Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

23 november, 2012

Idag har vi gott fredagsfika för i går kväll bakade jag och lillen.  Det är ett himla bra tidsfördriv den där sega timmen fram till klockan slagit läggdags. Stillsamt och bra. Vi gjorde vår egen tolkning av Jakobs mormors goda Adventskaka. Gör bara en vanlig saffransdeg, jäs upp och kavla ut till en rektangulär platta. Riv mandelmassa och hyvla över smör på plattan. Strö ut några nävar flagad mandel och rulla ihop på samma sätt som man gör med vanliga bullar. Skär rullen i bitar. Smöra en form och tryck ner bullarna i formen och låt jäsa ihop. Pensla med ägg och grädda på 200 grader i 20 minuter.

Om alla bullar inte får plats i formen kan man grädda resten separat i vanliga bullformar. Det blir väldans gott!

Jag har förresten hela två radiospaningar att bjuda på idag! Lyssna här och här vettja!

22 november, 2012

I kväll har vi ägnat oss åt att baka lussekatter och adventskaka. Bästa kvällsbestyret!

Degen är rätt god att äta som den är tyckte jag när jag var liten och det tycker jag nog faktiskt fortfarande. Fast inget går upp mot pepparkaksdeg!

22 november, 2012

Har haft en himla fin dag idag. Jobbat lite med min bok, pysslat på här hemma med olika saker. Planterat och fixat inför advent.

Jag vet att vissa får panik om man julfixar innan första advent. Men jag älskar ju julen så jag tycker att december är alldeles för kort tid att frossa på. Julblommor är förresten fina när som helst. Jag har mina hyacinter i glas. Jag sköljer bara bort jorden lite försiktig och fyller på med iskallt vatten. Själva knölen ska inte ligga i vatten, bara rötterna.

Jag har hängt lite tavlor i vardagsrummet också och det är lite vint och snett innan man justerat upp allting. Fint på något vis.

 

 

17 november, 2012

Vilken skön lördag. Jag fick sovmorgon till klockan tio och sedan har jag mest pysslat på här hemma. Fixat med julgrupper och kransar och gjort riktigt adventfint inför kommande helger

Jag och lillen gjorde saffranspannkaka tillsammans också. Så himla gott! Här finns receptet.

Det är roligt att baka och kladda och smaka på allting

Nu kan han stå bredvid mig och hjälpa till istället för att sitta i barnstolen. Ett klart lyft.

Ljummen saffranspannkaka med lättvispad grädde! Sjukt gott mellanmål

13 november, 2012

Igår gjorde jag något som nästan fick mig att börja lipa, nämligen köpte lillens första adventskalender. Förra året gitte jag inte men nu var det dags. Jag minns hur jag som liten drack vällingen framför julkalendern invirad i ett stort täcke och hur mysigt det var, jag som annars aldrig fick se på tv på morgonen. Det känns så himla roligt att få börja skapa Bertils jultraditioner med allt vad det innebär. December är min favoritmånad på hela året och framförallt gillar jag alla förberedelser inför julen. Idag efter förskolan bakade vi saffransskorpor och det kommer bli en himla massa av den varan under den kommande månaden. Vi firar nämligen jul hemma i år och har bjudit hit släkten, så jag har en hel del fix att stå i. Det ska bli så kul!

(Och så ett litet tips på en fin adventskalender för vuxna. En te-kalender. Kolla in!)

23 oktober, 2012

Jag är så himla glad att kunna berätta att det precis blivit klart med en ny säsong av mitt och Erica Dahlgrens program Husmorsskolan i P1. Det är tredje året i rad och otroligt kul att få fortsätta. Den här gången blir det en serie julprogram som sänds i december. Som vanligt spelar vi in i mitt kök och jag kommer göra mitt allra bästa för att skapa en riktigt stämningsfull jul!

16 oktober, 2012

Jag vet att många tycker att snö och vinter är jobbigt. Jag kan också gruva mig för snön och kylan ibland så här kommer ett inlägg för att liksom bli lite peppad på det hela!

Vintern är topp för att man kan snöra på sig skidorna och åka ut rakt ut och få massa motion

Man får klä sig i härliga vinterattiraljer och bära stora gosiga vantar och tjocksockar.

Det är så fruktansvärt vackert! Den här bilden är inte photoshoppad, det såg ut så här en julafton hos mormor för två år sedan.

Och det är väldigt mysigt när det är mörkt.

För då kan man vara inne och kura skymning.

Alla hus ser ut som små bakelser med glasyr på.

Och lediga stunder kan man åka ut och göra upp en eld och steka pannkakor. Dricka varm choklad och sitta tätt tätt ihop på en fårskinnspäls.

NU! Nu fick jag verkligen upp jul och vinterpeppen.

Bra utflyktsmat – vegetariska piroger av spenat

Häng med mig till tjärnen på berget (skidutflykt i busväder)

3 januari, 2012

Jag gjorde några olika små marsipanfigurer innan jul. Det blev flugsvampar, en orm, något slags grönt träsktroll och så tre grisar vars största bedrift är att se ohemult enfaldiga ut.

Jag beställde hem marsipan via Tårtdecor som jag sedan färgade med karamellfärg. Tycker att den marsipan man köper i butikerna sällan lever upp till namnet – men denna var riktigt bra!

30 december, 2011
Skalade päron som fått färg av saffran.

Nu ska jag ge er ett tips på en dundergod och mycket lättgjord efterätt till nyårsafton. Vanilj-och saffranskokta päron med vitchokladmousse!

Skalade präon står på parad.

Saffranskokta päron

Portioner

8

Tid

ca 45 minuter

Ingredienser

  • 8 fasta päron

  • 2 dl socker

  • 8 dl vatten

  • 1 vaniljstång

  • 2 dl vitt vin

  • ett kuvert saffran

  • lite socker

  • yttersta skalet på en citron

Gör så här

  • Börja med att skala päronen, men behåll stjälken.
  • Skär bort lite av päronets rumpa så att det kan stå upp.
  • Gör en sockerlag av sockret, vattnet, vaniljstången, vinet och saffranet som stötts i lite socker. Samt det yttersta skalet av en citron.
  • Koka upp lagen och lägg ner päronen. Låt sjuda i ca 30 minuter eller tills päronen är mjuka.
  • Servera ljumma tillsammans med vitchokladmousse.
Saffransgula päron i kastrull med vaniljstång.
Finhackad vit choklad.

Vit chokladmousse

Portioner: 8 Tid: 30 minuter + kylning

Ingredienser

  • 200 gram choklad

  • 5 dl grädde

  • 4 äggulor

  • 4 msk florsocker

Gör så här

  • Smält vit choklad i ett vattenbad.
  • Vispa 5 dl grädde fluffigt
  • Blanda äggulorna och florsockret och rör till en jämn smet
  • Häll äggblandningen i grädden och rör ihop försiktigt.
  • Avsluta med att hälla den smälta chokladen i grädden och blanda ihop till en slät mousse.
  • Häll moussen i en form och ställ i frysen. Minst sex timmar ska den stå, eller gärna över natten.
Vispad grädde i pastellblå bunke.

Krämig mousse i silverform.

Gula saffranspäron med vaniljstång.

Gör äggformade kulor med hjälp av en vanlig matsked och servera med de ljumma päronen som avslutning på en riktig brakmiddag.

Tupp i vin på nyårsbordet

29 december, 2011

Lugnet ligger som ett varmt täcke över allting. Mellandagarna kan vara några av de bästa dagarna på hela året.

28 december, 2011

Nu är jag hemma igen efter ett redigt julfirande hos Jakobs mormor! Julafton till ära bar jag traditionsenligt den Västerbottniska folkdräkten.

Vi hade några fantastiskt fina dagar. Åkte massor av pulka, åt ett gigantiskt julbord med mer än trettio rätter och så han jag slumra på soffan framför eldstaden både en och två gånger.

På juldagsmorgonen promenerade vi till byns kyrka för att gå på julotta.

Det var väldigt stämningsfullt och Bertil sjöng med i alla psalmer. Och när prästen läste trosbekännelsen instämde han med bla bla bläj.

Nu njuter vi några stillsamma mellandagar hemma innan nyårsafton då vi ordnar fest och min syster, hennes fästman och min pappa kommer hit.

 

22 december, 2011

En riktigt god jul(puss)! Nu tar vi lite lov och men vi hörs nog snart igen.

Ha en riktigt fin julhelg allesammans – det ska vi ha!

Jul hemma hos oss!

21 december, 2011

Nu är granen pyntad i alla fall. De här småpluttarna höll på att välta omkull alltsammans. 

Jag satsade på en gammaldags gran i år. Utan glitter men med ätliga dekorationer.

Bara grädda pepparkakor och göra hål när de kommer ut ur ugnen. Sedan dekorera med lite kristyr.

Och så fästa i ett snöre och hänga upp i granen. Istället för glitter gjorde jag fransigt silkespapper. Vek pappret till ett dragspel, klippte i remsor och sedan hängde jag det bara över grenarna.

Röda och silvriga pumlor

Istället för julgransfot har jag en stor zinkhink. Inuti den står en plasthink fylld med sten och vatten så att granen ska stå stadigt.

Nu doftar det gran på hela nedervåningen och jag ska ta och städa undan lite barr innan ett gäng vänner kommer hit på middag.

Kolla in julfilmen från mitt hem!

20 december, 2011

Nu är det verkligen jul! Både ute och inne. Snön tynger träden och idag tog vi in julgranen.

Spark är bästa vinteraktiviteten. Att få flyga fram – trots tusen lager av täckbyxor och tunga skor är verkligen befriande.

Snabbt ska det gå!

Vi har en superfin ( och stor!) utegran också som vi fick av våra snälla grannar.

Ikväll ska jag klä granen, och de bortknipsade kvistarna bildar en julig dörrmatta på bron.

 

19 december, 2011

Det dumma med att vara ute i allt för god tid med julbaket är att man hinner äta upp det mesta innan jul.

Så nu har jag gjort nya saffranskolor och dessutom magiskt god polkaknäck som jag fann receptet på hos Sötasaker.

Sedan så slängde jag ihop lingonkolorna som Roy gjorde i Go’kväll gjorde sist jag var med. Enkelt recept men det behöver lite passning för att inte brännas.

18 december, 2011

Imorse steg jag upp tidigt för att förbereda adventsfika för min kompis Jonna.

Ljulyktan på bron tändes förstås

Glöggpannan på vedspisen

Apelsiner fullproppade med nejlikorMassa fikabröd förstås.

Min favoritlek som liten var att ”göra mys”. Gå ut med dockorna (alltid föräldralösa stackare) så att de blev nerkylda. Sedan ta in dem igen, och stoppa ner dem i den varma docksängen. Tända mysbelysning. Vara snälla tanten och göra det riktigt gott och hemtrevligt för de små. Så att de stackars föräldralösa barnen fick sin mysigaste stund i livet.

Det mysigaste av allt mysigt som finns är att göra fika till människor (helst tjocka barn) som kommer in från kylan och är trötta, frusna och hungriga. En av de saker jag längtade efter med att få familj var att ha några att göra mysigt åt. Idag slog det mig att det är samma grej som jag hållit på med sedan jag var liten. När jag gör mysigt för andra leker jag egentligen med mina dockor. Det låter ju inte riktigt friskt när man lägger fram det så, men precis så är det i alla fall.

14 december, 2011

Slutet av december går alltid i en rasande fart och man kan inte hjälpa att känna sig lite snopen. Jag älskar jul och det är också anledningen till att jag börjar fixa redan i november. December är allt för kort för att klämma in allt pyntande, bakande och julmusiklyssnande som krävs för att tillfredsställa mina behov.

Fler hyacinter har nu placerats ut i köket. I ett gammalt litermått hänger den här lilla julgruppen. Limeskivorna har jag torkat genom att skiva och lägga på ett galler något dygn. Man kan torka dem i ugnen också men då förlorar de både färg och lukt och det känns ju lite synd, faktiskt.

 

 

12 december, 2011

Finaste julstjärnorna till paketen gör man av muffinsformar. Släta ut ett gäng, fem stycken kanske. Lägg ovanpå varandra och klipp jack runtom med en sax. Vrid på formarna så att flärparna spralar ut sig (oöversättlig norrländska).  Sätt fast på paketet med en dutt lim mellan varje lager. Avsluta kanske med ett lacksigill eller låt vara som det är. Glöm inte att rufsa till stjärnan i håret.

Små minigranar till bordsdekoration eller att hänga i den riktiga granen med snöre får man genom att klippa ut sex små granar i papper. (Använd tex en pepparkaksform som mall). Lägg granarna på varandra och häfta en ”trädstam” mitt på granen som håller ihop de olika papperslagerna. Vik sedan ut flärparna så att granen får grenar och kan stå upp.

Har man inte muffinsformar i skafferiet att dekorera med, kan man istället limma på tårtpapper på paketen. Det ser ut som stora snöflingor.

Ett fint paket görs ännu finare med en pappersgirland på toppen. Klipp centimetebreda remsor av fint papper. Klipp sedan av dem till 15 cm långa stumpar. Forma till cirklar och fäst i varandra som länkar på en kedja. Är man riktigt ambitiös fyller man hela julgranen med girlander.

10 december, 2011

Årets julkort är enkla men fina. Jag gör dem av scrapbookpapper men annat fint papper, som gamla tapeter eller liknande går förstås också bra.
Gröna granar i 3D – så gör du roliga julkort med barnen!

Det finurliga med julkorten är att de är kuvert och kort i ett.

Klipp till en bit papper med måtten 15×15 cm. Vik sedan in hörnen så att de möts på mitten och fyrkanten bildar en mindre fyrkant. Skriv en hälsning inuti kuvertet och vik igen och stämpla med lack och sigill. Skriv adressen och sätt frimärket på den släta sidan.

Klart!

Häng julhälsningar på rad och bli glad

Papperspyssel i advent för hela familjen

Podd: Pyssel med doft av lack och gran (En Underbar Pod)

Adventspyntet som doftar – aaaah!

7 december, 2011

Ingen jul utan doften av hyacinter. Stackars alla allergiker! Jag älskar de blå hyacinterna för den vackra färgen och för den starka doften. En enda hyacint kan sätta doft på hela huset. Jag har mina utplacerade lite överallt. I näshöjd på väggen bland annat. Så kan man bara luta sig fram lite grann, andas in och bli en aning på pickalurven nästan.

 

 

 

 

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.