NĂ€r jag skulle berĂ€tta för barnen om pĂ„skharen förra Ă„ret lĂ€t jag svĂ€vande. Mumlade nĂ„gonting om vĂ„rharar som lĂ€gger Ă€gg eftersom det Ă€r slut pĂ„ den kristna fastan och nĂ„gonstans dĂ€r kom jag ocksĂ„ in pĂ„ trollharen som fanns för jĂ€ttelĂ€nge sen… Eh? InsĂ„g att jag nĂ€stan inte kunde nĂ„gonting. I Ă„r lĂ€ser jag pĂ„ om pĂ„sken, hĂ€xor och harar vilket leder till en och annan aha-upplevelse!

Historikern Dick Harrison skriver om hÀxor i sin bok Atlantis och andra myter. HÀr kan man lÀsa att svenska kyrkomÄlningar frÄn sen medeltid visar hÀxor ihop med sÄ kallade bjÀror. BjÀror var demondjur som hjÀlpte hÀxorna att stjÀla mjölk. Aha, hÀr har vi ju trollharen!, tÀnker jag glatt och gör ett hundöra.

Det Harrisons skriver om bjÀror stÀmmer vÀl ihop med sÄnt jag redan fÄtt höra om folktro. Kommer plötsligt att tÀnka pÄ ett poddavsnitt som jag och Erica gjorde för nÄgra Är sen, det handlade om oknytt och dÄ skrev lyssnaren Ida Persson sÄ hÀr till oss:

BjÀran var ett slags garnnystan av trÄdar och kvistar och annat och rullade fram i hög fart, och hÀxan hade gjort ett avtal med djÀvulen för att fÄ bjÀrans hjÀlp. BjÀran hÀmtade rikedomar Ät hÀxan. BjÀran kunde ocksÄ se ut som en liten hare och man misstÀnkte att den sprang runt pÄ gÄrdarna och sög mjölk ur korna, dÀrav namnet mjölkhare, och sen sprang den hem och spydde upp mjölken Ät hÀxan.

Mycket riktigt! Ordet mjölkhare dyker snart upp i andra böcker jag hittar om vĂ„ra traditioner kring pĂ„sk. Trollhare/mjölkhare – check pĂ„ det!

Men nĂ€r jag lĂ€ser vidare börjar det klia i huvdet. Vad fasiken har den hĂ€r haren, en simpel mjölktjyv med pĂ„sken att göra? En hare som stjĂ€l mjölk men ger Ă€gg, det lĂ„ter motsĂ€gelsefullt – det hĂ€r kommer mina barn aldrig köpa. Är det en association som gĂ„tt snett? Har trollharen som till vardags hĂ€nger med hĂ€xor kanske bara Ă„kt med pĂ„ kvasten rakt in i pĂ„sken av bara farten? Men pĂ„ kvasten sitter ju en svart katt, sĂ„ det blir fel!

SÀtter trollharen pÄ paus ett ögonblick och lÀser vidare att haren Àr en symbol för fertilitet. Okej, det lÄter vettigt. BÄde Àgg och harar symboliserar att livet fortsÀtter. Reproduktion och pÄnyttfödelse. Inte sÄ konstigt dÄ att just haren fÄr leverera de efterlÀngtade Àggen nÀr den kristna fastan Àr slut och övergÄr i pÄsk. Men nÀr jag tÀnker pÄ den trolliga sidan av haren kÀnns det lika konstigt igen.

PÄskharen mÄste ha levt ett imponerade dubbelliv i alla Är! Den Àr alltsÄ bÄde hÀxornas tjuv OCH den som levererar symbolen för pÄnyttfödelse under den största kristna högtiden? Det hÀr demondjuret kan rebranding!

“Man bör vara försiktig med att tolka barntraditioner som rester av urĂ„ldriga riter och myter”. Folkloristen Bengt af Klintberg Ă€r författare till boken PĂ„skharen och han fĂ„r mig att förstĂ„ att den ena haren inte behöver hĂ€nga ihop med den andra. Trollharar och mjölkharar hör till folktron och har just inget med den glada pĂ„skharen som bĂ€r fram Ă€gg att göra. Det Ă€r tvĂ„ typer av harar, tvĂ„ fantasifigurer vi mĂ€nniskor tankat med olika symbolik. En stjĂ€l mjölk. En annan ger Ă€gg. En Ă€r kompis med djĂ€vulen. Den andra kommer med Ă€gg som Ă€r en viktig kristen symbol. Men med tiden verkar vi mĂ€nniskor blandat ihop hararna och vad de stĂ„r för.

NÀr jag lÀser boken inser jag att jag aldrig tÀnkt pÄ vÀsens olika dignitet. HÀxor, troll, tomtar. I dag tÀnker nog de flesta av oss att allt Àr ungefÀr samma humbug. PÄ 1600-talet dÀremot var ju hÀxor som bekant ett vÀsen att förhÄlla sig till, hÀxtro fanns och var blodigt allvar. Men pÄskharen Àr det ingen vuxen som trott pÄ. Det har alltsÄ alltid funnits ett samförstÄnd kring att pÄskharen rakt av Àr ett hittepÄ, ett ofarligt skÀmt förÀldrar kommit pÄ för att skoja med barn.

Tyskland 1682 . HĂ€r nĂ€mns pĂ„skharen i en avhandling frĂ„n universitetet Heidelberg. I den kan man lĂ€sa att det gĂ„r att inbilla enfaldiga och barn att en hare vĂ€rper Ă€gg som den gömmer i trĂ€dgĂ„rdarnas grĂ€s och buskar: “för att de med iver mĂ„tte uppletas av barnen, till de Ă€ldres skratt och förnöjelse”.

PÄ det gamla pÄskkortet lÀngst till vÀnster Àr det en mus som hÄller i Àggen!

Den tyska pÄskharen har sen 1600-talet skuttat vidare ut i vÀrlden. I USA och England har haren blivit en kanin, the Easter bunny. HÀr i Sverige slog pÄskharen igenom dÄ vi började skicka pÄskkort till varandra runt förra sekelskiftet. Bengt af Klintberg skriver att korten till en början var var inspirerade av tyska pÄskmotiv, men dÄ fÄ kÀnde till pÄskharen hÀr i Sverige byttes motiven snart mot kycklingar, pÄskkÀrringar och pÄskblommor.

Trana, gök, rÀv. Det lekfulla sÀttet att gömma Àgg var inte bara harar förunnat! I boken PÄskharen fÄr man veta att i tysksprÄkiga omrÄden kunde olika fÄglar komma med pÄskÀgg. Inte sÀllan var det en tupp som hade vÀpt, men i Westfalen var det tranan och i Schweiz göken. Till och med rÀvar kunde vÀrpa Àgg i Tyskland pÄ den hÀr tiden!

Till sist mÄste jag bara nÀmna ABC-tuppen! Som flitig loppisbesökare Àr det nÀstan omöjligt att inte stöta pÄ det fina barnboksomslaget dÄ och dÄ. Men inte visste jag att ABC-tuppen kunde vÀrpa godsaker till barn som varit flitiga. Kanske Àr det en kunskap som försvunnit under senare generationer. Visste du att ABC-tuppen kunde vÀrpa?

Tuppen vÀrper Ät dig priset om du flitig Àr och snÀll

Men om lat och elak – riset ger dig smĂ€ll!

Ris till bÄde dekor och prygel, vÀrpande tuppar och harar som diar och krÀks upp mjölken till hÀxorna. PÄsken Àr en spÀnnande tid och jag vet inte om jag blivit klokare för att jag lÀrt mig mer? Men det fÄr mig i alla fall att tÀnka pÄ den hÀr stand up-rutinen om pÄsken av Johan Glans.