Logga Underbara Clara

Kategori: Claras stil

Datumfilter
Datumfilter

26 augusti, 2024

Är så förtjust i den här skjortan som jag fått av min syster. Hon designade den och ett helt gäng andra för Gina Tricots räkning, för ett par år sedan. Av återvunnet textilavfall. Älskar den stora rosetten och de rejält långa armarna. Har dock inte burit den så mycket senaste året, men drog fram den ur gömmorna nu under mitt köpstopp.

Bär den gärna till min loppade blå kjol och klackskor. Secondhand från topp till tå.

Någon undrade hur det går med mitt köpstopp nu när augusti snart har passerat? Ärligt talat har jag knappt märkt av det. Det har varit noll procent svårt. Har bara fått stoppa mig ibland från att kolla annonser på instagram eller att öppna typ & Other Stories när jag har tråkigt. Det har verkligen fått upp mina ögon för hur snabbt uppmärksamheten vandrar till konsumtion, när jag inte har något annat för mig. Men det är inte som att jag lider när jag klickar mig ut därifrån. Tvärtom.

Min garderob är ett smärre bombnedslag så jag tänkte ta någon dag denna vecka och gå igenom den. Sortera ut sommarplagg och tänka ut lite fler roliga klädkombinationer. Det var mer kreativitet jag ville hitta i min garderob – men då måste jag faktiskt också få lite ordning. Köpstoppet fortsätter åtminstone september ut!

Jag ska precis börjat fota min nästa bok som kommer i vår – och till den behöver jag lite rekvisita. Imorgon ska jag utsätta mig för elddopet att gå på loppis utan att få köpa något till mig själv utan bara leta efter det jag behöver till boken. Känns svårt. Och roligt!

20 augusti, 2024

En häromdagens outfit. Samma gamla vanliga Arket-kjol och rosa Adidassneakers. Men med en blommig skjorta till, som jag fick i present av min syster när jag fyllde år i april. Och scarfen i håret är ärvd av farmor.

Att visa lite midjeglip känns risky när man är ovan, men funkar bra när man är solbränd! Å vad jag ser fram emot sensommaren och september i klädväg – som bekant den bästa tiden på året. Spännande också att uppleva hur det röda håret tar sig ut mot solbränd hy. Känslan blir ju en helt annan.

Har för övrigt bestämt att jag ska ha rött hår i ett helt år så att jag hinner testa det till hela min garderob och under alla säsonger. I februari tidigast kan det alltså förekomma ett färgbyte. Undrar vad jag ska hitta på då?!

15 augusti, 2024

Den här sommaren har jag knappt dragit en borste genom håret eller sminkat mig en enda gång. Desto roligare när man väl gör det! Idag var jag inne i stan med trettonåringen för att köpa ny ryggsäck, provcykla skolvägen och göra lite annat smått och gott. Hade sett fram emot SMINKNINGEN och HÅRET mest av allt.

Hade på min favoritkjol och en randig tröja jag loppade för trettio kronor i Borås i början av sommaren. Så mjuk och skön.

Och hips vips när man får på sig lite smink och lockar håret så går man från att känna sig som ett träsktroll till mer av en kalaspingla.

Idag hördes för övrigt ett samfällt, gryende missnöje med sommarlovet. ”Allt är så tråkigt idag” ”Det finns ingenting att göra” ”Jag vill träffa mina kompisar”.

Ljuv musik i varje förälders öron, när terminen står för dörren. Precis som man önskar att barnen ska få känna. Och själv känner jag lite likadant. Fem dagar kvar av sommarlovet för mina yngsta – och de dagarna ska vi vrida ALLT ur! Men sedan blir det riktigt härligt för mig att sätta igång att jobba. Nästa vecka lanseras min nya bok. Längtar efter att få berätta allt om den!

(kjol gammal från arket, skorna gamla från Adidas, örhängen reafynd från H&M, nagellack depend)

5 juni, 2024

Jag har ett önskeinlägg. Välj ett klädesplagg, förslagsvis den fina rosa kjolen som du bär. Använd den flera dagar i rad men styla på olika sätt. Du är så fantastiskt duktig på att missmatcha rätt och jag älskar att se dina outfits. Totalt olikt mig och min stil, men ändå så inspirerande!

Så skrev läsaren Jenny och det lät som en kul ide. Jag kan absolut ordna ett sådant inlägg framöver, med helt nya outfits. Men just den rosa kjolen har ju figurerat på så många olika bilder att jag faktiskt bara kan sammanställa dem som inspiration. Kjolen ifråga är alltså en gammal kjol från Arket köpt på rea. Och låt mig understryka att när jag säger ”gammal” om ett plagg är det bara för att förekomma följdfrågan som annars alltid ställs nämligen ”finns den i butik nu?”. Givetvis är ett två år gammalt plagg inte gammalt. Bara svårt att hitta i butik.

Okej men nu kör vi.

Färg med färg är det bästa jag vet! Förra sommaren tog jag en drink med mina tjejkompisar och kombinerade kjolen med en randig loppad blus och gröna pumps. Att visa midja är jag inte van vid -men att visa övre delen av midjan så här var kul! Lite ovant för mig också att låta en blus gå ner på höfterna. Det gör jag sällan eftersom jag föredrar att avsluta blusen där midjan är som smalast. Här funkar det dock fint eftersom blusen framifrån visar midjans höjd så tydligt. Hade den inte gjort det hade jag blivit mer av en vandrande rektangel. Och det är inte lika snyggt.

Rosa, svart och vitt ger associationer till engelsk konfekt. Tror det är därför jag gillar det så mycket! De gula örhängena i precis rätt nyans förstärker dessutom intrycket. I platta skor känns en kort kjol mindre naken. Gillar hudfärgade ballerinas som bara förlänger benen. Perfekt vardagsoutfit!

Även här fokus på vitt, svart och rosa. Men med orangea klackar blir kjolen genast lite festligare. Färgen plockas sedan igen i ringen och bara det blå nagellacket bryter av. Viktigt att det finns någon sådan udda detalj också!

Ännu mer vitt, svart och rosa – men här prickar och svarta pumps med block-klack. Flirtigt och ultrafeminint! Gillar hur de bolliga och coola örhängena förstärker den prickiga känslan.

Men kjolen funkar också på vintern med svarta strumpbyxor under. Randigt igen, men här med långärmad topp istället för kortärmad. Och mina mockastövlar med rund tå, som går upp över knäna och sitter tight som en strumpa. En väldigt enkel outfit som ändå känns glad och kul.

Har också burit kjolen till grövre boots med snörning fram. Rött och rosa får mitt hjärta att slå dubbelslag och sedan är det lite oväntat med en beige kappa till. Ingenting i den här outfiten borde egentligen funka ihop. Men det gör det ändå på något konstigt sätt.

Rött, rosa, stora blommor i öronen och en väska som flirtar med färgen på kjolen. En härlig karamellig kombination mitt i vintern när man behöver liva upp sig med färg. Älskar jumprar med liten skorstenskrage eller polo. Känns så kvinnligt och chict! Drar alltid upp mina ärmar också. Snyggt med 3/4 ärmar om de ändå inte räcker ända ner till händerna på min ap-kropp. Generellt sett tycker jag att det är snyggt att stuka till kläderna lite. Dra upp ärmarna, tvinna ihop toppen längst ner och pilla in tyget i kjolens linning eller knäppa upp en knapp extra för dekolletaget.

Ett sätt att bära en sådan här kjol och ha en tjocktröja till är att helt enkelt stoppa ner lite av tjocktröjan i kjol-linningen. Typ så här. Då markerar man midjan en aning och slipper känna sig helt formlös.

Avslutar med en bild på hur jag oftast har burit kjolen, nämligen med en vit blus till. Ibland med pumps, ibland med platta skor. Men gärna en udda färg på naglar, skor eller örhängen som gör att det händer något lite kul. Tycker att det är så snyggt om lite bh sticker fram i urringningen också. Men det passar bäst kvällstid på fest.

Sådärja. Det var en kjol och åtta outfits, det!

3 juni, 2024

Förnya hemmet med textil” brukar det ju heta i inredningsreportagen. Man ska förnya och förbättra med gardiner, kuddar och prydnader – inte sällan med någon slags underton av att det är bättre för klimatet än att till exempel måla om. Men jag funderar på om det inte är tvärtom egentligen? Behåll alla grejer du redan har – men byt färg eller tapet på väggarna. För då kommer ALLTING att framträda på ett nytt sätt. Så brukar jag i alla fall göra när jag testat alla möbleringar och kastbytt inredning mellan olika rum i några år. Då byter jag väggfärg och plötsligt blir allt jag redan har kul igen.

Det funkar likadant med klädstilen. Min garderob levde verkligen upp när jag blev blond 2021. Och nu som rödhårig är det lika spännande. Den här klänningen som jag använt tills jag blivit less blev plötsligt fräsch igen med rött hår. Och den här blå drömmen blev minst lika fin till röd kalufs.

Och min brittiska vintageblåsa med trumpetärmar, ja den ser fantastisk ut just till kopparfärgat hår

En ny frisyr eller färg kan faktiskt vara det allra billigaste och enklaste sättet att förnya sin garderob när man tröttnat.

För att tröttna är rätt mänskligt i ett samhälle med så många intryck och så mycket att inspireras av.

Jag har även återtagit den ljusblå ögonskuggan i min sminkrepertoar – och min rosa läppenna från FACE Stockholm. Har faktiskt kvar samma penna som jag hade när den här bilden togs 2009. Vet inte om det är äckligt eller imponerande? Men den håller sig fortfarande fräsch.

1 juni, 2024

Igår var det så varmt att svetten rann mellan bröst och lår. Tog en iskall dusch, lockade håret och svidade om.

Skulle nämligen in till stan och träffa min vän Elina för en drink.

Hade min bästa jeanskjol i rosa, från Arket. Den har några år på nacken, köpte den billigt på rea. Plus min gamla blus från H&M, örhängen Anna designat och en ring loppad på Sellpy.

Bar mina orangea, åtta år gamla skor från Din Sko. Samt loppad väska.

Kände mig fin, men fortfarande svettig.

Denna lördagsförmiddag ska vigas åt att städa huset. Sedan åker vi nog till byns badplats och hänger där i ett par timmar. På kvällen är det cykelfest – en stor årlig begivenhet i byn när alla cyklar omkring och äter middag hos varandra. Förrätt, huvudrätt och efterrätt intages alla i olika hus, och man inte får veta på förhand vem man ska bli bjuden av och bjuda in hos sig själv. Jag ska dock bara cykla hem till Stina och äta middag med henne, Ulrika och alla sju barn. Det vet jag med säkerhet och det ser jag fram emot!

28 maj, 2024

Det är gulligt hur jag inbillar mig själv att jag ska lyckas införa något slags köpstopp på prickiga kläder. Det händer ju bara inte! Blir så glad av prickigt. Inte minst av den här rödvita klänningen jag loppade i vintras och som inte fått komma fram förrän nu.

Perfekt ärmlängd och fint knyt i midjan. Tricket med röda kläder är att inte kombinera dem med svart. Svart är generellt sett en riktig färgdödare. Och så fort man sätter svart till rött känns det åttiotalskladdigt på fel sätt (för mig). Adderar man istället en väska av naturmaterial eller plagg i andra härliga andra färger. Då blir helhetskänslan bra!

Jag tänker ofta på hur glad jag blir av kläder. På kvällen kan jag längta till nästa morgon när jag ska vakna och klä på mig. Välja smycke, klänning, skor och väska. Plocka fram en brosch eller ett armband. Kombinera det på ett sätt jag aldrig gjort förut! Att ha en fin outfit är grädden på vardagmoset.

Minns hur synd jag och Anna tyckte det var om mamma som var sjuksköterska och bara fick gå runt i scrubs hela dagarna. Hur stod hon ut? Halva nöjet med gymnasiet var ju att vaaaarje kväll prova kläder och styla outfits till dagen efter. Skolan var som en slags catwalk. Idag har jag bloggen istället, så jag slipper vara fullt så outhärdlig IRL.

Väska och klänning vintage, skor gamla från Din sko och örhängen från Other Stories

25 maj, 2024

Den huvudsakliga behållningen när jag var liten och såg på Jönssonligan – det var Doris kläder. Särskilt på Mallorca! Älskade prickarna, volangerna, färgerna och snitten. Och förtjusningen har inte gått över med åren.

Därför blev jag alldeles nipprig när Malin gav mig denna underbara prickiga topp! Med prickar, puffärmar och volanger vid ärmsluten. Känner mig som en uppdaterad Doris i denna outfit – till och med hårfärgen stämmer. Och precis som Doris gillar jag att kombinera rött och rosa.

Samma getingmidja som Birgitta Andersson får jag dock tyvärr aldrig….

Känns förresten alltid djärvt att visa en mag-glipa. Intressant det där med vad man är bekväm med. Mina ben kan jag gärna visa, medan överarmarna känns nakna. Urringning går bra, men midjan är känsligare. Tighta kjolar går fint – men tighta byxor som markerar skinkorna känns snuskigt! Få saker får mig att känna mig så exponerad som jag gör i jeans.

Sedan tänker jag på när jag var i Indien och varenda kvinna – även tjocka tanter – gick med sari som visade hela midjan, medan de förfärat tittade på mina synliga knän. Allt är kultur! Man vänjer sig med vad som helst. Och vill man bli mer bekväm i något plagg eller i någon annorlunda stil – jag då är enda vägen framåt att öva. Jag övar med Doris som förebild!

21 maj, 2024

Hela garderoben öppnar upp sig när det slutar vara strumpbyxe-läge! Allting känns roligt och fräscht igen. Jag har knappt tagit en dagens outfit mellan december-april men under sommarhalvåret är det så kul att klä på mig varje morgon och fundera på hur jag vill se ut. Att ha fått en liten gnutta solbränna gör också under för stilen. Plötsligt kan jag bära fler färger!

Mina outfits består i det närmaste uteslutande av second hand-fynd. Det har blivit norm för mig, precis som med inredningen. Barnen såg sig igår runt i matrummet och frågade om det fanns NÅGONTING där inne som jag köpt nytt? Kunde inte komma på en enda sak, inte ens högtalarna. För även ljudsystemet från Sonos har Jakob köpt begagnat. På den här bilden är det ovanligt nog två nyköpta saker (fast med flera år på nacken) skor och örhängena från Zara.

Silvertröjan, ringen och kjolen är begagnade. Så snyggt med rosa och orange tillsammans. En vinnande kombination.

Vaknade med värk i hela kroppen imorse. Skulle bara gå en liten kvällspromenad med Stina igår men när jag linkade hem sent på kvällen visade pulsklockan 24 000 steg. Vi hade gått och gått och förlängt promenaden tills vi var helt slut i kroppen. Soliga vårkvällar kan göra sånt med en!

Vill förresten tipsa om en jättebra radiokrönika av Maria Wolrath Söderberg, docent i retorik, som sändes i Godmorgon Världen i söndags. Den går att lyssna på här! Den handlar om den bedrägliga känslan av att ”just det som lilla jag gör, inte har någon påverkan på klimatet”. Och faran i att tro att ”ingen annan bryr sig om klimatet” när så många faktiskt gör det!

16 maj, 2024

Idag har jag jobbat med min nya bok. Plottat ut kapitlen, gjort en grov tidsplanering och suttit med research. Det mesta arbetet har i ärlighetens namn skett från hammocken. Det blir inte riktigt lika effektiv som att sitta inomhus – men så får det väl vara. Det gäller som alltid att ta vara på de sköna dagar som kommer och bete sig ungefär som om det redan var sommar. För det är aldrig säkert att det blir sommar när det sedan väl är sommar. Då kan det var fjorton grader och regn.

På eftermiddagen tog jag ena barnet till optikern i stan. Efter utförd undersökning köpte vi glass på torget, gick till biblioteket och sedan körde vi hem igen. Mysigt med lite egentid.

Hade på mig min nya fina gröna klänning som jag fått av Malin! Älskar den. Har ni förresten märkt att Malin bloggar väldigt flitigt? Hon har bloggat längre än mig till och med – men det märks att hon fått en nytändning. För er som (till skillnad från mig) är besatta av Gift vid första ögonkastet så skriver hon också om varje avsnitt av serien. Detta är alltså ett tips till er freaks, själv äter jag hellere avföring!

När jag kom hem från stan tittade Ulf storögt på mig.

-Har du glömt kalsongerna mamma?

Jag tror det var min lille kristdemokrats hint om att kjolen var för kort. Men eftersom hederskultur är frowned upon i min familj fäste jag ingen vikt vid det. Däremot lyfte jag på kjolen och bevisade att jag kommit ihåg mina trosor.

Imorgon fredag ser jag fram emot att träna ett hårt styrkepass, korra hösten bokmanus, sedan grilla, äta ute i trädgården och slumra i hammocken efteråt.

(boots och väska lopppis, klänning &Otherstories gammal kollektion)

14 maj, 2024

En sådan ljuvlig dag! 24 grader hemma på byn och jag har knölat ihop mina strumpbyxor och slängt dem åt helvete. Tänker inte ta på mig dem igen förrän i oktober! Hoppade istället i det somrigaste jag har. Nämligen min bärkofta från Sonia Rykiel by HM och min gamla &Otherstoresklänning. Roligt att ta fram gamla favoritkläder och kombinera med min nya hårfärg och se hur det blir. Känslan blir en annan än till blont hår!

Matchande naglar. Färg är underbart!

Idag sitter jag i stan och jobbar. Ska skriva klart förordet till min bok, låna hem lite researchmaterial till min nästa bok, dona med admin och sedan träna styrketräning. Det är ju tack vare all styrketräning som det plötsligt tittat fram en helt ny lårmuskel i den här kjolslitsen.

En fin tisdag. Hej så länge!

28 april, 2024

Tittar bara in med en dagens outfit, innan jag ska lägga mig för kvällen. Kanaliserade Nicki Grant och körde lite polyamorösa mormon-looken från Big Love.

Var på dop ikväll – troendedop – och det är ju alltid lite extra roligt. Är nygråten, rörd, sprudlande, trött och glad på samma gång! Hade en loppad klänning på mig, ett par boots jag ärvt av Anna och en gammal hatt från H&M.

Och mina gamla favoritörhängen ifrån Zara som jag aldrig tröttnar på.

Den här helgen gick i en grisblink (imorgon kommer ett långt inlägg om allt jag gjort) och om några dagar reser jag bort igen. Ner till min syster i Borås som ska installeras (?) eller vad sjutton det nu heter när man är doktor, med i årshögtiden och ska få sin hatt och allt. Jag har den mest fantastiska blåsa som jag sparat till just den kvällen och ser fram emot att få bära den.

Sedan drar jag, pappa och Anna på hans sjuttioårsresa som han fick för väääldigt många år sedan men som inte blivit av förrän nu. Och därefter sammanstrålar jag med Malin Wollin för några dagars skrivresa innan jag vänder hem igen. Tio dagar borta blir det. Och jag som precis kommit hem från London och börjat få ordning på vardagen igen. Apropå förra blogginlägget…

Men det ska bli SÅ roligt att resa och fast jag precis åkt 500 mil tåg känns det inte jobbigt att åka tåg över halva Sverige igen. Fast efter den här trippen ska jag inte resa mer i vår. Då vill jag sitta i min trädgård och lukta på blommorna. Håller tummarna för att den sista snön ska smälta medan jag är bortrest och att det kanske till och med ska hinna blir lite grönt på gräsmattan. Det vankas i alla fall 22 grader i Boråstrakten till veckan och det känns fint att kunna lägga strumpbyxorna på hyllan och plocka fram skor med öppen tå…

Godnatt!

27 april, 2024

Att grönt är fint till rött hår – det kände jag till. Men jag hade ingen aning om att blått var så snyggt till kopparfärgat. Det blev jag dock varse i London när jag på vinst och förlust testade denna blå vintageklänning. Omedelbar hit!

Hade på mig den idag när jag var på släppfest för en bok som Erica skrivit.

Bar en pärlbroderad sammetsväska till, som jag fått av Anna.

Och knähöga mockastövlar.

Kände mig fin och vårig trots att det snöade för fullt när jag for hemifrån.

Uffe följde med mig på bokfesten och sedan åkte hela familjen hem till pappa som ville bjuda på födelsedagsmiddag en vecka efter jag fyllt år. Väldigt trevligt! Men mer om det en annan dag för nu ska jag skynda mig i säng innan klockan slår midnatt. Det behövs efter vad som känns som världens längsta lördag!

25 mars, 2024

Måndag och jag jobbar på för fullt inför påskledigheten! Känner mig krasslig och trött men har mycket som måste iväg. Har spelat in podd med Malin idag, skickat in nya versioner av sju bokkapitel och spikat omslaget till höstens boksläpp. Alltid lite ångestfyllt – kanske särskilt efter en sådan succé som Underbara Vinter. Jag blir aldrig tryggare av framgång, bara mer nervös för nästa gång det gäller. Måtte jag leva upp till allas förväntningar…

Men egentligen är jag mest glad. Glad över värmen på verandan, solen som smälter snön och tanken på att snart, snart vara i stugan!

Min systers familj skulle ha mött upp oss där men de har fått ändra sina planer på grund av sjukdom. Vi är så besvikna allihop! Men nu blir vi en annan konstellation människor. Det blir också bra, men på ett nytt sätt.

Saker jag ska göra i stugan:

Gömma påskägg för barnen

Laga massa god mat

Åka skidor över sjön

Läsa bra böcker

Lösa korsord

Och spela sällskapsspel med barnen.

Ja, och så måste jag fortsätta skriva på min bok…

12 mars, 2024

Vilken ljuvlig tisdag! Solen sken, jag jobbade i stan och termometern visade kring nollan. Framtinad asfalt och människor som stod vända mot solen och lapade ljus.

Jag tog på min rosa kjol och mormors gamla tröja och sminkade mig för första gången sedan innan sportlovet. Har inte vant mig vid det röda ännu utan blir förvånad varje gång jag passerar en spegel.

Den här veckan känner jag mig lite upphängd och nedsläppt. Som man ofta känner sig efter en ledighet. Har ganska mycket jobb att ta igen och folk som väntar på besked från mig men som jag inte kan ge. Och idag lyckades jag missa ett utvecklingssamtal dessutom! Aj! Hoppas vara tillbaka i fas med allting lagom till fredagen och helg. Vägrar i alla fall att jaga upp mig över sakernas tillstånd.

21 februari, 2024

Har känt att jag behöver en stilmässig nytändning. Men istället för att byta ut något i min garderob – har jag bytt frisyr och hårfärg. Och plötsligt känns vartenda plagg nytt och roligt igen.

Ibland får man ju bara lust att göra någonting drastiskt, roligt och oväntat! Så då gjorde jag just det! Tänkte för mig själv

-Vad har jag INTE haft i frisyrväg på länge?

En fransk bob av det här slaget – nästan lite trekantig – har jag aldrig någonsin haft faktiskt. Och sist jag var rödhårig var mer än tio år sedan. Så jag gick till Helen på WOW som jag brukar och beställde en bob i ”cowgirl copper”.

Vi dividerade länge om exakt vilken nyans som skulle väljas, men landade i den här. Och jag är så nöjd! Jag kan tydligen visst ha rött hår, om det bara är rätt nyans. Som här – en lite ”skitig” kopprig färg som gör att ögonen poppar och kinderna glöder. Fint också när boben slutar precis vid käkbenen och accentuerar äppelkinderna.

Så kul att möta våren som rödtott!

9 februari, 2024

Jag har alltid haft så svårt att förstå alla stilråd om basgarderober. Om hur man kan bygga upp en garderob kring några få nyckelkplagg som ska låsa upp hela ens stil. Jag har verkligen försökt. Men jag har insett att det som är baskläder i dessa fiktiva garderob definitivt inte är baskläder i min. Som att svarta slacks rekommenderas (använder inte svarta byxor annat än när jag tränar) vit skorta (vad i min garderob passar det ens till?) vit och svart t-shirt (använder sällan dessa färger överhuvudtaget). Ett par ljusa och ett par mörka jeans (äger ett enda par jeans och använder dem på sin höjd en dag i månaden). En svart kavaj (nej det känns nästan alltid alldeles för dystert).

Men det betyder ju inte att jag inte har en basgarderob. Några pelare som hela min stil lutar sig mot. Som är vad jag oftast har på mig och som låser upp min garderob! Här kommer min alternativa basgarderob. Och om du tänker efter har du säkert en motsvarande, fast med just dina favoriter.

Den mönstrade/ färgglada korta kjolen. Har framförallt två rutiga minikjolar som jag använder flera dagar i veckan under vintern. Viktigt att de är just mönstrade och färgglada så att det blir kul att kombinera ihop dem med olika färgglada överdelar. Som här, här, och här.

Den mönstrade pennkjolen. Köpt för 60 kronor på loppis och en av de mest använda plaggen i min garderb. Härligt mönster som blir snyggt till de andra flesta färger. Funkar både till strumpbyxor och utan.

Den halvlånga fladdriga kjolen i roligt mönster eller fin färg. Att den är just färgglad är viktigt. För det är först då den blir kul att kombinera med andra nyanser i garderoben.

Den snygga, sköna långklänningen. Som är fin och rejäl och gärna går att styla lite mer bohemisk eller till och med rockig. Viktigt att den har vidd och rörelse så att man inte känner sig för prudentlig. Samt utrymme för putmagen, de dagar man håller på att spränga alla andra plagg.

Mjukisklänningen. Som inte sitter åt någonstans, som är mjuk och skön men som man inte skäms för att öppna ytterdörren i eller ta emot grannar på kaffe.

Städklänningen. Den klänning jag tar på mig när jag ska plocka bär, trädgårdsarbeta, hänga tvätt och behöver kanalisera min inre rediga husmor. Behöver inte vara lika mjuk och skön som mjukisklänningen. Det här är liksom inte lounge wear utan work wear.

En lagom fin finklänning. En sådan man kan ha på en mindre fest, på ett viktigt möte eller på syskonbarnens konfirmation. Den här kommer från den första Miss Claritykollektionen vi gjorde och jag använder den än idag! Andra perfekta klänningar i denna kategori är den gula, rosa, vita, den ljusblå, peplumklänningen och den här prickiga! Har gjort tv i samtliga av dessa klänningar vilket talar om hur mångsidiga och perfekt festliga de är.

En kort klänning som känns lite ung och flickig. Gärna nittiotal, loppad såklart! Snygg till sneakers eller boots. Till och med till gummistövlar!

Någon form av oversized tjocktröja i luddigt material. Älskar denna från Lindex som jag haft sedan 2021. Tyvärr åldras den väldigt fult och nu är den mer som ett mysplagg. Vill hitta motsvarande kofta i ull eller kashmir som inte noppar. Men de kostar ju en slant, så jag inväntar en rea. Snygg att tvinna ihop i midjan och ha över kjolar och klänningar. Ja, där det behövs! Beigegrå är en otroligt mångsidig nyans på ett plagg som detta. Men syrran har en hallonrosa och det vill jag ännu hellre ha!

Den färgglada, mönstrade tunnare koftan som gör att 1+1=3. Så här och här.

Baströjan i någon smickrande färg. Som är rolig att kombinera ihop med både lila, rosa och blått.

En långärmad topp i svart. För att förvandla ärmlösa klänningar till mer bärbara alternativ för vinterhalvåret. Svart är den bästa färgen om man kör svarta strumpbyxor och skor.

Det färgglada ytterplagget som gör att man inte dör av tristess under vintern.

Den lilla jackan som passar till allt. Gillar min croppade jeansjacka som jag använder som något av en halvkofta.

Den färgglada eller mönstrade kavajen.

Och slutligen jeansskjortan. Till cykelbyxor på sommaren och till träningstights resten av året. Då känner jag mig snabb och smidig på nederdelen av kroppen – men fladdrig och fri på överdelen.

Det var min basgarderob, det. Hoppas jag fick med allting?!

Här har jag förresten bloggat om den kompletta skogarderoben för sommaren

Stilregler jag följer

Och vad jag tränar i för kläder

30 januari, 2024

Nu tänkte jag att vi ska hoppa tio år tillbaka i tiden och ta en titt på hur jag klädde mig 2014. Vad som känns passé – och vad som hade funkat än idag!

I januari för tio år sedan var jag gravid med Folke. I tredje månaden om jag räknat rätt. Prickar var en favorit och jag är så ledsen när jag tänker på att jag skänkte bort den här klänningen. Fallet var enormt fint. Den prickiga sjalen i håret använder jag dock fortfarande.

Drabbas av väldig ömhet för den här flickan. För ja, jag ser ju så ung och flickig ut. 27 år och snart tvåbarnsmor. Och med en karriär som snurrade allt snabbare och ingen koll på hur jag skulle kunna hantera alltihop. Hur man gjorde för att få återhämtning eller ta hand om sig själv.

Tydligen var hårrosetter en viktig grej. Tror det här var Bertils fluga som jag använde som diadem. Stövlarna är fantastiskt tjusiga från Din Sko. Ser typ ut som vintagestövlar från 1800talet. Säkert 20 år på nacken. Jag har kvar dem fortfarande och tids nog blir de på modet igen. Klänningen har däremot skänkts vidare. Tycker att plisseringar över magen är svårt.

Idag fotar jag outfits mer i miljö men då hade jag min outfitvägg som jag fotade nästan allting framför. Den här pennkjolen från H&M använde jag tills den gick i bitar. Så stretchig och skön. Har alltid trivts i pennkjolar med stretch när jag varit gravid. Den enda gången då jag inte blir självmedveten över magen och snarare putar mer än drar in den.

Jumperfabriken var mitt favoritmärke. Hade alla möjliga sorters stickade klänningar från dem. Tycker fortfarande att de gör väldigt mycket fina kläder! Den loppade väskan använde jag mycket även i somras. Den blå kappan lever kvar men mer som konstnärsrock när jag stökar omkring.

Smycken användes inte så flitigt men när det väl skedde var det statementsmycken. Som den stora tunga metallkragen jag målat röd.

Någon slags röd omlottklänning har alltid funnits i min garderob. Men just den här är bortskänkt och ersatt med en annan. Gillar mitt hår på den här bilden! Kul med en riktigt hög knut.

Här minns jag att vi bakade bullar inför Bertils treårskalas. Sedan golvades jag av den värsta magsjukan någonsin. Var helt förstörd i flera dagar. Har aldrig upplevt något liknande varken före eller efter.

Men strunt i det för oj vad söt jag var i min fladdriga topp! Och allting hemma gick visst i pasteller. Leila och Cath Kidston var husgudarna.

Här fixade sminkösen Carro mig inför en omslagsplåtning till Amelia.

Jag vet att jag är 27 år men när jag ser den här bilden tänker jag

– Är det verkligen rimligt att ett barn ska ha barn?

Hela min uppsyn andas någonting väldigt flickigt och ganska skört.

Klänningen kom från Maria Westerlind som också var all the rage på den tiden. Finns hennes märke ens kvar idag?

Lite tuffare i favoritkjolen, leopardjacka och skinnboots med träcklack som jag fortfarande använder ibland.

Jag har alltid tyckt att jag är som finast när jag är gravid. Jag får tjockt hår, stora läppar och tappar dessutom i omfång överallt utom kring magen. Men framförallt ser jag så helig, fin och fridfull ut. Det är ju kul! Mindre kul att den finaste perioden i ens liv pågår under så få månader.

Den här klänningen finns kvar i min ägo för övrigt!

Liksom den här som jag köpte när Bertil var bebis. Fint från Lindex!

Jag körde då – och gör fortfarande – mycket på scarfs eller huckle i håret. Så skönt när man ska arbeta. Klänningen var ett lopppisfynd som tyvärr inte finns kvar längre.

Den här klänningen fick jag låna till en plåtning, från Kii som fortfarande fanns kvar i Umeå vid den här tiden. Snacka om saknad butik! Minns tyvärr inte märket men bar den till vita loppade klackskor som jag aldrig skulle bära i dag. Jo, kanske förresten. Om jag pimpade dem genom att måla om dem eller sy på något roligt?!

Älskade den här jeansjackan som jag fick av Sandra Beijer. Hon hade ett så fint designsamarbete med JC på den tiden. Bar den till något sladdrigt reafynd med magen stolt i vädret. Jackan finns kvar men passar bättre i storlek bättre på min tioåring än på mig. Conversen är dock samma som jag bär än idag.

Det här prickiga loppisfyndet bar jag hela sommarn som höggravid. Och ännu i somras bar jag den…

Det grå linnet är en fortsatt favorit i all sin enkelhet.

Så föddes då Folke. Eller Stefan Löfven som vi kallade honom – eftersom de var rätt lika i början. Här är han bara någon vecka gammal och jag är finklädd för att vi hade Marstorps Gårdsbutik öppen och då hängde jag där och prata med kunder. Drog på mig världens mjölkstockning efter den där dagen.

Kjolen är ett loppisfynd som hänger med än idag. Koftan med frukter och bär är ett designsamarbete mellan Sonia Rykiel och HM och jag använder den fortfarande.

Stretchiga omlotter var ett favoritplagg under många år. Den här kom från Indiska och jag tyckte att den var sååååå snygg. Idag tycker jag NEJ!

Klädd i Jumpefabriken från topp till tå och med ny styling av håret. Det var verkligen tvära kast stilmässigt. Och det är det ju fortfarande!

Mormors rutiga gamla skjorta och kortkort jeanskjol från American Apparel bar jag ofta. Så snygg i håret här. Men det är en frisyr som inte riktigt passar mig längre, tyvärr.

Den här outfiten är nog närmast vad jag skulle kunna ha idag. Som vardagskläder. En loppad klänning med en slängig kofta. Skönt och inte så tight och skavigt.

Typiskt outfit som jag inte skulle bära idag. Skulle framförallt styla den roligare. Det är ju liksom ingenting? Det är bara en klänning och ett par skor. Varför har jag inga smycken? Inget roligt i håret? Ingen knäpp ring eller missmatchande kavaj utanpå? Trist.

Kan se tillbaka och minnas precis varför jag köpte ett plagg. Amningsvänligt är det första som slår mig. Och det är faktiskt ganska schyst med hur den blusar sig i midjan. Lite lagom slängigt och svängigt.

Avslutar med en bild på en klänning jag designade åt Jumperfabriken. Den har fortsatt att vara en storfavorit – till exempel bar jag den på Ericas dotter Isas studentfest förra året.

Liten tvåbarnsmamma som var så fin och så duktig. Som kämpade och öste ur och ändå blev det bara mer och mer vatten i båten. Jag var knappt mammaledig alls med Folke utan fladdrade runt som en osalig ande som försökte få någonting gjort. Jag kände mig otillräcklig och nedstämd och känslan eskalerade. Precis ett år senare kraschade jag in i en utmattning som jag tio år senare fortfarande känner sviterna av. Usch. Vill bara krama om den där personen och skydda henne från allt!

5 januari, 2024

Det här började ju som en renodlad modeblogg 2006 och att jag hittat tillbaka till klädglädje känns som ett sånt friskhetstecken. Det är ju för sjutton KUL med kläder! Förra året gjorde jag en sammanfattning av outfits och skrev en lista på:

Stilgrejer jag tänker fortsätta med under 2023

Smycken av alla sorter

Färg och mönstermix

Färgglada läppstift

Hellre vamp än tant och flicka

Färgglada pumps

Lager på lager

Försöka strunta i alla komplex och vara glad åt den kropp jag har medan jag har den.

Nu är det dags att se om jag lyckades med mina föresatser? Här kommer ett gäng outfits och analyser från stilåret som gick.

Smycken gör så mycket för en outfit. Särskilt något som glimmar till vid ansiktet och drar blickarna till ögonen. De här kedjeörhängena kostade inte många kronor – köpte dem på Glitters rea – och de har brukats flitigt. Blusen blev ett av årets få nyinköp. Från Other Stories.

För mig handlar det här med smycken mycket om att överhuvudtaget komma ihåg att hänga på mig något mer. Det är pricken över i som jag ofta glömmer av.

Har letat smycken på loppisar hela året men ringar och örhängen är det enda jag hittar. Halsband går trögt. (foto Anna Ledin Wiren)

Dessa favoritörhängen tillverkade min syster för många år sedan och de är geniala eftersom att de både är lätta och stora på samma gång.

Den här klänningen köpte jag 2022 och bar massor då. Dock lite mindre i år eftersom Other Stories gjort fyratusen snarlika versioner och den därför känns uttjatad. Så som det ofta blir med kedjorna. De nöter sönder alla modeller och plagg som blir populära.

Försöker hur som helst att rent generellt bli bättre på accessoarer. Älskar till exempel dessa solglasögon som jag tror att min syrra köpt på TGR för en spottstyver.

Accessoarer kan också vara synliga små glitterstrumpor i pumps.

I denna outfit syns också hur jag jobbar med med lager på lager i mina outfits. Som ju var något jag planerat att göra, men oftast glömt av precis som med smyckena. Men här är ju Trinny Woodall en stor förebild!

Färg- och mönstermixande ville jag också ägna mig mer åt under 2023. Något som gör mig riktigt glad är att kombinera färger som nästan skär sig – som orange, rosa och peach.

Eller den här kombinationen av Barbierosa, illgrönt, gult och orange. Gör mig bara så GLAD!

När svart kombineras med färg så händer i bästa fall ingenting – men i värsta fall så dör färgen en plågsam död. Men när färg kombineras med färg så sker magi. Nyans, intensitet och uttryck förändras. Därför är en blå kappa istället för en svart så mycket mer mångsidig. Den trollar med alla andra färger som den paras ihop med så att man alltid får något helt nytt!

Letar aktivt efter färgglada ytterplagg och blev därför så glad när jag hittade manchesterjackan i grönt som får det blå i klänningen att poppa. Loppisfynd från Röda Korset i Jokkmokk.

Eller den här indigoblå jeansjackan som jag tycker lyfter alltihop. Här är jag klädd för att demonstrera på första maj!

Min röda kavaj är ett riktigt utropstecken!

Och cape som ytterplagg är både färgglatt och dramatiskt.

Den rutiga herrkavajen seglade upp som ett favoritytterplagg under våren och hösten. Så skönt med ull i god kvalité, loppad från Lund & Lund. Köpte den för 125 kronor på Myrorna men en nytillverkad kostar bortemot 15 000.

Mönstermixar gärna rutor med rutor av olika slag.

Fler sorters rutor i kombination.

Rutor är absolut mitt favoritmönster!

Som på den här sommarklänningen som gör mig helt nipprig! Särskilt med platta balettskor på fötterna. Om jag inte aktar mig börjar jag göra hoppsasteg.

Den gamla rutiga playsuiten från Mango har fått fortsätta användas. Rutigt på härsan och rutigt på tvärsan. Det är 2023 års melodi.

Jag har ju också fokuserat på att vara fullvuxen kvinna och vamp hellre än tant eller flicka. Men om jag vill vara någon slags flicka så är det i sådana fall en sextiotalsflicka. Så som min moster såg ut när hon var i tjugoårsåldern ungefär.

Färgglada pumps återkommer hela tiden. Köpte flera par i olika färger för typ en hunka styck på Sellpy förra sommaren och det är jag glad för. En lämplig prislapp för en skomodell man bara använder ibland. Båtringat har förresten känts kul igen, för första gången på många år. Sist jag bar det gick jag typ i högstadiet!

Kolla vad glad man blir av ett par utropstecken till klackskor. Den här blusen är förresten min sons favorit. Folke kommer alltid fram och ska känna på den och säger att den är sååå fin.

En kjol jag aldrig tröttnar på är den här fina jag ärvt av syrran men som ursprungligen kommer från Other stories. Tycker att det är viktigt att det finns rörelse i plagg för att det ska bli intressant. Rynkmån, luft och schvung. Tror det är därför alla Kardashiansystrarnas stil känns så död. Alla outfits är lika orörliga, perfekta och stela som deras botoxade ansikten.

Här kan man snacka rynk och rörelse.

Det riktigt swoshar när man går.

En annan kjol med härlig rörelse är denna favorit jag lånat från syrran. Omlott med massa snurr. Ihop med enkla platta ballerinas så skuttar man fram!

Mest stilmässigt nöjd det här året har jag varit med min frisyr. Som om Jane Fonda, Lady Diana och Meg Ryan hade fått ett kärleksbarn. Jag tycker att den lyfter många av mina ganska basic outfits till någonting mycket roligare.

Ibland är den mer Meg Ryan

Och ibland är den mer Malin på Saltkråkan – beroende på hur jag stylar den. Papiljotter is the shit!

Liksom färgglatt smink. Blå ögonskygga och alltid läppstift. Har haft läppstift varje dag under året. Här hittar du mina favoritnyanser.

Jag har gjort ett gäng bra loppisfynd det här året. Som den gula prickiga klänningen som alltid får mig att känna mig festlig och fin. Så skönt också att ha lite vidd i ärmen!

Och den här stickade gröna ullkoftan. Ett loppisfynd var det kanske inte precis – för den kostade 500 kronor. Men eftersom jag bar den varje dag i december är ju priset per användning redan rätt lågt.

Och den här ljuvliga klänningen som det visade sig att en bloggläsare lämnat in på PMU i Umeå. En omfärgad Twilfitklänning med en skojig slits mitt fram. Så fin och välsydd att jag först trodde att det var en vintageklänning. Säger väl allt om hur annorlunda kvalitén var på de stora kedjorna för bara 20-30 år sedan. Skorna fick jag i julklapp av Anna.

Den här klänningen kostade inte många kronor och jag har burit den massor. Den genererar alltid komplimanger och folk som ska stanna och fråga om märket. Kanske är det den bjärta mönsterbilden och rosetten vid bröstet som gör det?

Noterar en annan sak när jag ser bilder från det här året. Och det är hur stort jag ler nu för tiden. Ett tecken på att jag mår bra!

Ytterligare ett favoritloppat plagg var denna frikyrkoklänning – som jag tar till när jag känner mig extra from till sinnes. Utsökt spetskrage. Kyrkkaffet nästa!

Den här secondhandköpta, smårutiga kjolen blev en oväntad favorit.

Egentligen ganska oansenlig, med med fint fall. Och det här har verkligen varit jumperns år! Länsade mormors garderob på halvpolos och t-shirts med lite längre ärm. Ett plagg jag aldrig trott att jag skulle ha på mig igen men som jag tycker känns retro på precis rätt sätt!

Den gröna klänning som anas här måste dock koras till sommarens mest lyckade (dvs mest använda) loppisfynd. Sitter inte åt någonstans. Bär den helst helt utan underkläder och känner mig helt FRIIIII.

Sommarens minst använda loppisfynd är definitivt denna klänning. Den här ärmen känns nämligen alltid svår på mig och lite för mörk är klänningen också. Hur tänkte jag egentligen när jag köpte den? Jo, att midjan var fantastisk liksom vidden i kjolen!

Men eftersom den är av bomull tror jag att jag ska testa att bleka och färga om den. Inspirerad av vad som gjorts med Twilfitklänningen några bilder upp. Men det löser dock inte problematiken med ärmen.

Under rubriken Kläder jag är glad att jag inte skänkt bort hittar vi den här pärlan från 2014 som har kommit fram och använts flitigt i sommar.

Liksom min Prinsessan Mary-klänning. Även den från 2014.

I avdelningen för plagg jag borde ha rensat bort finns denna gröna klänning i en nyans som absolut inte passar mig. Blir så blek och dassig av den. Men jag älskar modellen, så den hänger kvar. Egentligen är det ju samma färgskala som den gröna favoriten från 2014 – men den här är sämre mot min hy.

Jämför gärna med rätt gröna nyans och notera hur mycket friskare jag ser ut!

Vitt är oskuldsfullt i överkant – men låt gå när det är högsommar och jag är lite brun. Dock gör det genast håret mer gult.

Loppad kjol och topp – plus örhängen från Zara som är ett av mina BÄSTA smyckesköp!

Det här är en färgskala som känns mycket mer som min. Och wow så uppiggande det är att lysa som en omogen, krispig nektarin i färgen.

Bär ofta mina tröjor precis så här – genom att snurra ihop dem i midjan och pilla in knutens ände under linningen. Blir inte lika stelt som att stoppa ner hela toppen i kjolen. Och på det här sättet löser jag problemet med att alla toppar är för långa i midjan på mig.

Ett plagg jag återupptäckt i sommar är långklänningen. Det är så dramatiskt och härligt att svepa runt med massa tyg. I den här får jag alltid uppskattande och glada komplimanger! Långkjol och långa klänningar är verkligen inget jättevanligt vardagsplagg annars. Det syns faktiskt mest som strandklänning eller på bröllopsfest. Just därför känns det så kul!

Den här kaftanliknande bar jag mycket.

Liksom den här med stor krage och generös längd. Fick ärva den av Anna och sliter den med hälsan.

Antalet gånger jag bär byxor varje månad kan jag räkna på ena handens fingrar. Men oftast blir det då dessa Levis Rib Cage som jag väljer.

Sköna och rätt croppade.

I träskor, jeans och skjorta finns det ingen hejd på hur rejäl jag känner mig! Ett tu tre har jag gått och spikat ett plank eller lagat en cykelpunka.

Min härligaste arbetsstil. Manchesterbyxor, gummistövlar, flannelskjorta och scarf i håret. Fjällrävenjacka och inte ett spår smink. Min egen mamma upp i dagen! Om vi snackar sjuttiotalet.

Och när det är fråga om lite mer doftrika arbeten så kör jag på flanell och mina femtio år gamla hängselbyxor från Fristad. Som en aningens feminin fiskargubbe, typ.

Och sommarens arbetskläder hemma i trädgården – det var cykelbyxor och jeansskjorta det. Kände mig precis som min egen mamma anno 1995 när jag bar detta.

Och träningsoutfiten jag har oftast ser ut så här. Mina jäääättehöga Asana-tights från Nine Pine och en svart sporttröja från HM med länga ärmar och öglor för tummarna. Tröjan vrider jag ibland upp och stoppar in under sporttoppen på det här sättet. Platta tygskor på fötterna, för det passar bäst när man lyfter skrot.

Något annat jag bestämt mig för att göra i år var att klä mig som jag vill och försöka strunta i alla komplex. Så det gjorde jag, så gott det nu gick. Därav tuttfest med bröst som ammat barn i fem års tid.

Ett plagg jag verkligen saknar i min garderob inför 2024 det är mjuka, sköna hemmaklänningar som inte sitter åt någonstans och inte kyler kroppen. Köper ju mycket second hand av syntet och även om det funkar fint på sommaren är det ingen hit på vintern. Går runt och småfryser och huttrar.

Den här klänningen är en av få som jag har i min ägo. Inte den snyggaste – men skön som en pyjamas är den.

Avrundar nu med de outfits jag bar och kände mig som allra snyggast i under året som gick. Ska försöka ringa in varför – så att jag vet för framtida påklädnad.

Här i mormors randiga jumper och min rosa jeanskjol. Gillar enkelheten i outfiten och att den är både påklädd och avklädd samtidigt. Samt att den har några små roliga detaljer, som de gula plastörhängena och det orangea nagellacket. Nagellack i avstickande färg kan verkligen addera det där lilla extra.

Nästan exakt samma outfit – men den här gången en längre kjol och pumps med sylvass klack. Älskar hur kjolen förstärker figuren och gör att jag känner mig mer som en vamp – än en flicka eller tant. Och det är ju något jag eftersträvar.

Slafsig klänning med litet blommönster och höga slitsar. Grova boots, manchesterkavaj och skinnväska. Plus hatten! Jag gillar allt med den här kombinationen. Att den inte är så pimpinett. Att bara ben i grova kängor blir lite lagom sensuellt. Samt att det slänger och svänger om både klänning och väska när man rör sig. Och kanske mest av allt för att min syster direkt messade FAN VAD FIN OUTFIT PÅ BLOGGEN IDAG!!!!! när hon hade sett den.

Den här kvinnans snygga outftit har funnits i min pinterestmapp med stilinspiration i flera år. Bilden har infiltrerat min hjärna och påverkat mig undermedvetet så att när jag själv kombinerade romantisk kjol, klackskor samt gul tröja med tryck kändes det rätt på tusen sätt.

Och så den här outfiten då, från höstens första redaktionsdag med Erica. Älskar färgkombinationerna. Att ingenting svart eller hårt. Duvblå tunn kappa från bric-a-brac, loppad kjol och väska som skär sig mot skorna på ett intressant sätt. En jumper med halvpolo och en bh under som ger fantastiska tuttar. Kände mig så himla VUXEN KVINNA MED PONDUS i denna outfit!

Ser så mycket fram emot stilåret 2024

Saker jag ska satsa på:

Fortsätta låta bli att raka armhålorna. Mycket skönare och så jädra 60-talssnyggt med en feminin klänning och buske som skymtar.

Capribyxor med hög midja och sprund. Tänk Malin på Saltkråkan eller Monica Z. En byxmodell som jag inte burit sedan högstadiet men börjar bli sugen på igen.

Båtringade jumprar

Blusar som knyts i midjan till capribyxorna

Stökig och slarvig svinrygg

Alltid kladdig svart mascara och ofta babyblå matt ögonskugga! Snarare sextiotal än åttiotal alltså.

Fortsätta samla på mig roliga smycken och hitta fler sätt att kombinera dem på.

Solglasögon, strumpor i skor och läckra små handväskor i glada karamellfärger!

Fortsätta köpa 95 % begagnat till min garderob!

Rensa ut alla vidrigt illasittande trosor som gör mig på dåligt humör. Investera i nya bättre modeller.

Fokusera helt på naturmaterial om jag köper nytt och välja ull och vävda kvaliteer.

Fortsätta klä mig efter eget huvud och inte kika så mycket på hur alla andra gör.

• Reklam för Saga of Idun •
10 december, 2023

Så fort vi kom in i december sparkade min hy bakut! Märker att den blir både torr och trött av kylan. Det fnasar kring näsvingarna och på morgonen tar det en evighet innan påsarna under ögonen smält bort och svullnaden lagt sig. Tur då att jag har min serie från Saga of Idun.  En prisbelönt ekologisk hudvårdsrutin med algextrakt från västkusten. Skönhet från havet helt enkelt!

När jag lägger mig på kvällen rengör jag ansiktet med Cleansing foam 3 in 1. Sedan smörjer jag mig med night cream advanced recovery – som reparerar och skyddar huden. Och därefter några droppar facial oilsom innehåller vetegroddsolja med ett högt E-vitamininnehåll, samt macadamiaolja, jojobaolja och mandelolja rik på Omega 6 och 9. En rejäl näringsboost för en vintertrött hy.

På morgonen när jag vaknar brukar huden kännas skön och återfuktad. Då blaskar jag bara ansiktet med lite kallt vatten. Och innan jag sminkar mig så applicerar jag än en gång några droppar facial oil – eller det sköna serumet som innehåller bland annat hyaluronsyra och aloe vera som ger mycket fukt och lugnar huden.

Därefter smörjer jag mig med Nourishing day cream. Ibland tar jag lite night cream kring näsvingarna dock – för att ge extra fukt där jag är torr.

Och självklart smörjer jag också hals och dekolletage. Den huden är så utsatt under vintermånaderna!

Vill du testa Saga of Idun kan jag varmt rekommendera det här startkitet med rengöring, natt och dagkräm, serum och repairing oil. Samma rutin som jag själv använt i drygt ett år. De nätta flaskorna räcker länge och funkar perfekt att ta med på resan. Använde både i Etiopien där det var 25 grader varmt och hög luftfuktighet, och uppe i stugan där termometern visade på -23.

Jag som har ganska känslig hy är glad över produkter som är aktiva – utan att vara irriterande för huden. Jag känner hur krämerna lugnar, återfuktar och piggar upp!

En fin julklapp att önska sig – eller ge till någon torris! Dessutom jag tipsa om att du just nu fram till 31/12 får 20% rabatt på alla produkter hos Saga of Idun. TIll exempel om du vill slå till på det Stora Hudvårdspaketet. Använd koden CLARA20

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.