Sociala medier-spaning 2017

Jag gjorde en intervju i Resume där jag gav mina bästa tips för annonsörer som vill synas hos influensers. Den fick mig att fundera på vilka förändringar som kommer ske i blogg och instagramvärlden under 2017. Här är mina spaningar. 

  • Vi kommer se en våg av bloggare som lämnar tidningsportalerna för att själva sälja reklam. Detta som en följd av att många av de stora förlagen nu inför helt vansinniga kontrakt där de tar över upphovsrätten på materialet som produceras i bloggen. Och dessutom erbjuder bloggaren ”generösa” 15 procent av intäkterna på sålda sponsrade inlägg, medan de själva tar 85 procent. Vansinnigt sa Bull. Annonsmarknaden är mycket mer mogen nu än för bara några år sedan så att sälja samarbeten och annonser är enklare även om man har en mindre blogg.
  • Färre banners säljs på bloggar och de ersätts av fler sponsrade inlägg. Dels pgav alla adblocks som folk installerar, dels på grund av banner blindness. När jag sålde annonser för tre år sedan ville alla ha banners och de som inte hade pengar köpte redaktionella inlägg. Jag skulle säga att situationen nu är den omvända. Med rätta. Dock tror jag att en kombination av de två är det absolut bästa för ett företag som väljer att annonsera. På BBCOn förra året (där jag och Annakarin föreläste om Digitalt Entreprenörskap och fem steg till att bli en nyckelspelare i sin nisch) nämnde en annan föreläsare att ROI (alltså return of investment) för sponsrade blogginlägg är 650 procent. Mycket utväxling för de investerade kronorna med andra ord.
  • Nischade bloggar fortsätter vinna andelar. Vintagemode, vegetarisk mat, teknik, herrskor, frisyrer. Ju smalare nisch desto bättre. Och desto enklare för annonsörerna att hitta rätt publik
  • Jag tror att den egna avsändaren blir ännu viktigare i bloggvärlden. Massor av egentagna bilder, texter med tydlig avsändare, ställningstaganden och reflektioner. Exempelvis har inredninstidningar  på nätet blivit allt bättre på att sätta ihop listor, guider, pinterestbilder och collage av olika slag. Men de är jättedåliga på att ha en egen röst och skriva något med innehåll. Därför kommer bloggare som har detta att premieras av läsarna.
  • Vi kommer se hur det går varvet runt på instagram. 2015/2016 var grejen att lägga upp proffsigare och proffsigare bilder. Jag följde alla konton med schyssta bilder.  Men märker nu att jag (och många med mig) tröttnat lite.  Själv söker jag mig återigen till mer spontana och mindre ”proffsigt” tagna bildflöden. Och framförallt instagramers som också har något att berätta i text.
  • Företagen kommer noggrannare granska statistiken för de influensers de samarbetar med. Har man 130 000 följare på instagram men sällan snittar med än 1000 likes och några få  kommentarer per inlägg. Då är det kanske något lurt. Jag säger inte att det är så – men det är möjligt att följare köpts.  Tror företag generellt kommer titta mer på kvaliteten på influenerns följare. Via bestnine2016 är de ju enkelt att jämföra hur många likes en instaprofil snittar per bild. Det är viktigare än antalet följare totalt.
  • Vi kommer se en våg av instagramare som gör samma resa som många bloggare redan har gjort – istället för att sälja sig för lite gratisprylar kommer fler instagramers starta företag och fakturera för sina inlägg.
  • Sedan instagram gjorde om sina algoritmer tittar jag allt mer sällan in och scrollar i flödet som jag gjorde förut. Istället går jag in (iofs även det allt mer sällan) och söker på en specifik instagramer så att jag kommer direkt till den personens flöde.
  • Jag tror att allt fler profiler och även influensers kommer jobba med fler plattformar. Se sig själv som ett mediehus i miniatyr istället för att ”bara” vara bloggare eller youtubers. En oerhört spännande utveckling som ytterligare konkurrensutsätter gammelmedia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

42 kommentarer på “Sociala medier-spaning 2017”

  1. Intressant spaning. Jag tror att när världen blivit globaliserad och allt större så vill man komma närmare, att avståndet mellan mig som konsument och produkten behöver bli mindre. Och då kan en blogg eller en person med Instagramkonto göra att man kommer närmare produkten, att man kan skapa ett förtroende man bara kan få från någon man känner kontakt med. Tänker att det också gör att just sponsrade inlägg föredras framför en banner. Att man får någons ord och åsikt till en produkt istället för en ganska ”tom” reklamskylt.

  2. åh spännande att ta del av! stort minus för mig dock att man ska vara nischad. Cirka världens MINST nichade blogg :/ heh.

  3. Väldigt intressanta spaningar, tack för det! Jag håller verkligen med om det där med egen röst, jag följer allt färre bloggar, men de som får stanna kvar i ”rensningen” är de som verkligen levererar personliga reflektioner.

  4. Intressant analys! Tror också vi kommer få se fler individuella influensers som skapar eget material i sina egna mediehus…spännande utveckling! Att InoS utbildar professionella influencers kommer gynna hela det sociala landskapet!

  5. Just med instagram tycker jag det är klurigt. Vissa företag verkar ju följa allt och sedan ta bort och följa igen. Tänker inte säga vilka men det finns ju en hel del som gör sånt. Det tror jag också kan dra upp att vissa har många följare. Alltså företag som tror att man ska följa tillbaka, kan ha fel men det är min upplevelse i alla fall. Själv följer jag bara folk jag är intresserad av.

  6. Spännande spaning!! Tror du kommer ha känt av läget riktigt bra när vi summerar om ett år:-)
    Det här med att starta eget och fakturera för reklam på blogg och instagram- där skulle jag behöva kurs! Inget du tänker köra i någon digital form framöver?
    Kram Malin | Fredagskakan

  7. Intressanta reflektioner! Framförallt det kring nischade bloggar och hur instagramflöderna blir lite mindre proffsiga (kanske finns hopp för oss med rätt spretiga konton) och att det fokuseras mer kring hur de som tittar på ens flöde integrerar.

  8. Kloka tankar! Håller med om det mesta, särskilt punkten om att den personliga rösten kommer värdesättas ännu mer i en värld av ofta fördummande listor. Följer dock helst fortfarande bara instagramkonton med topp-bilder, men kanske att det blivit viktigare med en personlig touche på det hela? Märker dock att jag inte ens läser bildtexterna om inte bilden tilltalar mig visuellt. Men kanske ändras det snart även för mig 🙂 Ser fram emot 2017 hur som helst! God fortsättning och heja InOS och ert arbete!

  9. Intressant analys! 🙂 Jag tror att 2017 kommer vara året då kvaliteten på bloggarna skjuter i höjden. Färre inlägg men mer innehåll.

  10. Vilket bra och intressant inlägg.
    Du har verkligen ringat in förändringarna som är på gång och jag fick även till mig en hel del nytt.

    Jag som mest rör mig på Instagram har sett hur stort köpta följare, likes och kommentarer har blivit.
    Det har kommit till en gräns där vi som tror på äkta följare och äkta engagemang nästan blir utpekade med våra få likes.
    Till skillnad mot vad du skriver ovan så menar jag att likes säger ganska lite om ett kontos totala räckvidd. För mig som inspirationskonton känns det som om att ett like sitter långt inne för mina följare. Däremot ser jag på min statistik att räckvidden är stor och vid mätbara länkar ger det stor respons.
    Konton som däremot ligget runt 10-50% likes av deras totala följarantal gör mig misstänksam.

    Jag tror som sagt fenomenet med att köpa eller boosta kontot blir allt större. För just nu frestar flera och fler företag och appar med lockelsen att boosta kontot genom att nå potentiella följare inom ditt område. Många lyckas övertyga sig själv om att detta är äkta men personerna och kontona ifråga har inte en aning om att de gillat din bild eller börjar följa dig. Men statistiken blir ”snygg” gällande följare och likes.

    För 2017 hoppas jag verkligen att fler och fler genomskådar detta och att fler konton tror på sig själva. Vad är meningen med tomma siffror om det inte finns riktiga följare bakom?

    1. Jag tänker att ett riktigt bra och inspirerande konto får följare ändå. Då kommer innehållet dra besökare. Jag blir misstänksam när ett konto har mängder med följare och ett riktigt dåligt material. Jag förstår inte hur man kan vilja köpa följare. Det är så mycket roligare att ha följare som följer för att de gillar innehållet än dessa köpta följare. Är ens de köpta följarna riktiga konton?

  11. Sjukt spännande tankar, och jag tror du träffar rätt på mycket.

    Jag tror att den svenska bloggvärlden kommer gå i två olika riktningar. En där läsarna fortfarande vill ha det lite vardagliga bloggandet med dagliga uppdateringar och mer ”redaktionellt” material (guider, reportage etc) blandat med ”det här gjorde jag idag”-inlägg, och en annan riktning, som mer liknar det typiskt amerikanska bloggsättet, med slow blogging, där en fokuserar på att varje inlägg ska vara välarbetat med extremproffsig känsla och kanske uppdaterar 3-4 gånger i veckan istället för dagligen och varje dag. Tycker dessa två riktningar kompletterar varandra väl, så jag ser ingen motsättning mellan dem – olika personer vill ha olika saker… eller fasen, samma person vill ha olika saker vid olika tillfällen. Jag inspireras bloggar som närmare liknar välarbetade magasin samtidigt som det är tryggt och mysigt med mer vardagliga bloggar.

    Jag tycker du är extremt bra på att blanda det redaktionella och väldigt genomarbetade med ”mysbloggandet”, förresten. Best of both worlds.

  12. Intressant spaning, tack!
    Som journalist kan jag dock (och har hört det förut) bli lite trött på att ”gammelmedia” ska tas i örat och ”snart vara ett minne blott” osv när många bloggare börjat sin bana där, och fortfarande säljer material, spaningar, listor osv till densamma. Håller med om att villkoren kunde vara bättre, men det är också så extremt tajta budgetar på många tidningar nu, och utbildade tunga grävande journalister kan ha kassa projektvillkor med stor osäkerhet och dåligt betalt i förhållande till de eoner av tid de lagt ner för t ex en avslöjande artikelserie. Tacka fasen för att man måste strypa någonstans och se till sin personal – och att denna personal kan se det som extremt jobbigt att någon ”kändis” som pratar om sin i o f sig lyckade träning eller sin bakning och blir omhuldad som guldflicka/gosse på en redaktion.

    Nu låter detta surt och bittert, men jag kan försäkra dig om att jag inte är det! Jag välkomnar förändringen på redaktioner, i blogg- och instagramvärlden, men kan också längta tillbaka till en tid då pengarna /följare/sponsringar/räckvidder inte kom i första rummet.
    Och det finns en stor fara i att viss sk gammelmedia ersätts av en alltmer uppstyckad kulturell verklighet – för vi riskerar förlora den stora bilden, samhällsdebatten, politiskt engagemang och folkets röst, när vi bara väljer exakt vad som passar oss eller vad vi känner för. Jag tror på de breda mediernas uppfostrande roll, ungefär som jag tror på bibliotek. Om de inte finns, skapas ett stort tomrum som i värsta fall fylls med ännu mer tomhet, eller skräp.
    Men jag tror också på att ni som stora bloggare med kvalitet, som du har tex, bryter sig loss och kör eget. Roligt att du lyckats så bra med det och inspirerar andra till det! Har följt dig länge nu och fått mycket inspiration både till livet och jobbet!

    1. Jag håller helt med dig i din analys av gammelmedia. Den är nödvändig och kan inte I sin helhet ersättas av bloggare (även om
      Delar av deras verksamhet förmodligen kan det) Dock gör stora mediahus fortfarande enorma vinster men tvingar inte bara bloggare utan sina frilansare att skriva på avtal där upphovsrätten förhandlas
      bort och där intervjuobjekten inte längre vet till vilka sammanhang deras medverkan i ett reportage kan säljas vidare. En förkastlig utveckling som tvingat många fantastiska journalister bort från gammelmedia till att omskola sig i andra yrken.

      1. Tack för svar! Ja, det är en förkastlig utveckling och man undrar ibland vad som är hönan och ägget i detta – som alltid när lönsamhet, konkurrens, maximering, slå ihop och köpa upp osv finns med i bilden. Jag som frilansare har själv fått riktigt urusla erbjudanden på betalning redan för bortåt 15 år sedan när hem-och interiörtidningsmarknaden exploderade. Kanske en av anledningarna just var den där explosionen – alla som kunde startade en tidning (hem, trädgård, hälsa, träning, livsstil osv) och då dumpades annonspriserna raskt. Liksom arvoden till skribenter och fotografer. Kanske är det därför bättre att ni mer lättrörliga bloggare, som slipper tryck, distribution m.m. tar över det mer nischade innehållet. Men alla är inte lika vettiga som t ex du är, och det som kan göra mig ängslig är när annonsörer får för mycket att säga till om hos bloggaren/poddaren/instagrammaren – så att innehållet inte blir så fritt som det ser ut att vara. Därför viktigt och roligt att ni startade Influencers (eller vad det hette) – behövs föras viktiga samtal kring detta framöver tror jag.

    2. Intressant synpunkt ang faran med att vi numera kan välja att läsa det som behagar oss, till skillnad mot förut när vi fick det som journalisteliten och de ansvariga utgivarna valde ut åt oss.
      Den stora bilden, samhällsdebatten och det politiska engagemanget skulle Vara i fara när vi nu får tillgång till fler åsikter och insikt om fler livsöden och levnadsförhållanden? Intressant…

      1. Det är inte de många åsikterna som är ”en fara” utan om de många åsikterna/blogginläggen osv blir mer och mer styrda av t ex annonsörer eller ”ge folk vad folk vill ha”-tänkandet. Då riskerar vi få en likriktning och att aldrig någonsin läsa eller mötas av de obekväma sanningarna, miljöproblemen eller det som skakar liv, utan bara det som är skönt, mysigt, vackert, gulligt, shoppingtriggande osv att läsa och titta på. Underhållningsbranschen växer till att omfatta alltmer, även nyheterna. Därför är jag glad åt Claras suveräna blandning av hemmalivet och de inkastade men väl genomtänkta brandfacklorna kring viktiga och aktuella ämnen.

  13. Tack för all info om detta! Så bra att bli ”uppdaterad” av er som är lite yngre och mer insatt, och du är så otroligt duktig! Har en son som är IT-konsult och har fått mycket hjälp/info av honom då jag själv är född på 60-talet och i och för sig använt datorn i jobbet inom administration, men just den här delen inom ”blogg-världen” hur fler kan nå ut och skapa kontakt och info/bilder till varandra via sociala medier och inte bara via ”gammelmedia” så tycker jag det är ett så fantastiskt redskap. Hade jag varit yngre skulle jag ha en blogg, samtidigt som jag har tänkt att de är inte så många i 50-årsåldern som har det, så jag kanske ändå skulle starta en!? Fortsätt med ditt fina och intressanta arbete/blogg, du är så inspirerande och duktig! Tack!

    1. Klart du ska starta en blogg Cina =) det är aldrig för sent – tack för dina fina ord

    2. Det finns inget ”Sista Förbruknings” datum för hur gammal en bloggare får vara. Tjusningen med bloggar är att det är människor i olika åldrar, med olika kön, olika intressen och olika livsöden som gör det. Att blogga i 50-års åldern är ju fantastiskt! Då har man mycket erfarenhet i bagaget och mycket och prata om. Ofta har man tid att hänge sig åt en blogg och jag tror många just i medelåldern gillar att läsa bloggar. Bloggar som man kan identifiera sig med. Bloggar där man möts som skribent och läsare. Det är därför jag läser bloggar och bloggar själv. Go just go. Jag är 47 och kör så det ryker. Så länge man har något att prata om, inspirera med och dela så är det bara att köra. Så tänker jag. Åldern har egentligen ingenting med en bra blogg at göra. Testa. 🙂
      Annette

  14. Spot on, huvudet på spiken och allt det där! Himla bra reflektioner och jag tror som du i mångt om mycket, gällande detta inlägg.
    Önskar dig en fantastisk tisdag, kram ♥

  15. Vad intressant att läsa om dina tankar. Jag vill läsa bloggar och följa konton på instagram som inte har det där perfekta i varje inlägg. Bloggar som ser ut som modemagasin till exempel gillar jag inte alls. Den biten har jag tröttnat på.

  16. Späntade spaning och jag håller med i mängd och mycket!
    Tror också att ”slow blogging” kommer bli allt vanliga, kvalité framför kvantitet. Vad tror du om det?

  17. Spännande Clara =) Jag funderar dock på hur Instagram själv ställer sig till att medlemmar säljer posts? Jag tänker på att de själva sedan inte så länge sedan började sälja sponsrad reklam för företag. Att många instagrammare redan gör det vet jag, men hur ställer sig Instagram till det? Någon som vet?

  18. Bra analys och intressanta saker du tar upp! Jag tror att vi går mot att influencers ser sitt värde och vågar ta bättre betalt – eller tacka nej – vilket kommer göra alla flöden betydligt bättre.

  19. Intressant inlägg! Vad avser just Instagram tror jag dock att det finns fler aspekter än köpta följare och att bara se till ett kontos engagement rate kan nog vara missvisande.

    Först och främst måste man nog ta i beaktande att det är stor spridning i engagement beroende på vad det är för typ av konto. Family lifestyle konton exempelvis, där kontohavaren delar med sig av allt i sitt dagliga liv, har betydligt högre engagement än inspirationskonton. Trots detta kan man via Socialblade.com lätt se hur vissa av dessa konton köper på sig följare. Socialblade är för övrigt en sida fler företag borde hitta till där det klart och tydligt framgår om ett konto köper eller inte.

    Algoritmen som togs i bruk i sensomras har också gjort sitt då man kan se på sin räckviddsstatistik att bilderna faktiskt inte når ens i närheten av de följare man har. Till följd av detta, då algoritmen favoriserar high engagement, har appar som både säljer likes och kommentarer poppat upp som ogräs. Det är nu inte bara möjligt att köpa likes och kommentarer utan även tjänsten att det gillas åt en på ens konto.

    En annan utveckling är att konton går samman i stora nätverk där de ser till att reposta bilder från varandras feeder återkommande vilket gör att de får enorm spridning.

    Allt detta är olyckligt då det nu är väldigt svårt att se vilka konton som är genuina. Jag är nyfiken på hur statistiken skulle sett ut om den kronologiska följden i flödet funnits kvar!

    Sammanfattningsvis menar jag att man inte kan dra slutsatsen att ett lågt engagement innebär köpta följare utan att man som företag om man vill annonsera bör be om räckviddsstatistik samt kolla tillväxten på exempelvis Socialblade. Tyvärr går det nu att köpa till sig även räckvidd via de appar som gillar åt en så flera faktorer måste vägas in för att få en rättvis bild.

    1. Otroligt intressant och spännande/skrämmande kommentar Sophie! Tack, jag lärde mig mycket!

    2. Tacka vet jag Instagram innan algoritmen. Det var ju det som var hela grejjen. Att man följde konton som man blev inspirerad av, som man ville se. ˜u måste jag gå in manuellt pa mina favvokonton då dom sällan dyker up i mitt dagliga feed. Föresten verkar det bara megakonton som publicerar bilder 17 gånger om dagen som dyker upp och det blir jag så trött på. Har avföljt så många konton just pga av detta på senare tid… Frustrerad.

      Tack för bra information. Lärde mig något nytt idag.
      Annette

  20. Helt klart intressant och jag har sett fler spaningar som säger ungefär samma sak, bland annat Linda på Influencers of Sweden. Jag hoppas ju och tror på den mer personliga men kanske lite mindre bloggaren, att det tittas mer på engagemang än siffror och att sådana aspekter lyfts fram. Jag har, precis som Resfredag, också avföljt en del större bloggar och håller mig till de som har något personligt att berätta, hellre än söndersponsrade bloggar där ytlighet och siffror är det enda som räknas.

    1. Precis. Det är en balansgång. Det är fortfarande så svårt som bloggare att tjäna lön utan att ge sig in i sponsring och annonsdjungeln dock. Det är där problemet sitter. Tänk om man kunde få betalt för varje inlägg som en tidningsskribent får. Vilken dröm! Då skulle man sitta riktigt bra till. Men eftersom man är sin egen så går ju inte det. Då blir det ju annonsering. Men jag håller med – sönderannonserade bloggar går i skräpkorgen. Det är ju innehållet vi vill åt som läsare. Något som vi tar åt oss, som får oss att vilja debattera, berätta vidare till vänner och bekanta, prova på ett nytt recept hemma… Hittar man bara den rätta balansen så har man ju lyckats riktigt bra. Tycker att Clara har en god balans men hon är också en mycket luttrad och erfaren bloggare som lärt sig under resans gång, den hårda vägen säkert många gånger. Inlägg och kommentarsfält som detta är alltid inspirerande. Tack för debatten. 🙂
      Annette

  21. Är inte det också en utveckling på insta att man likear mindre? Känner själv att jag mer och mer bara likear vänner, även fast jag följer många andra konton. Så blir fel att bara granska antalet likes eftersom inlägget når ut till många fler.

  22. Jag tror mycket på dina spaningar. Och framför allt det där sista, som jag tycker att du visar mycket på själv, som ju är en enorm styrka som influencer. Intressant också det med instagrammare och text. Det har jag också tänkt på, att texten blir allt viktigare där.

  23. Intressant spaning, det mesta stämmer förmodligen. Min förhoppning är att samtidigt som bloggare m fl privatutgivare tjänar gott med pengs, ändå behåller nåt slags värdighet i det hela. För inte finns det något tråkigare än att läsa en tillsnyggad reklamtidning till blogg.