6 months from now you’ll wish you’d started today hade jag lĂ€nge som bakgrund pĂ„ min mobil. Som en pĂ„minnelse om att det jag förmĂ„r göra idag kommer jag tacka mig sjĂ€lv för lĂ€ngre fram.

Nu nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ de dĂ€r orden – och det gör jag ofta Ă€ven utan mobilbakgrund – blir jag glad. För att det Ă€r sex mĂ„nader senare. Eller nĂ€rmare bestĂ€mt tre Ă„r senare. Tre Ă„r sedan jag startade mitt hĂ€lsoĂ„r som dĂ€refter bara fortsatt. Det kĂ€nns som ett sĂ„nt lur att jag hĂ„llit pĂ„ sĂ„ lĂ€nge nu. Och att det visserligen gĂ„tt upp och ner och ibland rakt i diket – men Ă€ndĂ„ framĂ„t hela tiden.

Jag bloggade ju om mina trĂ€ningsmĂ„l i början av januari. De strĂ€ckte sig dĂ„ bara fram till sportlovet och ambitionen var att pĂ„ nio veckor hinna med totalt 36 trĂ€ningpass. Fyra i veckan – tvĂ„ styrka och tvĂ„ kondition. Utöver detta hade jag ett mĂ„l om att gĂ„ ca 70 000 steg i veckan.

Med bara tre dagar kvar till vĂ„rt sportlov Ă€r det hög tid att utvĂ€rdera. Hur har det gĂ„tt? JodĂ„! Jag Ă€r uppe i 34 pass och kommer innan helgen ha hunnit tvĂ„ till och Ă€r dĂ€rmed i mĂ„l. Och nĂ€r jag rĂ€knar ihop stegen frĂ„n denna period sĂ„ har jag gĂ„tt i snitt 67 700 steg i veckan. SĂ„ det fĂ„r vĂ€l rĂ€knas som godkĂ€nt det med. Under den hĂ€r perioden har jag varit sjuk i 1 1/2 vecka totalt – men Ă€ndĂ„ lyckats nĂ„ mitt mĂ„l.

Och vad har dĂ„ den regelbundna trĂ€ningen under nio veckor gjort med mig? Ja, igĂ„r trĂ€nade jag pĂ„ gymet och jag kĂ€nde mig starkare Ă€n nĂ„gonsin. I hantelpress dĂ€r jag brukar göra 8×3 repetitioner gjorde jag plötsligt 12×3 med samma vikt och blev knappt trött. Det var en makalös kĂ€nsla!

Men nu tĂ€nker jag inte sĂ€tta upp nĂ„got nytt trĂ€ningsmĂ„l för vĂ„ren. Eller i alla fall inte i form av antal pass. Jag har nĂ€mligen insett att jag nĂ„tt en ny mognad i trĂ€ningen. Förut har jag vid sjukdom eller instĂ€llda pass inte bara missat just det passet – utan ofta ocksĂ„ flera pass efterĂ„t. Jag har haft sĂ„ svĂ„rt att hitta tillbaka nĂ€r jag vĂ€l kört i diket och maskandet har gjort att uppehĂ„llen blivit onödigt lĂ„nga. Och det Ă€r mycket dĂ€rför jag haft mina mĂ„lsĂ€ttningar med x pass som ska hinnas med under x antal veckor – för att motivera mig till att komma igĂ„ng snabbare efter uppehĂ„llen. Och ta igen alla förlorade pass.

Men det har skett en förĂ€ndring i mig. För nu nĂ€r jag Ă€r sjuk sĂ„ kommer jag igĂ„ng direkt jag Ă€r frisk, utan onödiga dröjsmĂ„l. Och nĂ€r trĂ€ningspass uteblivit pgav jobb eller vabb – har jag hittat ett sĂ€tt att trĂ€na senare pĂ„ dagen eller veckan. Och DET Ă€r faktiskt hela skillnaden. Men att det skulle ta tre Ă„r av nya vanor innan jag kom dithĂ€n att det faller sig naturligt. Gulp. Önskar att jag hade vetat det sĂ„ hade jag inte behövt misströsta alla gĂ„nger det blivit dikeskörningar med kost och motion.

Men detta betyder alltsĂ„ att jag inte lĂ€ngre kĂ€nner behovet av att sĂ€tta upp mĂ„l med ett visst antal pass pĂ„ ett visst antal veckor. Blir jag sjuk sĂ„ blir jag sjuk och behöver inte “ta igen” nĂ„got efterĂ„t. Det enda jag behöver göra Ă€r att sĂ„ snabbt jag förmĂ„r hitta tillbaka till rutinerna igen. Och de rutinerna ska fortsatt vara 4 pass i veckan – 2 styrka och 2 kondition och omkring 70 000 steg.

Och nu nÀr jag tÀnker pÄ det sÄ kÀnner jag vilken fin present det Àr till mig sjÀlv om sex mÄnader. NÀr jag i augusti inte behöver tÀnka tillbaka och önska att jag startat idag. Utan istÀllet tacka mig sjÀlv för att jag fortsatte.

Ni var mÄnga som delade med er av era trÀningsmÄl i inlÀgget jag skrev. Och jag Àr nyfiken pÄ att höra hur det gÄtt för er dÀrhemma? Har ni orkat hÄlla i? Varit krassliga? Skadat er? Eller kanske till och med trÀnat mer Àn vad ni tÀnkt? Och har ni tÀnkt justera vÄrens mÄl pÄ nÄgot sÀtt framöver?