Har du hört talas om #blockout2024? En nätrörelse där människor blockerar och avföljer kändisar som inte uttalat sig i Israel/Palestinafrågan. Man kan ju tycka vad man vill om det – men i skrivande stund har Beyonce tappat nästan tvåhundratusen följare på grund av sitt bristande engagemang. Och det här är ett fenomen jag tror att vi kommer se mer av. Ett ökat krav på att både kändisar och influencers visar just samhällsengagemang. Jag märkte själv skiftet under covid och det förstärktes av kriget i Ukraina. Det har eskalerat under lågkonjunkturen, den första som vårt influencerifierade samhället har genomlevt. Och under kriget vid Gazaremsan har det nått sin topp. Läsarnas tålamod är slut.

Jag måste erkänna att jag ofta blir irriterad när jag anmodas posta om varenda konflikt och samhällsproblem som existerar. Alltid med en anklagande ton om att jag borde göra mer med min plattform. Varför ska just jag? Och med vilken rätt förväntar du dig det av mig? Men vid närmare eftertanke så har de ju rätt. Jag borde göra mer! Jag kan förstås inte posta om exakt allt elände i världen. Men att konsekvent undvika att skriva om vad som sker utanför ens egen lilla bubbla – det är rakt av världsfrånvänt.

Gör det någon skillnad om vi skammar kändisar och influencers, då? Den frågan har jag ställt mig många gånger. Inte minst när instagramkontot aningslösa influencers var aktivt. De hade som idé att hänga ut influencers ohållbara livsstil och själv var jag tveksam till metoden. Vi influencers är ju inte globala storföretag och vi är heller inte politiska makthavare. Varför ska just vi bli utsatta för så hård granskning? Men samtidigt är hela vår arbetsbeskrivning att influera andra. Så då borde vi väl ta ansvar för vad vi influerar kring?

När jag tänker tillbaka på mina arton år som bloggare så märker jag hur läsarna har hjälpt mig att utvecklas. Skammandet har till exempel gjort mig mindre klimat-lat. Jag har inte kunnat harva på som förut. 2018 var jag på en jobbresa i London och flög såklart. I april åkte jag dit igen men tog tåget. För hur kul är det att skriva om London när kommentarsfältet nedlusas med ilska över att jag flugit dit? Och hur kul är det att åka på skrivarresa till Grekland om läsarna bara blir arga för att jag tog flyget? Det funkade knappt 2017 när jag gjorde det sist. Och det funkar absolut inte nu, varken för mig eller mina läsare. Nu väljer jag annorlunda för att jag värderar annorlunda. Och för att mina läsare också gör det.

Så skamma influencers för allt i världen! Vi gör ju dåliga saker och förtjänar att granskas. Många influencers flyger som skottspolar, konsumerar i överflöd, nämner varken EU-val, barnfattigdom eller humanitära katastrofer med ett ord. Istället ägnar man sig åt extrem introspektion. Men om tillräckligt många läsare visar missnöje över någonting, så kommer det på sikt att få effekt. Att man inte ska hoppa på unga kvinnor som är entreprenörer – det är bara båg! Man förtjänar inga silkeshandskar bara för att man råkar vara en kvinna som gör affärer. Om ens affärsidé är att kränga skit utan hänsyn till planeten – ja, då förtjänar man kritik.

Och skamma de som gör minst allra mest. För annars blir det som det brukar, nämligen att den som redan gör mest förväntas göra ännu mer. Medan den som aldrig gör någonting går fri från granskning. Till exempel är de moraliska kraven på Therese Lindgren betydligt höge än på Bianca Ingrosso eftersom Therese har ett större samhällsengagemang. Men rimligtvis borde det ju vara tvärtom! Det borde ställas högre krav på Bianca, just för att hon aldrig använder sin plattform till någonting samhällsnyttigt. Om hon fick mer kritik för hur hon producerar sina kläder och hur hon reser över hela världen – då skulle det till slut tvinga fram en förändring i hennes företag.

“Min plattform är inte politisk” brukar det heta när bloggare, youtubers och andra influencers försvarar sin tystnad. Men det är inget argument som håller. Ja, du har förstås full rätt att resonera på det sättet. Men då måste du också acceptera att det får dig att verka fullkomligt världsfrånvänd. Det handlar inte bara om vad du postar som influencer – utan också om vad du undlåter att posta. Kanske ser vi en svensk #blockout2024 för influencers som inte orkar skriva om annat än väggkulörer, frisyrer och sitt egen skörhet inför sommaren? Världen pågår därutanför. Använd din plattform!