Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

27 november, 2016

glöggsangria 036A2470

Sicken fin första advent! Min bästa vän Elina med familj var här för att fira. Jag hade kirrat lite fikabuffe med kyld glöggsangria.

r036A2386

Jag gjorde köttbullemackor på hembakt bröd. Julköttbullarna gjorde jag på färs från våra grisar och rödbetssalladen på våra egna rödbetor.

r036A2443

Så fint att få fira in juletiden på detta sätt.

r036A2455

Bjöd på kryddiga ingefärskakor med choklad och saffransknutar. Peppisarna och skumtomtarna var dock köpes.

r036A2545

Fint att vi skrapat ihop till sammanlagt fem ungar <3

r036A2550

När storbarnen dragit ut för att leka blev lillbarnen kvar inne. Och vi vuxna fick några lugna timmar att avhandla högt och lågt. Nu kan julen börja på allvar!

 

26 november, 2016

r036A2214

Det är så underbart att vara hemma med barnen igen. Hela familjen är dock ganska trött. Vi vaknade inte förrän tio imorse. Fint att få lite sovmorgon.

r036A2198

Sedan satte vi igång med att baka. Ska bjuda hit vänner på första advetntsmys imorgon så vi tog och bakade brödet till köttbullemackorna, samt gjorde saffransbullar och kryddiga chokladkakor med smak av kanel och ingefära. Som ni ser har en lite adventsgran fått komma in nu.

r036A2238

Gjorde en dubbel sats av saffransbullarna.

r036A2249

”NU ÄTER NI INTE DEGEN! HÖR NI DET?!”

r036A2263

Tycker att det är himla gott att fylla bullarna med smör, råsocker, mandelmassa, apelsinzest, apelsinsaft och mandelspån.

036A9918-700x466

Medan jag skötte den långa gräddningen gick barnen ut i snön med Jakob. Ännu är det inte riktigt bra sparkföre – men nästan!

r036A2300

Bullarna blev toppen. Penslade dem inte med ägg, för jag tänker istället pensla dem med sirapsvatten och doppa dem i strösocker strax innan servering.

r036A2325

Sedan barnen kommit in kröp jag ner i soffan med barnen och läste alla mysiga julböcker jag kunde hitta. Tomten är vaken av Astrid Lindgren får barnen att sitta knäpptysta och andaktsfullt lyssna. Knepet är att läsa den nästan viskande.

r036A2323

Sedan blev det smakprovning för hela slanten. Resten av eftermiddagen har ägnats åt att spela kortspel med storbarnet medan lillbarnet saboterat sagda kortspel genom att knövla korten. ”Får jag förstöra det här?” säger tvååringen med oskyldig röst precis innan han kniper tag om kortleken…

Jag kan inte få nog av saffran och har gärna kryddan i maten, här hittar du mitt recept på saffranspasta med svamp och vitlök.

• Inlägget är ett annonssamarbete med kungsörnen •
23 november, 2016
lussekatter bästa recept r036A2585

Lussebullar kan vara det bästa med julen och jag skulle gärna äta dem året om. Folk brukar klaga på att de snabbt blir torra – men det är en enormt stor skillnad på de man bakar själv och de man köper. Det finns recept som förespråkar kesella för att göra bullarna saftigare – men mitt tips är att använda rågsikt, som fungerar mycket bättre! Rågfibrerna hjälper nämligen till att binda vätska i degen, vilket gör att de färdiggräddade lussebullarna blir extra saftiga.

Jag väljer svenska råvaror när jag bakar och använder Kungsörnens Vänligare Vete. Kungsörnen har sedan hösten 2015 lagt om hela sin vetemjölsproduktion till att bli miljövänligare. Och nu har samma sak gjorts med Rågmjölet.

Vänligare Råg ger en minskad klimatpåverkan med 15%. Bönderna lämnar lärkrutor osådda på åkrarna för att hjälpa fåglar att kunna landa och hitta mat. Dessutom använder man sig av klimatvänligare gödsel och rågen är odlad helt utan stråförkortningsmedel, vilket är ett stort plus för att minska på kemikalierna.

Nu ska ni få receptet på riktigt saftiga lussekatter med Kungsörnens Vänligare Råg lagom till första advent. Det här receptet funkar också fint att baka ut som en vanlig bulldeg – och så kan du fylla med smör och mandelmassa och rulla ihop. Med lite mandelflarn på toppen får du ännu lyxigare lussebullar.

Receptet på mina lussebullar finns också på Kungsörnens hemsida.

Lussebullar med rågsikt

Portioner

ca 50 st

Tid

ca 120 minuter inklusive jäsning

Ingredienser

  • 1 gram saffran (2 pkt)

  • 200 gram smör

  • 5 dl mjölk

  • 50 g jäst för söta degar

  • 2 dl strösocker

  • 1 ägg

  • 1 tsk salt

  • 1,5 dl rågsikt

  • 14,5 dl vetemjöl

  • 1 ägg till pensling

  • Russin

Gör så här

  • Mortla saffran med en tesked strösocker.
  • Smält smör i en kastrull och tillsätt saffran.
  • Häll mjölk i kastrullen. Låt degvätskan svalna till den är fingerljummen (37grader)
  • Smula jästen i en bunke och häll degvätskan över. Rör tills klumparna löst upp sig
  • Blanda i socker, ägg och salt.
  • Tillsätt mjölet men spara någon deciliter till utbakning.
  • Arbeta degen för hand i 10 minuter eller 5 minuter i maskin. Degen ska släppa från kanterna men gärna vara lite lös.
  • Täck över bunken och låt jäsa till dubbel storlek, ca 40 minuter.
  • Knåda degen på ett mjölat bakbord. Dela den i 45 delar och baka ut till lussekatter.
  • Tryck fast russinen och lägg på en plåt med bakplåtspapper.  Låt jäsa 40 minuter.
  • Pensla med ägg och grädda på 200 grader i ca 7 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Recept: Saftigaste adventskakan!

• Inlägget är ett annonssamarbete med panduro hobby •
21 november, 2016

julpyssel 036A0511

Åh, äntligen stundar december och advent som är min bästa tid på året. Nu har jag försiktigt börjat plocka fram juldekorationerna och tagit in adventsgranar och ris och ställt i hela huset. Ett granris med söta små pumlor (eller julgranskulor som de egentligen heter) är ett himla bra sätt att stå ut i väntan på den riktiga julgranen. De små söta röda kulorna passar perfekt och kommer från Panduro och säljs i 15-pack.

julpyssel 036A0553

Panduro har också de fina julstjärnorna man kan vika själv och hänga i fönstret.

julpyssel 036A0428

Hemma i mormors tak hängde alltid pappgirlander på jularna när jag var liten. Jag har gjort en liknande variant när jag hängt pappersdekorationer i form av vita och gröna granar i ett polkamönstrat snöre som för övrigt är himla fint att använda till julklappsinslagning tillsammans med vitt eller brunt kraftpapper.

pyssla julkort 036A0654

Nu är ju hög tid att börja med julkort! Ett sådant här 3D-kort är inte svårt att göra. Du behöver två papper i samma storlek. Ta det gröna pappret, vik ihop det till ett kort och rita en konturerna av en gran längs den vikta kanten.

IMG_8966

Här har jag försökt göra en skiss så att ni ska förstå. Klipp sedan efter de prickade linjerna men lämna de svarta orörda. Vänd upp kortet så att granen sticker ut som på bilden jag tagit.

Sätt sedan lim på kortets baksidan och klistra fast det andra pappret, som blir bakstycket på julkortet. Klipp ut julkulor, stjärnor och dekorationer och fäst i granen med lim. Jag använde mig av dessa origamipapper från Panduro.

Inlägget är ett annonssamarbete med Panduro Hobby

Julpyssla med färg!

5 januari, 2016

Vilka härliga jullovsdagar. Tiden går långsamt och jag försöker ägna all min lediga tid till att läsa, läsa, läsa!

Idag kom Annakarin och hennes barn på besök. Sexton minusgrader ute och ungarna åkte skrana

Ädelgranen står fortfarande fin i fönstret. Bra blomsterersättning den här årstiden när pelargonerna är i vinterdvala

Till lunch bjöd jag på Fusilli på Svärfars vis. 

Med massa citron, kapris och riven parmesanost ovanpå. Gott!

Riktigt bitit ute och rimfrost på alla fönster

När barnen kom in, kalla och trötta kokade vi varm choklad och bredde fjorton smörgåsar att doppa.

Medan barnen läste böcker kunde jag och Annakarin inte låta bli att planera böcker. Vi har så många roliga bokidéer på gång så det finns en hel del att avhandla…

3 januari, 2016

Snart måndag och jag är så glad för jag har en hel veckas semester kvar. Och min storasyster och hennes familj  har kommit hem så nu får vi umgås också.

Jag älskar att gå här i min julbubbla, knapra kakor, läsa julklappsböcker och umgås massor med dem jag tycker om. Även om jag varit sjuk hela det här jullovet så har det varit ett väldigt fint lov. Och ännu är jag inte det minsta trött på julen utan njuter av den här stillastående, fridfulla mellanperioden som är så särskilt lämpad för eftertanke och vila.

31 december, 2015

Denna nyårsafton går i vilandets tecken. Precis som på julafton ligger vi sjuka och istället för att fira nyår med vännerna är vi hemma och kurerar oss. Hemskt tråkigt. Men nu får vi göra det bästa av situationen. Barnen är i alla fall piggare än mig så Jakob tog ut dem en sväng för att åka skrana. (Skrana – säger man det i resten av Sverige förresten? Skrana är alltså en sådan där madrass som man kan åka på i backar)

Så att jag fick ligga inne och vila och läsa en stund i lugn och ro. Har hunnit klämma fem böcker hittills det här lovet. Återkommer med ett inlägg om vilka.

Granen står lika fin som förut även om den barrar en aning.

Sedan kom de in igen, med röda kinder och kalla händer. Spanar ut ifall det råkar komma förbi någon på vägen.

Vår nyårskväll kommer spenderas i soffan med grillchips och Harry Potter-film. Är inne i ett sådant Potter-flow just nu och ser om alla filmer och läser om böckerna. Det blir nog en bra kväll ändå. På sitt sätt.

Gott nytt år allihopa och tack för att ni har hängt med mig här på bloggen!

29 december, 2015

Tack och lov har hemkomsten gjort underverk för lillens sömn – han sov gott och vaknade först efter åtta idag. Vi åt frukost – te och fruktsmoothie för mig – och sedan har vi ägnat oss åt jullovsaktiviteter

Som att dega med lera och pepparkaksformar

Någon ville mest äta leran…

Bara några minusgrader och soligt ute – perfekt väder!

Jag tog Bertil på sparken och drog ut en sväng för att rasta Melker

När vi kom in spelade vi julklappsspel och lyssnade på sagoband. (Alltså ej band utan Spotify – men här heter det fortfarande sagoband av någon anledning). Glömmer ofta hur lugna barnen blir av att lyssna på barnmusik eller sagor medan de bygger och pysslar.

När jag var relativt ny som bloggare fotade jag mig själv på jullovet i blond kalufs och svart spets. Här kan du se bilderna.

28 december, 2015

Det blev en lång bortavistelse över jul. Vi kom inte hem förrän idag. Vi har haft fina dagar men tyvärr har både jag och Jakob och Folke alla varit väldigt förkylda. Med dålig sömn och en massa hostande som följd. Men det var i alla fall en väldigt mysig julhelg. Nu ska jag vara hemma resten av tiden och få besök av släkt och kompisar.

Vi kom hem till ett kylslaget hus så nu eldar Jakob samtidigt som vi packar upp julklappar och försöker göra oss hemmastadda igen. Jag tänder varenda mysig smålampa och hundra olika ljus för att riktigt boa in mig.

Det enda som är bra med att ställa ner värmen en aning är att julgranen och blommorna trivs så bra. Den fina buketten jag fick innan jul från mitt förlag Raben&Sjögren står sig fint!

Bertils lilla snöglob som han fick av sin kusin

Nu ska vi krypa upp i soffan och kolla på Gomorra och njuta av att ledigheten fortsätter ett bra tag till.

 

25 december, 2015

Hoppas ni hade en fin julafton allihopa. Vi firade hos Jakobs mormor som bor en timme ifrån oss ungefär. Efter traditionsenlig kakfrukost gick vi ut på promenad. Magiskt vackert utomhus.

Sedan glömde jag bort att fota något mer från själva julafton. Jag hade fullt upp med att fira och umgås med familjen. Men det var i alla fall en himla fin julafton – och juldagen har inträtt med stor frid. Som den alltid gör när barnen fått en hel massa nya leksaker att roa sig med och man själv har bra julklappsböcker att hugga in på.

23 december, 2015

Nu är nog allting klart inför julafton. Och det som inte är klart får vara till ett annat år. Det är lite  som en kapplöpning på slutet – min favoritmånad december går så himla fort. Plötsligt stundar julafton. Och även den kan bli ganska hetsig med alla paket och all mat som ska inmundigas på rätt tid. Mellandagarnas sysslolöshet kommer sedan med oändlig frid.

I år firar vi en riktigt utdragen jul. Våra sista julgäster åker hem den tionde januari så jag ska verkligen gå in i den här bubblan ordentligt. Här plockas inga dekorationer bort förrän tidigast tjugondag knut. Förra året blev jag lite stressad av alla som började prata om vår och krispiga tulpaner redan dagen efter nyår. Jag vill ju dra ut på det hela. Så i år hoppar jag över alla instakonton och bloggar som skriver om det. Och grottar istället ner mig i julkänslan som jag älskar så mycket.

Hoppas ni alla får en himla fin julhelg. Alldeles oavsett hur ni väljer att fira, eller inte fira, denna högtid.

God Jul!

23 december, 2015

Nu har fåglarna fått sin julmat också. Julkärven i bollpilen brukar snabbt fyllas med hungriga middagsgäster. Så kan man stå där vid köksbänken och titta på dem, det är väldigt rofyllt. När det kommer Domherrar till fågelbordet vankas det snöfall. Det sa i alla fall alltid min mormor. Undrar om det stämmer?

22 december, 2015

Nu har jag slagit in de sista klapparna. Man kan ana temat ”platta paket” den här julen. Mest ger jag bort en massa böcker. Finns ju så mycket bra litteratur som bara väntar på att läsas. Av stora och av små

Jag håller det enkelt i år och gör paket av naturfärgat papper, bomullssnören och etiketter jag klippt av vitt styvt papper.

Lukten av lackstång vill jag inte vara utan i december!

Här kan du höra när jag lackar paket i En Underbar Pod – varning för galet mycket julstämning i öronen!

22 december, 2015

Eftersom stora delar av landet verkar få en grön jul rycker jag ut och visa lite snöglimtar härifrån. Från i år men även från tidigare vintrar.  Något vitt måste man ju få vila ögonen på i juletid!

Så. Hoppas det stillade den värsta snöabstinensen. Och må flingor falla över hela långa landet inom kort.

Häng med på en promenad i skymningen!

22 december, 2015

Nu har jag gått på julledighet. Så otroligt skönt. Tog en julavslutningslunch för att fira året som gått, tillsammans med Annakarin. Sedan gjorde jag några sista klappinköp innan jag begav mig hem igen. Till lugnet.

Familjen som tittar på julkalendern. Och Melker som tittar på familjen…

Sedan kom några av mina kära tjejkompisar hit på lite fika och mycket prat.

Melker låg som vanligt och dåsade i fåtöljen

Han sover räv

Imorgon ska jag slå in paket, sätta ut julkärven, och förbereda det sista inför julafton. Som jag längtar till den 24e!

21 december, 2015

Hittade ett sådant fint gammalt nothäfte på loppis som jag bara var tvungen att köpa med mig. Otroligt fina illustrationer på omslaget. Jag kan inte spela piano men det kan ju Jakob så jag räknar iskallt med att han står för användningen av detta onödiga plock. (Onödigt plock är det bästa jag vet!)

Är förresten så himla förtjust i julkalendern i år. Fyraåringen älskar också. Jag gillar att man blir smartare av den. Vi har ju pratat en del om fattigdom sista tiden, med tanke på världsläget. Och jag har försökt förklara svält och krig och allt det där. Abstrakta saker för en liten kille. Men i avsnittet där ett av barnen får äta ett gammalt skärp i brist på annan mat blev det väldigt tydligt alltihop. Tänk att det bara var ungefär 150 år sedan norra Sverige drabbades av svår missväxt sista gången och vi fick göra just det – äta gamla skor och skärp,  mossa och bark. Fruktansvärda perspektiv. 150 år kan kännas väldigt långt bort – men när jag betänker att min gammelfarfar faktiskt levde då – känns det obehagligt nära.

20 december, 2015

Glad fjärde advent! Det är alltid lite högtidligt att tända det där fjärde ljuset i staken. Julen kryper närmre. Imorgon gör jag några sista inköp – bland annat gott julkaffe från Costas i Umeå och en extra laddning glöggte från Tehörnan. Men sedan är jag klar med allting. Känns så fridfullt.

Jag köper alltid blå hyacinter eftersom de doftar mest. Ett tips är att köpa dem på blomsteraffären istället för mataffären. Lägg några kronor extra så får du blommor som doftar mer!

Den här Majolikakrukan fyndade jag på loppis för ett tag sedan. Fullkomligt älskar dessa gamla färgstarka krukor, som nuförtiden går för bortemot tusenlappen på antikaffärer och tradera.

Det känns lite ovant med matbordet i köket igen men samtidigt mysigt att sitta och äta i samma rum som vedspisen. Nu har vi förresten fått vår nya spis på plats också, till höger i bild. Vi köpte en gasspis från Smeg för ett och ett halv år sedan men har inte installerat den förrän nu. Vår gamla spis hade säkert femton år på nacken och gräddade så ojämnt att halva plåten var bränd och halva var ogräddad.

Nu är det färdigpyntat överallt här hemma. I princip allt mitt julpynt är köpt begagnat – precis som det mesta i vårt hus. Tomtegirlanden, plåtburkarna, kulljusstakarna…jag tycker ju om gamla grejer lite extra mycket när det är jul! De grå ljusstakarna fick jag dock från en snäll bloggläsare.

20 december, 2015
När Underbara Clara bjuder på julgodis blir det gärna smörkola med halvssalt.

Sött och salt är supergott. Därför firar jag julen med smörig kola som fått salt från havet. Här är mitt bästa recept.

Igår gjorde jag lite olika sorters julgodis. Dels favoriter från min och Annakarins julbok – men jag provade också ett nytt recept jag hittade i Året runt. Det speciella med dessa kolor är att man gör dem på brynt smör, vilket ger en liten annorlunda smak. Och förstås bidrar också flingsaltet.  Här får ni receptet

Smörkola med havssalt

Portioner

ca 50 små kolor

Tid

över 120 minuter inklusive kylning

Ingredienser

  • 200 gr smör

  • 2 dl vispgrädde

  • 1 dl farinsocker

  • 2 dl strösocker

  • 1 dl glykos

  • 1/2 dl vatten

  • 2 tsk havssalt

Gör så här

  • Bryn smöret i en kastrull. Blanda ner vispgrädden och farinsockret. Ställ åt sidan.
  • Koka upp socker, glykos och vatten i en kastrull. Låt koka tills blandningen ändrar färg och mörknar något. Tillsätt gräddblandningen, lite åt gången och rör runt i kastrullen. Koka till den klarar ett kulprov.
  • Häll upp i en form klädd med bakplåtspapper (typ lasagneform 25×30 cm) och strö sedan genast över havssalt.  Låt stelna i rumstemperatur under några timmar. Skär i mindre bitar och förvara svalt.
19 december, 2015

Usch vilken vecka det blev. Folke gick från frisk som en nötkärna till galet hög feber som slutade i att han fick feberkramper, förlorade medvetandet (två gånger) och fick åka till akuten med ambulansen i torsdags. Nu är dock Folke och Jakob hemma igen och lillen börjar bli sig själv. Mamman däremot – hon är inte som hon borde. Den där upplevelsen tog nästan knäcken på mig. Den lilla ork jag hade fes ihop till ett ingenting.  Ändå vet jag att feberkramper i regel är ofarliga och att det inte är en anledning till att få panik. Men det verkar som att hjärtat inte fattar hjärnans logik.

Men nu är i alla fall jullovet inlett. Barnen skulle ha gått även nästa vecka men vi vågar inte skicka dit dem så att de blir smittade av magsjukan som härjar. Idag försöker jag bara vila och återhämta mig och njuta av att Den Stora Julstädningen är gjord och golven är linoljesåpade.

En liten ommöblering har jag också slagit till på. Matbordet har fått flytta in i köket igen och i matrummet har jag ställt in fåtöljer och gjort mer utrymme för umgänge. Blir bra till julhelgerna när vi har många på besök.

En tredje gran har införskaffats också. En gles liten sak. Levande ljus i granar är ju livsfarligt (men fint) så här tänds bara när jag sitter bredvid.

Vår gamla julkyrka står också framme. Jag har pillat in en ledslinga i den för att få ljus.

Har ni förresten sett vårt nya gamla skåp? Från tant Märta och åtminstone 150 år på nacken har det!

Här ser ni lite bättre! Ljusstaken har jag ärvt från min farmor, fatet från min mormor. Draperiet är ett gammalt broderat lakan och den gamla draperistången fann jag på en antik. De stora tomtarna är loppisfyndade!

Folke ligger nu och sover, Bertil är ute och åker pulka med sin kompis och jag ska till att koka lite julkola. Såklart ett recept ur min nya bok God Jul – kakor, knäck och karameller!

Nu doftar det jul i varje vrå.

Gran, hyacinter, apelsinfyllda nejlikor och pepparkakor. Underbart stämningsfullt! Som jag längtar till jul. Hoppas ni får en fin fjärde advent allihopa.

17 december, 2015
Krämig sill med smak av fetaost.
Krämig sill med smak av fetaost.

Jag bjöd på en sillunch härom dagen. Roligt att något så enkelt kan vara så gott. Med ett par olika egna inläggningar på bordet blir det genast festligt.

Sill i glasburk fint på julbordet.

Jag serverar såklart sillen med vår egen kokta potatis. Allra bäst tycker jag det är att lägga sill på ett tunnbröd tillsammans med potatis. Så himla enkelt och smarrigt. Det var sådana mackor jag åt när jag ”lärde” mig äta sill för några år sedan – så det kan vara ett bra tips ifall det finns någon annan därute som vill lära sig.

5-minuterssill en bra hjälp på vägen till ett julbord med egna smaker.
Krämig sill med smak av fetaost.

Fetaostsill. Det låter lite annorlunda minst sagt – men är hur gott som helst. Jag ville testa en ny smakkombination så jag bjöd på ett sillrecept jag hämtade från Abba receptsida på Allt om Mat.

Fetaostsill

Portioner

ca 4

Tid

ca 10 minuter + kylning

Ingredienser

  • 1 lime, saft och skal

  • 2 dl matyoghurt

  • 1 grön chili

  • 1 knivspets spiskummin

  • 150 gram fetaost

  • 1 knippe salladslök

  • 1 pkt 5-minuterssill från Abba

Gör så här

  • Riv ner limeskal och saft i en bunke och tillsätt yoghurten. Skiva chilin tunt och blanda ner. Ta bort kärnorna om du vill ha det lite mildare. Tillsätt spiskummin och smula ner fetaosten. Skär sillen i önskad storlek och blanda ner. Häll upp i en burk med lock och låt stå i kylskåpet i en till två dagar innan serveringen för maximal smak.

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.