Onsdagsfunderingar

Dagens frukost blev en smoothie på bananer, blåbär och äpplen! Gott! Och jag behövde inte tugga en enda gång, vilket höll humöret på topp (veckans tidigare frukostinlägg i åtanke.)

Nu sitter jag framför datorn och jobbar. Det är fjärde dagen i rad när jag bara sköter mejlkonversationer, jobbar med avtal och skriver på grejer i mitt företag. Det är helt otroligt hur mycket tid det administrativa tar. Trots att jag från och med nu lejer bort precis hela bokföringen och trots att jag har en fantastisk agent som sköter alla mina bokningar och ett säljbolag som ordnar allt kring annonser. Men det håller tusan ändå inte! Egentligen skulle jag behöva en sekreterare/koordinator till hjälp, vilket inte låter riktigt klokt när jag skriver ut det. Det känns till och med fullt att säga. För duktiga personer gör allting själv och unga kvinnor ska inte hålla på och ha storhetsvansinne och anställa folk åt höger och vänster. Då betraktas de som  ha-galna entreprenörer som lever för att suga ut andra (ja, ja, jag erkänner direkt, det är mina egna fördomar som spökar).

Fast egentligen borde man väl göra det man är bäst på och låta andra göra det som de är bäst på? Och jag är inte bäst på pappersarbete och struktur. Det finns det så många begåvade personer som kan vara istället för mig! Jag är bäst på att kläcka idéer och starta upp projekt och vara en kreatör. Dags för en omstrukturering kanske? Om inte annat så sätter det ju fler personer i arbete än om en person ska försöka göra allas jobb och dräper sig på kuppen…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

69 kommentarer på “Onsdagsfunderingar”

  1. ååååååååååååååh det är så äckligt med alla entrepenörer!! vem ska jobba för att göra världen till en bättre plats?!!

  2. Det låter klokt av dig! Jag anser också att man ska göra det man är bra på/tycker är roligt och låta andra göra det dem är bra på! Det är nyttigt att inse att vi behöver varndra på olika sätt.
    Kram, kram

  3. Ja jösses, vad jag känner igen mig i det! Det är helt ofattbart att man faktiskt kan ägna fyra timmar i sträck bara åt e-post som företagare, och att inte ens all den e-posten är direkt kundkontakt 😛

    Roligt att det går bra för dig, tycker du ska leja in allt du kan. För bra assistenter, kolla om det finns seniorkonsulter där du bor, som vill göra några timmar i veckan! Här i Sundsvall finns Rutinera och de är superbra att ha att göra med.

    Hälsningar,
    Petra Lindblom

  4. Ooo måste testa äppelsmoothie nån gång.. goott! Ryser förövrigt av att endast höra ordet “bokföring”, huuu!

  5. Låter härligt att leja bort allt tråkigt! Det kanske man skulle överföra till resten av livet? Nån som vill ta min disk? Tvätten? Vaknätterna med vrålande magknipsbebisen? Tandborstningen? 😀 Nähäpp, inte det, vad konstigt? 😉

  6. Fast det är väl jättebra om du har möjlighet att anställa någon. Tänk så härligt med kreativitet som leder till arbetstillfällen. Det är ju något alla vinner på! Liza

  7. Ser gott ut det där!
    Klart du ska anställa någon, om du har råd så att säga.

    En annan grej. Hur ser du på det här med hormonella p-medel? Har du någon erfarenhet? Bra eller dålig? Vi har startat ett upprop ang att p-medel för män saknas (förutom kondom och sterilisering) samt att många kvinnor mår dåligt av p-piller som vissa blivit påprackade med från vården. Till namninsamlingen: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7331

  8. Jag tycker det låter som en jätte bra ide att skaffa en assistent. Det finns människor som är fantastiskt duktiga på administration som ska syssla med det och sedan finns det de som är kreativa som ska jobba med det och det är inte sämre att vara en administratörs expert än att vara en kreativ person.

    1. Precis vad jag tänkte säga! 🙂
      Jag är en sådan där människa som är väldigt duktig på administration, ordning och reda och älskar att sköta sådant, men urdålig på att vara kreativ mm.

  9. Klart du ska anställa! Var det inte du som skrev nåt om egenföretagare som sitter och försöker göra sina egna hemsidor fast de inte kan (eller så minns jag fel), det här är ju samma sak! Gört!

    1. Tänkte precis på samma inlägg! Satsa på det du kan och gör bra, så kan någon annan göra resten! Om det går ihop ekonomiskt så att säga 🙂

  10. Ååååh blir så sugen på en smoothie när jag ser din bild. Mums! Och jag håller med om att lejja bort allt man själv inte är bra på, känns onödigt att lägga ner tid på när man kan göra något kul och kreativt istället.

  11. Tack för din underbara blogg.
    Är det jante-lagen som spökar? Kasta den 🙂
    Grattis till framgången med ditt företag.
    Assistent jobbet låter super kul.
    Önskar er alla en fin dag!

  12. Bra tanke.. gäller alltid priotera rätt i balans med ekonomin. Fast det vet du nog utan att jag säger det, men något ska man väl ändå jag också ordspy:)

  13. Heja dig Clara!
    Du får gärna anställa mig! Är billig i drift, väldigt glad och positiv och sliter gärna häcken av mig om jobbet är roligt!

  14. Självklart att du ska anställa en assistent eller liknande om du känner att du inte vill/orkar sköta det administriva. Då skullle du får mer tid till att göra det du tycker är roligt.

  15. Heja dig. Bra kvinns vet att de inte är bäst på allt själva. Tillsammans blir allt bättre. Ha en fin dag/Betty

  16. Klart du ska anställa en assistent om du vill! Jag började göra allt det adminstrativa i min mans företag eftersom det ger honom mer tid till att att göra det KAN och det han tjänar pengar på. Det adminstrativa glömmer han oftast bort medans jag tycker det är rätt kul!

  17. Hej! Klart du ska anställa om du kan!

    Annars vill jag bara tipsa om att du borde försöka göra dina smoothies matigare… Typ som välling! Kanske tom dricka välling!!? Eller ha i vetekli eller nåt! För bara frukt står man sig inte på så länge!

  18. Anställ! Sånt är kul och gör bara folk glada, i synnerhet den som blir anställd och du själv såklart 🙂

  19. Har man råd ska man väl anställa någon som är duktig på sånt man själv inte kan till 100 %. Måste man däremot tänka på ekonomin får man väl bita ihop och göra det tråkiga o jobbiga själv. Det är ju en av nackdelarna o vara egen företagare.

  20. Som läsare är jag helt egoistisk och tycker att du ska skaffa hjälp med en gång. Personligen skulle jag dessutom vilja ha en kammarjungfru, en barnflicka och en indisk kock. Och chaufför (med bil) skulle ju vara jätteskönt. Men det skulle bli lite trångt i vår fyrarummare är jag rädd.

    1. Åh… en indisk kock! 🙂 Nu börjar jag nästan dregla… längtar tillbaka till Indien och den vansinnigt goda mat vi åt ibland. Har försökt laga här hemma, men det blir ju inte riktigt samma sak… :/

  21. Jag skulle gärna vara assistent! Bor i andra änden av landet men det kanske kan göras på distans! 😉 Härligt att ditt jobb ger sådant resultat att det även kan bli jobb till andra, det är stort!!

  22. Klart du ska anställa någon som hjälper dig. Du ska precis som du skriver fokusera på det du är bra på och tycker är roligt. Det är väl därför man startar eget! Och finns det utrymme att göra det så kör på.

  23. Hej!
    Först vill jag bara tacka för en fin blogg, jag har precis börjat läsa den!
    Några tips för att få pappersarbete gjort är att på något vis få undan papper direkt, sätt in dem i färgglada pärmar så fort ärendet är klart. Ha en stooor pappersinsamling till hands så att det är lätt att slänga det som slängas skall…. När man inte ser papperna ger det en känsla av att det är avklarat, de skrattar inte åt dig när du sätter dig för att arbeta nästa gång.

    Ha det gott!

  24. En praktikant kanske? Med chans till anställning om det funkar bra, så gör ju Katrin Z och kan hon så kan du!

  25. Skaffa en assistent! Det är väl inte konstigare än att ha en revisor? Ska man göra allt själv så går man under. Dessutom så hjälper du någon att få jobb!

  26. Äggmjölk (-googla så kan du säkert få fram olika recept att prova-) kan du prova att dricka på morgnarna. Eftersom det innehåller både ägg och smör är det många som tycker det är väldigt mättande.. Och så är det flytande! Kan kryddas med t ex kardemumma..

  27. Självklart att du ska anställa någon om det sparar energi till annat du kan göra med din tid!
    Jag tänker absolut anställa både assistent och städerska när det gått så långt att jag inte själv har tiden! (Eftersom det inte tar så mycket tid än så länge.)
    Lycka till med intervjuerna!

  28. Klart du ska anställa en assistent, om företagets ekonomi tillåter. Alla höga chefer/viktiga personer har assistenter som tar hand om allt det tråkiga, så varför skulle inte du ha det? Så kan du ägna mer tid åt det du är bra på och därmed få in mer pengar i företaget och möjlighet att anställa ännu fler. Eller kanske jobba lite mindre men mer effektivt och ändå kunna försörja familjen.

  29. Klart du ska ha nån som hjälper dig om du känner att den kreativa sidan av dig inte hinner med allt den vill. Och du, angående amningen och viktuppgång… amningen sög ur all ork ocj fett i kroppen och jag gick ständigt och åt för att inte förlora för mycket i vikt. Mycket socker blev det. Efter amningen kände jag hur kroppen liksom blev mer svullen och jag gick upp lite. Men efter lite mer vardagsmotion och mindre socker är allt som de ska. 🙂

  30. Jag säger anställ! Jag jobbar med ungefär det administrativa du beskriver fast i Göteborg, skulle älska om det fanns mer kreativa, roliga företag att jobba på även på i småorter! Jag är själv från landet men flyttade balnd annat pga av att de roliga jobben finns i storstäder 🙂

  31. Anställ!
    Jag jobbar som chef/ledare men har valt att vara tjänstledig 20% detta år. Delvis pga privat livssituation och delvis för att jag inte riktigt vet vad jag ska ägna resten av mitt liv åt. Fnular på vad jag vill, kan osv. Har kommit fram till att jag är bra på struktur, framförhållning, papper papper papper. Så vill du, så hör av dej! Jag är riktigt bra på det som är din ‘akilleshäl’, och jag har tid över i mitt liv…tid för de roliga sakerna, såsom papper papper papper… 🙂

  32. Att anställa är det bästa med att ha eget företag! Att få sätta människor i arbete är helt fantastiskt! Så inget att skämmas över att man inte hinner med allt eller kan göra allt så bra som man skulle vilja 🙂 Tvärtom!

  33. Jag tycker det är så härligt att höra att det går så bra för dig ska du veta! Du är en förebild för unga kvinnor, så kör på nu! Att anställa någon/några är en win-win situation. Du skapar ju jobb i lågkonjunkturen för satan 😉

  34. Det är väll klart att du ska fixa någon som kan hjälpa dig! Det är ju så sjukt många arbetslösa där ute som behöver hjälp. ^^

  35. Hallo Clara!
    Det var genom ett inlägg med mitt eget namn jag hittade hit, och det var såklart roligt att se dig igen. Har varit här en gång förr och sett fina inspirerande bilder från ditt hem.
    Pappersjobb är inget för vanliga människor, fyyy så trist! Här har du en som undviker det i det längsta.

    Ha en fin torsdag!
    Varm hälsning från Solglänta

    Linnea EE

  36. Har du läst “4 hour workweek” av Tim Ferris? http://www.fourhourworkweek.com/
    Man får ta en del av det han skriver med en nypa salt, men han tänjer åtminstone på gränserna för “vad man får”. Och att börja med en virtuell assistent, som Tim har för allt möjligt, kan absolut vara ett alternativ till att anställa. Känner flera ensamföretagare som gått på denna linje och frigjort massor av tid och energi! Boken finns på svenska också.

  37. Hejsan Clara! Jag hoppas verkligen du läser den här kommentaren. Men har nyligt flyttat till Umeå och jag vill så gärna ha tips på bra loppisar och second hand butiker. De största som Röda korsets och Myrorna känner jag till sen förut men du som är mer insatt, tror jag har en hel del små tips. Är man inte miljonär så vill man gärna inreda snyggt men billigt, och dessutom känns det bättre när man har barn.

    Haha, apropå ditt inlägg, tycker jag lät som en smart idé. Säg till när du kan tänka dig att ta emot ett personligt brev och ett CV. Administrativtarbete har jag erfarenhet av 🙂

  38. Hejsan! Fin blogg du har! Jag undrade om du ville göra ett länkbyte och om inte kanske du vill följa mig på bloglovin så följer jag dig? Hur som helst kommentera på min blogg om du är intresserad. 🙂 Godnatt!

  39. Jag tror du har rätt. Det finns en anledning till att vi fick olika starka sidor. Nämligen för att vi ska göra stordåd tillsammans. 🙂

    Kramar

  40. Jag tycker det låter klokt av dig. Och visst är det så att man ofta tror att alla tycker saker och ting när det egentligen bara är sina egna fördomar som spökar.

  41. Jag tycker det låter klokt av dig. Och visst är det så att man ofta tror att alla tycker saker och ting när det egentligen bara är sina egna fördomar som spökar. Jag tycker att du ska våga tänka stort, du verkar starta bra och intressanta företag!

  42. Jag tycker det låter klokt av dig! Och visst är det så att man ofta tror att alla tycker saker och ting när det egentligen bara är sina egna fördomar som spökar. Jag tycker att du ska våga tänka stort, du verkar starta bra och intressanta företag, kanske kan det vara så att du behöver en portion storhetsvansinne 😉

  43. Bort med fördomar och klappa dig på axeln att du lyckats skapa så mycket jobb – det är inte dåligt!!! Du får se det som att du gör samhällsnytta och skapar jobbtillfällen!

    You go girl!

    Ha en härlig fredag!
    Hälsar Malin

  44. Ja, rätt person på rätt plats! Vilken tur att alla är olika så att alla olika jobb kan bli gjorda…
    Jag är bäst på administration…älskar att organisera, bokföra, “hålla ordning” på mina kreativa kollegor…jag hade älskat att jobba som din assistent MEN finns ju mååånga mil söderut från dig 🙁
    Lycka till!!!

  45. Det är absolut inte fult att anställa någon som kan det där mycket bättre och som är där för att hjälpa dig. Duktiga och smarta kvinnor tar den hjälp som behövs och lämnar offerkoftorna hemma. Du får chans och tid att göra det där som du är så bra på och sen lämnar du över det andra till någon som är bra på just det. En perfekt kombination!

    Heja heja

  46. Det är roligt att göra allt själv i bland (till viss grad), men då blir ju också resultatet därefter. Och det är otroligt tids- och energikrävande att göra allt själv, vilket jag har erfarenhet av inom musik. Förr fanns ju särskilda låtskrivare och producenter och artister och så studiomusiker. Alla var briljanta på sin sak och allt blev jättebra, som t ex Motown och Phil Spector. Musiken idag har ju sin charm, men det blir inte samma sak när samma personer gör allt.

    Angående att anställa folk som hjälper dig, Clara, så ger du ju jobb åt andra. Ni vinner båda på det. Att skita i normer och vad andra tycker känns ganska onödigt att säga här 😉

  47. Jag förstår dig precis, och du gör inget fel, men alla rätt om du ber någon annan ta den del hen är bra på. Lycka till med det!

  48. Du har helt rätt! Det är ju varken klokt eller rättvist att man som ung kvinna (eller kvinna i allmänhet) skall betraktas på ett särskilt sätt bara för att man har lite ambitioner med sitt företagande och det går bra! Vi hejar på dig! Och- vi både gillar administration och är bra på det, så hojta till om du behöver tips och råd!

    /A&E

  49. Att ens egna idéer inte bara skulle kunna kan försörja en själv, utan också någon annan, häftigt! Kör!