Som uppmärksamma läsare kanske har sett har jag genomfört ett litet experiment denna höst. Jag har nämligen slutat annonsmärka mina böcker när jag skriver om dem.

Grunden i marknadsföringslagen är frågan är det här reklam? Och är det tydligt att det är reklam? Förstår läsaren att det är marknadsföring så behöver det nämligen inte annonsmärkas. Om du till exempel ser en busskur med en reklam för Lindex eller en helsida i ELLE för Zara, så står det ju inte REKLAM FÖR LINDEX eller REKLAM FÖR ZARA högst upp på busskuren eller tidningssidan. För vi förstår ändå att det är marknadsföring.

Varje gång jag skrivit om min bok utan att annonsmärka inlägget så har kommentaren kommit ”detta borde väl annonsmärkas, för det är ju reklam för din egen bok”. Och det har jag tagit som intäkt för att det faktiskt inte behöver annonsmärkas, eftersom ni som läser min blogg förstår att det är min egen bok och att jag givetvis har ett ekonomiskt intresse i den.

Det är så konstigt att influencers ska reklammärka högt och lågt när ingen annan yrkesgrupp gör det. I sådana fall borde Carola reklammärka varje konsert, Zara Larsson varje gång hon tipsar om sin nya singel, eller Liv Strömquist och Camilla Läckberg varje gång de tipsar om sina nya böcker eller teveserier. Men det gör de såklart inte. För vi förstår att de gör reklam för sitt jobb när de skriver. Däremot ska Carola annonsmärka om hon gör reklam för MQ och Zara Larsson om hon gör reklam för Adidas, Liv Strömquist när hon gör reklam för Nextory eller Läckberg om hon gör reklam för en energidryck.

Jag är författare, jag har gett ut femton böcker och förra året var jag en av Sveriges mest sålda fackboksförfattare. Jag tycker att det är väldigt konstigt om ni som följer mig inte förstår att jag som författare har ett vinstintresse när jag berättar om mina egen böcker.

Och om jag ska vara konsekvent och reklammärka allting jag har vinstintresse i så borde jag reklammärka varje gång jag tipsar om min podd. Eller när jag länkar till mitt instagramkonto från bloggen. Och varje gång jag är på mitt instagramkonto och länkar till min blogg så borde det också reklammärkas, eftersom bloggen är mitt arbete. Jag borde kanske också reklammärka varje gång någon läsare postar om min bok och jag repostar det på instagram stories? Borde jag till och med reklammärka om jag tipsar om en intervju som gjorts med mig i DN och som handlar om min bok? Jag menar, det kan ju få mig att sälja fler böcker!

Ja, som ni förstår är det här ett sluttande plan. Och stor förvirring råder. Det känns också som att många influencers är så rädda för att göra fel att de annonsmärker ”för säkerhets skull” även sånt som inte ska annonsmärkas. Det förvirras ytterligare av att någon som borde vara en auktoritet på området (Camilla på Bloggbevakning) inte själv verkar ha koll. När hon tipsar om sina krönikor i Expressen så reklammärker hon dem. Så nu ska alltså krönikörer och journalister reklammärka inlägg där de tipsar om sina kulurkrönikor, recensioner eller artiklar? Det är ju fullkomligt bananas!

Jag kommer fortsätta att reklammärka tydligt varje gång jag får betalt av ett annat företag för att göra ett inlägg om deras produkter. Om jag till exempel kommer överens med Kungsörnen eller Dansukker om att göra ett blogginlägg om deras mjöl eller socker så kommer jag reklammärka det lika tydligt som jag alltid har gjort. Det är väldigt, väldigt viktigt för mig.

Men jag kommer inte reklammärka varje gång jag som författare nämner mina egna böcker.

Det står förstås var och en fritt att anmäla mig till Reklamombudsmannen för att få detta prövat. Jag önskar då att den som anmäler samtidigt kunde ta en sväng och anmäla Carola, Liv Strömquist, Camilla Läckberg, och Zara Larsson när de postar om sina böcker, konserter, föreställningar och låtar. Och så kunde vi äntligen få se vad Reklamombudsmannen tycker om den saken.

(Linda Hörnfeldt, som är expert på sociala medier, personliga varumärken och influencerbranschen har skrivit ett jättebra inlägg om den här saken. Där kan du läsa mer om du är intresserad.)