Jag skrev förut om hur jag både längtar men också våndas lite över att vara hemma själv med tre barn i nio veckor medan Jakob jobbar. Framförallt är det nog maten som känns arbetsam. Jakob tar all disk såklart men jag ska ju fortfarande fixa MINST tre mål mat åt tre barn sju dagar i veckan…

Kruxet är att jag gärna vill äta gott. Men att barnen mest gillar barnslig mat. Under terminerna får de ju sådan mat till lunch varje dag och då tycker jag att det känns rimligt att jag utmanar deras smaklökar lite vid middagen. Men på sommarlovet? Nej, då klarar jag inte av missnöjda barn.

Småbarn kan ju tappa aptiten när det är varmt och då är det skönt med lite säkra kort i vardagen. Som favoritgröten från HiPP och några av alla barnmatsburkar (Ulf gillar sötpotatisgryta med morot och kyckling bäst). HiPP kan som världens största tillverkare av ekologisk barnmat ställa de högsta kraven på sina leverantörer av råvaror.

Den ekologiska kvalitén är exceptionellt bra och hela produktionen är klimatneutral. Dessutom är all fisk är MCS-märkt. Och om du istället vill förbereda storkok till småttingarna finns det fina barnmatsrecept här.

När jag berättade om mina våndor inför sommaren fick jag också massa bra tips av er som läser. På sånt som kan ta bort en del huvudbry kring måltiderna i sommar. Här har jag satt samman en lista på de matrelaterade tips jag kommer ta med mig.

Matrutiner för en sommar med barn.

  • Många tipsade om bestämda rutiner. Helt rimligt om man tittar på hur de gör i förskolan. Där är ju banne mig ALLT rutiner och mina ungar har älskat det. Så jag ska försöka göra lunch samma tid varje dag. Och storbarnen ska få fixa sin egen frukost (samma varje morgon). Duka fram och duka bort.
  • Standardiserade enkla luncher var ett annat knep. Eller middagar om man föredrar det. Alltså ingen varm lagad mat två gånger per dag utan snarare en macka-och-fil-lunch. Läsaren Lo skrev “Hela knepet ligger i att ha flera olika sorters bröd igång samtidigt och lite olika pålägg, så att man inte käkar samma sorts mackor till frukost som till lunch. HÄPP! Helt olika måltider ju!”
  • Massa frukt redo i kylen så att barnen kan ta sig eget mellanmål. Man kan förbereda uppskuret på fat. Morotsstavar i kallt vatten (så de inte blir mjuka) och äpple, apelsin och vitkål skuren i stora bitar.
  • Säkra kort som falukorv, pannkaka, nudelsoppa och fiskpinnar är bra. Och barnen får duka fram och duka bort middagen varje dag.
  • Lilleman ska få fortsätta med sitt grötpulver från HiPP morgon och kväll och burkmaten därifrån ska vara min kompis. Så skönt att veta att bebben i alla fall får i sig det han behöver i värmen.
  • Kall mat är en hit på utflykten. Som att göra en DUNDERSTOR pastasallad som både räcker till middagen och till utflyktslunchen dagen därpå. Många tipsade också om storkok av tex en risgrynsgröt som kan få vara lunchmat i flera dagar.
  • Att laga god middagsmat (åtminstone till mig och Jakob) är en njutbar sysselsättning. Men inte med en skrikande trött ettåring vid fötterna. Han ska få sitta bredvid i sin barnstol och gnaga på en frukt. Samt kolla på Babblarna. No shame!
  • Maria och Malin tipsade om att alltid ha en färdig picknickväska stående. Med en checklista eftersom det annars alltid är nåt som glöms. Typ kaffemjölk eller extra blöjor. Elisabeth tipsade om att ha TVÅ badväskor. Så att det som använts får torka färdigt och man alltid har en torr packad väska redo nästa dag.

Nu hoppas jag på en härlig, krångelfri och aptitlig matsommar med barnen!