• Reklamsamarbete HiPP •

Matrutiner för en sommar med barn

Jag skrev förut om hur jag både längtar men också våndas lite över att vara hemma själv med tre barn i nio veckor medan Jakob jobbar. Framförallt är det nog maten som känns arbetsam. Jakob tar all disk såklart men jag ska ju fortfarande fixa MINST tre mål mat åt tre barn sju dagar i veckan…

Kruxet är att jag gärna vill äta gott. Men att barnen mest gillar barnslig mat. Under terminerna får de ju sådan mat till lunch varje dag och då tycker jag att det känns rimligt att jag utmanar deras smaklökar lite vid middagen. Men på sommarlovet? Nej, då klarar jag inte av missnöjda barn.

Småbarn kan ju tappa aptiten när det är varmt och då är det skönt med lite säkra kort i vardagen. Som favoritgröten från HiPP och några av alla barnmatsburkar (Ulf gillar sötpotatisgryta med morot och kyckling bäst). HiPP kan som världens största tillverkare av ekologisk barnmat ställa de högsta kraven på sina leverantörer av råvaror.

Den ekologiska kvalitén är exceptionellt bra och hela produktionen är klimatneutral. Dessutom är all fisk är MCS-märkt. Och om du istället vill förbereda storkok till småttingarna finns det fina barnmatsrecept här.

När jag berättade om mina våndor inför sommaren fick jag också massa bra tips av er som läser. På sånt som kan ta bort en del huvudbry kring måltiderna i sommar. Här har jag satt samman en lista på de matrelaterade tips jag kommer ta med mig.

Matrutiner för en sommar med barn.

  • Många tipsade om bestämda rutiner. Helt rimligt om man tittar på hur de gör i förskolan. Där är ju banne mig ALLT rutiner och mina ungar har älskat det. Så jag ska försöka göra lunch samma tid varje dag. Och storbarnen ska få fixa sin egen frukost (samma varje morgon). Duka fram och duka bort.
  • Standardiserade enkla luncher var ett annat knep. Eller middagar om man föredrar det. Alltså ingen varm lagad mat två gånger per dag utan snarare en macka-och-fil-lunch. Läsaren Lo skrev “Hela knepet ligger i att ha flera olika sorters bröd igång samtidigt och lite olika pålägg, så att man inte käkar samma sorts mackor till frukost som till lunch. HÄPP! Helt olika måltider ju!”
  • Massa frukt redo i kylen så att barnen kan ta sig eget mellanmål. Man kan förbereda uppskuret på fat. Morotsstavar i kallt vatten (så de inte blir mjuka) och äpple, apelsin och vitkål skuren i stora bitar.
  • Säkra kort som falukorv, pannkaka, nudelsoppa och fiskpinnar är bra. Och barnen får duka fram och duka bort middagen varje dag.
  • Lilleman ska få fortsätta med sitt grötpulver från HiPP morgon och kväll och burkmaten därifrån ska vara min kompis. Så skönt att veta att bebben i alla fall får i sig det han behöver i värmen.
  • Kall mat är en hit på utflykten. Som att göra en DUNDERSTOR pastasallad som både räcker till middagen och till utflyktslunchen dagen därpå. Många tipsade också om storkok av tex en risgrynsgröt som kan få vara lunchmat i flera dagar.
  • Att laga god middagsmat (åtminstone till mig och Jakob) är en njutbar sysselsättning. Men inte med en skrikande trött ettåring vid fötterna. Han ska få sitta bredvid i sin barnstol och gnaga på en frukt. Samt kolla på Babblarna. No shame!
  • Maria och Malin tipsade om att alltid ha en färdig picknickväska stående. Med en checklista eftersom det annars alltid är nåt som glöms. Typ kaffemjölk eller extra blöjor. Elisabeth tipsade om att ha TVÅ badväskor. Så att det som använts får torka färdigt och man alltid har en torr packad väska redo nästa dag.

Nu hoppas jag på en härlig, krångelfri och aptitlig matsommar med barnen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

37 kommentarer på “Matrutiner för en sommar med barn”

  1. Älskar sånt här! Ska visserligen inte var hemma själv och vi har “bara” en unge hemma men har ändå våndats lite för 2,5 mån ledighet ihop (som ju också är en SÅN lyx!) just pga. mat och vad man ska hitta på i Corona tider med bristande ekonomi. Det första jag gjorde efter att ha läst ditt senaste inlägg, samt alla tips i kommentarerna, var att sy en utflyktsväska med anpassade fack – som från och med nu ALLTID står packad och redo med: filt, våtservetter, plastpåsar till skräp/blöta kläder, ombyten inkl. pyjamas ifall man får feeling och stannar någonstans till läggdags, solkräm, vattenflaska, blöjor. Och det känns så bra!
    Har även summerat en lista över snabb och enkel lunch och likaså middagstips. För just mat är ständig issues hos oss eftersom ingen tycks veta vad vi ska äta eller vem som ska laga. Frukt, snabba mellis och att frysa in hundratals köttbullar och pannkakor är också något som alltid ska finnas hemma hela sommaren lång!

  2. Håller helt med att ett varmt mål mat om dagen räcker. Jag har litet extra krångel då jag inte har någon el eller rinnande vatten i min sommarstuga (brukar vara där 5-7 veckor ensam med barn).
    Jag har byggt en fin lägereld på tomten där dom älskar att grilla korv på pinne (ingen disk!). Jag har också en grillplatta (muurikka) på elden där dom gillar att göra quesidillas med olika fyllning. Vi grillar grönsaker och har självklart en popcorn gryta!
    Stekt ägg macka med örtsalt är en stor favorit varma dagar när man är saltsugen. Nu hoppas vi självklart det inte blir eldningsförbud, för då har jag bara en gasolspis med två brännare eller vedspisen 😱😱

  3. Tack Clara för dessa “matnyttiga” sommartips! Mina ungar är lite äldre i ålder, 18-åringen får själv ansvara för sina födoämnesintag under dagarna men vi äter alltid middag tillsammans på kvällen. För mellanstadiebarnen kan jag bidra med några rätter som de gillar att själva fixa till lunch/mellis. Detta är sådant som de själva tycker om och jag är glad att de tar ansvar för att fixa sitt eget käk:
    * Havregrynsgröt som tillagas i en kopp i micron. Funkar fint till mellis/frukost med lite sylt (och strösocker/kanel) på toppen.
    *Snabbnudelsoppa där vattnet värms i vattenkokaren och hälls över nudlarna och den färdiga kryddblandningen.
    *Omelett/äggröra som tillagas i en kopp i micron. Snabbt och enkelt att själv fixa för barnen.
    *Frukt/grönsaksspett som finns i kylen. All frukt och grönt smakar ju gudomligt när den är uppskuren och serveras på ett spett.
    *Hemlagad pizza/pizzabullar som finns i frysen och kan värmas i micron.
    *Muslibullar eller andra matiga bullar som finns i frysen och kan värmas upp.
    *Toast med olika pålägg som värms i toastmaskinen. Detta är en riktig hit. Lite ost, skinka, pesto och de har fixat sig en riktigt mumsig lunch (sedan finns ju favoriten, toast med nutella men det är ju mer till festliga helgtillfällen)

    Med hopp om en härlig och avkopplande sommar! Kram!

  4. Bra tips! Skönt att de inkluderar även fiskpinnar som man ibland har lite dåligt samvete när man gör, därför att det känns så enkelt… Önskar dig, och er andra, en trevlig helg🌺Kram!

  5. Så bra tips. Dessvärre vägrar mina barn mackor så det alternativet går bort hos oss även om jag försökt tidigare år.
    Mitt bästa tipps är att göra storbak av pizzabullar och kanelbullar. Då finns alltid grunden till utflyktsmat i frysen.

    1. Sara, jeg bakte også store ladninger pizzaboller og vanlige boller, men med sammalt mel, som jeg frøs ned i passe store poser (gjør det faktisk fortsatt, selv om de nå bare er gubben og jeg), og også fylte horn ( ost, skinke, løk, tomat) bakt med sammalt mel. Genialt! Og når man pakker ned dem frosne, fungerer de som «kjøle-element» for resten av maten.

  6. Varma mackor kanske kan funka? Såna man åt själv som liten, lagade i ugnen och inte smörgåsgrill. Då är det ju enkelt att göra flera åt gången och även om man bara har på ost och skinka är det lite festligare än att äta dem kalla 😀

  7. Pizzabullar, bästa savern! Som lunch med grönsaker och dip, kanske en keldasoppa till. Som mellis direkt som de är.
    Köp färdig pizzamix, på med tomatsås, skinka och ost. Rulla som när du gör bullar och grädda i ugn. Har du pappersformar behövs lite olja i botten annars fastnar pappret.
    Överhuvudtaget tycker jag att en färdig pizzabotten med sås alltid ska finnas i kylen, perfekt att göra pizza på lite rester, tex tacofärs eller köttfärssås som är för lite att räcka till alla, perfekt topping! Eller rester av grillade grönsaker från gårdagens middag, värsta bästa gourmetpizzan med lite fetaost på.
    Ugnspannkaka med massor av färska jordgubbar. Funkar jättebra som picknick också men inte lika krävande som att steka 800 tunna.
    En annan favorit hos oss är köttfärs som steks med lök och curry. Koka snabbmakaroner tillsammans med gröna ärtor. Rör ihop alltsammans i pastakastrullen tillsammans med riven ost. Lunch på sju minuter och alla barn älskar det!

  8. Makrill i tomatsås är räddaren! Samt kallrökt lax som man klipper i bitar med kökssaxen (inte hålla på och slabba med kniv och skärbräda inte) och serverar med pasta/kokt potatis och färdig hovmästarsås. Risgrynsgröt på tub med ost-eller äggmacka och mjölk är en annan snabb rätt. Quesadillas som man kan fylla med vad som helst och som tar bara ett par minuter att tillaga i torr stekpanna. Pasta med pesto och skink- eller kyckling/kalkonrullar (sådanadär färdigskivade som man har till smörgåspålägg), också perfekt som picknickmat. Alltid ha en stor batch med kokta ägg i kylen. Varken barnen eller min man fixar frukostmat till lunch, så vi har fått hitta de enkla snabba varma måltiderna istället.

  9. Keso! Det lever jag fortfarnade på på sommaren. Keso och storkok av nypotatis så man kan gå och plocka kall potatis ur kylen hela dagen.

  10. Föräldrar med fler än ett barn borde ta råd av oss förskole- och skollärare. Själv har jag aldrig färre än fem barn att ta hand om upp till åtta timmar per dag.

    1. Du förstår att det är skillnad att vara förälder kontra att arbeta som pedagog hoppas jag….

      1. Du skulle bli förvånad över hur mycket som är samma. Hinna se varje barn, ge dem en meningsfull vardag, trösta och uppmuntra. Men lika många barn per vuxen som man brukade ha som förälder för 100 år sen.

  11. Många bra tips! Sommarlov med barn är inte helt enkelt att ta sig igenom. Jag tänker också försöka ha fasta rutiner, samt planera tillsammans vad vi ska göra nästa dag. Min barn gillar nämligen inte överraskningar, och det kan vara nästan omöjligt att få iväg dem till stranden om det inte var vad de hade tänkt sig.

  12. En stilla undran: Varför låter du inte barnen gå på fritids några av de här nio sommarveckorna?
    I och med att du bloggar, så småjobbar du väl lite hela sommaren?! Och barnen borde med andra ord ha rätt att vistas deltid på fritids.

    Om det är för privat, så får du naturligtvis avstå från att svara. Men att jag undrar har mest att göra med att det känns som någon slags ”super-morsa-ambition” som eventuellt driver dig och andra kvinnor till att låta barnen vara så hemskt mycket lediga på sommaren… trots att de ofta har det ganska kul och bra på fritids också – och trots att det många av er beskriver är känslan av trötthet och stress inför den långa semestern (där pappan samtidigt ibland fortfarande jobbar för fullt).

    Eftersom du är en samhällsdebattör och via bloggen ofta visar hur du omsätter en stor del av dina principer och värderingar i ditt vardagsliv, så vore det intressant att höra hur du ser på den här frågan.

    Utmattning mm borde väl kunna riskera att komma tillbaka vid för hög belastning på den egna individen, även om dagarna i övrigt är långa, somriga och underbara på andra sätt?

    Obs! Vill tillägga för säkerhets skull, även om jag hoppas att frågan upplevs som vänligt nyfiken och inget annat; jag vill naturligtvis inte mästra eller förebrå vare sig dig eller någon annan – jag är bara genuint nyfiken.

  13. Tips! Fina runda matlådor i glas( typ Ikea) i kylen med tex, majs, hackade grönsaker, kokt pasta, tillagad kyckling i bitar etc. Fram på bordet av locket så kan alla plocka sin egen tallrik ( mina barn hatar allt som är blandat så pastasallad går bort) bröd till och färdig, dressing, humus eller liknande. Enkelt och ser trevlig ut.

    1. Jag steker alltid extra många pannkakor när jag ändå står vid spisen å har i kylen eller frysen!
      Kräm är också bra sommarlunch!!

    2. Precis det kör vi en del på, enkelt att ta med på utflykt också. Plus köttbullar (köpta eller hemlagade) istället för kyckling ibland. Samt ostkuber. Brukar också göra en stor laddning plättar/pannkakor och styckfrysa. Kan ätas kallt som varmt.

  14. Jag har börjat förbereda små matlådor med kokt pasta, ett skivat äpple, kalla pannkakor och annat som håller sig hyfsat när man är ute och promenerar eller leker. På så sätt köper man sig en timme extra innan maten måste på bordet.

  15. För mig är det snarare så att rutiner bara gör det hela jobbigt för mig, som en kvarnsten runt halsen. Ett fritt flöde där man får äta när man är hungrig och vi glider fram det som ger mest lugn och mest fri tid. Middag lagar jag men lunch och frukost och mellanmål får flyta på. Sommarens lunch är oftast yoghurt, mackor, gröt eller något annat enkelt och vi tar det när det passar vare sig det är 11 eller 14 eller någonstans däremellan. Mina barn är så pass stora nu att vi inte har några sovtider på dagen vilket annars brukar ge en mer naturlig rutin men en sådan känns mer OK tycker jag.

  16. Sommarens lifehack för oss som har barn som ALLTID vill ha pannkakor om dom får önska: pannkaksmuffins! Lika gott som populärt, går att variera i det oändliga (bär som toppning? Med glass till på riktigt varma dagar, med dinkelmjöl i smeten för mer mättnad, som fläskpannkaka osv) och man häller bara upp smeten i muffinsformar och slänger in i ugnen istället för att behöva steka en miljon jävla pannkakor vilket vi alla vet tar sjuttionfjorton år och är skittråkigt!!! : )
    (Vi kör på Zeinas recept, men det finns massor av liknande)

  17. Jag var barn på 90-talet och alla sommarluncher bestod av hallonkräm med mjölk. Bara att man får fil, flingor och en frukt och ju tusen gånger mer näringsrikt 😃 Låter som en superbra planering!

  18. Ååååååh vad jag önskar att min ettåring åt burkmat. Tyvärr tvärvägrar hon och jag tror att jag har testat alla sorter från alla fabrikat. Det enda som går i med glupande aptit är pannkaka och blodpudding. 😫

    1. Mitt barn vägrade också färdigmat. Mitt tips är att satsa på pannkakorna men kör ner en extra ingrediens i dem – riven morot, mosade röda linser, mixade vita bönor, mandelmjöl, riven mozzarella, mosad kall potatis etc. Fördelar med pannkakor är också att de är lätta att ha med som picknickmat!

    2. Kanske vill plocka/äta själv? Provat blanda en burk med mat med ca 1-2 ägg och lagom med vetemjöl? Stek i smör som småplättar och servera! Funkade när vår kille var liten, dessutom kunde vi krydda upp maten mer vilket han uppskattade.

  19. Jag bor i Cornwall, UK och har tre barn som alla varit hemma från skolan sedan i mitten av mars pga C19. De kommer inte att gå tillbaka igen förrns September (totalt nästan 7 månader mer eller mindre isolerade hemma). De har mycket skolarbete att göra under tiden och vi försöker motivera dem samtidigt som vi (försöker!) jobbar själva hemifrån (min man har gått ned i halvtid för att kunna hjälpa till med ’homeschooling’. Jag håller helt med att den ständiga matlagningen, fram och av dukningar av måltider kan bli stressigt så bra med nya idéer! Vår absoluta lunch favorit är (tyvärr lite pretentiöst men så gott!) mosad avokado på rostad macka med stekt ägg ovanpå om man vill lyxa till! Jag kan också rekommendera Anna Jones lättlagade recept (annajones.co.uk) till supergoda middagar. Lycka till alla!

  20. Tips! Laga en stor kastrull med soppa som ni kan äta till lunch hela veckan. Sen kan ni variera med olika smörgåsar till. Finns också soppa som kan ätas kall.

  21. Jag gör antingen storkok med tre olika rätter på söndag för att slippa laga mat på några dagar. Eller så gör jag dubbla mängden mat på kvällen och så äter vi samma till lunch dagen därpå. Kör så hela året.

  22. Måste slå ett slag för omelettmuffins! Billigt, nyttigt, gott och enkelt! Fyll muffinsformar med det som finns hemma (t.ex. skinka, paprika, soltorkade tomater, lök, kalkon, fetaost, korv o.s.v.). Vispa ihop ägg med lite kryddor och töm över. Avsluta med lite riven ost på toppen och kör i ugnen cirka 10-15 min på 175 grader. Går att förvara i kylskåp så att barnen själv kan ta till frukost, lunch eller mellanmål. Perfekt sätt att göra slut på rester! Passar även perfekt på utflykt!

  23. Tipsar om ”enkla matkassen från ICA” . Behöver knappt kompletteras m något, det mesta ingår. Alla recept bygger påsatt det ska ta max 30 att tillaga. Väl tilltagna portioner.

  24. Toppenbra tips! I kommentarerna också!

    Kan du inte göra en tipslista för utflykter också? Mina bästa tips är
    1) nätkasse till Sandleksaker så sanden ramlar ut,
    2) färdigpackad badkasse och Picknickfilt alltid redo i bilen. Man vet aldrig när man åker förbi en badplats!
    3) storpack med typ festis från t ex matsmart i bilen för vätskebalansen.