Jag älskar decembersolen och färgerna den skapar precis innan skymningen faller.
Himlen antar en underbar blå färg och allting ser ut som i någon perfekt ljussatt studio. Lent, varmt och luddigt i konturerna.
Snön vilar tjock i trädgården nu.
Och fönstrena ser ut att vara dekorerade med vadd
Julstämning så in i bängen! Och nyss kom hela familjen hit! Nu blir det firande
Imorse slog jag in de sista julklapparna. Det var inte så överväldigande många så det gick ganska fort.

Röda papperssnören, brunrandiga snören, röda sidenband och så blått presentpapper med vita prickar som jag hittade på ICA.
Etiketterna har jag klippt till av vanligt vitt lite grövre papper.


Nu är det klappat och klart och julafton är mer än välkommen!

Hasselnötsgodis med kaffesmak och jordnötchokladbitar. Två turboenkla godisar man fixar på en kvart.

ca 50 kolor
ca 45 minuter + kylning
300 gram choklad
100 gram kokosfett
1 msk jordnötssmör
100 gram hasselnötsmassa
2 msk kaffebönor


Älskar älskar älskar hyacinter. Jag fyller hela huset med dem till jul. De är fina som snittblommor också. Här har ett helt litet fång fått plats i en vas.
I en tekopp sitter en annan hyacint omgiven av lite glitter.

De blå hyacinterna brukar lukta starkast med rosa är också bra. Jag blandar alla möjliga färger och placerar ut dem runtom i huset.
I kväll hade jag några vänner på besök och det var så roligt. Som jag längtat efter att få se dem! Inte klokt så längesedan sist. På dagen idag gjorde vi ett ryck och städade huset lite. Vi orkade inte vara så himlarns noggranna utan tog det lite enkelt. Men oj så skönt det är nu, när allting kommit på sin plats igen.
Julfriden har sänkt sig i vårt hem. I morgon får vi besök, dagen därpå kommer familjen. Nu blir det SJUTTON DAGAR av julmys. Ja, jag tänkte faktiskt ta en så lång semester!
Mina pappersgirlander har fått komma upp överallt i huset också. Älskar de där lite dammiga, urblekta pastellerna. Känns fyrtio/femtiotal på något vis.
Godnatt på er!
Lillen måste ju få dekorerat i sitt rum också! Jag har vräkt på med papperspynt, gamla loppistomtar – ja till och med Bambi har fått en prickig halsduk!

Vimpeln jag gjorde till Go’kväll förra veckan blev jag så nöjd med så jag gjorde en till.
När vi var små tog pappa alltid in små granar som vi kunde ha på våra rum. Det var så mysigt. Jag slog till på en sockertoppsgran till lillen.
Jag har pyntat den med sönderklippta girlander i form av små glittertussar och så rosetter gjorda av prickigt presentsnöre. Krukan är en gammal hink mamma hade som liten. Ska sätta en liten slinga i den också så får den lysa upp hans rum.
I morgon ska jag baka sista julgodiset. 2 supersnabba varianter. Lovar att visa er!
Nu har jag pyntat granen! Eller börjat pynta granen i alla fall. Mer ska nog dit men jag brukar gå hemma och känna efter lite först. Pepparkakorna tänker jag inte hänga dit förrän dagen före julaftonen. Förra året och hunden upp hälften och Bertil resten, så de kan absolut inte hänga framme.

Jag har en så söt liten gran i år. Nätt, men ändå hög och så täta gröna grenar.
Någon undrade hur man gör för att ha en hink som julgransfot. För att den inte ska tippa och sådär. Tricket är att fylla hinken med vatten (tio liter väger en del och håller bra motstånd mot granen. Sedan tar man bort de nedersta grenarna på granen och ställer den mitt i hinken så att den står på botten av hinken. Granens understa grenar hamnar då på hinkens kant och ser till att stabilisera det hela. För säkerhets skull brukar jag pluppa i några stenbumlingar också. Tippsäkert som bara den.

Jag tycker för övrigt att glitter har en förfärlig förmåga att hamna snett så jag brukar klippa glittegirlanderna till kortare stumpar och rulla ihop till glitterbollar som jag placerar ut på grenarna. Då ligger de stilla och symetriskt och man slipper gå runt och irritera sig.
Jag är så glad när jag ser att flera önskat sig min bok i julklapp! Det är nämligen en ypperlig klapp tycker jag helt opartiskt alltså. Hä hä. Tio veckor i rad låg den etta på bokus topplista för mest sålda inredningsböcker. Det är tack vare alla mina bloggläsare såklart – som varit så stöttande. Tack för det

Den innehåller en massa fina vintriga pyssel och tips på ljuslyktor och sånt man kan fixa med naturmaterial.

Vill du köpa boken i julklapp till någon går den utmärkt att beställa här! Uppföljaren släpper jag i maj och jag är så himla pirrig inför det.
Sedan vill jag också passa på att säga hur kul det är att så många visat intresse för vår digitala kursbok Bloggskolan. Otroligt roligt att den fått ett sådant genomslag. Jag får ofta mail från folk som vill ha råd och tips kring sitt bloggande och vad de kan tänka på. Då känns det bra att faktiskt kunna hänvisa dem någonstans. Och med tanke på hur man förringat bloggandet och de kvinnor som håller på med det känns det lite extra skönt. Jag vill upphöja bloggars betydelse så att vi som gillar att dokumentera våra liv på nätet slipper bli klappade på huvudet jämt och ständigt! Efter önskemål från våra kursdeltagare har vi nu förlängt tiden man har tillgång till kursen till tre månader. Det gäller förstås även de som redan har köpt den!
Julen är som vi alla vet (men glömmer) en tid för umgänge och avkoppling och inte en tid då kvinnan ska slava ihjäl sig i köket. I min familj hjälps vi åt med maten. Alla gäster tar med något. Pappa gör till exempel sill, köttbullar och bakar bröd. Sedan har vi ordnat ett ganska enkelt julbord där bara de rätter som är absoluta favoriter får vara med. Och den som inte ids laga julmaten själv kan förstås köpa den färdig och bara servera den lite tjusigt. Julklappar har vi dragit ner på ordentligt, det är mest barnen som får och det tar också bort en massa stress och press i december.
För övrigt är det ett fasligt tjat om att städa innan jul. Låt mig säga det på en gång ifall någon tvivlar – man behöver absolut inte julstäda om man inte har en väldans lust med det! Är det någon gång på året skiten inte märks är det väl i december när mörkret sänker sig och man mest eldar stearinljus? Nä, dämpa belysningen, sopa dammråttorna under mattan med foten och ta’t sedan lugnt med en knäck i käften. Jag har i alla fall planerat att ta det väääldigt lugnt under julens helger och göra ett minimum av saker. Jag vill helst bara läsa en massa böcker, sova, åka pulka och somna i soffan framför kaminen. Jag vill inte stressa upp mig ett endaste dugg, för då motverkas själva syftet med helgen.
Jag är faktiskt himla peppad på den här julen! Det blir den första jag firar hemma i huset. Vi brukar annars alltid resa till släkten och hur roligt det än är känns det faktiskt spännande att vara hemma och skapa nya traditioner. Pappa, Anna och hennes fästman kommer hit och firar med oss. Det ska bli en stressfri jul. Bannemig!
Idag 10.35 är det nypermiär för Husmorsskolan i P1. Det första av tre avsnitt och den här veckan gör vi julfint med äpplen och enris och prata dofterna som sätter stämningen för julen! Alla avsnitt spelas som vanligt in hemma i mitt juliga kök, dit Erica Dahlgren kommer på besök! Hoppas ni ska gilla. Det går förstås också att lyssna på i efterhand här.
Förresten har jag två radiospaningar att bjuda på idag. Lite arga sådär…lyssna här och här.
Glad tredje advent. Jag var lite virrig så jag tände hela adventsstaken till dagens fika. Fint ändå.

Vi åt saffransbröd ggr 3. Lussekatter, saffransbullar med mandelmassa och mörk choklad samt saffranskaka med apelsin. Ja, jag gillar saffran. Kan inte förneka det!
När Jakob kom in från sin skidtur hade jag fixat fika och eldat i vedspisen. Lillen sov middag så vi satt och lyssnade på tystnaden. Det blir så otroligt tyst i gamla hus att man tror att det slagit lock för öronen. Jag gillar vårt hus bäst på vintern faktiskt. Då är det så mörkt inne att man inte ser allt som behöver göras och fixas. Och inget trädgårdsarbete som jagar en heller. Man kan barrikadera sig och elda och äta gott och nästan känna att man går i ide.
Å vilken underbar december det här visade sig bli! Kallt, snöigt och riktig julstämning. Idag var jag och kollade på Bertils luciatåg. Han var så fin med glitter i håret och ljus i handen. Han sjöng inte så mycket utan ägnade mest tid åt att peta sin fröken ömsint i örat med ljuset.
Själv gick jag luciatåg i söndags. Har gått i fler luciatåg än jag kan räkna och har fnissat lite åt klenisarna som svimmar på lucia. Men nu fick jag så att jag teg för jag höll själv på att svimma i luciatåget. Lyckades precis bara hålla ut tills jag sjungit mitt solo och sedan störtade jag ner i bänken med huvudet mellan knäna. Snyggt.
Bakom dagens lucka gömmer sig en produkt som jag själv hade otrolig nytta av när Bertil var liten och jag gjorde barnmat till honom och frös in. Barnmatsburken.se är precis som det låter – en sajt som säljer förvaringsburkar för barnmat. Men inte bara barnmat – alla saker som man vill styckefrysa på ett eller annat sätt kan frysas in i de praktiska formarna fria från BPA-gifter. Mina formar har verkligen blivit väl använda! I potten idag finns två valfria barnmatsformar (värde 300 kronor).
För att vinna ska du svara på dessa frågor
– Varför ska man undvika produkter med BPA (Bisfenol A)?
– Motivera kort varför just du vill vinna barnmatsformarna?
*Tävlingen pågår tom 8/12 kl. 23.59. Vinnaren utses av barnmatsburken.se och deras beslut kan ej överklagas. Ev. vinstskatt betalas av vinnaren. Priset består av barnmatsburkar till ett värde av 300 kronor.

Enkelt recept på chokladrutor. Idag har jag sysselsatt mig med att baka.
Någon undrade om jag inte kan bjuda på ett superenkelt recept som till och med nybörjare klarar.
Klart jag kan göra det – receptet på en supergod choklad- och nötruta kommer här. Det tar max en kvart att göra!

ca 16 – 20 rutor
ca 30 minuter + kylning över natten
100 gram mandel
100 gram valnötter
2 dl grädde
50 gram smör
3 dl socker
salt
250 gram mörk choklad

Man kan variera godiset genom att byta ut nötterna mot jordnötter, eller pistagenötter.
Men kan också köpa en smaksatt choklad – både chili och mint är väldigt gott!
Lycka till!

Idag har jag bakat julgodis, bland annat hallonkola. När man kokar kola kan man variera sig i oändlighet med smaksättningarna.
ca 40 kolor
ca 20 minuter

Jag använde mig av hallonpulver i smeten. Liknande finns att köpa i välsorterade mataffärer eller kanske enklast på nätet.

Och så fyllde jag kolaformarna med lite hallonsylt på botten också. För extra mycket smak!

Två varianter av samma smet
I pappersformarna är kolasmet och hallonsylt och lite hallonpulver på toppen.
I folieformarna är hallonsmet med salmiakpulver på toppen.
Testa gärna min saffranskola – magiskt god!
Ja, det är ju i tidigaste laget att tänka på gran i början av december men jag är i alla fall väldigt glad att julgranen nu är kirrad! Grannen högg och kom förbi med den. Hur snällt är inte det?!
Det är det fina med att bo i en by. Inte mindre än tre gånger har jag hamnat i diket med bilen på vintern. Inom en kvart har någon granne med traktor eller pickup dragit upp mig. Och behöver man hjälp med någonting så finns det alltid en hjälpsam typ som kommer som ett skott och lånar ut verktyg eller assisterar.
I stan hade alla en egen uppsättning av allt. Ingen delade på någonting eller lånade av varandra. Den andan fanns helt enkelt inte eftersom man ju knappast kände varandra! I en by hjälps man åt, för vem ska annars hjälpa? Så långt ifrån centralorten och alla bekvämligheter.
Här kan du se hur jag pyntade min julgran 2009 och 2014 – kolla gärna in min granna gran 2015!
Glad första advent på er! Här har förkylningen börjat släppa efter ännu en natt med fjorton timmars sömn.
Idag har vi mest tagit det lugnt och tänker fortsätta på det spåret. Jag ska nog baka några julkolor och kanske saffransbröd och annars mest mysa.
Jag vill bara visa min nya fina kofta! Hittade den på en secondhandaffär för 100 pix. Märket är Luella, den verkar aldrig ha varit använd och den är gjord av hundra procent cashmere. Mjukaste jag någonsin burit. Det kallar jag ett fynd! Att den är tomteröd passar ju extra bra i december.
I dag har jag inte gjort många knop alls. Jag sov fjorton timmar i natt men är precis lika trött och hängig som när jag gick och la mig. Jakobs mamma kom och hälsade på, hade med sig fika och passade lillen. Väldigt skönt när huvudet dunkar så att man knappt kan tänka klart.
Ville bara visa två loppisfynd jag gjort. Pappersklockan som är precis som den som mormor brukade ha hemma i sitt kök. Och så den stora bakformen i form av en julgran. Så himla fin att bara ha stående framme som ett julpynt!
I morgons ska jag i alla fall passa på och baka tror jag. Har en hel del på listan över saker som ska göras innan jul…
I senaste Mama bjussar jag på åtta sidor julpyssel och mina bästa recept! Kolla in vettja
Någon är väldigt långhårig…och det är inte jag
Sist jag var med i Mama var sonen en liten skrutt bara. Tänk vad fort tiden går med barn – det var ju bara förra sommaren!
Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:
Eller använd formuläret nedan.