Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

22 december, 2013

Vaknade första gången klockan sju i morse och utbrast tydligen till Jakob ”-Å guud vad lyxigt att få ligga här och dra sig”. Jaha. Dra sig? Klockan sju en söndag i sängen? Man får onekligen nya uppfattningar om lyx när man har småbarn. Men sedan somnade jag om (lyx på riktigt) och vaknade igen vid niotiden av en ljus småbarnsröst som sjöng ”jullov, jullov, jullov, jullov…” och in kom Bertil och Jakob i rummet med fikabricka och ljusstake! Finaste sättet att vakna på i december.

Idag har jag slagit in de sista paketen, lackat och skrivit några rim! På paketen blev det prickigt papper från Panduro och så vit kraftpapper från mataffären. Det ser så gammaldags och fint ut! Snörena på paketen är papperssnören. När jag ser hur många paket Bertil fått från släkten är jag väldigt glad att jag nöjde mig att köpa två till honom. En pyssellåda och ett ljusblått nattlinne med vita stjärnor. Han kommer ändå att bada i paket!

21 december, 2013

Samlingen av julgranar och skolplancher med religiösa motiv passar bra i december!

Pappersklockan hänger i köket

Halmkransen pryder sin plats.

Julfint i varje vrå helt enkelt! Igår gick vi på jullov och idag städade vi och gjorde fint i varje vrå. Känns så rofyllt just nu. Paketen fixade, städat här hemma, inget mer jobb som ska göras och så en hel lång ledighet (ända till 8e januari faktiskt!) Och ikväll kommer mina tjejkompisar från gymnasietiden hit på glögg och mys. Så himla härligt. Hoppas ni får en fin sista adventshelg allihop!

18 december, 2013

Målbilden just nu är denna: Julaftonsmorgon, alla ljus i staken tända. Varm, utvilad, glad, lugn. Jag hade gjort en sådan bra plan för december med precis lagom lite jobb. Dock hade jag inte räknat med att bli sjuk och bara orka jobba halvdagar, så det känns aningen stressat och pressat just nu. Lite för många saker som ska falla på plats innan jag går på ledighet, lite för många beslut inför 2014 som ska fattas. Men på fredag går jag på ledighet på riktigt. Och då ska jag njuta!

17 december, 2013


Julgranen har fått komma in nu! Det blev en jättegran i år – nästan upp i taket – närmare tre meter alltså. Lite tufsig men grön och fin! Fick använda en stege för att nå upp att klä toppen. Senaste jularna har jag ju dekorerat granen lite mer gammaldags med flaggor och vimplar och ätbara saker. Men med en tvååring i huset och en glupsk hund kändes det som en dålig idé att hänga pepparkakor i granen. Redan förra året var alla pepparkakor halvtuggade där de hängde – så i år kan det ju bara sluta på ett enda sätt. Det fick bli rött och guld och massa glitter istället. Fint det med!

15 december, 2013

Vaknade i morse av tassande steg, viskande röster och någon som med gäll röst plötsligt pep ”Glad tredje akvent, mamma” i mitt öra. Jakob och lillen hade fixat en fikabricka och överraskade mig vid nio på morgonen. Då var världen inbäddad i vitt. Vi kröp ner hela familjen i sängen och låg och trynade en lång stund. Sedan packade vi ihop lite saker och åkte hem till pappas hus, där min syster och systerdotter också var. Där hängde vi hela dagen och fikade, låg skavfötters på soffan och eldade i braskaminen. Det hela avslutade med att vi åt ett estniskt julbord som pappas tjej gjort! Väldigt god och lite speciell mat. Dagen spenderades precis som man vill spendera tredje advent.

14 december, 2013


Lussebak stod på schemat idag. Jag bakade lussekatter och min son åt deg, fast han inte precis fick det. Jag har redan bakat flera satser av saffransknutar med vit choklad, smör och mandelmassa. Så det jag längtade efter nu var en vanlig hederlig lussekatt. De blev lite vinda och sneda och några fick sex russin istället för två men på det hela taget är vi rätt nöjda med insatsen. Väldigt mysigt är det också att stå vid fönstret och baka och titta på utsikten

13 december, 2013

Traditionsenligt hade jag tänkt göra mig en maffig dörrkrans här om dagen, när den här kransen plötsligt kom med posten tillsammans med ett pressutskick för choklad. Superfin med lingonris och ädelgran, som ett stort julsmycke på dörren. Jag fattar verkligen grejen med ädelgran alltså. Barrar ingenting – håller till och med för att skickas med posten. Undrar dock var man får tag i kvistar av sådant här? Växer det ens i Sverige i någon större utsträckning? Någon som vet?

10 december, 2013

Tillsammans med Norrmejerier har jag tagit fram en hel specialsajt inför jul -med mina bästa recept för allting på julbordet! Mjuk chokladkola med apelsinsmak, de smarrigaste köttbullarna, den godaste saffranspannkakan och krämigaste Janssons frestelsen. Inför uppdraget dammsög jag mina äldre släktingars receptgömmor och plockade också fram favoriter från mitt eget julbord! Kika in på sajten och inspireras här!

9 december, 2013

Klart lillen ska ha en egen julgran! Han har tjatat sedan en vecka tillbaks så i helgen fick han gå ut och välja sig en gran på vår mark. En mycket mycket liten sådan blev det. Som vi sedan pyntade med flugsvampar. Därefter skulle vi dansa runt granen. Och min syster Anna som är här med sin dotter Juni hängde förstås på. Minst trettifjorton varv runt granen skrålandes ”Nu har vi ljus här i vårt hus…” blev det.

6 december, 2013

Jag älskar december och bestämde mig redan efter sommarsemestern att jag skulle ha en fridfull decembermånad! Jag har bokat in minimalt med jobb och gör inga resor. Det är så viktigt för mig att verkligen hinna stanna upp och njuta och inte gå på jullovet helt slutarbetad. FRID är ledordet denna månad. Frid och reflektion. Även om en del saker ändå hopat sig nu på slutet har jag bestämt mig för att jag varje dag ska göra något juligt att njuta utav! Baka, pyssla, slå in paket omsorgsfullt, ta en lång fika på stan med en vän, gå i butiker och titta på julskyltningen även om jag inte tänkt köpa något. Och så kommer min syster och systerdotter hit till helgen och då ska jag verkligen frossa i julfix med henne! Pepparkaksbak med ungarna står på schemat! Jag vägrar låta denna favoritmånad försvinna i ett töcken av stress och press.

4 december, 2013

Julstjärnor – jag älskar dem! Har en stjärna i nästan varje fönster i huset. Önskar att folk hade julstjärnor i fönstren och ljusslingor ute precis hela vintern, ända till mars! Det är så mysigt att gå ut på kvällarna i december och se glittrande trädgårdar och fönster som lyser varmt. Jag brukar till och med (fånigt nog) stå utanför mitt eget fönster när jag gått med hunden på kvällen och titta in och tänka att i det där huset, där ser det varmt och hemtrevligt ut.

• Inlägget är ett annonssamarbete med Panduro Hobby •
2 december, 2013

Julkyrkan var mitt bästa julpynt som liten. Jag älskade när mamma ställde fram den på den låga kistan i vardagsrummet med alla tomtar och halmbockar och allting. Jag har inte haft någon egen julkyrka senaste åren men nu när Bertil är stor nog att uppskatta det har jag gjort i ordning en julkyrka och en liten tomtevärld till honom. Kyrkan är en byggsats från Panduro, nr 490925 som jag har målat vit med grönrutigt tak. Färgen jag använde var hobbylack i ljusgrönt från paletten Vårfärger, art nr 248329. Den söta granen, även den en byggsats, nr 100582 målade jag i samma ljusgröna färg, förutom ljusmanchetterna som målades med en mörkare grön från samma palett.

Kulljusstakarna är en riktig svensk julklassiker som jag tror att många fått prova göra i slöjden. Jag har en hel drös knallröda från loppis men jag gillar ju pasteller även till jul så dessa byggsatser (100585 och 100584) målades med hobbylackfärger från paletterna Vårfärger 248329 och Glada färger 248297.  Tre varv behövdes för att täcka ordentligt. Mellan varje varv slipade jag ljusstakarna försiktigt med ett fint sandpapper – för en riktigt slät och högblank finish.

Påkostade fina paketinslagningar är min specialgren! Det är så himla härligt att ge bort paket som är som små karameller. Enklast är att köpa färdiga kartonger som man dekorerar på olika sätt. Detta set med tre vita kartonger i olika storlekar kommer från Panduro, nr 264593 och jag har dekorerat dem med remsor klippta av prickigt presentpapper, 480501. Jag klippte helt enkelt till långa centimeterbreda remsor som jag fäste med papperslim runt kartongerna. Den största kartongen målade jag även röda prickar på med en tuschpenna.

Sedan tillverkade jag rosetter av ännu bredare pappersremsor och dessa limmade jag fast jag ovanpå. Superenkelt och ett billigt alternativ till vanliga ”presentsnören”. Beroende på vilket presentpapper man använder sig av kan man få hur unika och fina snören som helst. I bakgrunden på bilden ovan skymtar också rödprickiga små askar (264490 )som är perfekta om man vill ge bort hemgjort julgodis till exempel. De kommer i en sats med en 30 stycken i hel massa olika storlekar, vilket är bra om man tänkt göra en hel presentkalender med 24 lådor.

Silkespapper i paket är en himla lyxig detalj! Detta silkespapper med prickar som matchar snörena kommer även det från Panduro och har art nr 480492

Lackstång är också ett måste på jul – doften sprider sådan julstämning! Tänk på att inte sätta stången ovanför lågan för då blir lacket sotigt. Sätt istället lackstången bredvid lågan och snurra runt den tills lacket smällt. Och så behöver man ett fint sigill till paketet förstås! Jag gör julettiketter av scrapbookpapper och fäster dem på paketen med lacksigill. Lacket har artnummer  (712711) och det fina turkosröda pappret som ligger underst har nummer 100750. Till dessa papper är det även fint att mönstermixa ytterligare och matcha med rödrutigt. Som detta, nr 100087. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan göra!

Inlägget är ett annonssamarbete med Panduro Hobby

10 november, 2013

Världen är helt vit nu. Tyst, ren, och vit. Himlen har dragit sitt duntäcke över jorden och stoppat om allt så noggrant inför en lång, mörk vinter. Det har snöat hela morgonen och jag gick med hunden ut i skogen och stod bland träden. Lät flingor landa och smälta på tungan. Melker skuttade runt och sprätte med tassarna, grävde i snön och fnös med nosen så att pudersnön yrde.  Vinter – som vi har längtat efter dig!

9 januari, 2013

Nu när de sista hyacinterna blommat ut har jag klippt ner och lagt dem i en låda som jag förvarar i källaren ända fram till våren. Då plockar jag upp hyacinterna och gräver ner dem i rabatten istället och så småningom blommar de rikligt igen!

Jag minns hur jag som liten gjorde snöbollar och la i frysen och plockade fram en varm dag i juli. Hur surrealistiskt det kändes. – Va? Finns det verkligen snö på riktigt? Så mycket snö att man inte ens kan ta sig fram på gräsmattan. Hur står jag ut under vintern?! Ungefär samma sak är det när hyacinterna blommar på våren och försommaren. Det är fel lukt på fel årstid. Men eftersom jag älskar julen kan jag komma på mig själv med att börja längta efter tomtar och glögg där jag ligger dubbelvikt i rabatten och rensar ogräs. Velpotta!

7 januari, 2013

Hur mycket jag än älskar julen så brukar jag tycka att det är skönt att plocka bort pyntet efter nyår. Men så känner jag inte alls i år. Jag vill bara dröja kvar i den här ovanligt mysiga och fridfulla jul och nyårshelgen. Jag önskar att den skulle pågå en månad till! Och inte ett dugg less är jag på julstjärnor och hyacinter. Vår gran har inte släppt ett enda barr ännu och jag har inte ens hunnit bli trött på julmusik. Skulle till och med gärna gå och lyssna på ett luciatåg om det bara fanns något!

Jag önskar att jag fick stoppa tiden några veckor och vara kvar i den här ledigheten. Skidutflykter och kompisar som kommer över på spontanfika. Jag vill fortsätta stanna uppe sent och läsa böcker, småäta av julgodis, och somna på soffan med lillen på magen. Våren är långt långt borta ännu – jag vill bara njuta av vintern!

1 januari, 2013

Hoppas ni hade ett fint nyår allesammans! Det hade vi och väldigt lugnt och skönt dessutom. Men jag sov till klockan halv tolv idag – så trött var jag! Passar på nu när huset är fullt av barnvakter – nästa vecka är det back to normal again.

Ville bara påminna om att sista avsnittet av Husmorsskolan gick igår och går i repris på lördag. Förstås kan ni också lyssna här! En spaning i P4 har jag också hunnit med under julhelgen. Den handlar om fenomenet med att stolt deklarera att man inte lovar någonting. Möjligtvis att unna sig lite mer! Den kan ni lyssna på här!

30 december, 2012

Det är vackrast när det skymmer

All den kärlek himlen rymmer

Ligger samlad i ett dunkelt ljus

Över jorden, 

Över markens hus

 

Allt är ömhet

Allt är smekt av händer

Herren själv utplånar fjärran stränder

Allt är nära, allt är långt ifrån

Allt är givet

människan som lån

 

Allt är mitt och allt ska tagas ifrån mig

Inom kort ska allt tagas ifrån mig

Träden, molnen, marken där jag går

Jag skall vandra –

ensam utan spår

 

Diktat av Pär Lagerkvist i början av förra seklet. Han är en av mina absoluta favoritpoeter. Tänker ofta på dessa strofer den där stunden innan det blir mörkt. När himlen välver sig över världen, isande blå.

26 december, 2012

Dagarna efter julafton är alltid så fridfulla. All mat är redan lagad, man kan bara äta rester och såsa runt i långkalsonger. Både igår och idag somnade jag på soffan medan lillen lekte med sin moster och morfar. Läser böcker gör jag också, det är himla viktigt att hinna med. Även om jag inte kan komma in i det där riktiga läs-ilet jag hade som liten då jag låg på mormors vind under en filt och slukade julklappsbok efter julklappsbok efter julklappsbok. Det går helt enkelt inte med en tvååring i huset.

Igår sändes del två av Husmorsskolan firar jul med Clara. Den går att lyssna på här. Alldeles perfekt för lata dagar.

25 december, 2012

Jag har nog sällan sett en unge så nöjd som den här på julafton. I skepparkostymen och svarta sammetsskor jag själv hade som liten steppade han runt där hemma och lyssnade på ljudet från klackarna. Morfar hjälpte honom att knäppa igen skorna när de flygit upp. Dessutom klippte Anna håret på honom på morgonen och badade honom i gjutjärnskaret så att det riktigt ångade från badrummet. Härliga grejer!

(Skepparkostymen köpte jag i somras från 100y.se. Favorit!)

 

25 december, 2012

Godmorgon! Hoppas ni alla haft en fantastisk julafton. Hos oss var det riktigt riktigt fint. Lillen var exalterad över tomten och ville bjuda in honom i köket för att stanna en stund extra och sedan ville han ge paketen under granen till tomten och blev förtvivlad när han inte tog emot.

Idag hade vi egentligen tänkt oss på julotta men det kändes så kallt och långt bort. Istället äter vi kakfrukost och eldar i vedspisen. Hörs snart igen!

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.