Jag är ju ett stort fan av listor för att få mitt liv att fungera. Men listor kan ju vara både en hjälp och ett stjälp. Problemet är att de ofta är både superdetaljerade och abstrakta samtidigt. De innehåller både sånt som ska bli klart idag och sånt som ska bli klart om ett år. Dessutom har man ofta olika listor utspridda och hittar inte alltid igen dem vilket ger en otäck känsla av att ha glömt bort något viktigt.
Jag gillar egentligen fysiska listor där man får stryka med penna. Men jag har insett att det enda riktigt hållbara sättet för mig är att jobba digitalt. För om listorna ska fungera behöver man ha dem med sig jämt. Och vad har man med sig jämt? Jo telefonen! Alltså ska listorna vara i telefonen.

Jag använder gratisappen Google Keep vilket är en underbart enkel och lättbegriplig app. Appen har några enkla funktioner och finesser som att man kan ge listorna olika färger, man kan nåla fast de viktigaste högst upp i flödet. man kan använda checkboxar för att kryssa av dem och man kan diktera ifall man inte vill skriva själv. Perfekt.
Så här funkar mitt list-system:
Överst i Google Keep har jag en röd lista fastnålad. Röd för att den är viktigast av alla listor. Den heter ALLT STOFF

Där samlar jag precis ALLT jag kommer på.. Betala en räkning, svara på ett sms, boka tandläkartid. Stort som smått. Det här är inkorgen för mina osorterade tankar. Och här snackar vi alla tankar. Detta är för att jag aldrig ska gå runt med lösa ”kom ihåg” i huvudet som tar upp min energi och fokus. Så fort jag tänker ”det här måste jag komma ihåg att göra” så ska det ner i ALLT STOFF-listan. Bort från mitt huvud. Och det viktigaste är att inte ha flera sådana ställen utan en och samma lista. Så att man vet säkert att man har allt sitt kom ihåg samlat. Först då skapas lugn istället för oro.
Sedan kommer det viktiga andra steget och det är att att hitta en regelbundenhet i att vittja och rensa listan. Annars blir ALLT-STOFF listan ytterligare ett stressmoment.
Varje måndag förmiddag har jag administrationstid i mitt liv och företag. Då går jag igenom min post, hanterar mail, gör körjournal och planerar för veckan som kommer. Och då vittjar jag ALLT STOFF-listan punkt för punkt. Och jag har en tydlig strategi: Allt som går att göra på två minuter eller snabbare gör jag direkt. Tex bokar tandläkartid, får iväg ett svar på ett sms, kollar upp en adress. Det är så otroligt renande att göra detta – man riktigt flyger fram efteråt!

Men långtifrån allt går ju att bocka av på det där sättet. Och de punkterna som inte kan bockas av för jag över på nya listor. För ALLT STOFF-listan ska vara tom när jag vittjat den. Vilka listor dessa uppgifter sedan hamnar på beror på dess natur. En del saker hamnar direkt i min veckoplanerare. Hur jag använder den har jag skrivit mer om här.
Jag har separata listor för alla viktiga personer i mitt liv. Och om det står i ALLT STOFF-listan att jag måste diskutera bloggen med Erica och det tar mer än två minuter – ja då sätter jag det i ERICA-listan. Och om jag måste räkna ut vad jag är skyldig min syster i bensinpengar men det kräver en halvtimmes sortering av kvitton och några telefonsamtal – då skriver jag det i ANNA-listan. Allting som rör min assistent Charlotte sätter jag i CHARLOTTE-listan. Och nästa gång vi pratar i telefon kan jag kika i listan och checka av allt som rör personen på en och samma gång. Otroligt effektivt!
Större projekt som kräver flera steg gör jag egna listor för. När jag skulle göra julposters och sälja på bloggen förra hösten såg den projektlistan ut såhär:

På det här sättet höll jag koll på flödet och kunde checka av punkterna en efter en och känna att jag tog mig framåt. Listorna för sånt som ligger långt fram i tiden eller är större projekt kanske jag ögnar igenom varannan vecka när jag vittjat färdigt ALLT STOFF-listan. Och är det något jag måste agera på så sätter jag upp det på ALLT STOFF-listan så att det kommer in ”i snurren” igen. Allt som är på ALLT STOFF-listan vittjas ju senast nästa måndag så då tappar jag inte den bollen.

I Google Keep har jag har listor för lite allt möjligt. En lista heter ATT FIXA I STAN. Där skriver jag upp inköp och ärenden jag ska fixa när jag ändå är i stan nästa gång. En lista heter IDÈER BLOGG och så fort jag får önskemål från en läsare eller en egen ide skriver jag ner den där och sparar för framtiden. En lista heter BEHÖVS STUGAN och där hamnar sånt jag behöver köpa eller ta med hemifrån. En heter SKAFFERI STUGAN och är en förteckning över vilken mat som fanns i skafferiet när vi åkte därifrån.
En lista heter JULKLAPPSIDÉER och den fylls på under hela året. En heter LETA LOPPIS och där skriver jag upp sånt jag behöver och vill försöka hitta begagnat. Den ögnar jag i när jag går in på en loppis för att komma ihåg allt och aktivera mina blick. En lista heter PACKA och är en standardiserad packlista att utgå ifrån när jag ska iväg någonstans.
Man kan ge listorna olika färger och ALLT STOFF-listan är röd eftersom den är viktigast. Alla listor som handlar om inköp är gula. Och alla bruna listor är för personer. På det sättet går det lätt att hitta igen dem.

Jag har också en lista som heter MATRÄTTER. Där har jag skrivit upp omkring trettio maträtter som alla i familjen gillar att äta (listan finns här). Den väljer jag från när jag gör listan VECKANS MENY där alla maträtter jag valt för veckan skrivs upp. Och den utgår jag sedan i sin tur ifrån när jag skriver listan VECKOHANDLING. Men då använder jag faktiskt inte Google Keep utan ICAs egna app. I den kan man skriva inköpslistan och sedan trycka på en knapp så att den sortteras efter den butik man befinner sig i. Så att allt kommer i rätt ordning. Supersmidigt och bra.
Eftersom vi veckohandlar är listan ganska standardiserad varje gång. Antalet liter mjölk, antalet kilo frukt, antalet förpackningar pålägg vi förbrukar varje vecka – allt sånt finns redan uppskrivet och uttänkt och jag behöver inte fundera. Och eftersom alla torrvaror redan finns i källaren är det i regel bara utvalda färskvaror till de olika maträtterna jag måste skriva dit. Så inköpslistan är väldigt enkel att göra. Mer om hur vi organiserat kylen och lillkonsum i källaren finns att läsa här och här
Avslutar med ett tips på en slags ”lista” som ger överblick på den delen av ekonomin som rör andra än mig själv. Jag använder appen Cost Split. Den är suverän för att hålla koll på utlägg. Vi har en grupp för matlagets olika förehavanden och så har jag och Anna tre olika grupper. En för vår gemensamma stuga (renoveringar, större inköp, elräkningar etc) en för gemensamma familjeutflykter (slalombacken och museer och sånt) och en för våra privata utlägg (som när Anna hittar något åt mig på loppis). I Cost Split kan man bjuda in medlemmar och när man köper något i gruppen så kan man ange vem som betalade, vem man betalade för och hur summan ska fördelas på medlemmarna. Perfekt när man gör saker ihop som kostar lite mer och någon betalar för flera personer. Då får man det svart på vitt och behöver inte hålla koll i huvudet.
Okej. Det var mina five cents (snarare 100 dollar) om hur jag organiserar mitt liv med listor. Idéerna till grundstrukturen har jag hämtat ur bästsäljaren Getting Things Done. Men den är så rörigt skriven att jag nästan hellre kan rekommendera att se några youtubeklipp med folk som förklarar metoden. Själv har jag modifierat den en hel del efter mina egna behov.
53 svar
När jag läste inlägget så tänkte jag det här låter ju verkligen som get things done 🙂, å det var det ju.
Håller på och arbetar med metoden nu och läser boken. Har inte upplevt den som rörig, om än något återupprepande.
Jag testar just nu appen trello där jag bygger mina listor.
Sååå skönt att få saker ur hjärnan.
Svårt det här när jag ju vet att Jakob inte vill figurera i bloggen för mycket, men man blir ju nyfiken på er uppdelning av vardagssysslorna. Jag kan tänka mig typ att du tar all matlagning och han all tvätt eller så, men det hade varit intressant att få läsa om det.
Haha, det stämmer. Jag tar all matlagning och han tar all tvått och hämtning och lämning av barn.
Toppen, tack! Men – hur får man män att gilla och förstå det geniala med listor?
Jag har en som sköter ett helt företag men inte ens har en kalender. Vilket gör att han bitvis är suverän på att hålla saker i huvudet, men det viktas ofta mot jobbet. Hemmets/husets grejer ”ramlar bort” regelbundet och när jag då upprepar : ”Men vi behövde ju titta på utebelysning” upplevs det ibland som tjat eller krav. Blir tokig på den osynken, för jag blir som du skriver Clara, lugnare och renare i skallen av listor, han blir, åtminstone som det låter, mer stressad.
Har någon liknande erfarenheter av detta? Hur gjorde ni i så fall för att “ omvända “ er partner?
Jag är så trött på att vara projektledare för familjen i st viktiga saker som rör det sociala livet, resor, upplevelser, riktning. Men förstår att man kan fungera olika och att listor för vissa kanske gör att man upplever att man är på jobbet igen.
Vi som jobbar heltid på annan plats till skillnad från Clara, har ju ofta en liknande lista, eller hel kalender, på jobbet och ett sammanhang där andra människor hela dagarna behöver oss och ställer olika slags krav, deadlines och så vidare. Sedan har hemmet sin agenda och ibland är det lite svårt att vikta dessa tycker jag. Jobbet riskerar alltid gå först när det är mycket, vilket leder till frustration eftersom man då eftersätter hemmet.
Några tankar kring det?
Jag förstår precis din frustration, jag har tyvärr inga tips, men jag har varit i en liknande situation med min man som både är/var egenföretagare på 100% och bonde på kvällarna. Hans hjärna var minst sagt splittrad och det fanns inte mycket rum kvar till familjen. Han gillade inte att planera eller strukturera vardagen. Jag tror kanske att han såg det kravfyllt ( även om min känsla var att om han slipper planera in städning så kommer han också slippa ifrån att städa). Vändpunkten blev när vi båda blev sjukskrivna för utmattning, han först, sen jag. Vi gick till familjeterapeut och nu har han förstått värdet av att planera och strukturera även vardagen, och hans del i livet hemma.
Tusen tack för detta inlägg! Håller på att strukturera upp mig på mitt nya jobb som lärare (bästa, men svårt yrke!), så all struktur mottages tacksamt😍
Älskar listor! Försöker också gå över till digitalt men ack så skönt det är att stryka över🤓
Har antalet post-it lappar i jobbalmanackan som ”varningssystem” när de börjar upprepa sig är det dax att ha ett vakande öga på återhämtning.
Intressanta tips, ska spana in keep!
Tack för det här inlägget!!
Wow älskade detta inlägg och blev väldigt inspirerad. Tack för tipsen!
Jag gillar också listor! Det enda jag saknade i ditt inlägg var att kunna dela listor med andra. Det gör jag via anteckningar i iPhone. Så många saker är att-göra som ligger både på mig och maken. Toppen då att ha en gemensam lista som vi båda kan lägga till och checka av grejer på. Kan ju vara användbart med kollegor och tonårsbarn också.
Google Keep som Clara pratar om går också att dela med andra! 🙂
Du kan dela dina listor med andra i Google Keep. Jag och min man delar en handlingslista. Vi skriver in saker när vi kommer på att de behövs sen kollar vi listan när vi är i en affär.
Samma här, och delad lista med barnens bvctider och sånt
Det är nästan det bästa med Google Keep, det var därför jag skaffade det. Min sambo pushade mig att ladda ner appen, och nu har vi gemensamma matlistor, julklappsinköp osv. Den som är på affären kan direkt bocka av det som köps, och listan uppdateras även för den andre. Supersmidigt!!
Jag älskar sånt här! Jag gör exakt lika dant själv. Har precis kommit på att man kan lägga olika teman som bakgrund på keep. Så nu blir det ännu festligare på vardagslistorna.
Superstort tack för detta inlägg!! Laddade direkt ner appen och började skapa listor!
Jag har läst Getting things done och känt mig superinspirerad men har aldrig kommit vidare. Dels läste jag varianten som kom innan digitaliseringen och dels håller jag med dig om att den var lite rörig och svår att rakt av applicera på mitt eget liv.
Fick massor av inspiration av dig eftersom dina exempel gick så bra ihop med mitt eget liv. Tillsammans med bakgrunden från Getting things done blev det en perfekt kombo!
Så himla bra inspiration, tack!
Hej! Vilka härliga listor, jag älskar också Google Keep. Det är ju så sjukt tillfredsställande att kryssa i de där små boxarna!
Något annat som har hjälpt mig i mina (grupp-)studier på sistone är att göra en Kanbantavla (i t.ex gratisverktyget Miro) där man först listar alla aktiviteter, och sedan kan flytta dem till ”in progress” och sen ”done”. Det här har varit så pass användbart att jag och min sambo nu har en sån här tavla för vår familj!
Jag har faktiskt börjat skriva alla listor i min analoga anteckningsbok igen. Den ligger uppslagen och synlig för alla vuxna i köket och det fungerar väldigt bra. Principen är den samma som beskrivs ovan med en samlingslista som sedan delas upp i andra kortare. Mig hjälper det att kunna bokstavligen kunna stryka över det som är gjort med en penna. En annan anledning är att jag vill bli mer analog igen, inlägget med/om MSR sporrade mig ännu mer. Och slutligen är ju IT-branchens koldioxidutsläpp redan större än flygtrafikens och man behöver – enligt min åsikt – inte lagra ännu mer på servrar.
MSR?
Jag har använt google keep i flera år men är inte helt nöjd med den. Jag tycker att när man använder en lista med check-boxar så har det som står i listan en tendens att flyttas uppåt eller nedåt i listan när man scrollar upp eller ned med fingret för att se längre upp eller ned i listan. Det gör att saker och ting byter plats i listan och det är inte så bra. Speciellt inte när man har en packlista och vill att saker från tex badrummet ska stå efter varandra (tex tandborsteoch tandkräm) så att man kan packa ned dem samtidigt när man ändå står i badrummet och checkar av det som ska med därifrån. Fortsätter dock använda den då min man tycker den är så bra och att vi kan dela listorna med varandra och båda redigera dem
Vilket FANTASTISKT tips! Laddade ner appen direkt och kopierar systemet rätt av 😀
Älskar Google keep! Jag har också en loppislista och en standard packlista (till jobbet). Och typ 7 till.
Åh, sånt här är intressant, älskar att få veta hur andra gör med sina vardagsbestyr. Laddade ner appen direkt och har börjat göra mina listor 😃.
Har en packlista för familjen (2 vuxna, 2 barn under 7 och en katt), där står både sommargrejer och vintergrejer så när vi ska resa så bockar jag av listan och hoppar det som är orelevant för stunden. Så skönt att inte behöva uppfinna hjulet varje gång!
Exakt! Så skönt att hjälpa sig själv på traven lite grann – det är ju nog mycket ändå!
Går det att dela listan med sin egen pc på något vis?
Ja, du kan logga in med ditt google-konto på keep.google.com på datorn
Tack 🤗
Läste för inte så länge sedan klart Getting things done (jag tror att jag fick idén att läsa den öht från din blogg – tack!) och har redan börjat använda mig av en del tankar ur den, samt bokat in med mig själv att gå igenom ALLT på jobbet efter hans metod första dagen efter julledigheten. Så pepp på detta! Tycker inte heller den var rörig (läste senaste reviderade utgåvan), rekommenderar varmt till alla som har minsta lilla känsla av att inte riktigt ha kontroll på allt i livet.
Mmmmm jag riktigt ryser av välbehag av sånt här! Så skönt med struktur och känna att man slipper hålla grejer i huvudet. Tack för tips, imorgon är det jag som börjar göra listor! 🤩
Men gud här är ju appen jag saknat! Har listor i ”anteckningar” i telefonen, men det här verkar ju mycket smidigare. Jag har också listor på saker att ta upp med alla personer jag har möten med veckovis, hur skulle jag annars komma ihåg vad vi ska prata om, ha ha.
Har liknande fast appen ToDo där jag delar vissa listor med min man; handlingslista, önskelista för barnen som fylls på löpande under året (och stäms av vid nov/dec), olika komihåg och dessutom mina egna privata långsiktiga mål.
Är mkt nöjd!
Att ha en ”inbox” lät smart.
Alltså, älskar detta text! Det ska printas, studeras och användas. Jag älskar listor, har dem både hemma och i arbete. Skrev första listor redan på ettan och tvåan. Jag tror jag har lilla häftet kvar ännu vart jag skrev 10 sidor olika lekar och aktiviteter som vi då med kompisar använde då vi inte visste vad vi sku göra. Jag kan inte packa reseväskan utan att planera in kläder med listan, delad i dagar och aktiviteter. I arbete skriver jag först memolappar runt bordet men före dagen är slut ska de skrivas till en lista och strykas vart efter. Så kanske nu är det dags att prova appen då. Stor tack för den här inlägg! Jag är inte ända i världen som tänker så här! 🤗
Love it!!! Jag har precis organiserat mitt liv 😇 Hoppas jag nu bara kommer ihåg att titta på listorna 😅
Du har inte lust att summera dina takeaways för getting things done för de som tyckte boken var krånglig och inte tycker att de hittat något bra youtube klipp heller? 🙂
Jag skulle säga att detta inlägg är precis det 😃
Ha ha har skrivit fysiska listor i snart 50 år.
när man skrivit sin lista i icas app och självscannar kan man välja att se in hnadlingslista i scannern, sorterad enligt affären man är i och sedan klicka bort det man handlat i scannern – så listan blir tom när man är klar! äääääääääälskar det!
ska genast ladda ner google keep!
En av sakerna jag älskar mest med min kille är att han ville ha delade kalendrar och listor med mig så vi kan organisera vår vardag 😀 Vi använder också Splitwise för att hålla koll på att vi betalar ungefär lika mycket, vi har inte gemensam ekonomi eftersom vi har varsitt boende.
Jeg har alltid en fysisk, analog notatblokk ved min « faste plass» i stuen, der jeg sitter når jeg leser eller holder på med «pyssel», og starter hver søndag kveld med å skrive en TO DO liste for kommende uke, og så har jeg tilsvarende lister for lengre/større mer tidkrevende prosjekter . Og for mat osv. Og en egen bok for presanger, ideer og hva jeg har kjøpt til hvem i typ ti år, ha ha.Så, egentlig mye likt dine lister, Clara, men analog. Om jeg kommer på noe mens jeg er out&about, DA noterer jeg på «post it lapp» på telefonen, men skriver det på min notatblokk når jeg kommer hjem. Mitt liv—- og min jobb— skulle ikke fungere uten lister!
Jag har också använt Google Keep i flera år och det jag gillar med den är att man kan ha listor som Widgetar på startsidan i telefonen. Då kan man supersnabbt lägga till saker utan behöva klicka in på appen och hitta rätt lista eftersom en ser valt lista direkt på skärmen.
Jag har min telefon strukturerad så att jag har mina vanligaste appar på en sida, på nästa sida ser jag kalendern och sen på den tredje ser jag min ”allt stoff”lista. Om jag vill komma in på andra appar går jag in på ”menyn” och där har jag en (1!!!) sida med allt sorterat i undermappar.
Blev så less på letandet i telefonen.
Rekommenderar också funktionen ”sök” i telefonen om en är osäker på vart en lagt en app.
Genialt ju! Jag har i runda slängar en miljon listor i anteckningar i tfn men visste inte att denna smarta lösning fanns. Ska ladda ner direkt?
Oj vad detta inlägg verkligen fick mig att inse vilken business familjelivet är! När man är mitt i det så tänker man kanske inte på det, men alltså… man borde ju kunna skriva på sitt CV ”projektledare familj med X barn, X antal år” och kunna söka i princip vilket chefs- eller projektledarejobb som helst!
Alltså!….. det här är ju precis vad jag behöver!!! (Jag är ett listfreak!) I stället för att allt snurrar runt i mitt mentala ”moln” och diverse ”anteckningar-listor”…
Själv delar jag upp i kategorierna
”Snarast”, ”halvbråttom” ”när tid finns” och ”i framtiden”.
Det dämpar min ”att-göra-ångest” att faktiskt bara titta på kolumnen det som ”måste-göras” och fokusera på det…….
Jag känner igen mina listor i hur du organiserar dina listor (men dina är helt klart next level). Jag känner också igen mig i att jag vill ha UT allt från huvudet. Jag vill inte hålla 1000 saker i minnet. Dessvärre kan jag knappt komma ihåg vad jag gjorde i det där ärendet på jobbet för en vecka sen om någon frågar mig, trots att jag just då var så otroligt insyltad i det.
Det dåliga minnet skrämmer mig lite. Frågan är vad som kom först: om jag vill få ut och ner saker på pränt för att jag vet att jag inte kommer ihåg dem annars eller om jag inte kommer ihåg dem för att jag så fullständigt förlitar mig på teknik och hjälpmedel. Oavsett så skaver det lite grann. Men vad vore jag utan mina listor. Det går inte att komma ifrån.
Tack för det här inlägget, det är verkligen nåt ja tänker ta efter! Är precis vad jag behöver i livet för att hålla koll. Har svårt att komma ihåg saker efter att stressen tog över min hjärna i våras.
Tack för en inspirerande blogg!
Om du vill få det mer lätthanterligt och mer överskådligt tror jag att du skulle gilla Asana. Man betalar en prenumeration på tjänsten, men det är det värt, tycker jag. Det är lätt att sortera uppgifter i olika listor i olika projekt, se dem i kalendervy och delegera till en kollega/kund/familjemedlem. Ett litet tips!
Otroligt tillfredsställande blogginlägg. Njöt lika mycket av detta som mysiga bilder på din familj i snön och bakverk. Säger en del om mig som person tror jag haha
Vad intressant! Tack för alla tips! Jag skriver också i att göra lista hur lång tid jag förväntar mig att något tar- också ett tips jag såg på din blogg för många år sedan
Jag läste:
Alla bruna listor är om pensionärer…
Bara hmm, varför är det en egen kategori, varför är de bruna…
Läste om och insåg att det stod ”personer”. 😂
Älsk på detta inlägg! Google Keep laddade jag ner direkt efter ditt tips. Tack från Piteå i norr👍🏼⛄️
Det här är ett supertips!
Jag laddade genast ner appen och har lagt in tusen minnesanteckningar i min ”allt stoff-lista”. Nu vill jag föra över vissa poster till en annan lista men får bara till det genom att klippa ut (från ”allt stoff”) och sedan klistra in på den aktuella listan. Finns det något snabbare/enklare sätt att göra det på?