Ett rum i vårt hus som snabbt grötar ihop sig – det är vår veranda och entré. Här blir blöjhinken stående. Tillsammans med leriga stövlar och postpaket som väntar på att öppnas. Sopsortering som är på väg ut och matkassar som är på väg in. Tycker att det är så tråkigt. Vill inte komma hem och mötas av stök. Man får vara noga med att städa och hålla efter helt enkelt.

Nu har jag i alla fall städat och gjort vinterfint på verandan. Ett stort fång granris som doftar skog. Julbonader av papper, broderad duk på vårt runda bord och korgstol i hörnet. Där till vänster står barnvagnen.

Ulf sover ju alla sina daglurar här ute. Skönt med frisk luft och samtidigt vindskydd och ingen snö som kan blåsa ner i vagnen…

Det speciella med vår veranda är de många dörrarna. Den gröna dörren som vätter mot grusvägen, de röda pardörrarna som vätter ner mot vår baksida. Och så den gula dörren som leder in i huset.

Den gula dörren ska vi sälja. Den är jättefin men vi satte in den innan vi fick vår veranda och då var det mycket ljusare i hallen. Nu är det mörkt där på grund av utbyggnaden och vi vill ha en ytterdörr med rejäla glaspartier och allra helst också överljus. Har kikat på dörrar från Qvesarum men inte bestämt oss ännu. Kanske ber vi en lokal snickare att göra den åt oss istället.

Men dörren är inte första prioritet. För där innanför finns hallen och den håller Jakob på att renovera för fullt. Blanda annat platsbygger han garderober av v-spont. Gammaldags fint. Återkommer med bilder på det i ett senare inlägg!