Vad intressant att det här inlägget genererar så mycket kommentarer! Det gör mig nyfiken på hur du, Clara, arbetar med kommentarer eftersom det måste vara väldigt svårt att planera in arbetstid och förutse hur mycket du du vill, behöver, kan lägga på att följa kommentarsfältet? När ett kommentarsfält plötsligt blir väldigt aktivt, behöver du planera om andra, inplanerade arbetsuppgifter då? Har du avsatt arbetstid för att kunna bevaka kommentarsfältet så mycket du som du vill? Eftersom det är väldigt få av oss som personligen känner folk som kan livnära sig på SoMe har man ju väldigt lite koll på hur det går till rent praktiskt att arbeta som influencer, så man blir ju nyfiken.

Så skrev läsaren Julia under det här inlägget.

Det var en rolig fråga! För visst är det så att kommentarsfältet tar mycket tid i anspråk. Ofta kan jag gissa vilka inlägg som kommer generera kommentarer – och planera lite utifrån det. Men inte alltid. Minns till exempel det här inlägget som höll mig sysselsatt en hel helg, med att svara och förklara. Det var lite oväntat.

Jag gissade att det skulle kunna bli en del upprörda kommentarer kring måndagens inlägg om reklammärkningar och därför avvaktade jag med att publicera tills jag gjort färdigt min arbetsdag. Just för att inte bli mentalt upptagen av att sköta ett kommentarsfält, istället för att sköta andra brådskande jobb.

Till det inlägget godkände jag alla kommentarer som kom in. Även personen som påstod att jag satt och skrev kommentarer under påhittat namn och den som menade att allt förtroende för mig nu var raserat, sedan den förstått att min blogg är en kommersiell kanal. Jag godkände eftersom min princip är att vara generös med ordet. Jag kan inte svara på allt – men jag försöker godkänna allt. Om jag ibland begränsar någon är det för att den förpestar ett inlägg med överdrivna mängder kommentarer, är ett uppenbart troll eller hoppar på tredje part på ett osnyggt sätt. Det är dock sällan det behövs begränsas. Och det är dessutom alltid jag som modererar kommentarerna, så du som skriver en kritisk kommentar kan vara trygg med att kritiken når fram till mig även om den inte når fram till kommentarsfältet.

Jag fick otroligt många DMs på instagam efter inlägget om reklammärkningar. Kommentarer och hejarop från andra influensers som höll med mig. Ytterst få lämnade dock någon kommentar till själva inlägget. Varför? Jag tror att jättemånga influensers är rädda för sina egna läsare. Man är rädd för att läsarna ska bli arga och hota med bojkott och avföljningar. Och jag tycker mig märka den tendensen lite överallt i sociala medier, även bland traditionella kändisar. Det finns en undfallenhet mot den egna läsarskaran, som att man är strykrädd.

Men ett levande kommentarsfält är en otroligt viktig del av en levande blogg. Och att hota mig med avföljning och bojkott har folk gjort i alla tider. Och det enda som hänt är att bloggens läsarskara vuxit och att jag makat åt mig lite mer rörelseutrymme. Skrev ett inlägg om det en gång: det är värt att bråka för att kunna få luft.

Så som svar på Julias fråga: kommentarerna är viktiga, jag uppskattar att så många engagerar sig och jag avsätter mycket tid för att sköta mitt kommentarsfält.