Precis innan semestern loppade jag en underbar omlottkjol med röd-orangea blommor och fÄglar. Den har hÀngt lÀngst in i garderoben och vÀntat pÄ att fÄ komma fram. Och nu var det dags.

Varför tillverkar inte fler modeföretag mönstrade nederdelar? Har dammsugit nĂ€tet i sommar i jakt pĂ„ sĂ„dana. Men nej – enfĂ€rgat Ă€r vad som gĂ€ller. Och alltid i de tristaste fĂ€rgerna.

Sellpy brukar vara min vĂ€n nĂ€r ingenting annat funkar. DĂ€r kan man hitta roligare nederdelar – men jag irriterar mig pĂ„ att de aldrig skriver ut lĂ€ngden pĂ„ nĂ„got. Hur lĂ„ng en kjol Ă€r, Ă€r ju högst relevant information nĂ€r man ska handla begagnat och man inte fotat pĂ„ en modell.

Mitt tips för nĂ€tshopping Ă€r förresten att nĂ„gon dag i lugn och ro mĂ€ta kroppen – midjan, stussen, bröstkorgen etc. Och ha mĂ„tten uppskrivna i mobiltelefonen eller pĂ„ annan lĂ€mplig plats. Sedan gĂ„r det betydligt lĂ€ttare att handla klĂ€der online. NĂ€r du lĂ€gger din bestĂ€llning kollar du (istĂ€llet för enbart storleken) ocksĂ„ mĂ„ttlistan som alla seriösa webbshops har. Nyproduktion av klĂ€der Ă€r ett nog stort miljöproblem, men om vi ocksĂ„ ska bestĂ€lla hem dubbla storlekar, göra en mĂ€ngd returer och chansa pĂ„ vad som passar – ja dĂ„ gör vi miljöavtrycket mĂ„ngdubbelt större.

Och nĂ€r vi Ă€ndĂ„ pratar om webbshops och deras orimliga beteenden. Vad Ă€r det för fel pĂ„ tex Otherstories som ofta inte ens fotar klĂ€derna pĂ„ modell eller docka? Och knappt fotade i alla vinklar? Fick hem en rygglös klĂ€nning dĂ€rifrĂ„n en gĂ„ng – eftersom det ingenstans framgick pĂ„ bild att den saknade rygg. Och vill man se hur jeansen sitter pĂ„ en rumpa sĂ„ fĂ„r man se sig om i stjĂ€rnorna efter den informationen. SĂ„ slött gentemot oss konsumenter.

Det var dagens ryt, det