En gång i tiden gick jag alltid promenader utan telefon. Inget att lyssna på, igen som kunde nå mig. Idag måste jag tänka aktivt på saken för att det ska bli av. Men det är lika skönt varje gång att lämna mobilen hemma och bara promenera. Lyssna till naturens ljud, till trafiken eller tystnaden. Lyssna inåt. Men inte distrahera tankarna med underhållning eller telefonsamtal.
Gå en söndagspromenad idag. Julfridasdagen den 10e december. Utan att lyssna på något eller prata med någon. Bara fokus på stegen och hur det knarrar – eller kanske plaskar under fötterna. Hur andhämtningen höjs och sänks och hur kylan biter i kinderna.
Jag gick på både Old Touch och À la carté antik när jag var i Stockolm. Har följt deras instagramkonton i en evighet men hittills har det aldrig turats så att jag kunnat gå förbi. Men nu! Nu gjorde jag det! Och här är lite smått och gott som jag hittade på dessa ljuvliga butiker.
Som de här broderade vantarna. Raraste jag sett. Och två söta pappershjärtan till granen, plus en snöklocka. Och ett helt gäng med gamla pralinformar som jag tänkte använda för att gjuta marsinpanfigurer med.
Hittade så fina tyger också. Ett långt draperi i juliga färger, en stor duk från trettiotalet med brokigt mönster. Och en mindre duk med svarta fransar.
Och kolla in det här! Gamla julettiketter från Röda Korset. Jag fick ju den stora äran förra året att illustrera 2022s julklappettiketter som trycks i 250 000 exemplar och säljs för att dra in pengar till Röda Korsets verksamhet. Dessa julettiketter har en lång historia och här hittade jag riktigt gamla varianter. Var självklart tvungen att slå till.
Så fina och roliga mönster! Ska sätta på de finaste klapparna i år.
Kunde heller inte motstå de här söta gamla tomteljusen. De ska inte eldas upp utan hamnar i en fin stake på någon hylla här hemma.
Kan också tipsa om att Old touch faktiskt hade några små flaggspel med flaggor från hela världen. Jag har ju själv ett sådant i granen och har flera gånger fått frågan om var man kan hitta liknande. Löp och köp alltså!
Den här boken om historiskt julpynt för granen köpte jag också med mig. Den hade jag egentligen behövt när jag skrev Underbara Vinter. Men nu ska jag läsa den och se om jag kan hitta på något kul pynt för den här julen istället.
Köpte också några olika påsar och presentpapper av gammal modell. Blev så förtjust!
Varför görs det aldrig så här snygga papper längre? ALLT var finare förr!
Tre olika modeller. Återstår att se vems julklapar jag ska slösa så här fint papper på? Det kanske får bli min syster då, för till henne skäms jag inte för att be om pappret tillbaka efteråt.
Sista kvällen i Stockholm var jag på mitt förlags julfest och träffade bland annat Lotta Kühlhorn som formgivit min julbok. Hon hade med sig en fin present.
Nämligen en rulle presentpapper med gammalt snöre omkring. Som hon i sin tur fått av sina släktingar. Känns den bekant månne?
Vi satte den ju på insidan av pärmarna på Underbara Vinter. Så, så, så fin!
Man blir aldrig för gammal för Astrid Lindgren. Särskilt tycker jag om när hon läser högt ur när Barnen i Bullerbyn firar jul. Filmatiseringen är full av inredningsinspiration för en vacker och enkel jul – men uppläsningen är inspiration för själen. Något att lyssna till på pendeln, medan man tar morgondisken eller går en sväng med hunden. Alla delar finns på Spotify.
Kanske är er familj som vår – att ni vuxna inte köper särskilt många klappar till varandra? Eller så gillar du att leta utvalda presenter som passar mottagaren precis? Om du tillhör den senare kategorin så vill jag verkligen slå ett slag för att handla från ett mindre företag eller en liten producent.
Att köpa begagnat är förstås också väldigt bra (här har jag samlat några tipsiga inlägg om saken) men just idag vill jag lyfta hårt kämpande småföretagare och hantverkare som gör unika saker! Här är några sådana – men jag hoppas att ni kan tipsa om fler i kommentarsfältet. Man får såklart också tipsa om sig själv om man vill det!
KLCO gör de vackraste linnekläderna tillverkade i Europa – och säljer dessutom sina egna, fantastiska teblandningar som jag varmt kan rekommendera.
Kajsaform gör bland annat textilier med fina tryck. Gillar särskilt mönstret Västerbotten och Skogshare som pryder linnehanddukar i olika färger.
Malin Ljung Jewellery på upptäckte jag när jag var på cykelsemseter på Ven, där Malin har sin studio. Hon gör så fina smycken. Kanske ingenting man önskar sig av vem som helst sådär – för smycken är ju dyrbara ting. Men drömma kan man ju! Och ska man ta examen eller gifta sig eller fira jubileum så är det ett underbart ställe att önska sig något ifrån.
Lump studio gör kläder av återbrukade textilier. Har två makalösa kreationer därifrån gjorda av olika gardiner och bordsdukar. Som konstverk!
Malin i Ratan gör de ljuvligaste ekotvålarna. När Jakob fortfarande drev jordbruket var han alltid skitig om händerna med jord under naglarna och det enda som gjorde riktigt rent var Malins tvålar. Fins i en uppsjö av modeller och sorter. Gillar ekotvålen barrskog samt rasul och ringblomma med doft av citrus.
Elinor Nilsen gör badrockar av återbrukade gamla badhanddukar som sys ihop till nya fantastiska kreationer. Jag har en underbar som kommer från hennes märke! Av gamla påslakan och sängkläder gör hon dessutom de mysigaste och skönaste ”pyjamaskreationer” man kan tänka sig.
Slutligen vill jag slå ett slag för att besöka din närmsta hemslöjdsbutik för att utforska utbudet! Jag gillar Hemslöjden och Handelsgården i Umeå så väl som Slöjdarnas hus i Vännäsby som säljer många fantastiskt alster. Själv önskar jag mig en ny, vacker smörkniv i trä – en sådan klår metall med hästlängder!
Imorse gästade jag Nyhetsmorgon i TV4 för att visa lite enkla julpynt och prata om min julfridskalender här på bloggen som blivit en succé i all sin enkelhet! Fokuset var på citruspyssel eftesom det både är enkelt, billigt och går att lägga på komposten efter högtiden.
En sak som syntes i programet var den här enkla men vackra ljuslyjktan av en glasburk. Fyll den med lite gran och tallris, lingon eller tranbär samt apelsin i tunna skivor. Häll sedan vatten upp till kanten och pluppa i ett värmeljus. En fin bordsdekoration till glöggminglet!
En annan fin ljuslykta tex till julbordet får man om man karvar en ljusstake av apelsin. Välj ut en apelsin som står stadigt. Ta ut stearinet ut värmeljuskoppen. Vänd den upp och ner och tryck lätt mot apelsinen så att det stansas ett runt märke. Lyft bort koppen och skär sedan med kniv längs cirkeln. Skär sedan ur inkråmet och pluppa därefter i ljuset. Dekorera med nejlikor runtom. Det kan var smart att använda en tandpetare för att göra hål innan du sticker i nejlikorna. Då slipper du få så ont i fingrarna.
Det är förresten också fint att proppa nejlikor i lime och citroner!
Ett enkelt blockljus med dekor av apelsinklyftor. Limmade bara fast dem med limpistolen. När ljuset brunnit ner så att apelsinerna når kanten kan man lätt bryta loss dem utan att märken syns på ljuset. Det är säkrast ur brandsynpunkt.
Och så vill jag slå ett slag för olika slags apelsingirlanger. Man kan använda pepparkaksformar för att ta ut fina mönster. Eller trä torkade skivor på ett snöre, omlott med eukalyptusblad. Enkelt och vackert!
Att gå runt och känna sig kall stjäl både energi och glädje. Men att sitta i lugn och ro och dricka något varmt hjälper till att lindra den där grundfrusna känslan. Det är en lättnad när man känner hur den heta drycken värmer upp magen inifrån och när ens kalla, stela fingrar får sluta sig runt koppen. Dessutom bli den tid det tar att göra iordning och sedan dricka något varmt – en avstressande paus för en lite stirrig och uppskruvad själ.
En god vinterdrink gör du på ofiltrerad äppelmust. Värm den i kastrull och krydda med lite kanel, ingefära och kardemumma. Häll över i en kopp och toppa med vispgrädde och krossad pepparkaka.
Ett ständigt brus från ventilationen, högt sorl eller plötsligt slammer. Det kan kännas som en hård nypning när fel sort ljud tränger sig på. Man blir både bli irriterad, olustig och trött av oljuden. Men sedan finns det ljud som nästan är som massage för hörselgångarna. Ljud som verkar lugnande på våra sinnen. Ljud hjälper oss att komma ner i varv.
Dagens lucka i julfridskalender består av ett ljud jag älskar. Tryck igång, blunda och lyssna noga – gärna i hörlurar om det finns tillgängligt.
När man är stressad gör man allting på rutin, i en slags tanke om att spara energi. Inte ödsla tankemöda på att göra sånt man inte brukar. Men ibland kan ett avbrott i en välbekant rutin hjälpa en att stanna upp. Reflektera över stunden.
När min vän gick på stressrehab fick hon rådet att välja en annan väg hem från jobbet, en väg hon aldrig brukade gå. Samtidigt skulle hon försöka lägga märket till omgivningarna. Hur marken kändes under fötterna, vilka stjärnor som lyste i de olika fönstren. Om det doftade eller lät annorlunda än på den vanliga vägen.
Den lilla övningen i att bryta en rutin gjorde stor skillnad för hennes medvetna närvaro. När hon kom hem från jobbet hade hon landat på ett helt annat sätt än när hon gick den snabbaste, vanliga vägen. Den hon gått tusentals gånger förut, i alla sinnesstämningar.
Var ska du gå idag? Till jobbet, ut med hunden eller till mataffären? Finns det en annan väg du kan välja som låter dig uppleva någonting nytt? Se dig omkring där du går och lägg särskilt märket till julen. På vilket sätt börjar den märkas i trädgårdar, fönster, på farstubroar och balkonger?
Här kommer en riktigt mastodontinlägg med sånt jag gjort senaste dagarna. Har inte sparat på krutet – eftersom jag vet att inlägg som dessa är favoriter för många.
Vi tog fram änglaspelet och provkörde det. Precis som sina äldre brorsor före honom funderade han på vem som egentligen vann spelet? Reglerna kändes oklara.
Mycket julpynt har kommit upp. Förstår inte varför man inte har så här mysiga stjärnor uppe från oktober till mars? De gör hemmet så mycket varmare.
Vi har varit i stan och kollat på högstadieskolor för nästa år börjar ju Bertil sjuan. HJÄLP! Viktigt att skolan under den sämsta tiden i ens liv (högstadiet) ändå kan bli så bra och rolig som möjligt.
Hela hennes hem är som att kliva in i en varm famn. Älskar att det är så MYCKET grejer! Minimalism är inte mysigt.
Hon bjöd på goda ostar och franska skurna pepparkar med smak av citron.
Usch vad gott!
Någon som kände ”usch” när han fick syn på mig. Men inte usch på det bra sättet.
Vi hade mycket att prata ikapp
Och ännu mer att äta!
Och på kvällen for jag på veckans andra skolbesök med Bertil.
På fredagen jobbade jag som en iller med att komma ikapp en massa löst jobb. Båda storbarnen var hemma sjuka och gick och kraxade och till fredagsmys såg vi Jönssonligan lever farligt och jag somnade efter en halvtimme och snarkade högt i soffan. Så sjukt trött efter en vecka med massor av jobb och kvällsaktiviteter.
Vaknade tidigt på lördagen och kunde inte somna om. Bestämde mig för att stiga upp och ta itu med surdegen städningen. Vi har inte storstädat som familj på flera veckor och låg hopplöst efter med nästan allting.
Förutom generellt smutsigt hemma var skafferiet kaos, kylskåpet snuskigt, vedspisen behövde tömmas, groventren var igensatt och tvättstugan var överbelamrad. Hela familjen ryckte in och körde sitt hårdaste i nästan fem timmar.
Så jobbigt och SÅ SKÖNT att få bort lite skit och reclaima hushållet igen. Tack och lov kom farmor på eftermiddagen när vi var klara så då hände det ju något trevligt den dagen. Hon och barnen försvann ut och lekte och jag åt lördagsgodis i soffan och läste Harry Potter.
När det blev kväll såg barnen Grinchen, Jakob hjälpte en kompis att flytta och jag låg i sängen och läste. Så småningom sa pojkarna godnatt och gick och la sig.
Blev väldigt förvånad när jag kom ner och skulle släcka för natten och hittade spindelmannen som kraschat på soffan. Bar upp honom och stoppade till sängs.
Och insåg att Essa också behövde rastas, så då klädde jag på mig och gick ut.
En vacker kväll med klar himmel och en stor måne.
Så fridfullt att vara ute en lördagnatt i skogen. Och så skönt att aldrig någonsin känna sig rädd! Är så trygg i min by.
På söndagsmorgonen ställde jag klockan och gick upp lite tidigare. Ville göra en trevlig adventsfrukost till familjen. Så roligt att göra det i ett nystädat hus!
Tände den lilla adventsgranen
Och plockade fram allt gott jag kunde komma på!
Skinka, gurka, marmelad, olika sorters ostar och bröd.
Peppisar och juice
Så fint att äta en första adventsfrukost ihop. Ulf fick äran att tända det första ljuset.
Vi satt kvar och surrade tills det plötsligt blev väldigt bråttom för att vi skulle iväg till kyrkan!
Det vankades scoutgudstjänst och märkesutdelning. Stolt fanbärare!
Folke och Dahlia gripna av stundens allvar. Eller kanske mest nervösa för att spela upp drama för hela kyrkan. Bertil skulle spela Josef men nr jag frågade vad Folke skulle spela var svaret
-Inte trög!
Och det lyckades han ganska bra med.
Spindelmannen var närvarande
-Heter alla barnen Varredo? frågade han mig.
Men nej det var bara scoutledaren som vid märkesutdelningen hojtade
-Var redo! varpå barnen svarade
-Alltid redo! med en honnör.
Efter att jag förklarat sammanhanget undrade han vad de skulle vara redo för? Och det är ju det som är det fina med scouterna. Redo att hjälpa till! Redo för en utmaning! Redo att vara en god medmänniska! Älskar verkligen scoutrörelsen och allt klokt de lär ut.
Efter gudstjänsten fikade vi korv och saffransbullar och det var så mysigt att prata ikapp lite med bekanta.
Därefter byltade vi på oss och gick ut för att delta i skyltsöndag.
Så fint i vårt lilla samhälle. Dumt att man så fort blir hemmablind bara.
Det myllrade av folk som ville fira skyltsöndag och handla på marknaden.
Älskar detta gamla eternithus med de fina skyltfönstren.
Det såldes högt och lågt på marknaden
Marknadsgodis
Lingonglögg och svartvinbärsmarmelad.
Och strumpor stickade av hundhår. Tydligen väldigt varma. Jag blev sugen på att köpa de där med domherrarna. Hatar att frysa om fötterna.
Barnen sålde karameller till förmån för scouterna
Knallarna gastade i alla tonarter och jag passade på att bunkra lite knäck och kola.
Och värma händerna.
Tomten var förstås där
Med sina renar
Spindelmannen drog av sig masken så att tomten skulle känna igen honom och inte leverera framtida paket fel. Han förklarade att han önskar sig handskar som sprutar spindelnät.
– Hmmm… sa tomten.
Jag var ordentligt påbyltad
Men kinderna blev röda som juläpplen.
När barnen sålt färdigt och jag gjort mina inköp traskade vi tillbaka genom samhället igen.
Så mycket fint att se på!
Spark är det föredraga färdmedlet för de flesta.
Men för Ulf är det storebror.
Hemma igen packade jag upp mina marknadsköp. Strutar med kolor och knäck, lingonglögg, pitepojkar, sockerkringlor och segsalt mjukkaka från bagarstuga.
Gjorde upp eld och värmde glöggen och försökte få tillbaka värmen i tårna på alla i familjen. Det enda som saknades var ett par Bernard Sennen-strumpor med domherrar på. Jag visste väl att jag borde slagit till!
Fy farao vilken härlig första advent! Efter allt fläng på morgonen fick barnen ha skärmtid.
Medan jag bestämde mig för att baka och pyssla litegrann. Lyssnade på dagens andra gudstjänst på under tiden – jag gillar att ha på radiogudstjänsten här hemma när jag stökar på. Och efter middagsbestyren fick jag plötsligt en väldig lust att åka på dagens tredje gudstjänst. En andakt med adventssång i byns bönhus. Så då gjorde jag det! From som fasen.
Sladdade in några minuter efter att det börjat.
Och satte mig till rätta i frid och bara tog in alltihop!
När jag kom hem igen hade jag bestämt kvällspromenad med Elina så vi traskade och pratade strunt i 90 minuter, innan jag gjorde kväll.
Jag är så stolt och glad för Underbara Vinter har nominerats till Adlibrispriset som årets kokbok. Om du läst, gillar och vill rösta på boken skulle jag såklart bli väldigt, väldigt glad. Du kan rösta i alla kategorier – eller gå direkt till kokbokskategorin och lägga din röst. Alla som röstar har chansen att vinna ett presentkort på böcker värde 500 kronor. Från just Adlibris.
Förresten kommer jag till Adlibris Market på Kungsgatan, Stockholm 15 nu på onsdag den 6/12. För min ENDA signering av julböcker! Mellan 17.00 – 18.30 håller jag på. Kom förbi och köp en bok – eller få din redan köpta bok signerad. Alltid så roligt att få ansikte på dig som läser.
När Dagens dikt kommer på radion sjunker min puls omedelbart. Att höra någon som kan läsa posei och som läser så det känns rakt genom huden ner inuti. Det får mig att stanna upp ett tag. Det sker inte medvetet – men allting tar liksom en paus och hämtar andan – innan dagen rusar på igen och tankarna snurrar vidare.
Dagens lucka i julfridskalendern är dikten ”Ett barn är fött idag” av Hjalmar Gullberg, uppläst av Lena Granhagen.
Årets julklapp är ju ett brädspel. Kul för mig som älskar att spela spel! Är så glad att Jakobs familj är sådana spelfantaster, för min egen ursprungsfamilj är inte några spelare förutom enstaka parti poker eller så. Här är tio spel som vi tycker om att spela tillsammans. Liten och stor. Kom gärna med fler tips om du har!
Bandu är ett spel för 2-4 spelare eller lag. Från åtta år men med lätt modifierade regler kan mindre barn också hänga med i spelet. Man ska helt enkelt bygga det högsta tornet av träklossar i osannolika former som kulor, pyramider och stora romber. Man kan köpa eller bjuda ut en egen kloss på auktion – eller ge bort en riktigt taskig kloss till sin motspelare för att sabotera. Tornen blir fantasifulla och fina och man sitter som på nålar precis hela spelet! Här gäller det att vara fingerfärdig och samtidigt strategisk. Ett spel som är enkelt att förstå, men med möjlighet till flera olika varianter och upplägg.
Dixit är ett supermysig spel med fina illustrationer. Rekommenderas från åtta år men vår sexåring älskar detta! Man behöver vara åtminstone tre spelare men fem-sex gör spelet ännu roligare. Alla spelare får ett gäng kort i sin hand. Bakom varje bild finns en historia – en mystisk ledtråd/gåta som sagoberättaren i spelet hittat på och som de andra ska lyckas para ihop med rätt bild. Men du får akta dig – för endast en av bilderna är rätt – resterande är fällor gillrade av dina medspelare.Det är ganska svårt att förklara närmre vad Dixit egentligen går ut på – men det är i alla fall ett otroligt mysigt, fantasifullt, och klurigt spel för hela familjen. Och det är inte givet att störst är bäst – när vi spelade vann barnen oftast! Stort plus för fantastiskt fina illustrationer på spelkorten och att tempot är lugnt för de som inte gillar hets.
Vildkatten är ett spel perfekt för barn i förskoleåldern. Spelet består av en stor spelplan med 300 bilder och en låda med brickor föreställande likadana bilder – som snabbast möjligast ska kunna paras ihop. Vildkatten ger många timmars familjeunderhållning och reglerna är enkla att förstå även för de minsta. Här har faktiskt barnen en fördel framför de allra äldsta spelarna – att vara riktig kvicktänkt är en bonus.
Kinaschack är mitt personliga favoritspel. Kanske för att jag är bra på det? Ett av få spel som vi spelat i min familj. Mamma ställde alltid upp och gjorde några rundor.
Uno är ju en odödlig spelklassiker som typ alla uppvuxna på 80- & 90-talet spelat på fritids och förskola. Det är lagom från sju års ålder ungefär (fast Bertil har spelat det sedan han var fem så det funka för mindre barn om de kan siffror). Ett toppenspel för att bli bättre på sifferföljd och precis lagom utmanande tempo för barnen utan att bli tråkigt för vuxna! Uno kan 2-10 personer kan spela spelet samtidigt!
Dobbel är ett spel med enkla regler som går lätt att lära. Här premieras snabbhet och goda reflexer. Dobbel innehåller ett femtiotal olika kort, som alla visar ett antal symboler och bilder. Finessen är att varje symbol endast existerar på två av korten. Genom att försöka hitta symbolerna som liknar varandra får man ett rappt, roligt och utmanande spel! Lagom från 6 års ålder och kan spelas av 2-8 personer. Spelet kommer i en rund liten plåtask så den är perfekt att ta med på resor.
Ticket to ride är ett tågäventyr. Spelarna samlar olika sorters tågkort som de mutar in tågsträckorna med på den Nordamerikanska kontinenten. Längre sträckor belönas med fler poäng. Extra poäng ges till dem som kan fullfölja sina biljettkort och sammanlänka två städer. Jag har spelat flera gånger med barn så små som åtta år och det funkar riktigt fint! Liten klurigt strategispel som också innehåller ett stort mått av tur.
Bondespelet är ett affärspel där det gäller att investera rätt. Spelet startar i ett litet torp. På vägen till att bli slottägare gäller det att förvalta sina tillgångar väl. Skogen och djuren ska skötas och det gäller att så och skörda i tid för att maxa sin avkastning. Precis som i andra affär-spel gäller det att förvalta sitt kapital på bästa sätt. Liten varning för att spelet är väldigt långt och att det kan vara en poäng att bestämma redan innan att försten till att få en herrgård eller tjäna x-antal kronor vinner. Om man inte vill ha en helkväll med samma spel, alltså!
Othello spelar jag gärna med barnen när jag vill göra någonting lugnt och trivsamt. Taglinen är – En minut för att förstå. En evighet för att bemästra. Och så är det verkligen. Det är klurigt och roligt och ganska långsamt. Och har man barn som är dåliga förlorare kan man med som vuxen lätthet spela lite dåligt och ”missa” smarta drag för att behålla en trevlig stämning.
Ta fram din adventsljusstake och placera den på bordet framför dig. Tänd det första ljuset. Hör hur stickan fräser när det dras mot plånet. Hur veken knastrar innan den fattar eld. Lägg märket till doften och färgen på ljuslågan. Var går det blåa över i gult?
Nu luktar det av stearin och rök från tändstickan. Men hur doftar det egentligen? Är det jordigt eller sött? Fränt eller milt? Vad påminner doften dig om?
Sitt alldeles stilla en liten stund och blunda mot ljusstrålen och känn det gula, varma skenet mot ögonlocket. Andas lugnt. Blås ut ljuset och iaktta hur röken ringlar iväg.
Slå dig ner i din mysiga hörna – platsen du boat åt dig själv! Se till att du är varm och sitter skönt. Slå sedan på låten här nedanför och lägg ifrån dig mobiltelefonen så att du kan lyssna ostört.
Visste du att sparken är en svensk (eller eventuellt finländsk) uppfinning? Och att en gång i tiden räknades den som en idrott. Den första sparkstöttingklubben bildades i Stockholm 1888 och blev snart en sport för de rika. Östermalm, AIK och Djurgården hade sina egna klubbar där man tävlade i att åka snabbt. Sparkandet blev enormt populärt och på slutet av 1800-talet kom larm om ”sjukdomsfall, förorsakade af sparkstöttningsåkning”. Tonårspojkar fick inflammationer och andra skador på grund av allt för flitigt sparkande. Man diskuterade till och med en åldersgräns för sparken.
Det är bara några av alla saker jag lärde mig när jag gjorde spark-research till Underbara Vinter. Och även om mina egna söner inte precis sparkar sig till inflammationer, så går sparkarna onekligen varma på byn. Det görs sparktåg, tävlas och skjutsas och många flyger fram som jehun i Nils Massbacken!
I Lycksele, några mil härifrån, lyckades man 1993 med ett världsrekord. 1085 sparkar sattes ihop i ett långt sparktåg. Det skulle man ha fått se!
Ett hem behöver en varm plats. Ett ställe att krypa upp vid för att vila, fylla på och inte minst värma sig under kalla dagar. Jag ställer mig vid ugnsluckan och håller ut koftan. Försöker fånga in värmen i plagget efter ugnspannkakan. Jag sätter mig nära det susande vattenelementet eller Essas ljumma plats i soffan.
Men här i korgstolen vid vedspisen trivs jag ändå bäst
Det sprakar så hemtrevligt och betryggande.
Gäspig blir man också av värmen.
Tjocksockar på tork efter utelek med snö i stövlar.
En varm vägg av björkved som luktar som hemma hos mormor och morfar. När utomhus är hotfullt kall är det tryggt att sitta vid härden.
Kan du vinterboa en varm plats åt dig själv? En skön fåtölj med en gosig, tjock pläd eller ett fårskinn i hörnet på soffan? En vetevärmare som kan mikras och läggas över magen – eller en varmvattenflaska som får följa med in under filten. Med ett mysigt litet bord bredvid där det ryms en ljusstake och en tekopp.
Kan du på decembers första dag ge dig själv några minuter att ställa iordning en varm, ombonad och hemtrevlig plats åt dig själv? En kraftplats för att hämta energi under den mörkaste perioden.
Det är så mycket som händer i december. Både utanpå och inuti. Traditioner och högtider har ju en förmåga att väcka minnen till liv. Sånt som både gör gott och ont. Och så vill man så mycket! Kanske ta revansch på tidigare decembermånader – eller återskapa en smula av magin från den egna barndomen. Alldeles oavsett är det lätt att man fastnar i att jaga julfriden och sedan istället tappar bort sig i stressen. Julfrid och stress är två oförenliga begrepp.
Förra året gjorde jag en uppskattad julfridskalender och självklart blir det en i år igen. Men inte full med avancerade recept och uppmaningar om att pyssla, städa och baka. Utan snarare av små övningar i medveten julnärvaro. För då kanske man kan komma fram till julafton och känna att man faktiskt njutit av månaden – istället för att bara jäkta igenom den för att möta alla andras förväntningar.
Köpte en sån fin kofta på secondhand förra veckan. Jag kan inte påstå att den var ett fynd – för den var dyr. Men jag har ju heller ingen som kan sticka koftor åt mig (allra minst jag själv) och då får hemstickad kofta från loppis vara substitutet.
Grönt är en färg som är underrepresenterad i min garderob. Tror det är därför jag gillar koftan så mycket. Täpper till en lucka och adderar något till alla mina outfits. Kjolen är loppad, jumpern har jag ärvt av mormor och stövlarna är förra årets från &Otherstories.
Tänker BO i den här resten av vintern.
Vill du se några andra saker jag köpt på loppis senaste tiden?
En jättefin julduk med alldeles lagomt juligt mönster på. Blå hyacinter och röda ljusstakar runtom.
Ytterligare en julduk med röda kantband och små garntomtar broderade som mönster. Och sedan diverse små julgrandsprydnader i halm och trä. Två kronor stycket kostade de. Tänker hänga dem i mitt tallris i väntan på julgranen.
En sista sak har jag köpt också – fast inte begagnad – nämligen änglahår. Jag gillar ju hederliga julgransbelysningar med vita ljus. De har ett mycket finare gult sken än i moderna slingor och jag brukar sätta änglahår på ljusen i granen för att få till ett dimmat sken. Men änglahåret har jag ärvt av mamma och pappa och det har typ 30 år på nacken och räcker inte längre till granens alla ljus. Så nu köpte jag nytt. Finns inte på många ställen men jag hittade till slut på Balders hage.
Åhej vad roligt vi hade idag när vi julstökade i mitt kök! Vi hade faktiskt så trevligt att vi drog över tiden med en timme – ivrigt påhejade av publiken!
Lovar att återkomma med recepten på allt, så snart vi fått upp dem!
Att fira in julen ihop har ju blivit en riktigt trevlig tradition som vi gärna fortsätter med. Länge.
Titta i efterhand kan man göra på instagram. Fast jag rekommenderar nästan hellre Susannes youtube. Större utsnitt och bättre ljud!
På söndag blir det julstök från mitt kök! Susanne kommer hit och vi ska julbaka, pyssla och göra fint inför december!
Vi sänder på instagram och youtube mellan 13-15 och om du vet med dig att du ska kolla på youtube kan du gärna gå in och prenumerera på Susannes kanal redan nu. Med fler följare låses det upp många bra funktioner som kan hjälpa oss under sändningen.
Har du några matrelaterade frågor du vill ha svar på inför jul så passa på att ställa dem nu så kanske vi kan lyfta det i programmet. Lyxigt att ha en superkock att fråga om råd när man står inför en stor mathögtid.
Jag ser så mycket fram emot att få lära mig Susannes recept på saffransbullar och hennes superenkla (och ganska nyttiga!) julgodis på plåt. Vi kommer också prata julkryddor och hur man förhöjer smaken på dem med hemliga kock-knep. Och dessutom visar jag de finaste hemmagjorda julklapparna.
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.