara. Inte särskilt snårigt så här långt tycker jag.
Tänk så olika man kan tycka! Jag uppfattar inte alls Clara som känslig för kritik och med taggarna utåt, utan istället som en tydlig och påläst person som vet vad hon tycker och gärna förklarar varför. Tycker också hon ger utrymme för andra att tycka annorlunda.
Visst är det intressant! Hur olika det kan bli. Jag håller helt med dig, men förundras i hur olika det kan tolkas. Skrollar, läser och blir förundrad över att vi uppfattar saker så otroligt olika, fast vi läser samma text. Kan det bero på hur länge vi läst bloggen? Hur gamla vi är? Jag uppfattar yngre personer mer ”lättkränkta” (kanske inte bästa ordet), men det utformas ju från erfarenheter i livet. Me too fanns ju inte riktigt under 80/90-talet och idag förundras jag själv över sånt jag sett och upplevt. Jag hejar iallafall på Clara och tycker att hon beslutar över sin plattform. Det framgår tämligen tydligt att detta är en av hennes levebröd och jobb.
Intressant att så många ändå gladeligen konsumerar allt fint GRATISmaterial som prånglas ut här, just nu i en rasande takt tycker jag, men ändå tycker att de måste anmärka på tonen och reklammärkningen in i detalj.. Ja, tyck på, men kanske håll det för dig själv och fortsätt läsa bloggen med innehåll av ypperlig bredd och kvalitet utan att behöva betala en spänn!
Om Clara nu reklammärker i större utsträckning framöver, kommer ni då hoppa över alla dessa inlägg, eller läser ni ändå förvissade om att ni inte blir lurade eller ledsna som någon skrev? Nöjda med att nu är det helt som det ska vara (fast nu den frågan inte verkar vara helt tydlig).
Jag skulle inte ta emot gratisvaror på stan för att sedan anmärka på hur de överräcktes eller ifrågasätta om allt verkligen går till 100 % rätt till?
Kanske inte vettig jämförelse, men ändå.
Absolut för ett kommentarsfält med diskussioner och att man skriver om man har avvikande åsikter, men nu vet jag väl inte..
Hej Maria!
Det var jag som skrev att jag blev ledsen – inte pga bristen på reklammärkning utan över det sakernas allmänna tillstånd som reklamen påminner om: att vi lever i ett samhälle som i så hög grad bygger på marknadsföring och konsumtion Men det är verkligen inget jag förväntar mig att Clara ska ta ansvar för, det vore ju absurt. Och oförskämt, med tanke på att bloggen som du påpekar ju faktiskt är helt gratis. Sen tycker jag ändå att det är intressant och viktigt med en diskussion om hur reklam ska regleras och markeras i nya medieformat. Och hela detta kommentarsfält tycker jag visar att frågan faktiskt inte är helt okomplicerad.
Så intressant resonemang! Och intressanta kommentarer. Framförallt om hur man kan tolka lagen på olika sätt, och hur subjektivt ”uppenbart reklam” ändå kan vara. Men också kring din ton. Jag kan hålla med om att tonen är pyttelite skarp. Men inte kränkt, hård, nedlåtande eller vilka ord det nu var som användes tidigare i kommentarerna, om texten och dina svar. Min subjektiva (?) upplevelse är att skarpa kvinnor tolkas med många fler negativa omskrivningar än män. Men skarp är för mig ett positivt ord, och en av de grejer jag gillar mest med din blogg. Din blogg är ju på många sätt ”mysig och idyllisk”. Det är väldigt vilsamt att läsa din blogg och kolla på dina bilder. Men, till skillnad från många andra ”mysiga” bloggar/instagramkonton mm, så blandar du upp det med lite galghumor, skarpa analyser, vardagsbetraktelser med en ton av många känslor, inte bara harmoni och glädje. Det är ju det som gör att du känns som en riktig person, som bussigt låter oss få vara med i ditt liv. Läser man din blogg bara på jakt efter harmoni och idyll så kanske man inte uppskattar de andra delarna, men jag ÄLSKAR dem! Du är en bra förebild, fram för fler åsiktsstarka, rakryggade, ifrånrytande kvinnor med humor. Framförallt om de är pålästa och med en skopa självdistans, som jag upplever att du är.
Jag håller med, skärpan är vad som ger bloggen udd. Och orsaken till att jag fortsätter läsa här men aldrig har tålamod med typ Billgrens blogg.
Håller helt med!!
Fullt rimligt!
Ja det är den tråkiga utvecklingen av bloggar, att de nu är en reklamplats precis som busshållplatsen, inget annat än reklam visas.
Klart det ska va reklam va ska du annars leva på. Men är det i första hand en reklamplats så behövs ingen ytterligare info om att det är reklam.
Men är det i första hand något annat som en blogg ned trevlig läsning o bilder, då behöver reklam anges.
Tycker inte det funkar att hänvisa till att din blogg alltid är reklam för dig och ditt syfte att tjäna pengar. Att alla fattar. Influencers vill ofta ses som ett alternativ till traditionella medier, men då ska väl samma regler gälla, eller? Ni är inte uteslutna för att ni har ”läsare som förstår er”. När som helst kan ju en helt ny läsare hitta till ett inlägg. Och tyvärr är dina läsare potentiellt lika lättlurade som vilka läsare som helst, som går på vad som helst och låter sig lockas.
Vad är det som är oklart i detta egentligen? Tips: hör med en juridisk expert. Och ja, jag är själv beredd på att ha fel! Förstår genuint inte vad som är problemet? Ja, Läckberg osv kan anmälas. Är det riktiga problemet bristande övervakning?
9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Precis. Samma regler borde gälla. Och om du går in på Aftonbladet så skriver de inte ”reklam för egen verksamhet” överallt. Utan allt som som TILLHÖR Aftonbladets verksamhet – tex deras journalistik, webb-tv, poddar och pappersprodukter syns på hemsidan utan annonsmärkning. Däremot är reklamen för andra företag utmärkt med ordet ”annons”.
Detsamma borde gälla oss som tex driver bloggar.
Jag förstår verkligen inte varför du fortsätter att jämföra din blogg med nyhetssidor och reklampelare? Det är ju helt olika saker! Aftonbladet är inte en blogg. Sociala medier innehåller som vi vet väldigt mycket smygreklam och därför borde ju alla som vill vara måna om att vara trovärdiga snarare göra allt för att komma bort från detta. Att du tycker att samma regler ”borde” gälla för dig som för Aftonbladet är ju totalt irrelevant i sammanhanget.
Men det är ju samma regler som gäller? Det finns inte en speciell lagstiftning för sociala medier utan både Underbaraclara och Aftonbladet blandar ju reklam och redaktionellt innehåll.
En reklampelare däremot är ju lite annorlunda.
Bloggen har fått pris som årets tidskrift så en jämförelse med Aftonbladet är kanske inte helt irrelevant? https://underbaraclaras.se/2017/03/13/underbaraclara-se-arets-tidskrift/
Men ni som driver bloggar är ju inte registrerade som medier. Ni granskar inte makten eller följer journalistreglerna. Ni skriver om er själva. Hör inte till mediehus. Förstår fortfarande inte vad det är som är svårt här.
Herregud att ni bara orkar !
Vad är det med influencers att vilja (och kunna) tjäna multum på sociala medier men vara så ovilliga att reklammarkera? Jättemärkligt ton i inlägget där du uppenbart stör dig på läsare som tidigare reagerat.
Hej Clara, jag håller med dig och jag kan inte fatta att folk sitter och letar efter om du skriver det eller inte, har dom inget bättre för sig. Missunnsamma och gemena är vad dom är!
Alltså det här med att känna sig ”lurad” av att inlägg är reklam, det handlar ju mer om läsarens reaktion på sina egna känslor än om Clara! Handlar det om att du som läsare innerst inne inte VILL att Clara ska drivas av att tjäna pengar och inte bara sin kreativitet, att du vill att hon ska vara godare än så?
Busskurer? Företag betalar väl ändå ganska mycket pengar för att sätta upp sina annonser vid busskurer, tunnelbanor osv. Det är inte SoMe där smygreklam förekommer i mängder. Influensers betalar väl inte en krona ur egen ficka för att göra reklam. Skillnaden är att det är en jäkla massa smygreklam. Sedan tar du upp många relevanta saker som idag är gråzoner. Det är sjukt svårt, vart går gränsen för sminkprodukter, böcker vs konserter osv? Men om vi nu fattar att det är reklam är det väl ändå helt irrelevant? Om man blir stoppad av polisen för fortkörning och säger ”ja men du fattar väl själv att jag inte körde för fort med mening” är det väl skitsamma, böter får du även om du råkade köra 85 istället för 80. Om lagen säger att man måste skriva att det är betalt inlägg är det väl bara till att följa lagen oavsett vad vi som ser inlägget fattar/inte fattar ? Vad är grejen?
Är väl inget konstigt Clara om du vill/behöver marknadsföra din bok. Jag skulle inte tycka inlägget blev sämre eller tråkigare om du skrev ut att det var reklam. Säljer man något man kan stå för så är det väl inget fel med att göra reklam om det. Det är ju inte heller någon manipulativ reklam som spelar på komplex etc eller en produkt som har dålig produktion som utnyttjar människor eller miljö, eller hur. Inget fel i grunden med att sälja saker eller marknadsföra, varför det inte hade skadat med att vara öppen med att det var reklam. Min åsikt.
Hahaha, jag brukar älska kommentarsfältet då det finns så mycket ”bonusmaterial” här, men idag var det mest en påminnelse om hur gammal jag är och hur kort tid bloggar ändå har funnits i världen. Alla som har någorlunda koll på mänskligheten och forskning vet att sociala medier inspirerar massor, men också ställer till med problem (som avundsjuka och känslor av otillräcklighet bl a). Influerare är numera ett yrke. Att Clara försörjer sig på sin blogg torde vara helt tydligt och därmed ser jag det som självklart att hon får marknadsföra sina böcker här.
Min favoritinspiratör gällande kalligrafi, Lindsey Bugbee, kom nyligen ut med en fantastisk bok. Jag behöver den inte då jag har skrivit kalligrafi sedan jag var tonåring, men var noggrann med att skicka en personlig hälsning till Lindsey med tack för alla gratisinlägg och utskick hon gjort genom åren. Jag berättade att jag köpte hennes bok som tack för detta. Samma med Clara. Jag läser härinne nästan varje dag och som tack köper jag hennes böcker.
Jag förstår de som reagerar på uteblivna reklammarkeringar också. Vi har drillats i hur dåligt det är med smygreklam. Det är väl jättebra att då skriva ett sådant här inlägg med betoning på att det inte smygs någonting, utan att böckerna ingår i Underbara Clara-konceptet.
En person (Clara) skriver om sin egen bok på egen plattform. Vad kan missförstås? Kan inte se vad som skulle bli tydligare av en annonsbanner, snarare då att vissa tycks vilja ha den som en slags skamstämpel.
Jag kan verkligen se båda sidor i detta. Tyvärr känns det på något sätt mer trovärdigt att reklam märka än att inte göra det. (Mest kanske pga det feltramp anda gjort). Måste också hålla med om att detta känns lite som ett försvarstal – vilket jag är lite ledsen att du ens behöver skriva. Önskar dig en fridfull advent och snart jul.
Jag brukar tycka om att läsa kommentarerna till inläggen, men idag blev man mest ledsen. Man kan tro att det är sport att ”leta fel” och klaga? För mig är detta en ickefråga hur hon gör reklam för sitt eget varumärke. Vi får inspiration och läsning här så gott som varje dag helt gratis. Jag har läst denna blogg sen Bertil var nyfödd utan att betala en krona. Är tyvärr också dålig på att lämna kommentarer. Har dock köpt två böcker, dels för att de verkade bra (vilket de är) och att det är det minsta jag kan göra för att ge något tillbaka.
Lite choosy beggar-känsla över diskussionerna här! Så tacksam över att få läsa högkvalitativ journalistik för 0 kr här inne varje dag.
Har alltid tänkt att det är lite konstlat med explicit reklammärkning för egna verk, så det känns rimligt att inte ha det.
Sen tänker jag att man kan förhålla sig sunt kritisk men inte behöver vara så misstänksam mot sponsrade inlägg – ibland är de det mest inspirerande! Typ det sponsrade inlägget om när det gula köket var nytt, vilken jävla fröjd det var att se och läsa det!
Kan du inte bara ha en banner högst upp på bloggen:
”Allt ni ser här är reklam för allt som har med mig att göra!”
Så kanske alla blir nöjda 😉
(Stör ihjäl på ”reklam för egen verksamhet” på insta tex. Ja det fattar jag väl, jag är inte dum, tänker jag varje gång).
Är det julstressen som satt in här eller varför detta stingsliga tyckande om Claras sätt att resonera o hantera sitt företagande!?
Jag säger bara tack för en fantastiskt fin blogg!
Länge sen man såg så mycket sura skriverier i kommentarerna. Kan själv inte åstadkomma minsta lilla irritation över att Clara inte annonsmärker när hon gör reklam för egna böcker. Givet att hon vill sälja, det är ju hennes yrke och är ju inte alls samma sak som ett samarbete med en firma som vill sälja via hennes blogg.
Men snälla värld! Vilket evigt käbbel om ingenting. Vi kanske ska få lite perspektiv på tillvaron och tråkiga toner, kränkthet och allmän dålig stil…
Vi åker alla på ”semester” till Gaza så vi får se vad som är viktigt på riktigt.
Clara, rätt att ryta ifrån. Tråkigt att behöva ägna resten av dygnet åt att försvara dig
Håller verkligen med dig. Fattar inte att vissa orkar hålla på.
Jag tycker Claras ton är väldigt otrevlig och förstår inte riktigt varför du från ingenstans ska skriva på oss dina läsare som gillar att gå i här och få en trevlig stund. Var i bokhandeln i helgen och bläddrade i din nya almanacka och tänkte köpa den lite längre fram i december. Men nu vet jag faktiskt inte. Varför inte en annan kalender från tex miljonmålet för hon har en trevlig ton och verkar genuin. Blev besviken för den otrevlig tonen även om du Clara inte verkar förstå det själv!
Hej, tycker faktiskt att det här inlägget som Clara hade om reklam mycket handlade om att rädda sig själv. När man är företagare måste man alltid ta reda på vad som gäller. Att börja dra in andra Carola, Camilla och andra,är ju så man häpnar !! Stingslig för att ha blivit uppmärksammad, här ser man nu vad som är det viktigaste,bakom allt!! Vakna upp alla, inte så rart som det låter!!
Jag håller med att jag blivit ställd när jag kommit till slutet av en text och det först då finns ”köp min bok”. Jag upplever inte att det är i linje med hur tydligt det annars brukar vara här. Det är nog därför jag reagerat.
Fel eller inte – jag tycker att det är störande. Jag tycker om när det är tydligt från början och har av den anledningslutat läsa/följa flera andra bloggar och konton. Hade nog reagerat annurlunda om ”köp min bok”-delen stod först i inlägget.
Heja dig Clara!
Typiskt att kvinnor ger sig på andra kvinnor. Hade det varit en man hade problemet inte funnits.
Det är inte fult att tjäna pengar. Samt sa någon ’Use your brain’ kanske lämpligt i sammanhanget. Influencers har väl funnits tillräckligt länge vid detta laget att det är etablerat att de i viss mån är ’reklampelare’ inte en i metall och glas utan på internet. Fördelen är att kunna använda alla olika sociala medier. En reklampelare med flera grenar. Samt med en personlig touch för olika intressen. Tänk vad man kan lära sig och blir inpirerad av olika influencers!
Lika tydligt som busskuren i metall o glas vad gäller reklam. Hur ska de annars tjäna pengar? Gillar man inte är det bara att avfölja – det kan man inte göra med busskuren!
Det känns som fan läser bibeln här! Bloggen är Claras levebröd och inkomstkälla. Om hon länkar till Bokus på sin egen blogg för att folk ska köpa hennes bok så är väl det inget att tjafsa om. Regler, regler, regler, vart har allt sunt förnuft tagit vägen. Tycker inte som Clara alla gånger, absolut, inte men det här känns för tramsigt. Håller inte med om allt men trots allt är det roligt att läsa här och givande!
Ingen har väl sagt att Clara inte får länka till Bokus eller på annat sätt göra reklam för sina böcker eller annat. Det här inlägget handlar om huruvida det ska reklammärkas.
Mycket skrik för lite ull, sa bonden när han klippte grisen.
hej, ledsen om min kommentar blir upprepning av vad någon annan har sagt men orkar inte läsa igenom alla 109 kommentarer. Men vart så inspirerad och upprörd för ja, tänker all media är en ”försäljning” av mig som person. varje instagraminlägg eller Facebook eller kommentar här. Och börjar bli lite trött på att överallt så är det folk som är aktuella med något som ska säljas eller marknadsföras och det oavsett som det är bra eller dåligt det som ska ”visas att nu är detta aktuellt”= med viktigt. Känner att det blir till slut ointressant, för om pluttanblä ska göra reklam för sin bok och den boken inte är speciellt bra men har en marknadsförare som vill bara kränga så blir jag irriterad, vill ha en viss kvalité av det som visas i det offentliga rummet. och det är ingen kritik mot dig Clara, tvärtom jag har följt dig så länge så jag har kvalitetsgranskat dig i över 10 år. Tvärtom så är mitt förtroende för när du säljer något så har du en hög trovärdighet hos mig och det är väl också en anledning till att jag hänger kvar här plus att du försöker inte sälja på mig eller har massa afflinks eller vad det nu heter överallt.
Och du som alla andra behöver sätta mat på bordet. Kram
Jag bryr mig inte ett dugg om inlägg markeras som reklam eller inte. Fattar att man ska följa regler osv, men skulle aldrig komma på tanken att anmäla till reklamombudsmannen. Har viktigare saker att bry mig om. Ser jag reklam jag inte gillar så scrollar jag bara förbi. Är det någon jag följer som gör mycket reklam som inte ligger i mitt intresse, så avföljer jag istället.
Tycker ditt inlägg här var bra Clara. Tolkar det inte alls som aggressivt. Din blogg är underbar, och innehåller ju inte en massa annan övrig reklam som det gör tex hos Elle. Går ju inte läsa bloggar där då det dyker upp banderoller och reklamfilmer mitt i inläggen. Så klart att du ska få göra reklam för egen verksamhet på din egen blogg utan att det ska reklammärkas. Känns ju helt uppenbart. Det är iaf min åsikt.
Vad intressant att det här inlägget genererar så mycket kommentarer! Det gör mig nyfiken på hur du, Clara, arbetar med kommentarer eftersom det måste vara väldigt svårt att planera in arbetstid och förutse hur mycket du du vill?behöver?kan? lägga på att följa kommentarsfältet? När ett kommentarsfält plötsligt blir väldigt aktivt, behöver du planera om andra, inplanerade arbetsuppgifter då? Har du avsatt arbetstid för att kunna bevaka kommentarsfältet så mycket du som du vill? Eftersom det är väldigt få av oss som personligen känner folk som kan livnära sig på SoMe har man ju väldigt lite koll på hur det går till rent praktiskt att arbeta som influencer, så man blir ju nyfiken.
Jag håller med, det är alltid intressant att få lite inblick i ”processen bakom” allt med bloggandet och företagandet, och den här aspekten vore intressant att höra mer om.
Kära nån vilken storm! Att folk orkar!
Dock lite intressant att ögna igenom kommentarerna (eller vissa iaf..), det verkar som att lagen är snäppet snårigare än man kan tro.
Utan att egentligen kunna något om marknadsföringslagen tycker jag att ditt resonemang låter väldigt rimligt Clara.
Att ni bara orkar??? Har ni inget annat att göra i dessa jultider, än att gnälla och kritisera? Inte konstigt att det är krig…….
Tröttsamt att det ska hållas på såhär när det är kvinnor som dominerar en spelplan. Heja dig Clara.
I min bio till IG har jag skrivit: allt här är kommersiellt.
Så att folk på förhand ska veta.
Kul med diskussion! Jag tänker att det är viktigt att kunna dra en tydlig gräns för vad som ska märkas med reklam och vad som inte bör göra det. Borde man inte begränsa märkningen för betalda samarbeten? Annars riskerar man att inte kunna skilja på när det är just samarbeten och inte bara t.ex. ett tips, inspiration eller egna produkter.
Om vi tar exemplet med marknadsföring av egen bok tycker jag att det ska reklammärkas om det är ett samarbete med de som säljer boken, men inte om det bara är et tips på vart man kan köpa den. Om man följer denna regel så blir det tydligt om det är ett betalt samarbete eller ej genom att använda reklammärkningen vid riktigt tillfälle. Hade inlägget reklammärkts hade jag tolkat det som att Clara har ett samarbete med Bokus.
Samma exempel går att överföra på en artist som tipsar om sin nya låt. Reklammärks tipset hade jag tänkt att det är ett samarbete med den eventuella musiktjänst som man bifogar en länk till och inte till själva låten.
För mig är det viktigt att just förstå vad som är skillnaden på ett genuint tips och ett samarbete där den som tipsar får betalt för att tipsa om just det företaget. När någon får betalt för att tipsa om något tänker jag att tipset inte nödvändigtvis är lika genuint som att bara visa upp sina egna saker och aktiviteter som man gör utan att få betalt av ett annat företag. Att visa upp sina egenproducerade saker och inspirera till köp är något jag snarare förväntar mig av en influenser och egenföretagare när jag är inne på dennes egen sida.
Och om denna gräns inte finns undrar jag vart gränsen ska gå? Eller ska det inte finnas en gräns? Ska allt som kan inspirera till köp markeras med reklam?
Personligen uppskattar jag när influensers är tydliga med att det bara är ett tips eller en egen produkt och att de reklammärker om de får betalt av ett annat företag genom att uppmärksamma dem.
Är det någon mer som håller med eller finns det något problematiskt med denna tolkning som jag inte tänkt på?
”Det är när det blir en gråzon, när personligt innehåll blandas med kommersiellt (som ofta händer hos influencers), det är då annonsmärkningen behövs för att göra det tydligt vad som är reklam.” Från La Lindas blogginlägg.
I tidningar är det lätt att skilja artiklar från annonser, och annonser med mycket text som liknar artiklar märks ju med ”annons”. I busskurer är det annonstavlor så det säger sig självt vad som finns på dem.
Jag tänker att antalet inlägg här visar på den motsägelsefulla art som bloggmediet är; ett företag vars affärsstrategi är att samtidigt framstå som en vänskapsrelation. Det uppstår ett sk ”skav” när konflikten mellan dessa två sidor blir alltför uppenbar. Som när ett ”vänskapsbetonat” inlägg plötsligt övergår till att vara en annons.
Så frågan är nog inte vad som är lagligt utan hurdan relation bloggaren vill ha med sina följare.
Tycker du sätter fingret på vad som kan ligga bakom de starka känslorna här i kommentarerna!
Lite sent att ge mig in i debatten här, men känner att många pratar förbi huvudpoängen. Nämligen: är det uppenbart att det är marknadsföring när Clara pratar om sin bok? Jag tycker att det är ett rungande JA på den frågan. Och i så fall behövs faktiskt inte reklammärkning. Hoppas att du fortsätter på detta spår Clara!
Ger mig inte in i debatten, och har inte läst bloggen på några veckor..och därför missar eventuell reklam om du kommer sälja dina vackra alster i år? 😉
Det här känner jag är väldigt märkligt överlag. Det är väl självklart att man marknadsför sina egna alster på sin blogg, varför ska det behövas reklammarkeras? Hela iden med att markera inlägg som reklam är ju förövrigt lite skruvad. Man förstår väl att Clara (i det här fallet) tex. inte fyller trädgården med ljusslingor från Clas Ohlsson bara för att dom är så himla bra utan för att det är betalt samarbete? Måste man verkligen förtydliga det och varför? 🙂
För mig får du göra precis hur du vill, det är ditt utrymme och du som bestämmer! Jag har inga problem att förstå att det här är din försörjning.
Det jag ville lägga till diskussionen är att jag personligen tycker att just det Att du tydligt reklammärkt även inlägg när du marknadsför din egen bok, är renhårigt och en kvalitetsstämpel på ditt varumärke och jag tycker det är synd om du frångår det. För mig säger det något fint om vem du är och vad du står för: ärlighet och tydlighet.
Tack för en fantastisk blogg!
Ett sidospår, (något helt annat än reklamdiskussion )
Att jobba som bloggerska (och författare) är något du nämner då och då och att du gjort det så jättelänge. Bloggare är ett tämligen nytt jobb som jag inte kan någonting om men om du skulle byta, vad skulle du vilja studera? Någon utbildning? Blir nyfiken på omdu någongång funderat på något annat? Ett ”vanligt” yrke med arbetskamrater osv och vad skulle det i så fall vara? Jag menar , du blev mamma ganska tidigt och har många yrkesverksamma år kvar. Kanske en idé till ett nytt blogginlägg 😊
Måste bara lyfta något som jag inte tror nämnts. Marknadsföringslagen gäller inte konst eller journalistik (”lagen gäller inte politiskt material, konst eller texter och bilder som saknar vinstintresse, till exempel redaktionell text”, källa hallå konsument). Om man medverkar i ett journalistiskt sammanhang för att prata om sin nya bok, podd eller låt så behöver det självklart inte reklammärkas. Det snåriga blir väl när man själv har en plattform och samma verk beskrivs – är det ”konst” eller en ”vara”? Det skulle jag vilja ha svar på. Trodde faktiskt att marknadsföringslagen inte omfattade konstuttryck (även om de är till salu) men det är inte helt tydligt…
Men det gäller sociala medier: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier/
Det bästa i en snårig och oklar situtation är väl att vara så tydlig och transparent som möjligt, även om det i vissa fall då blir lite övertydligt. Detta verkar Clara ha gjort klart att hon inte tänker göra.
Det är faktiskt inte så snårigt. Om man är inbjuden till Studio i P1 (icke vinstdrivande media) och nämner en bok räknas detta inte som reklam då det är i en journalistisk kontext och kanalen i sig inte har någon ekonomisk vinning av nämnandet. Om man däremot pratar om en bok i en pod eller blogg och detta har kommersiellt syfte och en viss vinst av detta kommer gå till bloggaren/podden (tex genom samarbete med en bokhandel, kick-back på köp via speciell länk, rabattkod, betald reklam, eller genom eget ägarskap eller ägarskap genom familje medlem) ses detta inte som journalist kontext utan kommersiell kontext.
Clara kan så klart välja att göra som hon vill med risken att senare bli fälld. Men i sakfrågan bör vi skilja på två saker. 1. Vad gällande riktlinjer är (vilket finns men Clara inte verkar villa följa) 2. Åsikter om huruvida dessa riktlinjer är rimliga för författare/artister/konstnärer etc. (Respekterar hennes ståndpunkt även om jag har annan åsikt)
Det verkar inte vara något problem att nämna sin bok eller skiva eller turné på sina sociala medier eftersom alla Sveriges största författare och artister gör det. Helt utan reklammarkering.
Fast har man som artist också en blogg där inlägg av kommersiell natur och personliga inlägg blandas (redaktionellt innehåll) och med en köp uppmaning länkar till sin nya skiva på en internet handel eller spotify så ska det med dagens riktlinjer också reklammärkas. Att andra också inte efterföljer riktlinjerna betyder ju inte att du gör rätt.
När det gäller reklam är det ju i första hand självreglering som gäller, tanken är att man ska följa de riktlinger som finns. Reklamombudsmannen, Konsummentombudsmannen och Marknadsdomstolen tar endast upp fall efter att någon anmäler och övervakar inte bloggar eller sociala medier.
UNDERBARACLARA är namnet på både min blogg, mitt registrerade och skyddade varumärke samt mitt aktiebolag. Det här är alltså en kommersiell produkt. Den här bloggen vann dessutom pris som Årets tidskrift 2017. Har aldrig sett att Aftonbladet eller DN reklammärker sina egna betalpoddar, pappersprodukter, webb-tv serier eller andra produkter de säljer påsin hemsida eller via sina tidningar. Hur borde de göra menar du?
Nu kommer den här kommentaren på fel ställe då jag inte ser din någon svar knapp på din kommentar om Aftonbladet. Först vill jag säga att jag vet att du vann priset och jag tycket du borde vinna det igen då jag verkligen älskar din blogg. Tycker faktist att den än idag är Sveriges bästa. När det gäller Aftonbladet gör de ofta fel. Ett exempel från idag är hur de marknadsför Wellobe (deras egna diettjänst) mitt bland nyhetsartiklarna på startsidan utan att reklammärka vilket de absolut borde göra med dagen riktlinjer.
Måste bara lyfta något som jag inte tror nämnts. Marknadsföringslagen gäller inte konst eller journalistik (”lagen gäller inte politiskt material, konst eller texter och bilder som saknar vinstintresse, till exempel redaktionell text”, källa hallå konsument). Om man medverkar i ett journalistiskt sammanhang för att prata om sin nya bok, podd eller låt så behöver det självklart inte reklammärkas. Det snåriga blir väl när man själv har en plattform och samma verk beskrivs – är det ”konst” eller en ”vara”? Det skulle jag vilja ha svar på. Trodde faktiskt att marknadsföringslagen inte omfattade konstuttryck (även om de är till salu) men det är inte helt tydligt…
Jösses! Vad är det för fel på folk? Tagga ner och sluta gnälla. Har väl aldrig läst så många dumma kommentarer på länge. Lite underhållande dock…kissa och gå och lägg Er!
Vi som gör inlägg som här, bör använda en god ton när vi skriver och ger både ris och ros. Precis som Clara skriver ” Värme möts värme” Självklart ” Ordet är fritt” (vilket vi ska vårda ) Men vi får aldrig Glömma att i Yttrandefriheten ligger ett ansvar, HUR vi uttrycker oss. För att ge kritik eller dyl. Behöver man inte vara ironisk nedsättande eller rent av kränkande. Värt att tänka ett varv till innan man går loss över tangenterna.
Vilken sorglig kommentarstråd det här är!
Jag är tacksam och glad över att kunna läsa en spännande blogg och tycker det är ett patetiskt beteende att ett antal läsare om och om igen ska hetsa vidare kring reklammärkning, trots att du Clara gett din förklaring på hur du tolkar det hela. Att ni orkar, tvi vilka otrevliga inlägg det är i den här tråden. Jag nästan önskar att Clara kunde blockera er, för den vidriga stämning ni sprider här är sorglig. ”Gå och dra något gammalt över er” som min mormor skulle ha sagt.
Håller verkligen med. Och missunsamheten ” hon tjänar pengar, mer än många” skrev nån. Men gratismaterial ska de ha. Och berättiga det hela med självgod ”rätt ska va rätt”-attityd. 🤮
Jag kom sent in i den här debatten och inlägget, men jag tyckte tvärtom att det (med en del undantag) blev en intressant diskussion! Det handlar ju om ett snårigt och otydligt regelverk, för en ny ”bransch”, som det verkar finnas olika sätt att tolka. Clara har gjort sin tolkning och det har hon all rätt att göra, men jag tycker det blir en låg nivå när man drar alla som gör andra tolkningar eller ifrågasätter Claras argument över en kam och kallar dem för elaka eller vidriga. Man får ha olika åsikter.
Jag som kommer från traditionell media är van vid diskussionen kring gränsen mellan annonser och redaktionellt material där (en artikel om att allt färre läser på dagstidningar skulle till exempel aldrig avslutas med en länk till en prenumeration) . Jag tycker det är intressant med reaktionerna som annonsmaterial/köpt material nästan alltid väcker. Att man känner sig ”lurad” i en längre bloggtext som avslutas med en länk för köp av boken, får mig att dra parallellen till att läsare ofta uppger att de känner sig lurade av native-annonser, annonser stöpa i formen av en redaktionell text.
Alla som läser här, om än gratis (vilket jag själv tycker är generöst, med tanke på hur mycket kvalitativt material Clara lägger upp), är ju samtidigt på ett sätt kunder som bygger upp varumärket och möjliggör att det går att tjäna pengar på till exempel böcker. Det är just den här diskussionen jag personligen tycker blir intressant.
Däremot ska man självklart alltid hålla en god ton!
Det är inte de uppenbara inläggen som behöver reklammärkas för att det ska kännas ärligt. Det är de före och efter de uppenbara sådana som borde reklammärkas. De som först framstår som spontana och vardagliga men som i själva verket lägger ut nätet och lockar fram konsumenten i bloggläsaren.
Vet man dock med sig att man som bloggläsare betalar med att behandlas som konsument blir bloggläsarlivet lite enklare. Cynismen är inte alltid av ondo.