Ja, det är så här det ska kännas

Bada badkar är flott men att bada fotbad känns nästan lyxigare. Liksom att bara skämma bort mina stackars fötter. Låta resten av kroppen som jag annars jämt smörjer, tvättar, sminkar och rakar få stå tillbaks. Nu är det fötternas tur att stå i centrum.

På vintern är det med ett ångande hett fotbad. På sommaren kan det vara ett svalt dopp i emaljkaret efter en svettig arbetsdag i trädgården.  Skrubba fötterna med såpa och borste. Få bort all jord och damm och samtidigt riva runt på myggbetten så att de slutar klia. Sitta ner en stund och låta fötterna ha det skönt efter att ha trampat och skottat jord och vandrat och blivit svullna och trötta.

Efter utmattningen har jag tänkt mycket på att göra sånt här. Ta hand om mig själv. Ge min kropp sånt som är njutbart, som ökar endorfinerna. Särskilt de kroppsdelar jag annars bara tar för givna. Som mina fötter, mina ömma axlar, fogarna som fortfarande strular efter graviditeterna.

När jag gör det är det som att något ropar Ja i mig. Ja, det är så här det ska kännas!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

8 kommentarer på “Ja, det är så här det ska kännas”

  1. Blir lite ledsen när jag läser om dina fogar. Samtidigt glad för att du berättar – det är så märkvärdigt tyst om detta kvinnoproblem. Tack!

  2. Åh, vad jag känner igen mig! Jag har varit hemma en månad från mitt arbete, sjukskriven för utmattning och har badat fötterna en gång och det är verkligen återhämtning.

    När du och Erika släppte er bok om utmattning tänkte jag, den behöver inte jag, jag har en bra balans mellan stress och återhämtning. Alldeles efter visade det sig att det jag trodde var återhämtning nog inte är det, jag började gråta på jobbet och kunde inte sluta.

    Nu försöker jag lära om, och få in mycket återhämtning i mitt liv. Och er bok är verkligen som en vän att hålla i handen. Jag har läst hela och nu läser jag lite här och lite där nästan varje dag ❤️ Tack för er stöttning både genom bok och pod!

    Ps. Jag saknar era podavsnitt varje tisdag 😉

  3. Hej Clara!
    Det här har inget med fötter att göra men väl njutning.
    Hur tar jag vara på jordgubbar nu för att ha framöver.
    Torka? Frysa?
    Jag vill spara jordgubbar inte göra saft och sylt av dem.
    Om du redan skrivit om det så kanske du kan länka?
    Mvh Bea

  4. Åh! Detta inlägg blir jag glad av att läsa! Jag jobbar som fotvårdare och tar hand om fötter hela dagarna. Vill ge kunderna precis den känsla du beskriver av vardagslyx och återhämtning. ALLA borde gå på fotvård, den kroppsdel som bär upp våra kroppar varje dag förtjänar verkligen omvårdnad. Ett enkelt fotbad med såpa funkar toppen! Ett tips är att ha fötterna i havregrynsgröt om de blivit riktigt torra, rena rama dunderkuren! Mvh Julias fotspår

  5. Åh så underbart det låter! Det är något jag också försöker bli bättre på, att skämma bort mig själv och samtidigt ta hand om mig själv. Det är värt så mycket för både kroppen och själen.

    /Sandra http://kojatillslott.se

  6. Har också problem med fogarna efter barn nr 2 som nu är 3 år, ingen hade talat om för mig att man faktikt kan få ont EFTER förlossningen. Har nu fått barn nr 3 som är 14 månader och jag helvilade 10 månader efter förlossningen och har nu börjat träna igen, upp till 5 km jogging per dag fungerar fint och jag kan promenera utan begränsning. Tar det fortfarande lugnt första dagarna under mensen. Tack för att du nämner problemet.