Den hĂ€r veckan inledde jag min grönsaksutmaning. En sak jag ville kolla var hur mĂ„nga olika typer av frukt, bĂ€r och grönt som jag egentligen fĂ„r i mig pĂ„ en vecka. SĂ„ jag gjorde en lista i telefonen och skrev upp varje dag. Bara det tror jag pĂ„verkade hur jag Ă„t – för jag blev mer medveten om att variera mig och försöka fĂ„ in mĂ„nga olika typer av frukt och grönt.

SÄ hÀr sÄg listan ut. Mycket pÄ den var fryst, en del var torkat, nÄgot var picklat och annat fÀrskt:

Potatis, morot, vitkÄl, avokado, torkad aprikos, torkat fikon, körsbÀr, banan, tomat, gurka, majs, jalapeno, chili, jordgubbar, broccoli, sockerÀrt, haricot vert, romanesco, rÀttika, ruccola, ingefÀra, lime, sjögrÀs, lingon, paprika, rödlök, basilika, isberg, romansallat, kronÀrtskocka, Àpple, mandarin, apelsin, vindruva, blÄbÀr, melon, mango, ananas, gullök, vitlök, spenat, vildgurka, björnbÀr, hallon.

Hur Ă„t jag dĂ„ detta? Jo bland annat genom att göra…

Smoothie. Jag köper alltid prickiga bananer till nedsatt pris. Mycket godare och perfekt i smoothies. Sedan i med jordgubbar frÄn landet, fryst mango och avokado. NÄgra deciliter vaniljkvarg och lite limejuice. Ibland nÄgon skopa proteinpulver ocksÄ samt en skvÀtt vatten.

PÄ slutet blandar jag i chiafrön och sÄ toppar jag med nötter. En lÀskande, frisk frukost. Brukar göra lite extra för barnen gillar ocksÄ detta.

Frysta grönsaker pĂ„ pĂ„se Ă€r en vanlig syn hemma hos oss. Den hĂ€r fĂ€rdiga blandningen med romanesco, broccoli, sugar snaps och haricot verts Ă€r supergod. Barnen Ă€ter med glupande aptit om man bara strör lite salt ovanpĂ„. En klick smör som fĂ„r smĂ€lta Ă€r ocksĂ„ gott. Åt ihop med tonfiskröran Jakob lagat till middag.

Tricket med frysta grönsaker Àr att just precis vÀrma dem. Snabbt i micron eller i en kastrull man hÀller kokande vatten över. De ska bli varma men inte sladdriga och överkokta. Kokar man pasta kan man lÀgga dem i ett durkslag över pastavattnet och Änga dem varma samtidigt som pastan blir fÀrdig.

Fredagslunch pĂ„ spat dĂ€r jag ofta stannar kvar och skriver pĂ„ bok. Det blev min vanliga sallad med quinoa, kronĂ€rtskocka, kyckling, picklad rödlök, tomat och olika gröna blad. Äter den med en parmesandressing till. Otroligt smarrig.

Tycker om att köpa sallader nÀr jag Àter ute för dÄ fÄr jag i mig lite andra grönsaker Àn de jag skulle köpt hem (som typ kronÀrtskocka och rÀttika). Och sÄ slipper jag hacka dem ocksÄ!

Lördagsfrukost. En skÄl med smoothie baserad pÄ vad som just dÄ rÄkade finnas. Frysta körsbÀr, banan och hallon frÄn i somras. Valnötter och chiafrön. Plus kvarg sÄklart.

IstÀllet för fredagsmys unnade jag mig lite fÀrdigskuren fruktsallad ur charken. Kostade dubbelt sÄ mycket som ett vanligt fredagsmys som rÀcker till hela familjen. Sjukt. Eller det Àr egentligen inte konstigt att frukt Àr dyrt eftersom det fraktas lÄngvÀga ifrÄn och dessutom innehÄller massa nyttigheter. Men hÄll med om att det Àr sjukt att godis och chips ska vara sÄ mycket billigare?

Nu blev det ju en himla massa fÀrgglada frukter pÄ bild hÀr. Men huvudsakligen Àter jag ÀndÄ i min vardag potatis, morötter, kÄl och lök. Jakob gör till exempel en jÀttegod och billig veckosallad pÄ söndagarna, som sedan rÀcker hela veckan. Baserad pÄ kÄl, morot och purjolök. Och oftast Àr det den jag slevar i mig av till lunch och middag. PÄ sÄdana grönsaker fÄr kosten baseras och sedan kan resten vara strösslet som förhöjer.

Grönsaker som fortfarande Àr relativt billiga i butik

Purjolök (har faktiskt sjunkit i pris under vintern)

Morötter

Potatis

KÄlrot, kÄlrabbi, palsternacka

BlomkÄl

Gul lök

Avokado (Ă€r inte direkt billigt men har faktiskt sjunkit i pris)