Ohoj! De sista dagarna har jag verkligen arbetat länge och hårt. Igår kom jag från vår lokal i stan först vid tjugo över tolv på natten. Vi var där och hängde gardiner, packade upp klänningar och stylade iordning. Ansträngande men otroligt roligt. Jag fick också min nya kamera! Jag hyr ju utrustning och vart tredje år är det dags att byta ut – ska snart visa vad jag valde den här gången.

Var tvungen att gå ut i eftermiddag och testa kameran och det var helt fantastiskt. Är inte vän med alla inställningar ännu men det brukar ge sig med tiden. Motivet blev i alla fall det gamla vanliga – verandan. Förlåt för spammande men den är liksom tacksam att fota.

Uppgraderade också till den senaste versionen av Photoshop så nu är det roligt att redigera igen. Till och med vår gamla traktor ser fin ut i rätt inställningar!

Imorse hade Bertil luciatåg i kyrkan så vi var där och tittade. Så himla stämningsfullt och fint. Självklart sladdade jag in och köpte lucianattlinne tjugo minuter innan affären stängde och frystejpade fast stjärnan på staven som gått av. Stjärngossestruten sprack och fick slängas och strykning av nattlinnet fick jag hoppa över. En annan förälder hade kreativt nog använt tippex för att kamouflera några fläckar…

Jag älskar Lucias kontraster mellan hetsen kvällen innan, jakt på batterier, nattlinnen i rätt storlek och tillklippande av ljusmanschetter. Stressen för att stiga upp tidigt och komma i tid morgonen därpå. Till själva luciamorgonens fridfulla stillhet. Kanske är det vad som gör att man sitter där helt rörd med vatten som rinner både från ögonvrå och armhåla?