I vĂ„ras skrev jag ett inlĂ€gg om hur jag slets mellan vad jag vill göra – och vad jag tycker att jag borde vilja göra. Är det okej att inte vilja prestera “mer” utan vara nöjd med att vara hemma sĂ„ mycket, dona pĂ„ gĂ„rden och huvudsakligen blogga? Borde jag kanske istĂ€llet maxa, utmana mig och testa nytt? Utveckla företagsidĂ©er och starta projekt?

Lösningen pĂ„ den frĂ„gestĂ€llningen blev en lista med vĂ„rens storslagna karriĂ€rplaner. Och som vanligt med storslagna karriĂ€rplaner sĂ„ Ă€r det intressant att följa upp dem efterĂ„t och utvĂ€rdera. NĂ„dde man mĂ„lsĂ€ttningarna? Har karriĂ€ren utvecklats enligt plan? Vad blev ROI – the Return of Investment? Och vad landade turnovern pĂ„ i slutĂ€ndan? SĂ„ mycket data att analysera! SĂ„ hĂ€r kommer nu:

VÅRENS STORSLAGNA KARRIÄRSPLANER – uppföljningen!

1. Ligga pÄ rygg i grÀset och titta pÄ svalorna

Ja, vi levererade verkligen pÄ löftet. Fast inte i grÀset utan liggande pÄ farstubron.

2. Bada i den första isvaken

Det blev inget isbad men mÄnga isande kalla bad pÄ försommaren. I sÀllskap med nyckelspelare som Ulrika och Stina.

3. En arbetsbelastning som tillÄter ett behagligt tempo pÄ vardagarna

Ja, mÄnga sÄdana dagar blev det. DÄ jag hann vattna pelargonerna, sÀtta en deg och sitta i solen och dricka kaffe mellan arbetspassen. Att klara av att hÄlla mÄnga bollar i luften Àr viktigt i den hÀr organisationen.

4. KvÀllspromenader i skogen

Procentuellt stark ökning pÄ den fronten. Promenerade med bÄde Stina och Elina och ganska ofta sjÀlv.

5. Arbetsdagar dÀr det finns tid för en riktig lunchrast

Ja, salladslunch nÀstan varje dag. Tar visserligen en hel evighet att först hacka och sedan tugga i sig allting. Men en stor ROI i slutÀndan!

6. Plantera gullvivor

Nej inte gullvivor tyvÀrr. Valde att investerade i sÄnt som bÀr frukt pÄ sikt. Hallon och ÄkerbÀr till exempel.

7. BÀttra pÄ fÀrgen pÄ mina utemöbler

DÀr backade jag hem och bestÀmde mig istÀllet för att storsatsa pÄ annan front. BÄde farstubron och alla trÀdgÄrdsredskapen fick en rejÀl linoljning.

8. Att ha energi kvar att laga en riktigt god vardagsmiddag

Ja, mĂ„nga fina vĂ„rmiddagar blev det – mitt pĂ„ blanka vardagen. HR-avdelningen rapporterade ökat vĂ€lmĂ„ende generellt.

9. Lediga hemmahelger utan sÀrskilda planer

HÀr accelererade vi och tog dessutom in hjÀlp frÄn de mer juniora förmÄgorna som tÀnker out of the box. Stor ökning av oplanerade aktiviteter!

10. TrÀna sÄ ofta jag bara har lust

PÄ den hÀr arbetsplatsen Àr friskvÄrdstimmen helig! Jag trÀnade fyra till fem pass i veckan ungefÀr. SÄ fort jag fick minsta lilla pirr i kroppen som lÀngtade efter trÀning sÄ agerade jag pÄ den. KlÀmde in den pÄ lunchrasten om inte annat.

11. Baka sockerkaka

Nej inte det – men rabarberkaka och mĂ„nga andra goda saker blev det. MĂ€ngden bakverk som produceras korrelerar tydligt med upplevt vĂ€lmĂ„ende. Ju fler bakverk desto lĂ€gre stressnivĂ„er.

12. SĂ„pskura golv

Ja i köket, hallen och punschverandan. LokalvÄrd Àr prioriterat. Blev sÄ frÀscht och fint!

13. Slumra i hammocken med Ulf

Sedan Ulf slutat amma Àr han inte lika benÀgen att slumra hos mig. Har fÄtt plocka in vikarier som Essa istÀllet. Hon levererade resultat över förvÀntan.

14. Njuta av det lilla livet utan minsta dÄligt samvete

Det har jag verkligen gjort. Njut utan slut! Och efter vĂ„rens alla riktade insatser blev det rekordhöga poĂ€ng i medarbetarundersökningen. Minskade stressnivĂ„er. Ökad produktivitet. LyckokĂ€nslor och en generellt stark kĂ€nsla av mĂ„l och mening med arbetet.

Ser fram emot att sÀtta upp nya mÄl för 2023!