Guide: Nyttiga chokladbollar

 

De här goda och hyggligt nyttiga chokladbollarna svänger man ihop på en kvart.

Förvara i frysen och ät till kaffet eller ta en för snabb energi efter träningen.

Inget tillsatt socker eller fett. Endast mörk choklad, mandel och torkad frukt.

Sötmandel i stekpanna. vfmode-4011.jpg
1. Rosta 1 dl mandel i en torr stekpanna några minuter. Istället för mandel kan man också använda osaltade jordnötter, cashewnötter eller någon annan sort som man har hemma.

Aprikoser och annan torkad frukt i glasskål. vfmode-4006.jpg
2. Blanda ner nötterna och en påse torkad frukt i en mixer. Kör ihop till en kladdig smet.

Mörk choklad ringlar ner i bunke med andra ingredienser. vfmode-4022.jpg
3. Smält en chokladkaka i ett vattenbad. Välj gärna en lite finare choklad med hög kakaohalt. Minst 70 procent, men gärna ännu mer.

Nyttiga chokladbollar blir inte lika runda som den traditionella chokladbollen, men lika god. vfmode-4031.jpg
4. Rör ihop den smälta chokladen med nötterna och den torkade frukten. Forma smeten till bollar och låt stelna på en tallrik. Tänk på att inte göra dem så stora, då de är mäktiga och bjuder ordentligt tuggmotstånd. Åh så gott!

Kolla här – tips på nyttiga äppelsnacks!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

8 kommentarer på “Guide: Nyttiga chokladbollar”

  1. PS.Jag lånade receptet och en bild från dig men jag skrev ut klart och tydligt att jag lånat det från bloggen och att du fotat bilden. Hoppas det är OK?

    Kramalin

  2. Låter lovande men jag skulle tippa att choklad med kakaohalt på 64-70 procent gör sig bäst, till exempel Michel Cluizels Conception!

  3. Sassy: ja det blir säkert också gott beroende på hur söta man vill ha dem. De blir rätt söta av den torkade frukten.
    Malin: Nemas problemas!
    L: Vassego 😉

  4. De där såg ju riktigt goda ut. Måste prova att göra dem nån gång! Tror du att det funkar med rostade sojabönor också? Nötallergiker 🙂