Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

25 november, 2008

Jag har knåpat ihop några tips på fina julklappar och gåbortpresenter som man enkelt kan göra själv.

present4.jpg

Baka gott och ge bort i en fin gammal plåtburk

present2.jpg

Gör egna medicinburkar och fyll med mottagarens favoritgodis

present1.jpg

Märk tydligt ut vad medicinen botar; Söndagsdepp, sömnsvårigheter,  brustna hjärtan osv

present51.jpg

Plantera färska kryddor i gamla plåtburkar och ge bort till någon som gillar att laga mat.

present31.jpg

Gör egen kakmix. Blanda alla torra ingredienser i en fin burk, och skicka med receptet så att mottagaren själv kan baka sina kakor.

present6.jpg

Köp en söt kopp på loppis och plantera en liten blomma. När plantan vuxit ur koppen kan man ju dricka varm choklad ur den istället!

19 november, 2008

Chokladmousse som doftar pepparkaka är himla gott. Lätt att göra är den också. Se bara till att börja i tid, så att den hinner stelna ordentligt innan serveringen.

Krämig chokladmousse i glasskål på hög fot dekorerad med silverkulor. uc-2705.jpg

Chokladmousse med smak av pepparkaka

Portioner

4

Tid

ca 30 minuter + kylning

Ingredienser

  • 100 gram mörk god choklad

  • 2 äggulor

  • 3 dl vispgrädde

  • 1 kryddmått pepparkakskryddor ( finns färdigblandat att köpa i påse)

Gör så här

  • Smält chokladen i ett vattenbad
  • Rör sedan ner äggulorna och pepparkakskrydda och låt det svalna
  • Vispa grädden tjock och krämig. Men se upp så att den inte blir för hård, för då blir moussen grynig.
  • Vänd ner hälften av grädden och blanda väl med chokladsmeten. Vispa sedan ner resten med luftiga tag tills moussen är slät.
  • Krossa pepparkakorna och lägg i botten av fyra portionskålar. Häll över moussen, och låt skålarna stå i kylen i ungefär tre timmar. Om man vill kan man spara lite pepparkakskross att strössla över precis innan servering. Jag dekorerade min mousse med med chockladströssel och silverkulor.
  • Ät och njut!

I mina julrecept hittar du självklart fler godsaker.

13 november, 2008

uc-2991.jpg

Idag har jag slagit in mina första julklappar. Egentillverkade. Åh. Mysigt.

Förresten. en kompis till mig som jobbar i butik skulle fråga en engelspråkig kund om hon ville få julklapparna inslagna. Hon sa
Do you want me to rape this christmas clap?
Behöver jag tillägga att den stackars kunden tackade nej.

Today I wrapped my first christmas presents. I love gift wrapping!

12 november, 2008
Trio av glasburkar med orange härlig marmelad i varje och på toppen en apelsinskiva i genomskärning. apelsinmarmelad.jpg

Här är receptet på min vanilj- och nejlikodoftande apelsinmarmelad.

Apelsinmarmelad

Portioner

ca 3 kg marmelad

Tid

ca 90 minuter

Ingredienser

  • 1 ½ halvt kilo apelsiner. Använd gärna ekologiska apelsiner som inte är besprutade

  • 1 ½ liter vatten

  • 2,3 liter strösocker

  • 1 msk citronsyra

  • 1 vaniljstång

  • 10 hela nejlikor

Gör så här

  • Tvätta apelsinerna noga med en borste, i varmt vatten.
  • Låt skalet sitta kvar och skär sedan frukterna i tunna klyftor, ju tunnare desto finare blir marmeladen. Plocka bort alla kärnor.
  • Lägg ner frukt och vatten i en rymlig gryta. Tänk på att sockret också ska få plats.
  • Låt blandningen koka på medelvärme 40-50 minuter under lock. Sedan är det dags att tillsätta sockret, lite i taget.
  • Lägg därefter i en vaniljstång samt tio nejlikor. Räkna dem noga så att du vet hur många du ska fånga upp ur grytan igen.
  • Låt sedan koka i ca 25 minuter utan lock, på ganska kraftig värme. Rör ofta i pannan.
  • När du tror att marmeladen börjar bli färdig kan du göra marmeladprovet: Häll 1 msk marmelad på en assiett och låt stå i kylen några minuter. Ta ut assietten och dra en sked genom massan. Spåret ska inte rinna ihop, för då är marmeladen inte färdig.
  • Förtvivla inte om marmeladen känns för rinnig. Den blir mycket fastare när den kallnar. Man kan också rädda en lös marmelad med lite pektin, som kan blandas i efter måttabellen på pektinpåsen.
  • Rör slutligen ner citronsyran i grytan, skumma av marmeladen med en slev och fånga upp vaniljstången och de tio nejlikorna. Töm upp på väl rengjorda burkar och låt kallna. Förvara burkarna mörkt och svalt.

Är du intresserad av att koka sylt? Kolla in det här!

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.