Utan god sömn kan man inte lĂ€ka frĂ„n en utmattning. Sömnen Ă€r alltid viktig – men nĂ€r man varit sjuk Ă€r den viktigare Ă€n vanligt.

HÀr sover jag sÄ gott numera.

Första halvÄret efter att utmattningen slagit till jobbade jag frÄn sÀngen. Orkade inte ens sitta vid ett skrivbord utan halvlÄg bland kuddar och tÀcken.

Nu försöker jag hĂ„lla sovrummet fredat frĂ„n jobb. HĂ€r inne ska det rĂ„da frid, lugn, trygghet och kĂ€rleksfull stĂ€mning. SĂ„ gott det nu gĂ„r. Men inte en jĂ€vla massa jobbmail i alla fall – med jobbiga energier.

Idag hade jag tÀnkt ha en ledig dag med tid för ÄterhÀmtning eftersom jag jobbade lördagen och dessutom arbetade mÄnga kvÀllar förra veckan. Men sÄ mycket jobbsaker som brann i knutarna kom emellan. Inte förrÀn halv tre pÄ eftermiddagen fick jag en stunds vila.

IstÀllet för att lÀgga mig med telefonen lÀmnade jag den avstÀngd nere i köket och tog med mig en bok upp.

Först var jag sÄ speedad att jag lÄg och sprÀtte i sÀngen och tÀnkte pÄ vad jag skulle ta itu med hÀr nÀst. Men efter en stunds lÀsande kom jag ner i varv. Och tvÄ timmar senare var jag helt lugn och hade inte det minsta oro kvar i kroppen.

Jag vet inte. Kanske lÀr jag mig. Kanske fÄr jag till livet lite bÀttre. Efter att ha arbetat med den utmattningsboken Àr det lite som att poletten trillat ner. Inte bara en polett utan en hel sabla lÄda.

Stress Àr inte farligt. Brist pÄ ÄterhÀmtning Àr farligt. Jag ska vara mycket noggrannare med att ge tid för ÄterhÀmtningen.