Onsdagen var kall. Tjugo minusgrader när jag lämnade på förskolan på morgonen. Så mysigt på förskolegården.

Med snö på alla träd och ljusslingor som lyser upp.

Den fina gamla förskolan.

Man märker att barnen fått en nytändning inför skolan nu när det går att gräva snögrottor och göra kojor igen på rasterna. Roligt efter en ganska snöfattig höst.

När jag lämnat barnen åkte jag hem

Hämtade foder till fåren, fyllde på vatten och gav fåglarna mat.

Och tog in vedsäckar.

Så tyst och vackert med snön som vispgrädde på taken

Alla ljud dämpas och bäddas in.

Längtar till helgen när vi ska ta in julgranen! Jag kapade foten på den och ställde den svalt i källaren i en tiolitershink där den får dricka allt den orkar först i några dagar.

Så kom jag in och gjorde upp eld

Och svarade på lite mail och korrade ett sponsrat inlägg.

Så mysigt att se ut på det isigt kalla och sedan värma sig i det rött varma. Fårskinn, ullplädar, tjocka mattor och tunga gardiner.

I helgen ska vi förutom granen ta fram det sista julpyntet. Mina ruskiga porslinstomtar, julkrubban och lite annat smått och gott…

Jag strök rena juldukar till alla småbord

Sedan dukade jag fram för jag skulle få finbesök.

Saffranskrans med choklad och apelsin

Ost och korv

Och färska fikon

Och lite annat smått och gott!

Så kom min vän Frida förbi. Vi har försökt få till en fika hela hösten men det har blivit inställt gång efter annan. Men i telefon pratar vi – gärna tre, fyra timmar i stöten. Det är så fint att ha någon som jobbar med liknande saker som jag så att vi kan bolla och byta erfarenheter.

Det är på topplistan av saker jag gillar att göra – sitta med en kär vän i timmar och bara fika och prata!

Så satt vi tills klockan blivit sen och rumpan fått träsmak och det var dags att börja laga middag istället.

Och det var den onsdagen det. En särdeles fin sådan blev det!