Vi är inte till salu!

Det är inte så lätt att vara  bloggare och följa schysta spelregler. I takt med att bloggen växer utsätts man för allt större frestelser. Jag har vid ett flertal tillfällen blivit erbjuden pengar för att skriva om specifika företag. Ibland har det rört sig om hela månadslöner för ett par tre blogginlägg med dold reklam. Självklart har jag inte accepterat några sådana förslag – det strider mot alla mina principer – men jag skulle ljuga om jag sa att jag aldrig varit frestad. Tyvärr är det många som inte kan stå emot oseriösa erbjudanden och många av de största bloggarna förtjänar sina pengar på just detta ohederliga sätt. Och därför är jag idag en av de bloggare som går ut och sätter min signatur under denna debattartikel:

Vi är inte till salu!
Du kanske inte vet om det, men läser du bloggar är du troligen lurad. Allt fler bloggare tar nämligen betalt för att nämna produkter i sina bloggar och du kan därför inte längre lita på de personliga rekommendationer som en gång i tiden gjorde bloggarna så populära. ”Bloggare” har blivit synonymt med reklampelare, någon som gör vad som helst för fester med gratis vin, gåvor från stora företag eller reda pengar. Bloggar är ett faktum. Upp emot 2,3 miljoner svenskar läser en eller flera bloggar varje dag, beroende på vilken undersökning du väljer att utgå från. De flesta är kvinnor, och bloggläsandet är störst i de yngre åldergrupperna. Idag har var tredje 20-årig kvinna en egen blogg. Den som försöker kalla bloggar för en fluga har legat under en sten de senaste fem åren. Idag är bloggarna en maktfaktor att räkna med.

Vi som bloggar känner till detta. Och vi väljer att hantera vår makt på två olika sätt. En skrämmande utbredd grupp, däribland de absolut största bloggarna i Sverige, säljer inte bara annonser på sina bloggar, de säljer också själva blogginläggen. Mot en mer eller mindre rundlig summa pengar, beroende på bloggens storlek och inriktning, kan företag få sina produkter omskrivna och också uppvisade på bild. Prislappen ligger på tusentals kronor. De största bloggarna kan tjäna mer än hundratusen kronor på en månad på att sälja annonser och blogginlägg i kombination. Det är enorma summor pengar i omlopp i en affärsverksamhet som går ut på att företag och bloggare går plus på läsarens bekostnad. Att detta strider mot marknadsföringslagen är inget som hindrar, mer än att det hindrar storbloggarna från att öppet tala om exakt hur pengarna tjänas.

Sedan finns det en mindre grupp vars ord och åsikter inte är till salu. Vi följer de pressetiska reglerna, eller marknadsföringslagen, eller både och. Det innebär bland annat att vi tydligt visar vad som är annons och vad som är vår egen text. Även om det går att köpa en annons, kan företag inte betala för att vi ska blogga om dem. Vi vill vara trovärdiga inför våra läsare och vi tycker integritet är viktigt. Vi tror att vårt sätt att förhålla oss till annonsörer, redaktionell reklam och gällande lagar är viktigare och mer långsiktigt hållbart än att sälja sin integritet och ytterst lura sina läsare.

Tyvärr arbetar vi i motvind. Ofta får vi försvara oss mot felaktiga anklagelser om att vi också är till salu, bara för att andra är det. Vi berättar så klart hur vår publiceringspolicy ser ut, men blir inte trodda. Bloggkollegor med mer förhandlingsbar moral än vår, skjuter både sig själva och oss i foten. Tack vare blogglögnarnas rikoschetter blir vi alla enbenta.

Därför kommer vi nu att tydligt skriva ut på våra bloggar att vi följer Pressens
samarbetsnämnds Spelregler för press, radio och tv. Vi vill höja oss över alla pressetiska tvivel. Vi vill att våra läsare ska förstå var vi står. Eftersom lag och ordning inte räcker till för den här nya gruppen unga affärskvinnor, som säljer annonser förklädda till redaktionellt material, får vi försöka göra något för att skilja oss från våra mindre nogräknade bloggkollegor.

Varje resa börjar med ett första steg. Det här är förhoppningsvis ett första steg mot en upprensning av bloggträsket. För även om våra mindre nogräknade kollegor säljer sig till högstbjudande, är vissa av oss inte till salu.

alltforforaldrar.se/farmorsbloggen/

beautybytanci.se

beleza.blogg.se

daisybeauty.com/web/asa

daisybeauty.com/web/frida

daisybeauty.com/web/kicki

daisybeauty.com/web/zaida

elmikas.blogspot.com

finslipad.blogspot.com

frokenrosa.wordpress.com

gazet.se/Bloggar/?Skribent=elin

godoc.nu

honi.blogg.se

leninea.wordpress.com

lillagumman.se

makeitfab.blogspot.com

makeuponista.se

onekligen.blogspot.com

purity.webblogg.se

saintbellabeauty.blogspot.com

skimmerskuggan.blogspot.com

totalbeauty.se

underbaraclara.nu

vackerunderbar.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

67 kommentarer på “Vi är inte till salu!”

  1. Ja det finns verkligen svårigheter att tolka vad som är äkta tankar och funderingar, tycken och smak. Många bloggar får läsas med en viss distans.
    kram

  2. Tycker så Himla mycket om dej! Du är en sådan fin person och en glädjespridare! Tack för det! En STOR kram från mig 🙂

  3. Hej Clara,

    Tack för en fin blogg. Jag gillar ditt inlägg om detta och det är bra att du lyfter denna fråga, som så många kanske inte tänker på när de läser bloggar. Men samtidigt känns detta lite motsägelsefullt att du har en blogg som inte är reklamfri.

    1. På vilket sätt är det motsägelsefullt? Klart att bloggar ska kunna tjäna pengar när det är lagligt. Det är den dolda reklamen det här uppropet vänder sig mot. Den som i praktiken är olaglig. Jag skulle aldrig drömma om att kritisera det faktum att bloggar har annonser på bloggarna – precis som vilken dagstidning som helst – vad ska vi annars leva av?

      1. Det kanske bara är jag som tycker att detta är totalt motsägelsefullt och ironiskt när möbeljättensreklam snurrar nära inlägget? Jag anser att om man nu ska uttrycka sig i denna debatt så ska man löpa hela linan ut, och inte ha någon som helst reklam. Din blogg är i stortsett den enda jag läser som har reklam av något slag. Läser de med adfree, som Ingrid skrev om.

        Jag kan förstå om man behöver/har ambitionen att utveckla och jobba med sin blogg och tar hjälp av annonser för att försörja sig till en början. Dock antar jag att det inte rör sig om speciellt stora pengar. Utan det är mer ett sätt för företaget som distrubierar bloggen som vill tjäna pengar/få intäkter.

        På samma sätt är det inte alla som har en tidning i ryggen när de startar sin första blogg, och inte har det driv och engagemang som det krävs att bygga upp en blogg på det sätt som du har gjort och de väljer en snabbare och enklar utväg till att tjäna pengar.

        Även om ditt uppror är en bra sak så lyckades du reta upp mig, det kändes för präktigt tillsammans med möbeljättereklamen. Det kanske är dags att stå på helt egna ben, nu när du har jobbat dig upp?

        1. Hur menar du att bloggare skulle tjäna pengar om de inte fick annonsera? Jag skulle gärna blogga utan annonser – om du kunde tänka sig att betala för att läsa min blogg. Ge ett bidrag till min månadslön. Vad ska jag annars leva av? Jag anser att om DU ska uttrycka dig i denna debatt du borde löpa linan ut – sluta besöka nyhetsssajter, läsa dagstidningar, gå på sportevenemang, konserter eller lyssna på reklamradio. Eftersom dessa verksamheter också finansieras av reklam och du verkar vara emot det. Borde Aftonbladet sluta ta in annonser nu när de “jobbat sig upp”? I så fall skulle en enda dagstidning kosta kring hundrafemtio kronor. Det är varken oetiskt eller olagligt att ta in annonser – det är däremot grovt oetiskt att skriva redaktionellt material som är förtäckt reklam. Och hade du förstått vad det här inlägget handlar om hade du också förstått den avgörande skillnaden!

          1. Jag tycker att det är lite motsägelsefullt att säga att du inte säljer dig, men ändå har reklam. För då har du väl sålt en del av bloggen (och det är ju ändå det det handlar om).

            Jag tar emot en hel del sponsrade produkter, men med en blivande make som är jurist så är jag noga med att följa markandsföringslagen och skriver ALLTID ut när jag har blivit sponsrad. Får jag skriva under detta då? Känns faktiskt inte så….

            Så jag undrar varför är det okej med reklambanners men inte reklaminlägg om man tydligt visar att det är reklam?

          2. Du har missuppfattat alltihop. Det är ju precis det jag säger, det är OK med reklaminlägg om man tydligt visar att det är reklam, att man fått betalt för att tipsa om något, alt att man fått produkten i present från företaget – om du läst debattinlägget skulle du sett att det är vad det hela handlar om!

  4. Jättebra att du står upp för vad du tycker. Jag håller helt med. Smygreklam är det värsta som finns när det gäller bloggar. Det är oärligt och oetiskt. Kommer fortsätta läsa din blogg med glädjet 🙂 Bra Clara!

  5. Så himla bra! Min blygsamma blogg kommer aldrig nå dom höjderna så att det skulle bli ett problem för mig men jag skulle aldrig vare sig i min blogg eller i övrigt ställa mig bakom något som jag inte står för. Det borde finnas “någon typ av märke” som visar att man inte tillhör denna skara. Det är ju svårt att veta i vissa fall, i andra ser man ju det direkt. Kram

  6. Hej!
    Bra artikel, men är det nödvändigt att kalla bloggarna som gör detta för “unga affärskvinnor”? Jag vet att de flesta bloggare är kvinnor och speciellt storbloggarna men det finns manliga undantag.
    Kram

    1. Om du får betalt för att skriva gott om en vara så är det ju i praktiken en muta! Klart man kan skriva gott om en vara men då ska man ha köpt den för egna pengar eller så ska man tydligt skriva att man fått varan i present från företaget så att läsarna vet om det och själv kan dra slutsatser om hur partisk bloggaren kan tänkas vara. Att få betalt för att skriva gott om en vara eller företag – men inte öppet erkänna det i sin blogg är aldrig ok.

      1. Det håller jag faktiskt med om.
        Undrar hur jag, som en bloggare med blygsamma 250 besökare per dag, skulle reagera om jag fick ett sådant erbjudande (inte för att det skulle kunna hända)… Måste erkänna att jag skulle vara frestad!
        Starkt av dig att säga nej!

  7. Detta är orsaken varför jag har slutat läsa bloggar som helt uppenbarligen håller på med smygreklam. Som någon annan sa så är det ju helt uppenbart ibland – för oss som är vuxna. Däremot småflickor som läser diverse modebloggar fattar ju inte direkt detta med smygreklam. Men bra att det finns sånna som du ^^

  8. Bra gjort! Tråkigt att man inte kan lita på vad vissa skriver. Speciellt om man köper produkter de “gillar” men kanske gillar för att de får betalt för det…

  9. det bästa vore ju om folk kunde veta vad de själva gillar utan att någon annan var tvungen att gilla det före.

  10. Jag har sponsorer till bloggen, men inte för att DE vill sälja in sig utan för att JAG skriver mycket om dem utifrån mina egna ord och produkter jag köper. Ibland får man en present och då tackar jag alltid för den i bloggen.

    Men de osynliga reklamerna är jag inte för. Det är falskmarknadsföring för “dig och din blogg”. Jag kör raka linjer och det som passar mig.

    Du förstår säkert skillnaden jag vill framföra.

  11. Hej,
    Tack för ett bra upprop. Jag arbetar med en klädaffär, som även har en webshop. Vi försöker arbeta med att få nya kunder via internet och jag måste säga att det är en djungel där ute. Dels får vi ibland erbjudanden från bloggare som mot kläder kan tänka sig att blogga om oss och dels är det en strid ström av SEO-företag som vill sälja sina tjänster till oss. Det är helt enkelt svårt att veta vilka marknadsföringsstrategier vi ska köra med om det ska vara “schyssta” både för oss och konsumenterna.
    Det jag vill säga med det här inlägget är att problemet är riktat åt båda håll och att även vi som försöker sälja saker gärna skulle se någon slags “kvalitetskontroll” för att undvika den Vilda Västern-stämning som det ibland känns som det råder på internet.
    Jättebra initiativ helt enkelt!
    //Lisa

  12. Klokt, positivt initiativ! Tror att många unga bloggerskor faktiskt inte vet om hur det fungerar ” i den riktiga världen”… även att man måste ha en enskild firma för att kunna tjäna pengar på bloggen etc

    Passar på att skriva att det är mysigt att läsa om din graviditetet (är själv i v. 24) och hemmapyssel…
    /Bella

    Har skrivit och länkat till ditt inlägg hos mig, hoppas det är OK!;)
    //…Intressant läsning inne hos UnderbaraClara om att alla bloggare inte är till salu…//

  13. Bra initiativ! Jag kände till att många bloggare får presenter hemskickade och ibland skriver om de produkterna men att det var rena affärsuppgörelser och pengar inblandat visste jag inte. Skrämmande! Samtidigt undrar om inte många “ohederliga” bloggare kommer sätta samma stämpel på sina bloggar, bara för att verka ärliga?

  14. Tack! Det värmer mitt hjärta att du och dina bloggarvänner tar ställning för ärligheten. Jag har inga problem med att du/ni skulle tala er varma för en produkt – men då utifrån egna erfarenheter. Inte av dolda ekonomiska skäl. Jag tror det ger mer i längden. Människor uppskattar det. Så tack än en gång för din rakryggade artikel. Den är numera delad på Facebook.

    Jag har en blogg för de som råkar hitta mig (ej sökbar på Google osv). Jag har lagt in en dekal på sidan. Överst står det “Ad free blog”. Något för dig? Läs mer om vad det står för: http://www.adfreeblog.org/

  15. Som egen företagare inom den ekologiska delen av industin, blir jag glad att läsa att det finns de med ryggrad. Har själv inte träfat på detta problem, men vet vänner med egna företag som fått erbjudande från bloggare att få ett par rader skrivna om deras företag, mot en summa pengar eller produkter.

    Själv är jag av den bestämda uppfattningen att vi som företagare, inte kan förvänta oss något tillbaka, om vi väljer att skicka produktprover. Det är vårat val.
    Om bloggaren vill göra en recension eller inte, är upp till den.

    Tack för ett bra inlägg – stå på dig!

  16. Kom igen! Varför skulle det bara vara unga tjejer? Lite tråkig vinkling på ett annars vettigt debattinlägg. Om ni är så storsinta kan ni väl släppa “ungdomen idag”-attityden.

  17. Stefan,
    Som det tydligt står i artikeln så är det främst unga kvinnor som bloggar. Självklart finns det äldre kvinnor, unga män, äldre män och många andra kategorier som bloggar, men tittar man på bloggosfären så domineras den av unga kvinnor. Därav den formuleringen.

  18. Och utöver marknadsföringslagen är det viktigt att som bloggare komma ihåg att alla produkter och “gåvor” man får från företag man ska skatta för som inkomst av tjänst, dvs enligt inkomstskattelagens progressiva beskattning. Att det är en produkt och inte pengar man erhåller spelar ingen roll, det man skattar för är varans marknadsmässiga värde. Inte så många bloggare som vet om tyvärr.

  19. Bra sak att lyfta detta! Det är viktigt att man som läsare behåller sitt kritiska öga i förhållande till all typ av media (bloggar, tidningar, tv-program med mera). Det är viktigt att förstå att det alltid sitter en person/företag/redaktion bakom som på ett sätt har makten att bestämma verkligheten genom att beskriva den för oss. Om den sedan är riktig eller ej är upp till oss att avgöra. I samtal med vänner och bekanta tycker jag ofta att det finns ett väldigt naivt förhållningssätt till detta.

    För mig är dock trovärdighet, precis som du skriver i ditt blogginlägg, a och o för att jag ska lägga någon vikt vid rekommendationer och annat som handlar om en eller annan typ av produkt. Trovärdighet handlar då bland annat att vara ärlig med sina avsikter och med det man kommunicerar via sin kommunikationsplattform (må vara blogg eller någon annan typ av mediekanal).

    Sedan tycker jag det är helt ok att bloggare kan tjäna pengar på sin blogg (gör det själv faktiskt) men önskar att det gjordes efter de regler som vi har i Sverige (som du skriver – pressetiska regler och marknadsföringslagen)

    Mvh / Håkan Liljeqvist

  20. Det olustiga är att de flesta av dessa köpta bloggare är liberaler- de ser inget fel i att ta emot pengar och tala sig varma för en produkt. Vad finns det att fördöma i detta? tycker de. De är dessutom så duktiga att debattera för sin sak, att man själv står alldeles rådvill till slut och undrar om man är knäpp. Men när jag skakat av mig liberalernas argument för frihet och självständighet, kvarstår bara en enda fråga: Var tog renhårigheten vägen? //
    miljöpartist och bloggare

  21. Jag slutade läsa en matblogg för att det var så otroligt tydligt att hennes inlägg var köpta. Allt hon testade av helfabrikat och kryddor och påsar var bara lysande bra. Urk. 🙁

  22. Oj, jag har aldrig tänkt på att bloggaren bara bloggar om en produkt för att få pengar…( De låter ju faktiskt Väldigt positiva om produkten.) Det ska jag verkligen tänka på i framtiden. Tackartackar

  23. Clara, du jämför här bloggar med tidningar. Tycker du att tidningar då också ska strunta i produkter som de “fått”? För det är ju självklart att Veckorevyn, Solo, DV, DN eller vilka det nu kan vara inte går ut och köper en klänning, ögonskuggor i 5 blå nyanser eller hudkrämen som visas upp på testsidorna. Dom har naturligtvis fått recensionsex vilket jag tycker man kan jämtställa med det bloggarna får? Jag jobbar själv på ett företag som skickar ut till bloggar etc ibland omnämns vi, ibland inte. Jag tolkar det som att de som inte var nöjda eller intresserade av produkten väljer att inte skriva. Vi har också blivit kontaktade av tidningar som bett oss skicka recensionsex mot att de ska skriva om produkten. Så jag har faktiskt svårt att förstå skillnaden på varför det är ok i magasin men inte i blogg?

    1. Många svar från dig Clara längre ner i bloggen men inget på detta. Hade verkligen varit jätteintressant att veta vad du tycker skillnaden är mellan blogg och tidning/magasin?

  24. Jenny L – Jag håller med dig. Det här är absolut inget nytt fenomen och så här har det länge gått till på tidningar. För 10 år sedan jobbade jag med PR och vi skickade ut journalister på till exempel gratis “wine and dine” weekends på nya hotell i hopp om att de skulle skriva en recension. Det här var inte bara modemagasin utan även välkända dagstidningar. Givetvis nämndes det nästan aldrig i recensionen att det var gratis för dom.
    Men det betyder självklart inte att jag tycker det är rätt. Fast ska det vara noll tolerans för bloggar sa skall det väl vara samma standard för all annan jounalistik? Vart skall man dra gränsen liksom?
    Tack för ett tänkvärt inlägg, Clara.

  25. Det enda jag inte förstår är den här skillnaden. En bloggare får pengar genom att tipsa om en klänning. En läsare tycker den är ful och köper inte en lika och en läsare tycker den är fin och köper en likadan. Där förstår jag inte problemet. Men sen tex om det visar sig att klänningen är i obehagligt material/dålig konstruktion etc men att bloggaren inte redogör för detta, DÅ är det fel tycker jag. Och visst, det är väl det som är det svåra att veta, hur det egentligen ligger till… så besvarade kanske min egen fråga. Men återkoppla gärna till mitt inlägg någon, och ge mig mer perspektiv!

  26. jag har inget problem med att bloggar säljer sig. Jag köper ingen produkt som jag inte vill ha, liksom. Tycker gott o väl att bloggar kan få sälja sig med gott samvete.

  27. Jag har också blivit erbjuden att få betalt för att skriva om vissa produkter men har alltid tackat nej. Jag är även noga med att berätta för mina läsare när jag fått en produkt eftersom det så klart påverkar min objektivitet.

    Bra skrivet av er och ni har helt klart en anhängare i mig och min blogg :).

  28. Du som bloggar, kan och följer de pressetiska reglerna och är intresserad av att delta i blogguppropet är välkommen att kontakta mig på info at daisybeauty punkt com

  29. Pingback: Tjejkraft
  30. Usch vilket pinsamt uppror, det trodde jag verkligen inte om dig. Jag känner mig inte ett dugg lurad när jag läser bloggar, kränkande att utgå från att bloggläsare, alla dessa unga tjejer är idioter på något sätt som saknar kritiskt tänkande.

    1. Men att det faktiskt är OLAGLIGT att ta emot mutor – det rör dig inte i ryggen eller? Det trodde jag verkligen inte om dig – ush!

  31. För att förtydliga vad jag menar, du brukar alltid stå på läsarens sida. Mutor är olagligt, men vem är det som begår brottet, knappast läsaren till bloggen eller hur? Så varför då nedvärdera läsaren och utgå från att denna är lurad. Som om alla läsare var idioter. Om man som bloggare vill tala om för sina läsare att man inte tar emot mutor så är det väl bättre att angripa bloggarna istället för läsarna. Eller bryr du dig inte om att du nedvärderar dina läsare?

    1. Inlägget kritiserar ju bloggarna. Inte läsarna. Om något ställer man ju sig på läsarnas sida när man kräver att de får veta hur saker går till,du ser ju själv i kommentarsfältet hur många som inte hade en aning om detta

  32. Nu förstår jag inte riktigt? Du har ju reklaminslag på sidan….Stort och rött, går inte att missa. Eller har jag missat poängen?

    1. Just my point. Den går inte att missa – och det är meningen. Det är den dolda reklamen uppropet handlar om. Det står tydligt i inlägget om man läser det.