
Det är så underbart att vara hemma med barnen igen. Hela familjen är dock ganska trött. Vi vaknade inte förrän tio imorse. Fint att få lite sovmorgon.

Sedan satte vi igång med att baka. Ska bjuda hit vänner på första advetntsmys imorgon så vi tog och bakade brödet till köttbullemackorna, samt gjorde saffransbullar och kryddiga chokladkakor med smak av kanel och ingefära. Som ni ser har en lite adventsgran fått komma in nu.

Gjorde en dubbel sats av saffransbullarna.

”NU ÄTER NI INTE DEGEN! HÖR NI DET?!”

Tycker att det är himla gott att fylla bullarna med smör, råsocker, mandelmassa, apelsinzest, apelsinsaft och mandelspån.

Medan jag skötte den långa gräddningen gick barnen ut i snön med Jakob. Ännu är det inte riktigt bra sparkföre – men nästan!

Bullarna blev toppen. Penslade dem inte med ägg, för jag tänker istället pensla dem med sirapsvatten och doppa dem i strösocker strax innan servering.

Sedan barnen kommit in kröp jag ner i soffan med barnen och läste alla mysiga julböcker jag kunde hitta. Tomten är vaken av Astrid Lindgren får barnen att sitta knäpptysta och andaktsfullt lyssna. Knepet är att läsa den nästan viskande.

Sedan blev det smakprovning för hela slanten. Resten av eftermiddagen har ägnats åt att spela kortspel med storbarnet medan lillbarnet saboterat sagda kortspel genom att knövla korten. ”Får jag förstöra det här?” säger tvååringen med oskyldig röst precis innan han kniper tag om kortleken…
Jag kan inte få nog av saffran och har gärna kryddan i maten, här hittar du mitt recept på saffranspasta med svamp och vitlök.