Senaste dagarna har jag äntligen kunnat gå på mina första barnvagnspromenader. Återhämtningen från min förlossning har varit rätt tuff och jag har helt enkelt inte kunnat gå några längre sträckor förrän nu. Gissa om jag längtat! Men min kondition är ett skämt och mina muskler är helt förtvinade. Jag har säkert tappat tre kilo muskler under den här graviditeten. Jag har inte kunnat ta en riktig promenad sedan i september på grund av fogarna och det är med nöd och näppe jag nu orkar bära bebisen och bilbarnstolen samtidigt. Sitter jag vid matbordet påminner jag som ringaren i Notre Dame. Jag orkar helt enkelt inte hålla upp mig själv. Det känns rätt deppigt ärligt talat…
Men nu jäsikens ska det blir ändring på den saken och barnvagnspromenader känns som den perfekta träningen att börja med. Inte bara för att jag får öva upp flåset men för att jag tränar både bål och rygg när jag skjuter vagnen upp för backar och sedan får hålla emot på vägen hem. Stark rygg och mage är ju ett måste när man ska kånka snorungar dagarna i ända.












40 svar
Ja, att föda barn är ingen lek. Kände mig som en säck betong länge efteråt. Toppat med en känsla av att ha gått ner i spagat några hundra ggr…
Skönt att du orkar gå lite promenader nu! Skönt för både kropp och själ att komma ut lite.
Jag pluggar till osteopat och som någon mer skrivit, kan varmt rekommendera dig att gå till en sådan! Karin Jihde skrev nyligen i sin blogg om sin upplevelse efter att ha gått till en osteopat nu efter hon också fött barn.
Promenader är jättebra, men man låser liksom hela överdelen utav kroppen när man håller i barnvagnen tyvärr, så få med dig maken ut på promenaderna och så får han köra vagnen och du svänga på med armarna 😉 Han har ju inte gått igenom en hel graviditet…
Tänk egentligen vad våra kroppar går igenom under en graviditet, den ökade tyngden, att inre organ måste flytta sig, att tyngdpunkten & balansen för hela kroppen förändras, fogar och ligament runt leder mjukas upp, bäckenet tippar framåt i slutet och ländryggen får jobba hårt när magen är stor och framtung. Det är jättevanligt att ha problem med kroppen efteråt, även uppåt ett år efter. Men det behöver man inte ha! En duktig osteopat kan hjälpa till enormt mycket. Å sedan är det så sköööönt att gå på osteopatbehandling, lyxtid som en nybliven mamma är väl värd 🙂
Du råkar inte bo nära Wilhelmina? Det finns en duktig osteopatstudent där som snart är klar med 3:e året på utbildningen, utav 4 år =)
Ta hand om dig!
Veronica
En vän till mig fick problem med ryggen efter graviditeten trots att hon promenerade massor vilket ju ska vara bra efter graviditet. Hennes sjukgymnast förklarade att det inte hjälper hur mycket man än går med barnvagn, kroppen behöver gå med armarna hängandes fritt för att musklerna ska få arbeta på rätt sätt. Så se till att ta med dig Jakob och turas om att styra vagnen så du inte får större problem.
Det är inte klokt vad kroppen tar stryk av graviditet och förlossning, men det är också fantastiskt att man blir stark igen. Tänk vad vi kvinnor alltid har varit starka som repar oss igen och igen och till och med lever längre än männen trots allt.
Barnvagnspromenader låter skönt.
Testa en osteopat, det brukar vara kanon efter en graviditet.
Oj, oj, oj ja det minns jag!
Min mamma beskrev det så väl för mig när jag väntade min son. Att föda barn är inte så farligt, (eller ja, varierar såklart men när ungen väl ligger där är det över, endast minnena som skräckexempel) men läkningen efteråt!! Aj, aj aj! Det känns som om man ”skitit” ut alla ens inälvor och att det fortfarande hänger något mellan benen.
Ursäkta min beskrivande förklaring men så kände jag det.
Jag vågade liksom inte knipa ihop låren. Det gjorde något så fruktansvärt ont den första veckan!
Ta det försiktigt bara. Jag gick ut för hårt med mina promenader (kunde promenera i timmar) och det gjorde att foglossningen kom tillbaks (ja, den kan göra det) så börja mkt långsamt, är mitt råd till dig.
Å, jag kommer ihåg vad sliten man kände sig i kroppen. Man var trött och öm och kroppen var så tung. Jag har fortfarande inte kommit igång med träning, skulle verkligen behöva det!
Oj va läskigt! Chatrine hann före. 🙂 Jamen då fick du ännu fler anledningar att kolla in Olga.
Hej Clara!
Kanske är första gången jag kommenterar men här är jag i alla fall. 🙂 Har läst din blogg i några månader och älskar den. Du är så jäkla vettig helt enkelt, och bilderna är otroligt vackra! Du glädjer mig liksom!
Själv bor jag i Örebro, är 32 år och sambo, jobbar på statlig byrå, försöker skaffa barn och flyttar till radhus i höst. 🙂 Så.
Kan varmt rekommendera (men du som är bloggare har väl redan koll på detta) Olga Rönnbergs blogg. Hon vänder sig framförallt till gravida och mammor och det finns mängder av information om hur man ska göra och INTE göra för att återfå stabiliteten och styrkan i bäcken, rygg mm. http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/ Hon är tuff Olga, men hon kan sina grejer efter 5 egna barn.
Tjo!
http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/
Kolla in den här tjejens blogg så du inte stökar till nåt med din kropp. Det är speciellt att vara nyförlöst och en hel del man ska tänka på. Lycka till 🙂
Du, de där bilbarnstolarna är det ingen som kan lyfta utan att få ont någonstans. Snacka om ergonomiskt felbyggda…
Jag fick en insikt en dag när jag satt med näsan i potatismoset. Kom ihåg att jag tänkte ”vad NÄRA potatismoset är”, sen upptäckte jag hur jag satt- det var total kollaps!
Alltid har jag varit en aktiv och vältränad person, men med två täta graviditeter har jag inte kunnat träna, p.g.a foglossningar och annat skräp. Resultatet av detta blev en Emma-hösäck.
När jag tvättat bort potatismoset från nästippen, bestämde jag mig för att satsa på mage/rygg träning och det gjorde verkligen susen. En smart människa sade en gång att barnen och matkassarna får inte vara det tyngsta du orkar bära. Du måste ha kapacitet att bära långt mer tunga saker. Det tänker jag rätt ofta på och försöker sakta men säkert jobba på stabilitet och styrka.
Lycka till med återhämtningen Clara. En lugn och tålmodig sådan hoppas jag!
Heja Clara! Du är stark, detta klarar du!
Oj, låter jobbigt. Men grunden för muskler och kondis finns ju där så det ska inte vara alltför svårt att få tillbaka. Har du testat mammayoga förresten? Kan säkert vara bra.
ÅÅÅÅhhhh jag lider med dig Clara 🙁 Jag hade också GRYM foglossning med mina två barn och det tar tid att återhämta sig. Ett litet tips……..låt det dröja ett tag innan du springer (typ springa till bussen…..) och om du ska typ storhandla så se till att du får tag i en shoppingvagn som inte ”drar” åt något håll….det är en piiiina i fogarna 🙁
Kram på dig
Vera
Ja, du reder dig alltid Clara! Det beundrar jag dig för!
ps. gjorde kanelbullesemlor idag, tänkte att de kanske kunde vara något för dig!
http://hallonsemla.devote.se/blogs/8480366/kanelbullesemla.htm#WriteComment
Om inte annat får man grymma armmuskler av att vara mamma – man kånkar, bär och lyfter samtidigt som det man kånkar, bär och lyfter succesivt blir tyngre! ^_^
åh, jag vet precis vad du menar. jag hade en ganska tuff förlossning och en ännu värre återhämtning (eftersom den tog ju mycket längre tid! :)). och jag som jag längtade efter de där barnvagspromenaderna! åh. och jag minns sååå väl första gången jag lyckades gå den (korta) vägen ända ner till stan. jag ringde min man och var helt överlycklig! och sen var det ju ganska kämpigt att ta sig hem, men hem kom jag! lite i taget… och nu är jag vältränad (säger vi ;))! jag tränar mycket och ofta och det trodde jag aldrig nånsin att jag skulle kunna efter den förlossningen. men NU så!
lycka till med allt! små, små steg…. 🙂
Hoppas du mår bättre snart!
Kom ihåg att kroppen hålls upp till 80% av magmusklerna och 20% av ryggen. Magmusklerna är alltså oerhört viktiga för att stärka kroppen 🙂
Lycka till med konditionen! 🙂
När jag lästa anatomi fick jag lära mig att det tar upp till 5 år för en kropp att återhämta sig helt efter en graviditet/förlossning. Så jag gissar att tricket är att skynda långsamt och vara snäll mot kroppen. Det är den ju minst sagt värd.
Så deilig å endelig kan ut å gå litt igjen da! D e t er nok balsam for sjelen tenker jeg!!
OG du…vær snill og husk å bruk armene istedenfor ryggen i oppoverbakker. Jeg fikk ryggproblemer som satt lenge i pga jeg dytta med ryggen istednfor armene….KLÆM
När jag pluggade anatomi fick jag lära mig att det tar 5 år för en kropp att återhämta sig helt efter en graviditet/förlossning. Så gissar att man ska skynda långsamt och vara snäll mot kroppen. Det är den verkligen värd.
Ett tips från mig är att bära henom i trikåsjal istället (babylonia tricot slen brukar finnas på typ babyproffsen). Jag får direkt ont i ryggen av att gå med barnvagn och retrovagnen är kanske ännu sämre ur ergonomisynpunkt än de nya vagnarna (vi har en från förra året). Jag vet förstås inte om det är så men utvecklingen borde ju inte ha gått bakåt iallafall.
Med en 5-meters trikåsjal så bär du med hela överkroppen och ryggen behöver inte ta så mycket stryk. Du tvingas ha en bra hållning och stärker rygg- och magmusklerna. Jag trodde att det skulle ta lång tid att få snits på knytningen men det tog 2 gånger tror jag så satt det i ryggmärgen sen.
Det verkar ganska krångligt och bökigt med sjal men det är så mycket bättre för kroppen och så får man ju den fina bonusen att vara snos-nära bebishuvudet…
Glöm inte att kniiipa! 😉
Och sen kommer du nog inte att känna dig helt som vanligt förrän bebis bestämt sig för att sluta amma. Fogarna är mjuka länge pga de däringa hormonerna…
I alla fall var det så för mig. Men alla är ju olika. 🙂
Barnvagnspromenader i all ära, fortsätt med dem, men så snart du har blivit lite starkare och du har läkt ihop bättre, så finns det ingenting som slår PLANKAN med alla dess varianter. Den är outstanding när det gäller att stärka magmuskler och få ihop delade magmuskler efter en förlossning. Klassiska sit ups och crunches skall du INTE träna nu, inte på ett bra tag, eller någonsin igen. /Mvh Lisa
jag lovar, man blir starkare! och barnvagnspromenader är den bästa motionen för både barnen och trötta småbarnsmammor <3
Tänk bara på att gå ”rätt” det e lätt att man går framåt m överkroppen m barnvagn. Min massör såg mig på stan o sa att jag gick fel inte konstigt att jag hade ont i ryggen! Be nån ”kolla in dig” så att säga : )
Känner igen mig, hade också problem med foglossning under min förra graviditet, jättebra att du har kommit igång med promenader men tänk på att inte överanstränga (pulsa i snö och skjuta på barnvagn är ingen höjdare) – hormonerna som orsakar foglossning finns kvar i kroppen så länge man ammar.
Jag blev mkt bättre efter förlossningen men några powerwalks fick jag vänta ganska länge med! Är nu gravid med nr 2 och foglossningen har varit bättre (!) denna gång! Mycket tack vare akupunktur och en duktig sjukgymnast. Tack för en alltid lika fin och inspirerande blogg!
Känner igen mig i det du skriver och jag hade ingen aning om att det skulle vara så jobbigt kroppsligt efter förlossningen. Har lyckats komma ut på promenader nu och det är så skönt, men jag ska ta till mig av alla andra tips du fått/får.
Jag upplevde samma sak efter min förlossning. Visserligen hade jag inga större problem att röra mig varken innan eller direkt efter, men oj vad musklerna inte fanns där ändå! I början var det jobbigt, men nu tio månader är jag starkare än på länge. Är så skönt att det känns betydligt mindre i ryggen att bära runt på min nio kilo tunga son än vad det gjorde att bära honom när han vägde mindre än hälften. Hoppas att du får många fina promenader med vagnen!
Hej!
Jag köpte en maggördel (Belly Bandit) som har varit toppen att stötta upp mage och rygg med, man slipper sitta och säcka ihop. Jätteskön att ha på t.ex. när jag går med barnvagnen. Den var rätt dyr, men jag är himla glad att jag har den!
Ut å gå er den aller beste starten for å komme i form igjen etter fødselen, ja. Om du vil gå på steder der barnevogn ikke kommer så lett fram kan et bæresjal eller en meitai være veldig anvendelig, og utrolig koselig. Lykke til!
Om du har problem med ryggsmärtor och kvarvarande sviter efter foglossning ska du börja med att fokusera på träning som stärker lederna och musklerna innan du drar igång med ”vanlig” träning. Mitt tips när du kan gå bättre är att satsa på Pilates, som stärker alla de där små musklerna i bålen som fått en sådan prövning av foglossningen.
En pilatesboll från Rusta kostar runt hundralappen (har jag för mig) och med hjälp av den och en övningsbok om Pilates kan du stärka bålmuskulaturen, så blir du snart dig själv igen! Vattengymnastik ska också vara bra.
håller med om att en pilatesboll låter som en mycket god idé. Min kusins tjej använder en sådan för att komma igång med att kunna rida på sina hästar igen efter sin förlossning. Kanske mest för att få balansen på rätt köl igen, men kolla här så kanske du kan få lite tips (:
http://annakronlid.blogspot.com/2011/02/balanstraning-tips.html
Jepp, musklerna förtvinar, men det går ganska fort att få till lite stödmuskler så man klarar vardagen!
Sen kan man öka på träningen efter hand.
hade du en tuff förlossning? det låter läskigt.. skönt att det tillslut gick bra iaf! heja dig med träningen 🙂