Tänk att få ha en podd med en av sina absolut närmsta vänner? Att ha ytterligare en anledning att höras tre gånger om dagen och att samtalen får fortsätta både inne i och utanför podden.
Och bakom betalväggens skydd är man trygg att tala ut. I sommar gör vi sex intima avsnitt om sex olika ämnen, endast för våra prenumeranter:
Fixa din bästa sommar. Lärdomar från kvinnor på gränsen till nervsammanbrott, med utsnitt från våra absolut sämsta somrar. Maniskt nattvandrande, missfall och begynnande galenskap.
Hur fan ser jag ut egentligen? Om utseende, klädångest och stylistknepen som höjer stilen.
Prestationsångest och hur man (eventuellt) tar sig ut ur den. Om att inte längre vara ung och lovande – utan bara vuxen och förväntas leverera.
Hemmets trygga vrå. ”Hemnet är en stor sorg”. Om flyttångest, inredning och att vilja – men kanske misslyckas – med att ha en egen stil.
Hemligheter. Vad gör det med en människa att gå runt med en stor hemlighet? Vilka hemlisar håller vi riktigt tätt om? Och vad händer när Malin berättar mina hemlisar för sin man?
Sorgen. Hur tar man sig vidare när livet inte blev som man önskat och planerat?
Sommarpodden är vårt tack till alla er som är betalande prenumeranter! Vi hoppas att ni ska gilla avsnitten. Nu är det ju en bra tid att bli prenumerant och lyssna ikapp alla betalväggsavsnitt under sommaren. Dessutom finns såklart förra årets sommaravsnitt tillgängliga. I dem avhandlade vi de sju dödssynderna, en efter en! Smaskigt.
I veckans avsnitt av Wollin & Clara har vi lyssnat på en av mina favoritpoddar Bakom ryggen. I avsnittet när Cissi Wallin pratar bakom ryggen på Bloggbevakning. Jag och Malin hejar på olika!
Och så handlar det om förskoletider. Varför får man inte handla innan man hämtar upp barnen och vad är det för pedagoger som dels tycker att det är livsviktigt med förskolan – men inte vill att barnen ska stanna en sekund för länge? Och vad är grejen med förslaget om obligatorisk förskola från treårsålder?!
Och så till den mycket viktiga frågan: låter du din partner läsa dina sms-konversationer?
Veckans avsnitt är det sista gratisavsnittet för säsongen. Vi hörs igen i augusti! Fram tills dess gör vi bara avsnitt för våra betalande prenumeranter.
I veckans avsnitt av Wollin & Clara avslöjar jag hur man botar ångest på bästa sätt och hur det gick till när jag nästan eldade upp mitt hus. Malin berättar om den där gången (förra veckan) när hon var ett sexigt äckel och om sin eviga avund på allt som inte är henne själv. Till och med gubbarna på parkbänken.
Varför lagar amerikanska influencers mat med plasthandskar och serverar på papptallrikar? Är det verkligen inte dyrare att vara snygg än ful? Det handlar lite om Micke Leijnegard och lite om den kända man som klappade Malin på rumpan (men blev hon kränkt?).
Det är ett riktigt roligt avsnitt, det hör man på att jag skrattar så att jag får min ökända astmatiska hosta. Vår lyssnare Carolines Bokhylla skrev faktiskt att hon skrattade sig till hicka innan 07.30 på morgonen. Bra betyg!
Varför klarar dagens barn inte av att undervisas i stora grupper? Varför kan så få vuxna tänka sig att gå med i ett politiskt parti? Och varför föds det så få barn egentligen? Kanske för att vi lever i ett superindividualistiskt, kapitalistiskt samhälle där individen går före gruppen och ingen längre kan tänka sig att identifiera sig med eller bli behandlad som en del av ett kollektiv. Eller inskränka sin egen frihet till förmån för någon annans. Barn är uppfostrade med att världen finns till för dem och att allting framförallt ska vara roligt. Vuxna kan inte säga nej till någonting och särskilt inte till sig själva. Och det hänger tro det eller ej ihop med Gift vid första ögonkastet.
Låter det rörigt? I sådana fall ska du lyssna på dagens avsnitt av Wollin & Clara då jag förklarar sammanhangen. Malin å sin sida förklarar vilket parti hon var på väg att gå med i, spoilar en känd film för mig och gör ett mycket unikt nyhetssvep. Och jag berättar om min walk of shame genom tågvagnen och min insyn i Ozempic-bruket på TV4.
Idag släpps det näst sista gratisavsnittet av Wollin & Clara inför sommaren. Från midsommar och sex veckor framåt gör vi nämligen bara avsnitt för våra betalande prenumeranter. En sommarserie på en rad spännande teman, som ett tack till dig som prenumererar. Här kan du bli en av dem!
Hej! Önskemål, kan du skriva ett inlägg om hur ni jobbar med podden? Hur kommer ni på vad ni ska prata om? Hur redigerar ni bland era idéer? Hur fritt arbetar ni från manus om ni får känsla för att fortsätta i någon annan riktning? 🙂 tack!
Så skrev läsaren Anna och det tyckte jag var en rolig fråga!
Wollin & Clara kommer ut varje vecka. Varannan vecka i gratisflödet, varannan vecka bakom betalvägg där vi sakta men säkert byggt upp en prenumerationsbas som numera ger oss en ganska bra inkomst. Vi spelar in två avsnitt i stöten, varannan måndag. Först spelar vi in betalavsnittet och sedan gratisavsnittet.
Måndag förmiddag brukar vi ha ett möte om podden, då vi diskuterar vilka ämnen vi tänker ta upp och pytsar ut dem så att det blir en bra balans i avsnitten. Eftersom vi inte vill tappa den spontana känslan är vi ofta ganska hemlighetsfulla mot varandra när vi briefar. Man vill ju hålla sin partner på tårna. Jag samlar ständigt ideer och uppslag i en lista i min mobil. Ibland talar jag in långa meddelanden – så att jag ska minnas vad jag tänkte lagom till manusskrivandet.
Sedan skriver vi själva manuset. Jag brukar lägga omkring tre timmar på att skriva två poddmanus. Men det beror på hur mycket inspiration jag har och hur väl inläst jag är på ämnet. Ibland ägnar jag en timme åt att leta en ljudillustration från ett gammalt Sex & The City-avsnitt. Nål i en höstack.
Avsnitten spelas in i sovrummet på våra zoom handy recorders, för att det inte ska eka eller slamra. Vi spelar först in betalavsnittet som ska sändas två dagar senare, för att det ska vara allra mest aktuellt. Det avsnittet skickas sedan till vår eminente klippare Aron Stefansson. Vi har många ljudillustrationer i vår podd (klipp från andra poddar, från instagram, från intervjuer och teveserier) och han får ett mail med alla våra tidskoder och länkar till klippen. Så att han kan lägga in dem på rätt ställe.
Sedan skickar Aron det färdiga avsnittet till Malin på tisdagen och hon får lyssna och tycka till. Jag lyssnar inte för jag litar på Malins omdöme. Därefter gör hon en avsnittsbeskrivning och sätter en rubrik och på onsdagen kommer avsnittet ut.
Såhär 155 avsnitt in har vi verkligen hittat formen! Vår podd handlar mycket om populärkultur – svensk och amerikansk. Om kändisar vi har åsikter om, samt anekdoter ur våra liv. Malin ansvarar för ett nyhetssvep varje vecka och jag försöker ofta lyfta ämnen som går lite på djupet. Om mammaliv, död, relationer, kroppskomplex, ideologi och politik och annat som engagerar. En hel del trams blir det också.
Jag och Malin hade redan från början bestämt att vi inte bara får jamsa med varandra när vi poddar. Men nu har det blivit en självklarhet. Vi tycker olika om det mesta och gillar dessutom att retas. En viktig roll som poddare att ju att kritisera den man poddar med. För då har man lyssnarens perspektiv och invändningar i åtanke. Mitt jobb är alltså att försöka peta hål på Malins resonemang – så att hon får en chans att förklara sig och utveckla vad hon menar (och vice versa såklart). Det är inte att vara taskig utan att hjälpa sin poddpartner att få fram sina bästa argument. Det värsta som finns är ju två aningslösa poddare som bara håller med och aldrig tänker på hur något uppfattas för lyssnaren. Jag tänker att det handlar om mentaliseringsförmåga – eller ”radioöra” som Erica brukade kalla det. Att kunna förstå hur det man säger landar hos den som lyssnar.
Malin och jag jobbar svinbra och typ helt friktionsfritt ihop. Det är så roligt att ha podden som en gemensam bebis, för det betyder att vi hörs jämt och ständigt. Och jag skickar dagligen uppdateringar till Malin på nya betalande prenumeranter som anslutit.
Och just ja! Idag släpps senaste avsnittet bakom betalväggen. Det heter ”Måns, Alice och vad som gör en kvinna”. Och handlar om Måns och Ciaras rättegång och om Camilla Läckbergs inblandning. Om Alice Teodorescu Måwes slagsmål och Malins utbrott hos polisen. Och om när jag var i Stockholm förra veckan och råkade ut för ett pärlband av vidriga händelser, på mycket kort tid. Jag kommer aldrig igen se på min blommiga kjol med samma blick. Ja, precis den blommiga kjolen som syns här på första bilden.
Clara har varit med om något traumatiserande och vill dela med sig av en livsviktig insikt som bara tar tio sekunder.
Hallå, vad är förresten en asfaltsfläck?
Malin undrar varför rika skäms över rikt, eller gör de det? Söndagsintervjun har kanske svaret.
Minst två stora amerikanska artister har gjort Clara väldigt besviken, varför får man aldrig vara glad? Malin har två tevetips som väl är helt okej, ett är med Steve Carell och ett är om en hemsk död. Därtill blir det en varning om en fruktansvärt usel film. Om du inte har Netflix så är det inte nu du skaffar det.
Malin var nästan på väg upp i en fyr när hon kom på en sak om sig själv. Om det säger jag något elakt och sedan backar Clara, men bara lite.
Avsnittet heter ”Jag ringde från bilen och grät”. Och det var just jämt vad jag gjorde! Och som en bonus handlar det lite om skräcktanken att Ernst Kirchsteiger är Sverigedemokrat.
Förra veckan gästade jag tidningen Dagens podd Dagens Föräldrar. Vi pratade om föräldraliv i allmänhet – och föräldraliv på nätet i synnerhet. Vad kan man posta om sina barn och hur resonerar jag själv kring det? Det blev ett fint samtal där jag fick utveckla hur jag tänker.
Jag gjorde som jag brukar och spelade in i sovrummet, bland klädhögar och täcken.
I veckans avsnitt av Wollin och Clara har jag sett hela poddcastintervjun med Meghan Markle. Så att du slipper! Meghan har blivit sjukare än hon var förra gången, vad är det som pågår? Malin har en idé. Jag har två och ställer en diagnos.
Malin vet hur man stoppar en hundattack. Jag tackar nej till Sveriges största teveprogram, två gånger om! Det handlar om Malins kropp (i vanlig ordning) och Malin har lyxproblem (i vanlig ordning). Den här gången för att hon har alldeles för snygga och stora bröst. Det handlar också en hel del om Måns Z och Elle-galan.
Lyssnar på veckans avsnitt gör du bakom betalväggen hos underproduktion. Tack till dig som prenumererar och gör podden möjlig. Snart är det sommar och då tar vi sändningsuppehåll i gratisfeeden och gör istället sex specialavsnitt enbart för våra prenumeranter.
Veckans avsnitt av Wollin & Clara blev så jädra roligt. Jag vet inte hur det kommer sig men ibland bara sitter allt precis där det ska! Det handlar om mina nya och gamla kroppskomplex. Om när Malin gjorde bort sig senast. Om att bli roastad för sitt utseende, av sina vänners barn. Samt om fördelarna med Malins kranium och om varför vintageklänningar aldrig finns i min storlek.
I mars hade jag den stora äran att vara gäst på Samtal på Dunkers. Samtalet handlade om vikten av hemmet och värdet av att skapa med händerna. Samt att föra vidare den kunskap som kvinnor besitter, till nya generationer. Om folkbildning, feminism och min nya bokserie Hemmets Almanacka.
Alltså sånt jag arbetat med ända sedan Erica och jag gjorde Husmorsskolan i P1 2011.
Intervjuade gjorde Cecilia Nebel. Samtalet spelades in och går att lyssna på i efterhand. Tyvärr inte som podd med som ljudklipp på youtube. Här kan du lyssna!
Veckans avsnitt av Wollin & Clara handlar väldigt mycket om mitt raser över män. Över hur manliga läkare inte skriver upp sig på fikalistan i landstinget, medan undersköterskorna bakar till hela personalstyrkan. Hur tanterna noga torkar av gymmaskinerna medan gubbarna svettas och går vidare. Och en hel del om min egen stress över att inte lyckas svara på forskningens viktiga frågeformulär i tid. Och därmed förstöra för hela vetenskapen
Varför är kvinnor så samvetsgranna, när män inte är det? Eller är det just därför som de kan slippa undan?
Det handlar om Katy Perrys rymdfärd, en landslagsspelare som eventuellt är mitt gamla strul och lite om Milly från Love is Blind offerturné genom medierna.
Veckans poddavsnitt handlar om den bästa tiden i ens liv. När infaller den egentligen? Gulliga läsaren Katarina sa på min födelsedag att det blir bättre ju äldre man blir. Och jag hoppas att hon har rätt! I hela mitt liv har jag nämligen känt mig så otroligt hämmad och liksom inbunden i mig själv. Inte hemma med min familj, men överallt annars. Som om den person som finns där inne sitter fast och inte kommer ut.
Men om jag skulle komma ut skulle jag kunna skriva mycket bättre, podda mycket bättre, uttrycka mig mycket mer genuint och träffsäkert på alla plan. Och i de sammanhang där jag vågar släppa fram den personen så blir jag också mer omtyckt. Ändå är det så svårt – nästan omöjligt – att inte vara hämmad av min självmedvetenhet. Malin är i alla fall en fantastisk vän för hon är så hejdlös att hon lockar fram mer av den riktiga mig.
Jag märker faktiskt att jag är på väg in i kärringåldern. Och jag älskar det! En ålder då man av naturens hjälp får mod att säga vad man tycker, inte bryr sig så mycket om vad folk känner inför en utan kan vara mer sann. Det känns inte som att det kommer av övning – utan som att det är ett inre utvecklingsskutt, precis som puberteten. Ingenting man kan locka fram i förväg utan något som sker när tiden är mogen.
Är det någon som känner igen sig i att vara hämmad och instängd i sig själv och inte lyckas komma ut? Eller är det att jag haft en blogg i tjugo års tid – medan jag gått från flicka till kvinna – som också hämmat mig? För att det finns så många förväntningar utifrån på hur jag ska vara. Och att många uttrycker ogillande när jag inte är precis som de har föreställt sig?
Ja och så handlar avsnittet lite om Zara Larssons behov av en coolare stil. Om Milly Bobby Browns gnäll och om Malins funktionsnedsättningar. Veckans avsnitt är gratis. Som prenumerant betalar du 39 kronor i månaden och får förutom två avsnitt bakom betalvägg alla sommar- och vinteravsnitt som vi gör unikt för våra betalande prenumeranter.
Veckans avsnitt av Wollin & Clara handlar om hur överlägsen en tjej med en systrar i ungefär samma ålder är. En superhuman med dubbel koll på kläder, stil, killar och livet. När jag blev retad eller utsatt i högstadiet så himlade jag med ögonen och tänkte ”jag ska snacka så mycket skit om er miffon med min storasyster när jag kommer hem”. Och hur ont det än gjorde i stunden så hade jag alltid en hypeman i min syster som var dödligt lojal och vars stöd gjorde att jag kunde ställa mig över dem. Jag var inte ensam. Om min syster som var tio gånger coolare och smartare än dem höll med mig. Så varför skulle jag bry mig om deras elakheter?
Trots att jag idag är vuxen funkar relationen med min syster på samma sätt. Och jag har verkligen tänkt att den person vars försvinnande skulle påverka mig allra mest i livet skulle vara min syster. Konstigt nog eftersom att vi inte bor ihop eller ens i samma landsända. Men hon är den med ett DNA som mest liknar mitt. Som känner till min uppväxt, som har samma referensramar och den som jag trivs så otroligt bra att bara vara i närheten av. I veckor i streck. Allt som är roligt att göra är ännu roligare att göra om min syster är med! Så är det bara. Att förlora min syster skulle vara som att tappa en kroppsdel.
Men därför är det också så himla farligt och skadligt om man har en toxisk systerrelation. För få personer kan komma en mer under skinnet än en jämnårig syster.
Veckans avsnitt av Wollin & Clara handlar om filmatiseringen av Snövit och de sju… om att vinna 1,25 miljarder och om när ens partner dör av tristess så fort man öppnar munnen. Tur att man har väninnor som orkar lyssna då!
Vi är så glada över att så många hängt med oss i podden sedan vi startade. Och särskilt för att vi fått så många betalande prenumeranter sedan vi bytte plattform till Under produktion.
För vetskap – från och med månadsskiftet april/maj höjer vi priset på Wollin & Clara till 39 kronor i månaden. Som prenumerant får du två reklamfria avsnitt i månaden (utöver de två som är gratis alltså) samt sommaravsnitten och julavsnitten som vi enbart gör för prenumeranter bakom väggen. 0ch som vanligt är det ingen uppsägningstid! Bara att komma och gå som man vill.
Veckans avsnitt av Wollin & Clara blir det stora Love is Blind-avsnittet. Vi gör en genomgång av de olika paren och jag och Malin kommer ut som Team Ola, förmodligen som de enda i Sverige. Är Karin och Niklas tråkiga? Vad är Nathalie kär i? Och vilket var det hetaste mötet av alla? Om varför jag och Malin stör oss på Alicia och hur man egentligen ska hantera en kille som Oscar. Och så blir det en hel del om gullisarna Jakob och Karolina.
Förlåt till er lyssnare som inte kollar på Love is blind. Men inledningen handlar om annat också. Lovar! Jag redogör bland annat för alla olagligheter Malin begick under vår skrivresa. Och Malin redogör för vårt enda bråk, samt när hon skämde ut mig inför en hel restaurang.
Veckans avsnitt av Wollin & Clara är kul! Malin har upptäckt självhjälp. Jag tror att vi äntligen ska mötas i ömsesidig förståelse och utveckling, men eventuellt går jag bet. Det handlar om senaste säsongen av White lotus och serieskaparens tveksamma syn på ”exotiska” kvinnor. Och så har Malin gått på resturang och varit med om någonting sjukt.
Hejhej från skrivresan. Jag började den här dagen med en timme i gymmet, så att jag ska ha ro att sitta stilla och skriva sedan. Många timmar på rumpan blir det ju och alltid är det med en viss bävan jag inleder en skrivarvecka. För jag har gått och längtat efter att få sätta igång och tänkt att när jag väl får tid så kommer jag få inspiration. Men sedan när datorn öppnas och skrivprogrammets vita ljus blinkar mot mig, så känner jag en brinnande lust efter att fly.
Bloggen blir kanske lite lidande denna vecka. Men ni får ha tålamod med mig! Så länge kanske ni kan hålla till godo med avsnittet av podden Brittas vardagsrum, som spelades in förra helgen i Betelkyrkan i Umeå. Vi pratar lite om KAJ och mycket om vila, utmattning och sorg.
I veckans avsnitt av Wollin & Clara diskuterar vi Måns, Hanna Hellquists hund och Meghan Markles nya teveserie. Så mycket rafflande som pågår just nu. En slags distraktion från allt krig och elände som samtidigt sker. Och som en bonus – hur ful blir man egentligen av att ständigt arbeta hemifrån? Malin och jag har svaret!
Nu på fredag är jag gäst i Betelkyrkan i Umeå och håller ett samtal med Britta Hermansson, som driver den populära kristna podden Brittas vardagsrum. En podd jag själv är väldigt förtjust i att lyssna på. Kom vettja! Samtalet kommer fokusera på hur man hittar vila i en orolig och stressad tid.
Lördagen den 22a mars klockan 14-15 är jag gäst i Samtal på Dunkers, i Helsingborg. Så här beskriver Dunkers formatet: ”Samtal på Dunkers är ett väletablerat event och har under åren gästats av många kulturpersoner, samhällsdebattörer och opinionsbildare.Samtal på Dunkers är ett personligt möte som tar utgångspunkt i gästens person och värv. Det blir en timmes samtal under professionell ledning med spännande personligheter.” Köp en biljett och kom förbi! Efteråt signerar jag böcker.
Slutligen vill jag tipsa om att jag gästat podden Soxbo & Sundh under deras vinjett Spånmöte. ”Varannan måndag bjuder Soxbo & Sundh in intressanta och kloka personer till spånmöten med högt i tak för att vända och vrida på klimatkrisens alla utmaningar, och spåna smarta och kreativa lösningar. Vad är det egentligen som krävs för att klara ett liv på landet som folk i stan aldrig skulle vara villiga att göra? Vad är grejen med att bygga lägenhetshus i en lantlig by? Och varför ska vi prata mer med främlingar i vardagen? Vi bjöd in landsbygdsqueen Underbara Clara för ett snack om land och stad, omställning, kolonialism, vardag och politik. Och så utsåg vi henne till statsminister (med egen majoritet) för en dag, fria händer helt enkelt. Vad gör Underbara Clara då?”
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.