Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

6 december, 2011

Bakade skurna pepparkakor för någon dag sedan. Men de blev inte särskilt lyckade, flöt ut och betedde sig märkligt. Nästa gång gör jag efter Ebbas superrecept istället. För skurna pepparkakor ska jag ha – vet knappt någon kaka som är godare.

 

5 december, 2011

Klockan 10.35 idag sänds andra delen av Husmorsskolan i P1 hemifrån mig. Lyssna gärna och kommentera programmet här på SRs hemsida.  Förre veckan gjorde jag ultimata glöggpartytillbehöret – ostgratinerade pepparkaksstänger.

 

 

3 december, 2011
Blänkande nygräddad ligger den gula saffranslängden på en plåt.
Jag älskar lussekatter men något som är snäppet godare är lusselängder med mandelmassa och rostad mandel.
Saftigt och smakrikt. Dessa tänkte jag äta i morgon på andra advent!

Till saffransdegen behöver du:

2 kuvert saffran
3 dl mjölk
50g färsk jäst för söt deg
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 gr mjukt smör
1 ägg
ca 11-12 dl vetemjöl
Mandelmassa
Mandel

Så här bakar du en lusselängd:

Mortla saffran med lite socker.
Häll mjölk i en kastrull och värm till 37 grader tillsammans med saffranssockret.
Smula ner jästen i mjölken.
Rör sedan ner det mjuka smöret, socker, salt och ägg i mjölken.
Tillsätt lite vetemjöl i taget tills degen går att arbeta ihop.
Den kan gärna vara lite kladdig, hellre kladdig än helt torr.Jäs degen under bakduk i 40 minuter.
Ta upp degen, dela den i två bitar. Kavla ut till en stor rektangel.
Riv mandelmassa och över degplattan, hyvla eventuellt några skivor smör och lägg ovanpå. Hacka rostade mandlar och strö över.
Rulla sedan ihop degen till en lång korv. Lägg på plåt med papper under.
Klipp jack i i degen så att en ”fläta” bildas.
 Låt jäsa ca 30 minuter.
Pensla med ägg, strö över mer hackad mandel och grädda sedan i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 15 – 20 minuter.
30 november, 2011

Lite julpynt har fått komma upp i lillens rum också. Som den hemsydda adventskalendern på väggen i form av en tomte.

Ovanför valvet in till sovalkoven har jag satt upp dessa gamla bilder jag fått av en bekant till min svärmor. Pojken i vagnen ser precis ut som Bertil. 

Jag vet inte om de är så juliga allihopa precis. Men väldigt söta.

Grodan fick en röd sammetsrosett runt halsen.

Nu har jag lagt lillen för kvällen och tänkte provsmaka någon av kakorna jag bakat, lyssna på lite julmusik och knepa och knåpa med julkort. – Vafals!? Hörde jag någon som väste julnörd?

Det här inlägget är från tiden då barnkammaren var ny, här kan du se hur det julpyntade rummet såg ut fyra år senare.

30 november, 2011
Knäckformar fyllda med saffransknäck på prickig duk med blommig plåtburk i brakgrunden.

Saffransknäck så god att man blir knäpp i kolan.

Jag har fått så många roliga jobbförfrågningar nu i december. Men jag har tackat nej till allting.

Jag älskar den här årstiden och vill ägna december åt att vara med min son och mysa och pyssla. För mig är pyssel, bak och matlagning höjden av avkoppling.

När jag jobbat mycket och går in i en lugn fas igen är det första jag gör att baka. Så nu bakar jag så jag får träningsvärk i händerna.

På onsdag kommer min syster hit på besök dessutom. Längtar! Hon ska få vara med lillen och äta alla hundratusen godsaker jag lagat i ordning. Som dessa magiska saffranskolor.  Dreggelvarning!

Så kokar du kola med smak av saffran:

Mortla 1 kuvert saffran med lite socker.

Häll i en kastrull med 2 dl grädde,

2 dl sirap och 2 dl socker,

2 kryddmått salt. Låt koka.

Rosta under tiden 1 dl kokos i en stekpanna.

När kolan klarat kulprovet , blandar man ner kokosen och häller upp i knäckformar. Ätes med haklapp (pgav drägglet)

Snabb gräddkola – superbra julgodis!

28 november, 2011
Röd-silvrig plåtburk med kakor som skymtar under locket.

Triss i julkakor. Här är de tre recept jag satsar på till julkaffet.

När jag inte orkar göra pepparkakor gör jag istället kolakakor med pepparkakssmak. Lika gott och hundra gånger smidigare!

Kolakakor

Portioner

ca 30 st

Tid

ca 30 minuter

Ingredienser

  • 100 g mjukt smör

  • 1 dl strösocker

  • 2 msk ljus sirap

  • 2.25 dl vetemjöl

  • 0.5 tsk bikarbonat

  • 1 tsk vaniljsocker

  • 1 tsk malen ingefära

  • 1 tsk malen nejlika

  • 1 tsk kanel

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Rör smör socker och sirap krämigt. Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en kletig deg.
  • Gör två långa rullar och lägg på en plåt.
  • Platta till lätt och grädda gyllenbruna.
  • Skär i snitt och låt sedan svalna på plåten.
Chokladbruna kardemummakakor travade i plåtburk för småkakor.

Dessa kardemummadoftande chokladkakor börjar bli en julklassiker hemma hos mig.

Kardemummakakor

Portioner: ca 30 st Tid: ca 30 minuter

Ingredienser

  • 100 g schweizernötchoklad, 

  • 2 dl vetemjöl

  • 3 msk kakao, 

  • 1 tsk bakpulver, 

  • 1 kryddmått salt

  • 60 g smör, 

  • 1.5 dl ljust muscavadosocker,

  • 1 ägg,

  • 1 tsk vaniljsocker,

  • 1 tsk kardemumma

Gör så här

  • Gör ett vattenbad och smält chokladen.
  • Rör smör, socker och ägg krämigt.
  • Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med chokladen. Degen blir väldigt kladdig.
  • Lägg den i gladpack och forma till en rulle. Låt ligga i kylen några timmar.
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Skär rullen i skivor och rulla dem till bollar. Rulla varje boll i rikligt med florsocker och tryck till på plåten.
  • Grädda i mitten av ugnen i ungefär en kvart. Låt svalna på plåten och njut!
Ljusbruna kakor i rosa plåtburk och på ljus prickig duk.

Dessa himmelska jordnötskakor gjorde jag enligt ett recept av Go’kvälls fantastiska kock Susanne. Jag har modifierat det litegrann. Inte för att de behövdes utan för att jag har svårt att baka precis efter recept utan att få addera något eget.

Jordnötskakor

Portioner: ca 20 kakor Tid: ca 30 minuter

Ingredienser

  • 200 gram smör,

  • 2 dl ljust muscavadosocker,

  • 2 msk ljus sirap,

  • 2 dl havregryn,

  • 1 dl osötat jordnötssmör,

  • 2 dl grovhackade saltade jordnötter,

  • 1 tsk vaniljsocker,

  • 3 dl vetemjöl samt 50 gram grovhackad nougat.

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Rör smör socker och sirap krämigt.
  • Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg. Forma till en lång korv och dela i ca 20 bitar.
  • Rulla till små bollar och lägg på en plåt. Platta till lätt med en gaffel.
  • Grädda i ca tio minuter i mitten av ugnen. Låt svalna.

Testa aprikoskonfekt!

27 november, 2011

Imorgon 10.35 är det äntligen säsongspremiär för Husmorsskolan i P1 firar jul hos Underbaraclara (längsta namnet någonsin?). Det går förstås även bra att lyssna på nätet eller på lördagar klockan 12.05. Förra säsongen spelades in när jag var höggravid och knappt kunde säga ett ord utan att dra djupt efter andan för luft. Den här gången går det förhoppningsvis mycket bättre nu när bebisen är utanför magen istället för inuti.

Själv är jag på världens julpysselhumör. Har bakat fem olika sorters julkakor idag. Skulle lätt kunna baka fem till om det inte var så att smöret tagit slut. Ett helt kilo har gått åt redan! Och så snöar det ute. Å så underbart, som jag längtat. November är en hemskt månad utan snö. Nu ska jag gå ut med hunden och låta flingorna smälta på tungan.

 

27 november, 2011

På vedspisen i köket har jag min egenhändigt tillverkade vedstake. Jag tog ett vedträ, spikade ner några långa spikar och knipsade av huvudet med en tång. Sedan tryckte jag fast självsläckande ljus på spikarna. Idén till staken fick jag en natt när jag inte kunde sova. Så jag gick upp och gjorde den här istället. Tur att jag inte bor i lägenhet, tror inte man får snickra vid midnatt då.

I min gamla besticklåda får silverbesticken ligga framme tillsammans med julgranskulor. Glittrar så fint!

Och på en gammal loppisspegel har jag ställt pressglas med hyacinter i och massa udda ljusstakar. Återstår att se hur länge de får vara ifred på bordet i vardagsrummet. Finns en liten herre i huset som tycker att det är jättekul att kasta pumlor i golvet.

Vinterfint med blommor 

26 november, 2011

Det är lite krassligt här hemma idag. Jag går omkring och stökar och adventpyntar och njuter av tystnaden som uppstår när både bebis och man är borta.

Jag är så förtjust i tyget i korgstolen. Är ett gammalt klassiskt svenskt mönster som ofta användes på bolstertyger och madrasser. När jag ser det så tänker jag på min älskade mormor.

26 november, 2011

Igår fick jag en vansinnig craving efter köttbullsmackor med rödbetssallad. Så jag ställde mig och bakade rågkakor

Rullade julköttbullar. Älgfärs, lite ansjovisspad (för umamin) och kryddpeppar är hemligheten.  

Och gjorde rödbetssallad (den godaste får man om man blandar i lite hackad saltgurka). Det tog en evinnerlig tid att tillfredsställa den cravingen men det var det verkligen värt. Det är dubbel tillfredsställelse när man vet att man lagat det själv!

 

 

25 november, 2011

En av de finaste böcker jag har är Tomtens jul av Viktor Rydberg. Själva dikten är ju fantastisk men det är just det här exemplaret med sina illustrationer som jag älskar mest. Jag fick den av min moster som liten och när jag läser den så tänker jag på alla jular jag firat hos mormor.

Precis så här minns jag jularna. Månklart ute. Knäpptyst, kallt, snöigt och en nästan sakral stämning. Jag älskar vintern när den är så här!

Jag får mysrysingar av den här boken. Bläddrar i den flera gånger varje vecka i december för att få min fix.

Förresten. Ni har väl inte missat att P4 sänder julmusik dygnet runt på sina två webbkanaler Bjällerklang och Klassisk jul.

23 november, 2011
Sonen Bertil sitter i barnstol vid bakbord, klädd i förklä och vit mössa, kladdar med lilla barnhanden i deg.
Bakbestyr på arbetsbänken.

Idag har vi bakat massa. Bland annat gjort saffranspannkaka av gröten som blev över.

Det är min absoluta favoritefterrätt i världen tror jag,

Min son smakar på ingredienserna direkt från sin lilla hand.

Lillen fick vara med och baka såklart. Han är mamma upp i dagen och älskar att baka. Framförallt att äta ingredienserna.Liten bagare i barnstol och vita kläder så att inte mjölet syns - mer än på båda kinderna.

Min vackra lille pojk som idag tittade upp på mig och sa Ma-Ma. Han kallar visserligen Jakob för Ma-Ma också. Men idag var det något särskilt, med betydelse. Som typ HEJ MAMMA!Gyllengul kaka med blåbärssylt i belysning av levande ljus.

Saffranspannkaka är en gotländs specialitet, men den funkar förstås lika bra i överallt. Den ska egentligen ätas med salmbär men jag tog blåbärssylt istället.

Saffranspannkaka

Portioner

4

Tid

ca 50 minuter

Ingredienser

  • risgrynsgröt som räcker till fyra portioner

  • 3 ägg

  • 2 dl vispgrädde

  • 1 dl grovhackade mandlar

  • 0,5 gram saffran

  • 2 msk socker

Gör så här

  • Ta fram risgrynsgröten.
  • Vispa sönder äggen och blanda ner i gröten tillsammans med vispgrädden och den grovhackade mandeln.
  • Mortla saffran med socker och rör sedan ner.
  • Smörj en form och häll över saffransmeten.
  • Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter. (Jag tog en så djup form så jag fick grädda nästan den dubbla tiden i 175 grader istället).
  • Ät ljummen med vispad grädde och bär.

Baka saffransknutar med apelsin!

21 november, 2011

Jag beställde risgrynsgröt till middag av Jakob idag. Jag är alldeles för otålig för att kunna laga den själv. Men krydda gör jag. Det är supergott med lite vanilj och mortlad kardemumma i gröten precis när den nästan kokat färdigt. Sedan kanel och socker vid serveringen. Fruktansvärt gott.

21 november, 2011

Det är ljust så korta stunder på dagen. Man får verkligen skynda sig med kameran om man ska hinna fånga något på bild. Och ljusbristen märks verkligen på blommorna. Nästan alla Pelargoner har gått i vinterdvala. Utom just den här i köksfönstret. Den blommar fortfarande vackert.

Den här lilla prutten lider dock inte av mörkret. Han föredrar ju ändå mest att ligga underst bland täckena i sängen och snarka.

 

 

 

20 november, 2011

Idag har jag smugit igång julen. Kunde inte låta bli. Blev dekorationspepparkakor till huset.

Påsen jag spritsade med var inte på min sida så resultatet blev sisådär. Men det var roligt att baka. Har kliat i fingrarna efter att baka och laga mat nu när jag haft semester och fått allt serverat.

Sedan hade vi massa vänner med barn på besök. Vänner som funderar på att flytta och bli grannar med oss. Jag skulle bli överlycklig!

Lillen bondade med en annan liten en som var snäll och kramades. Sedan åkte byxorna av och golvet prov-ålades.

Nu sover lillen för kvällen, mannen är på byamöte, hunden är nypinkad och jag lyssnar på jazzradio.com och plockar litegrann. Barnen var ute och lekte i snön efter middagen och när jag tittade ut hade de rullat en gigantisk snöboll. Precis det här längtade jag efter med landet. Att släppa ut ungarna att leka själv på tomten, låta de rasa av sig och sedan när de kommer in värma kalla röda äppelkinder och små frusna tår.

31 december, 2010

Fy farao vad sjuk jag är. Känns som att jag har halsfluss, öroninflammation  och kikhosta samtidigt. Det blir med andra ord en lugn nyårsafton. Jag hasar omkring i nattlinne och tjocksockar. Men jag tänkte ändå ta mig samman och visa några av de fina klappar jag fått i år. Förresten. Apropå klappar. En kompis till mig stod i kassan kring jul och slog in paket åt en engelsktalande kund. Hon skulle säga ”Do you want me to wrap this for you?” Istället sa hon ”Do you want me to rape this for you?”.  Det tycker jag var jättekul!

Av min syster fick jag den här retro knytblusen. Sitter som en smäck i sommar.

Av henne fick jag också en magiskt cool Jesus-brosch fyndad på Portobello market.

Och ett par örhängen från Vivienne Westewood.

Jag och Jakob fick också barnboksklassikern Skrotnisse (var livrädd för det tv-programmet som liten)


Och ett dussin små gula mockakoppar från loppis

Ögongodis-boken Lantlig charm

Den fantastiska tekannan i emalj fick jag från Jakobs mormor. Den har hedersplatsen i köket.

Ett gäng Allt om trädgård plus en sekatör och en bok om trädgårdsplanering. Precis vad jag behöver inför våren!

Två fina loppisbaskrar. Som små godistabletter nästan.

En rolig bok om barnuppfostran. Föräldrarnas tvärtemotbok

En hett efterlängtad spiskrok till vedspisen i köket. Även den begagnad.

Samt den underbara korgen jag önskat mig. Tror jag ska ha lök, äpplen eller ägg i den. Och till sommaren är den perfekt när jag plockar in grönsaker från landet!

28 december, 2010


Jag ligger hos pappa och är sjuk nu. Min syster är fortfarande här och jag blir riktigt omhändertagen av dem. Te på sängen, god mat och hallongrottor. Men jag hostar så att jag tror att barnet ska ploppa ut. Och så ber jag till gud att jag inte föder för tidigt. Jag kan  ju inte profylaxandas när jag är täppt i näsan och jag kan inte vråla när jag har ett köttigt sår i halsen. Så nu gäller det att knipa ihop benen sista tiden…

När man ligger så här är det lätt hänt att man okynnessurfar runt på massa fina webshops. Och till min oerhörda glädje hittade jag en soffa på blocket idag. Utlagd igår och massor av människor som ville köpa – men jag hann först! För 500 kronor blev soffan/dagbädden min. Pappa har redan hämtat den åt mig. Nu måste jag skynda mig att bli frisk så att jag kan styla till den lite fint. Är så glad för det här. Kommer bli superbra. När jag dessutom tidigare kollat på en ny soffa för 8000 känns det som att jag har gjort tidernas bästa fynd! Min plånbok ler brett.

(Ja jag vet – bilderna har egentligen inget med inlägget att göra, annat än att de är juliga och fina och jag ville bjuda på dem! Fotade dem till tidningen Du&Jag tidigare i vintras)

28 december, 2010

Julen spenderades traditionsenligt hos mormor och morfar. Totalt isolerade på landet.Vackert och svinkallt var det.

Det finns nog inget finare än decemberljuset.Vi gick promenader (korta för min del) under de få ljusa timmarna. Sedan skyndade vi oss in och eldade lite mer. Det var en lite tudelad jul i år. För min morfar är ganska sjuk och själv blev både jag och Jakob kanonförkylda.Jag fastnade knappt på en enda bild och inte orkade jag fota särskilt mycket heller. Fast här skymtas jag under julklappsutdelningen i alla fall. Med magen som vill sprängas.Jag fick flera fantastiska presenter, bilder kommer säkert så småningom. Men just nu är jag sängliggande med halsont från helvetet och vilda sparkar inifrån och sörjer att jag inte hinner träffa några av mina hemvändarvänner på grund av det.

23 december, 2010

På farstubron står en söt liten sockertoppsgran med vitmålade kottar

Ett gäng julstjärnor i en stor kakburk pryder sin plats på vedspisen.

På stringhyllan i köket står fina julburkar. Den med tomtar ser riktigt gammal ut.Burken i form av en tomtestuga kommer från tant Märta och har många många år på nacken. I den förvarar jag pepparkakor.

Slutligen har några små halmbockar som inte fick plats i granen fått plats här istället. Bredvid formarna för pepparkakor och mandelmusslor. Jag tycker att de silvriga formarna är så vackra så de får gärna stå synligt och glittra lite.

22 december, 2010

Ischoklad som är enkelt och supergott!

Eftersom jag redan satt i mig en stor del av mitt julgodis fick jag baka nytt idag. Jag gjorde allt enligt det här receptet, dels med kaffesmak, men också en variant med pepparmynta.

Jag bytte helt enkelt ut kaffet mot några droppar pepparmyntsolja och sedan ringlade jag lite smält vit choklad ovanpå.

Till vänster i bild anas också helt vit ischoklad som man helt enkelt gör genom att ersätta den vanliga chokladen med en vit enligt samma proportioner.

Jag dekorerade med sockerpärlor i vitt och silver. Tjusigt blev det. Nu gäller det bara att hålla tassarna borta till julhelgen…

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.