I februari i Är började jag frÄn en dag till en annan gÄ och lÀgga mig i tid om kvÀllarna och somna gott. Jag har ju kÀmpat med min hackiga sömn i flera Är och har framförallt haft svÄrt att komma till ro pÄ kvÀllarna och bara velat vara uppe och nattsudda. Det Àr som att jag glömt bort hur man gör nÀr man somnar lugnt och försiktigt. IstÀllet har jag pushat det sÄ att jag kraschar i sÀng.

Jag vet inte varför eller hur det hĂ€r skiftet skedde. Ärligt talat Ă€r jag fortfarande lite chockad. Men jag har mina teorier. Kanske somnar jag tidigt för att jag trĂ€nar mer nu och verkligen Ă€r trött pĂ„ kvĂ€llarna? Kanske har mina nya lĂ€svanor pĂ„ kvĂ€llarna lockat mig i sĂ€ng tidigare? Kanske Ă€r det traumaterapins framsteg som gjort att jag vĂ„gar lĂ€gga mig pĂ„ kvĂ€llen och inte Ă€r rĂ€dd för att anstormas av jobbiga tankar och molande Ă„ngest?

Vad det Àn Àr som förÀndrat mig sÄ Àr jag otroligt tacksam för det.

Jag har ju en aktivitetsklocka som jag anvÀnt till och frÄn i tre Ärs tid. Periodvis sover jag med den pÄ armen och för skojs skull jÀmförde jag de senaste veckornas sömn med samma tid förra Äret. Den visade att jag snittar en dryg timme extra sömn per natt nu. PÄ en vecka Àr det sju timmars extra sömn. PÄ en mÄnad Àr det 28 timmar. Mer Àn ett helt dygns extra sömn per mÄnad fÄr jag idag. Jag undrar vad det gör med min kropp och knopp?

Av god sömn

Hanterar man stress bÀttre

Immunförsvaret stÀrks

Man blir gladare, piggare och orkar mer

Man ÄterhÀmtar sig bÀttre efter trÀningen

Risken för nedstÀmdhet och Ängest minskar

KoncentrationsförmÄga ökar

Minnet stÀrks

Risken för sjukdomar som till exempel alzheimers minskar

Impulskontrollen i vaket tillstÄnd ökar

Men det dÀr Àr ju bara ruskiga saker att tÀnka pÄ nÀr man har svÄrt att somna in, svÄrt att sova lugnt, svÄrt att sova ut. VÀldigt ruskiga och inte direkt nÄgot som hjÀlper en till ro om kvÀllarna.

Vi Ă€r mĂ„nga som lidit eller lider av sömnproblem. Under smĂ„barnsĂ„ren, pĂ„ grund av ohĂ€lsa, i klimakteriet eller nĂ€r vi blir gamla. Jag vet att ni som lĂ€ser Ă€r fulla av finurliga tips – och om ni har nĂ„gra pĂ„ lager som gĂ€ller sömn fĂ„r ni gĂ€rna dela dem hĂ€r. Mina tips fĂ„r vĂ€l bli dessa tre saker som kanske (!) Ă€r vad som förbĂ€ttrat min sömn : LĂ€s böcker istĂ€llet för att titta pĂ„ skĂ€rm pĂ„ kvĂ€llarna, motionera mer och gĂ€rna i dagsljus om möjligt. Och sök hjĂ€lp om du har trauman eller svĂ„ra upplevelser i bagaget som gör att du kĂ€nner dig otrygg nĂ€r du blir ensam med dina tankar.