Moroten och piskan

Förut har jag känt att jag inte hinner träna för att jag har så mycket att göra. Men nu har jag upptäckt att jag inte hinner låta bli att träna. För om jag lägger fyrtio minuter på träning varje dag sparar jag in flera timmars arbetstid. Jag får sådan livsglädje, inspiration och pepp av att motionera. Min hjärna jobbar dubbelt så fort efteråt.

En annan sak jag tänker annorlunda kring är min piska och morot. Förut har vikten alltid varit en morot – men jag har insett att det är en värdelös morot! Tanken på att nå en inbillad idealvikt är ett så jäkla passiviserande mål. Vad fasen ska jag göra med en idealvikt när jag uppnått den? Nej moroten måste vara något som ger mer energi och mer livsglädje. Jag måste flytta fokus! Mitt anteckningsblock är fullklottrat med drömmar och mål och tankar kring min framtid. Och nu har polletten äntligen trillat ner: det stora hindret för att försöka förverkliga mina drömmar är ifall min ork skulle ta slut. Därför är nu målet med mina livsstilsförändringar ökad fysisk och psykisk hälsa. För att ge ork att förverkliga mina drömmar. Snacka om att det motiverar mig! Och piskan har blivit oviljan att hamna där jag varit förut: full av drömmar men utan ork och energi att ta vara på en enda utav dem.

Den här helgen längtade jag bara efter att det skulle bli måndag igen så att jag fick sätta igång med allting roligt. Och de flesta morgnar vaknar jag pigg – det har typ inte hänt sedan jag var liten. Och jag tänker att detta måste höra ihop med de förändringar jag genomfört i mitt liv senaste tiden.  Inga extrema saker, men ändå närmast livsomvälvande.

– Jag har börjat reglera min arbetstid. Kollar aldrig mejlen efter klockan sju på kvällen, ej heller under helgen. Arbetar aldrig på kvällen utan endast under dagtid. En svintuff vecka är lättare att ta sig igenom om man vet att man får vara ledig varje kväll, utan undantag.

– Jag går och lägger mig i tid. Aldrig senare än tio gör jag mig redo för sängen. Ibland slocknar jag på en gång. Ibland ligger jag vaken längre. Men från den tiden går jag ner i sömnläge.

– Jag försöker att äta regelbundet, så att jag aldrig bli vrålhungrig och får blodsockerfall. Inte längre än tre timmar mellan målen.

– Jag rör på mig varje dag. Den senaste veckan har jag till exempel åkt skidor flitigt. Annars har det varit gympa och raska promenader.

 

Jag ska erkänna att jag misslyckas med dessa punkter ganska ofta. Men ännu oftare lyckas jag, Och det är väl hemligheten? Att jag ändå fortsätter och kämpar på. Och att jag hittat en piska och en morot som tilltalar de drömmar som finns djupast inuti mig. Som inte handlar om en klädstorlek eller ett midjemått.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

76 kommentarer på “Moroten och piskan”

  1. Ja det är viktigt för alla att röra på sig. Känns nästan lite klyscha att åter säga det, men det är ju faktiskt så. Som nybliven pensionär så tänker jag öka mina styrketräningspass från 2-3 per vecka, som äldre kommer man att förlora succesivt muskelmassa vilket i så fall kommer att hindra min rörlighet o hur blir det då med mina härliga långpromenader med hunden. Nej man måste ligga steget före 🙂

  2. Det låter helt rätt och riktigt! Hoppas fler tar efter dig i detta utseendesamhälle 🙂

    1. Önskar bara att jag kunde ha den självdiciplinen!
      Tyvärr blr det för min egen del allt för många “Jag ska bara”
      Tristaste av allt är att jag har svårt för att lägga mig i tid, vilket jag vet att jag mår så mycket bättre av egentligen.
      Men tränar det gör jag, varje dag!

      KRAM Anette /Inredningshjälpen

  3. Underbart Clara! Precis vad jag själv behövde höra. Detta ska jag skriva ut och klistra upp på väggen. Så otroligt viktigt, både inställningen till det man gör och hur livet på bästa sätt kan och bör struktureras upp för att få balans. Känns också som ett hopp att du skriver att du nu faktiskt vaknar pigg och att du har energi, men länge varit på andra sidan, orkeslös. Det ger hopp!

  4. Instämmer med Elina ovan! Det här var precis så jag tänkte att jag tänkt, och vill leva, men inte kunnat sätta ord på riktigt. Tack! Skall med printa pronto imorgon. Och på momangen sluta ligga upp och jobba!

  5. Hej Clara!
    Efter att jag läst ditt blogginlägg om dammanalysen från barnrummet, har jag börjat leta efter fakta och försöka sätta mig in i vad som går att göra. Vi har ett barn på fem månader och det går nog inte att vara mer motiverad/oroad/angelägen om att få bort onödiga kemikalier i vardagen än vad jag är nu.

    Jag väntar med spänning på de tips om vad man kan göra i vardagen som du lovade som uppföljare på blogginlägget. 🙂 Kommer de snart? Efter att ha googlat runt och snappat upp en del tips, skulle det vara kul att se om det finns fler tips att få. Jag känner att resan mot ett mindre kemikalierikt hem just har börjat och att jag bara hunnit in och nosa på detta gigantiska ämne. Alla tips mottages därmed tacksamt! 🙂

    Tack för en trevlig blogg!

    1. Läs “Den onda badankan” och “Badskumt” av Katarina Johansson, riktigt bra böcker! 🙂

  6. Riktigt bra inlägg, så ska jag också börja tänka! “Jag tränar för att orka allt jag vill göra.” 🙂 Du är klok!

  7. Viktigt inlägg! Precis så tänker jag också just nu, speciellt när det är mycket med jobb och plugg så är det viktigt att hitta en ventil som låter en del saker sjunka undan och nya spännande saker att ta form.

  8. Vilken härlig start på denna dag det blev att läsa ditt härliga positiva inspirerande inlägg 🙂
    Det ” lät ” som ljuv musik i mina öron :
    Heja heja 🙂

  9. Bra formulerat!!!
    Balans mellan jobb-fritid, aktivitet-vila, ja allt, är oerhört viktigt! Att sträva efter morot eller för att undvika piska riskerar att bidra till utbrändhet. Det är den inre motivationen som gäller och är hållbar i längden! Fortsatt lycka till!

  10. WOW! Ett sånt här inlägg trodde jag aldrig att jag skulle få läsa på någon blogg av någon känd person. Vilka extremt bra insikter du kommit fram till och du är ju verkligen en stor förebild!

  11. Härligt att du hittat rutiner som du mår bra av! Jag är student och har lagt upp det på ett liknande sätt för att allt ska bli gjort och för att jag ska få vara ledig och verkligen koppla av när jag är ledig (vilket inte alltid går, kan man kan ju försöka). Träna gör jag för att jag mår bra av det, jag sover bättre och får mindre ont i ryggen. Sen tycker det är sjukt häftigt att känna att kroppen blir starkare, men hur den ser ut är mindre viktigt.

    Försöker komma in i att använda din tidsplanering som du skrev om för ett tag sen, att alla saker som ska göras under dagen också får en viss tid på sig att göras. Har inte fått till det riktigt än, men jobbar på det =)

  12. Precis så här började jag tänka runt träning i höstas och nu tycker jag för första gången att det är kul att träna. Skit i vågen!

  13. Jag gör det ändå är ett bra träningsmotto! Plus att man måste ha ett mål, precis som du är inne på, annars är det lätt att hamna där… Äsch, jag gör det i morgon.

  14. Du är så klok Clara. Jag tycker att alla arbetsgivare skulle införa det din har gjort( dvs du:)) : träning på arbetstid! Så smart och lätt att få friska arbetspigga medarbetare!!

  15. Vilket toppeninlägg. Precis vad jag behövde läsa idag. Jag känner mig stark och motiverade. Nu ska jag sätta igång med min Come Walk With Me grupp på bloggen igen… Ditt inlägg får mig att minnas hur underbart det kändes förra året när jag utmanade mig själv till daglig motion på min blogg och sen fick en hel grupp flickor med mig på köpet. Tack.
    Annette
    My Rose Valley

  16. Jag tror det är en jättebra inställning att veta att man kommer misslyckas men att man ändå kommer fortsätta kämpa för att lyckas. Och att man fokuserar på de tillfällen när man faktiskt lyckas! 🙂

  17. Hurra för dig Clara! Jag vill också hitta min optimala morot och piska för att få en energi som man mest ser hos sina barn. Jag minns inte heller hur det känns att vakna pigg. Så otroligt bra och peppigt inlägg och jag vill mest bara sätta igång med planering av mat och motion….och viktigast av allt – genomföra det!

  18. Ett sommarlov bestämde jag mig för att ta dagliga promenader. Jag insåg att jag inte skulle lyckas VARJE dag. Jag bestämde att “belöningen” för att gå en promenad var att jag kunde strunta i det dagen efter om jag verkligen inte hade lust. Dagen efter det var jag dock “tvungen”. Det gav mig utrymme att ta ett aktivt beslut varje dag. Det är denna inställning till träning som tilltalar mig (mest?) inom yoga: vid varje pass ber läraren en att känna man efter, var är jag idag – ska jag utmana mig eller ta det lugnt?

    Jag vill träna ca 3 gånger per vecka. Vissa veckor finns verkligen inte tiden/motivationen. Mitt mål är därför 10 gånger/månad. Det är lätt att följa upp på mitt gyms hemsida där jag kan logga in och se mina träningstillfällen i ett diagram. För mig är målet “må bättre” för omätbart för att motivera mig. Men som tur är kommer det ju på köpet!

  19. Det där låter mycket sunt! Själv bråkade jag med vikt hela tiden och har nyss också insett att jag inte vet varför jag behöver bli smalare. Det räcker med att jag känner att jag är pigg och mår bra helt enkelt. Klarar av vardagen.

  20. Så fint å høre at det finnes andre som synes livsglede er viktigere enn å gå ned til en viss klesstørrelse! Hver eneste dag står det om ulike slankekurer i media, jeg blir rett og slett lei! Det var veldig hyggelig å se at det finnes andre som har litt andre verdier enn å bli syltynn!:) Ha en fin dag, Clara!

  21. Jättebra mål! jag ville också gå ner och övervägde någon konstig diet, istället bestämde jag mig för att bara sluta med socker, alkohol och de kolhydrater som gör mig sjuk och träna regelbundet vilket förhoppningsvis kommer leda till varaktig förändring snarare än snabb viktnedgång som man sedan går upp igen

  22. Heja dig Clara! Du gör helt rätt. Känner igen mig i det där med drömmar och ork. Träning ger så mycket. Speciellt när man är som tröttast. Kram

  23. “För att orka uppfylla mina drömmar” Fy farao, vad bra Clara!
    Så väldigt, väldigt rätt tänkt!
    Och jag tackar å det ödmjukaste för att du sätter ord på det vi andra kanske inte alltid kan! 🙂

    Måste skriva ner det innan jag glömmer det! 🙂

  24. Helt rätt. Hälsan, orken, tålamodet, stresshanteringen är moroten. Kanske något man inser tydligare som förälder? Jag började träna först för 2 år sedan, efter mitt andra barn. Jag tränar hårt och ofta, i regel 5 gånger i veckan och oftast kl 5 på morgonen. Det är då jag får ihop det och det ger mig energi och kraft nog att orka vara en bra mamma, fru, anställd, vän osv. Jag är starkare och i bättre form än någonsin (22 kg lättare också!) men återkommer ständigt till att även om utseendet inte hade påverkats ett endaste dugg så hade jag levt så här – annars hade jag inte pallat.

  25. Så fint att du ger så konkreta tips! Det är så segt att komma igång med träning, fast jag skulle vilja och behöva det.

  26. Jag har alltid varit åldersnojjig, speciellt i mitten av tonåren. Jag kände att när jag blev “vuxen” så skulle allt det magiska och viktiga försvinna. Nu är jag tjugo plus, och har lyckats bevara känslan av att det jag gör är viktigt. Och när jag känner mig nojjig, går jag in här och läser om att du gör och känner och tycker, för du är verkligen magisk!

  27. Och det är helt rätt väg att vandra. Tränade själv nästan ingenting i höstas utan skrev uppsats och jobbade(två jobb) dygnet runt nästan. Jag hade nästan ingen ork och under jullovet var jag totalt slut, orkade nästan inte göra något alls. Men nu har jag äntligen börjat träna igen. Älskar känslan av att känna mig stark och pigg. Det ger så mycket energi till allt annat i livet. Och jag skiter fullständigt i någon vikt, har inte vägt mig på tre år, för mig är det helt oväsentligt. Jag vill bara må bra.

  28. Att röra mer på sig är ofta lösningen på många problem. Jag skaffade hund för att få komma ut mer och röra på mig. Än så länge är han valp, så några långpromenader blir det inte. Men mycket frisk luft får jag på de många kortis promenader som vi tar. Ett bra tips, om man har tid med själva hunden såklart 😉

  29. Jag vill så gärna ha tid och pengar till att gå och gymma. Men gubben slutar sex och bebis ska sova åtta. Finns liksom ingen tid alls här. Vill hinna träffa gubben, laga mat och komma till ro i soffan. Hur ska man göra då ?
    http://www.ankpung.se 23 åring mamma med skyddad identitet

  30. Min morot är att jag skall kunna äta precis vad jag vill när jag känner för det 😀 Sen är det såklart ett stort plus att jag orkar mer och mår bättre 😉
    Jag ä l s k a r att äta gott tillsammans med familj & vänner eller solo på en skön plats utomhus.
    Så himla bra att du skriver sådana här kloka inlägg Clara (y)

  31. Hej!
    En kompis till mig Erika Kits Gölevik har skrivit en bra bok på just det temat den heter “Äta, träna, leva”. Kolla in den!
    Ha det fint!
    Maria

  32. Så härligt att höra att du resonerar så klokt! Det var precis det jag behövde läsa såhär på en tung onsdagsmorgon. Jag brukar resonera så att allt är bättre än inget, då jag studerar på heltid och mina studier är väldigt krävande denna termin så får man se allt som något. Dom gånger jag faktiskt hinner till gymmet är guld värda men då det endast bli ca 2 ggr i veckan får man även se sig om för andra alternativ. Som att promenera till universitetet, ta trapporna, ta på sig ryggsäcken och promenera och handla istället för att cykla.
    Fokuset med träning ska ligga på att må bra och känna sig frisk.

    Tack för inspirationen!
    / Ida

  33. Jag försöker också att lämna jobbet på kvällarna, men det är ju så svårt ibland. Framför allt när jobbet finns där i mobilen, jämt. Men jag ska bli bättre på detta!! Tack fö rett bar skrivet inlägg.

    MVH/// Madéleine från http://www.matgladabarn.se

  34. Det känner jag igen! Jag började styrketräna för några månader sedan och ganska fort flyttades mitt fokus ifrån att gå ned i vikt till att bli stark. Det enda jag skulle bli glad över nu i fråga om kroppsförändring är att mina muskler skulle synas mer! Jag äter mängder av bra mat, sover mer och bättre, är piggare, huvudvärken är borta och jag kan lyfta och leka med min systerdotter utan att kroppen säger ifrån. Mycket bra.

  35. Jag har kört på det där i cirkus två år nu och märker en extrem förändring hos mig själv.
    Inte likadant, inte sakka mål och piskor men ACK så lika ändå i tänket.

    Man måste titte riktigt noga på vad det är som man har för mål och vägen dit.
    Livet ska levas inte pinas.

    Lycka till med din livsstilsförändring. Jag har redan förändrat här och gillart 😉

    Hälsningar
    Yohanna

  36. Pa Antikhallarna i Goteborg sag jag en gang ett klokt ordsprak:

    ‘Den som inte tycker sig ha tid till motion, maste forr eller senare ta sig tid att vara sjuk.’

  37. Rätt inställning till motion är viktigt och lika viktigt är att formulera vilka rutiner man vill leva efter och sedan försöka följa dom. Visst man lyckas inte varje dag men chanserna att lyckas ökar betydligt genom att man sätter ner dom på pränt.

  38. jag älskaaaaar att träna! och nu har jag också fått beordrat från en naprapat att jag MÅSTE träna. då känns det ännu bättre att lägga tid på det. tid som jag annars…… ja, vad hade jag gjort? jag har ju två små barn och min kropp har fått sig en riktig känga av hemsk foglossning på båda, bära fel osv. men eftersom jag alltid tränat och alltid älskat det, så känns det skönt att jag vet att jag kommer kunna må bra hela livet! för jaaa, träning gör livet himla bra!!!

  39. Härligt inlägg! Tänkvärt och vettigt. Vad har jag för mål, hur vill jag leva och hur kan jag göra det bästa för mig att uppnå mina mål? försöker jag tänka och jobba efter=)

  40. Clara for President! Du är så bra! Jag citerar dig ofta hemma och din blogg har blivit min nya “dagstidning”. Min 3-åriga dotter säger alltid “jag äääälskar Clara” när vi läser bloggen tillsammans, hon sittandes i knäet. Du sätter igång nya tankesätt i mitt huvud, och jag blir mer medveten om saker runt omkring mig. Jag önskar att fler var som du, du är girlpower rakt igenom! Tack Clara för att du bloggar! Världen blir en aning bättre tack vare dig!

  41. Du har helt rätt i att man får så mycket mer av träningen, man blir ju piggare och får fler och bättre idéer när man sprungit av sig.

  42. Har varit på mitt första träningspass på väldigt länge. Fick håll, blodsmak i munnen, huvudvärk, kramp i fötterna, blev snurrig och var nog sämst av alla. Är redan smal men som tur är ligger inte motivationen där heller. Har också insett att jag måste träna för att orka med allt, kunna sova bättre, bli starkare, få mer energi och bättre hälsa.

  43. Helt rätt prioriterat. Att se sambandet mellan rutiner som rör sömn, mat och balans mellan aktivitet/vila är det bästa vi kan gör för vår fysiska och psykiska hälsa. Jag kan blir förvånad över hur många resonerar, framförallt när det gäller sömnen. Att de känner sig hängiga, nedstämda, oroliga och trötta (!) men inte kopplar ihop det med att de sover 4-5 timmar per natt.

    Du gör en folkhälsobildningsinsats genom att lyfta upp de här frågorna. I mitt yrke tjatar jag om sådana saker hela tiden, så det gör mig glad att du skrev det här inlägget. Och att du insett att du mår bättre av det också förstås 🙂

  44. Jag vill röra på mig för att kroppen ska bli stark och orka leka, springa och hoppa, inte för att ha en viss vikt. Tack för påminnelsen 🙂

  45. Bra ord. Hur ska man göra när man tycker sin sambo kollar mail efter 19, svarar i telefonen jämnt och är alltid hillgänglig, framför allt läser mailen på helgen? Det må vara så att egen företagare måste vara tillgänglig. Men jämnt? Jag undrar när han kommer gå in i väggen och inse att det inte funkar längre? Min fråga är; hur får man personen att inse det? Hur och när förstod du att du var tvungen att sepererar på arbetstid och ledighet?
    Hälsningar Mia

  46. Hej! Är ett sånt stort fan av dig Clara och allt du gör, keep up the good work! Jag och en vän har börjat skapa en egen podcast som handlar om vänner, relationer, kroppsideal och annat smaskigt. Vi heter Ärligt talat och finns på ITunes, Podcaster och har även en egen fbsida. Lyssna gärna och säg vad du tycker!
    Ha en underbar dag! /J.

  47. Du är så klok Clara – jag älskar ditt resonemang! Mitt problem är att jag inte lyckas förmå mig att “känna rätt” även fast jag “tänker rätt”. Alltså: jag tänker att jag vill komma i bättre fysik för att kunna ha mina kläder, känna mig smidigare och piggare. Men så blir det inte bra i alla fall. Nu kan jag iochförsig inte göra en ordentlig utvärdering av denna “period då jag bara tränat tre gånger sedan jag köpte årskort för någon månad sedan (sjukdom kom emellan). Men nej, de gångerna har inte varit härliga. Alla pratar om hur pigg och glad man blir av träning. Jag blev trött och ledsen för att jag kände mig tung och dålig. Jag ska försöka ge det en chans. Får pressa mig att gå dit några gånger så blir det kanske lättare om ett tag.

  48. Du har så rätt. Min morot var förr också att gå ner i vikt men jag insåg snabbt att det gav ingenting. Det kändes bara meningslöst att träna eftersom jag aldrig gick ner så snabbt som jag ville och kände mig inte på allvar inspirerad. Dessutom mådde jag dåligt när jag åt onyttigt och tänkte “där rök hela veckans träning”. Istället tänker jag på att jag kommer må bättre, sova bättre, slippa dåligt samvete, bli friskare.. Ja det finns massor av anledningar till varför jag ska träna.

    Dessutom är ju bara vikten ett kortsiktigt mål. När man har nått sin idealvikt.. Ja då har man ju ingen morot längre. Bättre att träna för att alltid må bra.

  49. En väldigt härlig grej jag har insett, jag som i alla år stressat över klädesstorlekar och midjemått- är att jag inte har min kropp som yrke. Att sen enda anledningen att röra på sig och till viss del äta rätt, är att må bra själv. Låter kanske som en självklar och simpel tanke, men för mig har den varit livsavgörande för en sundare och mycket mer avslappnad inställning till min egen kropp.

  50. Hittade precis den här bloggposten… Hopas att det håller i sig, för det var himlabra mål du satt upp. Jag måste disciplinera mig till att inte ha datorn igång på kvällarna – det är inte lätt:)

  51. Jag är ju så in i bänken dålig på att kommentera. Men, jag måste bara tacka dig för att du är du, för att du delar med dig av klokskap och en människosyn som vårt samhälle skulle behöva höra och se mer av. För att du är inkluderande, positiv och inspirerande i allt du gör på bloggen, i tv och radio. Tack för det. Tack för att du orkar och fortsätter, då känner man sig mindre ensam. Är man inte ensam orkar man uträtta stordåd! Hurra för dig!

  52. This design is spectacular! You definitely know how to keep a
    reader amused. Between your wit and your videos, I was almost
    moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful job.

    I really loved what you had to say, and more than that,
    how you presented it. Too cool!