Nu tänkte jag att vi ska kika på tre gamla julreportage från vårt hem. Från tre olika perioder i tre olika tidningar. Family Living, Lantliv och Allt i Hemmet. Först ut är Family Living

Det här julreportaget gjordes 2011. Det enda som var riktigt fint i vårt hus vid den här tiden var köket, inser jag nu. Teamet från Family Living körde dessutom fel på vägen till mig och fototiden halverades från drygt 5 till 2,5 timmar för att hinna både intervju och fotografering. Alldeles för lite. Det blev en ganska stressig och snurrig upplevelse. Men väldigt kul ändå! Visst märks det att det här var några år sedan? Skulle nog inte posera riktigt så här idag…

Minns att jag knappt hade något julpynt på den här tiden – hade inte hunnit införskaffa. Så Family Living fyllde en väska och tog med. Lite oklart citat till ett julreportage? ”Vi grävde upp gräsmattan”.

Älskar dessa bilder men tänker samtidigt att fy fasen vad kallt det såg ut med så mycket vitt överallt och inga gardiner! Jag är glad att vi nu för tiden har tapeter i alla rum, tjocka antika mattor och härliga gardiner. I alla fall till jul.

BebisBertil med långt hår och texten ”I will never get a haircut again” på tröjan.

Hejdå från den fjuttiga entre vi hade då! Utanför den här dörren sitter idag vår punschveranda. Men 2011 var där en järnbro som gav en rutmönster i baken när man försökte sitta på den.

Ett år senare – eller var det två? Gjorde jag detta reportage för Lantliv. Samma poserande vid diskbänk. Fortfarande sjömanskläder på ungen…

Liiite mer julpynt hade jag skrapat ihop vid den här tiden. Men fortfarande var allting väldigt vitt. I sovrummet till vänster hade vi sängen stående på golvet. Känns asjobbigt att tänka på idag. Att behöva kravla upp från golvet varje morgon.

Den bild jag gillar bäst i det här reportaget har jag dock tagit själv – den med Bertil i sparklådan. Världens sötaste lilla lingon!

2017 publicerades det här julreportaget i Allt i hemmet. Fast bilderna togs julen 2016. Man ligger ju oftast ett helt år före med reportagen – pressläggningen är lång. Här hade jag besök av Malin Grönborg och Johanna Lindkvist som jag känner väl sedan tidigare. De är helt underbara att jobba med. Supersnabba, jätteduktiga, tassar runt i huset utan att man ens märker av dem. Det är väldigt speciellt att få besök av någon som ska dokumentera ens hem. Känner man sig inte bekväm med personerna så är det ingen riktigt trevlig upplevelse.

Här fotade vi min veranda trots att den inte ännu var målad. Och invändigt var den bara hjälpligt inredd.

Det här är det reportage jag tycker mest om. Kanske för att det är nyast och mest rättvisande? Men det är också mest stämning i bilderna.

Väldigt likt hur jag julpyntar och inreder idag.

Massa varma textilier, små stilleben överallt. Julbonader och hantverk. Så här kommer jag fortsätta julpynta i tid och evighet tror jag. Är inte det minsta intresserad av trender!

Ja. Det var den tillbakablicken det!