
En av barnens sysslor här hemma är att gå ut med soppåsarna och källsorteringen. I garaget har vi vår egen lilla återvinningsstation där vi förvarar våra använda förpackningar medan vi väntar på att köra till återvinningen med dem. Det är bra av flera anledningar – för när barnen blir pysselsugna går de ut hit och hämtar material att bygga med. Kartonger att förvandla till slott och glasburkar att göra ljuslyktor av.
Men det är inte alltid så lätt att veta vilket material en förpackning är gjord utav. Ska den metalliskt glänsande chipspåsen sorteras i metallkärlet eller i plast? Ja, sånt behöver man lära sig.
Om du är en av alla svenskar som källsorterar känner du kanske igen FTI? Det är loggan på som syns på alla återvinningsstationer. Förpackningsinsamlingens (FTI) ansvar är nämligen att samla in hushållens förpackningar för återvinning runtom i landet. Och de vill att vi ska bli ännu bättre på att källsortera våra förpackningar så att de inte hamnar i soppåsen – gärna redan från tidig ålder. Och den önskan håller jag verkligen med dem om. Det är klokt att redan från barnsben sluta betrakta förpackningar som avfall – utan istället förstå värdet av återvinning.

Därför har FTI tagit fram Materialvärlden – ett pedagogiskt material för barn i förskoleåldern som på ett enkelt och roligt sätt får lära sig om källsortering och återvinning.
I Materialvärlden bor materialisarna Ploppa, Prasslis, Flirp, Bånk, Klirr och Kras som visuellt liknar symbolerna på återvinningskärlen och samtidigt lär barnen vad de gillar att äta för material och hur olika material ska sorteras.

På hemsidan kan man lära sig Materialisarnas låt “Ett hungrigt gäng” och dansen som hör till.

Man kan också lyssna på och bläddra i boken om Materialisarna och spela sorteringsspelet där man får mata Materialisarna med olika förpackningar och upptäcka vad de gillar och inte. Ulf var väldigt fascinerad och skrattade högt när Prasslis matades med en chipspåse och kräktes. Han gillar ju bara tidningar!
Jag lät alla barnen spela och det var faktiskt förvånansvärt klurigt för dem. För vad är egentligen en kaviartub gjord av? Den är färgglad som något av plast och böjbar som ett grovt papper. Den kan väl inte vara av metall? Är inte metall hårt?!

Dessutom finns det i Materialvärlden en hel del pyssel, knep och knåp att ta del av. Man kan göra sina egna pins, spela fyra i rad eller skriva ut och färglägga de olika figurerna

Mina barn gick genast loss med målandet. Men tro inte att de gick med på att måla figurerna i “rätt” färger – nej de ville göra allting efter eget huvud.

Väldigt uppskattat hos barnen!
Och eftersom att jag vet att jag har många förskolelärare bland mina läsare kan jag också tipsa om att Materialvärlden också har gratis material riktat just mot förskolans verksamhet. Underlaget är framtaget för att tidigt väcka ett intresse för återvinning och på så vis skapa ett engagemang för miljöfrågor.
Visste du förresten att om alla återvann sina kapsyler så skulle det räcka till 3 400 nya bilkarosser. Varje år. Det visste i alla fall inte jag innan jag utforskat Materialvärlden med mina egna barn. Gör det du med i sommar – en perfekt sommarlovsaktivitet!
8 svar
Vilket bra tips, även för mig som ”bara” är faster och moster.
Så smart app där barnen verkligen får lära sig, det är viktigt att lära sig återvinna tycker jag. Men ska erkänna att jagi flera år slarvade med att återvinna plast men sen började vi med det och konstaterade att i förpackningar används ju lika mycket plast som kartong. Snabbt går det att fylla en kasse med plast.
Tack för ett toppen tips!
Hej! Har ni testat appen Bower där man kan få pant på det man återvinner? Ganska smidigt faktiskt, och lite kul för barnen som kanske vill tjäna lite extra. 😊
Min dotter är såld på “sopsamlarmonster” som dom jobbat med i förskolan, vill alltid gå med till återvinningsstationen och mata dom. Synd att det inte är samma namn som materialisarna för det hade hon älskat.
Vi har också sopsamlarmonstren på förskolan! Älskas av båda barnen. 🙂 Kanske kan de vara materialvärldens kusiner? Hihi…
Men ja, sonens förskola har jobbat med dessa under våren. Så himla bra!
Älskar sådana här initiativ! På vår förskola arbetar de med “Sopsamlarmonster”. En pedagog har virkat alla monstren som står på en hylla och introduceras en i taget. Har funkat så bra. Nu har äldsta dottern tyvärr börjat på en stor skola där detta arbetet nästan går om intet, då deras skolgård ofta ser ut som en soptipp med skräp överallt. Första halvåret hade de inte ens en papperskorg på gården. Rätt ledsen på detta och funderar på hur man “anfaller” problemet som förälder på en konstruktivt vis. Idéer?
Här finns sopsamlarmonstren för den nyfikna: https://www.sopsamlarmonster.se/