Jag fick önskemÄl om att skriva lite om min trÀning och vad jag har planerat för den hÀr vintern.

Jo sĂ„ hĂ€r Ă€r det. En gĂ„ng i veckan trĂ€nar jag med min PT Ida. Det gör jag inne i stan och det Ă€r toppen för pĂ„ mitt gym (Ă€ven innan covid) Ă€r man sjĂ€lv i lokalen med PTn – som sĂ„klart ocksĂ„ hĂ„ller distans till mig. SĂ„ det gĂ„r att göra vĂ€ldigt sĂ€kert. Jag kommer dessutom alltid ombytt och Ă„ker direkt efterĂ„t sĂ„ jag anvĂ€nder aldrig omklĂ€dningsrummet. I höst har jag varierat mellan tvĂ„ olika styrkeprogram med hantlar, kettlebells och gummiband. Fokus har varit att bygga upp styrka och framförallt hitta bĂ„lmuskulaturen. Och nu efter jul ska vi fortsĂ€tta med styrka men jobba mer med till exempel skivstĂ„ng. Har knappt anvĂ€nt det tidigare men gillar kĂ€nslan av att bygga “pĂ„ riktigt”.

Innan den hÀr hösten hade jag faktiskt aldrig riktigt trÀnat styrka. Bara massa kondition. Men jag Àr helt sÄld. Att bli starkare och fÄ en bÀttre hÄllning och liksom en inre korsett som hÄller upp min kropp Àr otroligt belönande. Dessutom har trÀningen minskat smÀrtan jag haft efter alla graviditeter. Det hÀr har min sjukgymnastmake tjatat om i flera Är. Men att ta rÄd frÄn den som stÄr nÀrmast kan vara svÄrt.

Förutom att trĂ€na med PT försöker jag gĂ„ pĂ„ vĂ„rt gym i byn en gĂ„ng i veckan. Eller att kalla det för ett gym Ă€r vĂ€l verkligen att försköna det hela. I omklĂ€dningsrummet vid skridskoplanen finns lite vikter och mattor och det Ă€r alltsĂ„ hĂ€r jag trĂ€nar. Alltid sjĂ€lv i lokalen sĂ„klart – svĂ„rt att ens rymmas flera. Jag trĂ€nar alltid ett av de pass som Ida gett mig. Det pass som vi inte körde pĂ„ PT-passet just den veckan.

Förutom dessa tvÄ styrkepass planerar jag att Äka lÀngdskidor 1-3 gÄnger i veckan. Förmodligen blir det mÄnga sena kvÀllar i spÄret. Förhoppningsvis en och annan lunchtur. Men lÀngdskidÄkning Àr nÄgot jag Àlskar och dessutom fÄr jag bÄde konditionstrÀning och styrka av den. Konditionen Àr urusel just nu men jag ser hela tiden framför mig hur mycket bÀttre den kommer vara i april!

GĂ€llande lĂ€ngdskidĂ„kning tĂ€nker jag att en av gĂ„ngerna ska fĂ„ vara lite mer strukturerad för att ge maximal konditionstrĂ€ning – medan de andra gĂ„ngerna mest Ă€r mysig motion. Utöver detta kommer jag nog Ă„ka slalom ett par gĂ„nger i mĂ„naden. Kanske futtigt i sammanhanget men för mig som fortfarande Ă€r sĂ„ pass otrĂ€nad Ă€r det en ganska stor anstrĂ€ngning ocksĂ„ med utförsĂ„kning. Och pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet hoppas jag kunna trĂ€na Ă€nda tills skidsĂ€songen Ă€r över. Om min PT dĂ„ ger mig klartecken att kroppen Ă€r redo – ja dĂ„ ska jag försöka börja löptrĂ€na istĂ€llet. Jag tĂ€nker pĂ„ det med skrĂ€ckblandad förtjusning.

Och jag mÄste understryka vilket mÀrkligt skifte det Àr i min hjÀrna att jag kan skriva ner all den hÀr trÀningen och faktiskt se fram emot den istÀllet för att bli helt matt och typ vilja krÀkas. Otroligt.

19 tips för dig som vill trÀna

SÄ kommer du igÄng!

Sommarens stora trÀningsflopp!

Nytt Ă„r – nya mĂ„l