Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

20 december, 2022

I lördags morse satte jag genast igång med projekt ommöblering för att rymma julgran. Jag önskar att jag kunde säga att jag var en sådan där som hade en given plats för granen och med värdighet kunde placera ut den varje år.

Istället är det lite mer som att försöka trycka in en semla genom en dörrspringa. Eftersom vi dessutom precis har köpt ett piano som också ska rymmas och nedervåningen är mer än lovligt övermöblerad fick jag verkligen tänka till. Men tillslut hittade jag en lösning.

När jag möblerat gick jag ut och fyllde på fågelmat. Kom igång med matandet alldeles för sent i år och nu har vi inte en enda fågel. Förra året var det enorma mängder i trädgården. Hoppas verkligen de dyker upp så småningom! *Skrikgråter i kudde*

Satte upp julkärve i alla fall och matade fåren.

Nej men kolla vad har vi här. En mystisk låda. Är det en sarkofag? En träbeklädd frysbox eller en kaninbur för en Belgisk jätte? Nej ingalunda.

Jakob har byggt ett utebad. Inget sånt där jolmigt spabad med bubblor utan ett kallbad. För iskalla bad. Kallbad är ju annars rätt besvärligt att få till här uppe eftersom varje vak fryser igen över natten. Men nu finns alla möjligheter till självplågeri!

En isolerad låda med ett plastbadkar inuti och en doppvärmare som slår till om det blir kallare än fyra grader. Har inte vågat mig i ännu men tänker att jag kanske testar efter jul? Då planerar jag för storartade nya rutiner. Wim Hof och hela baletten!

Sedan kånkade jag in julgranen. Den hade först stått i den svala källaren i tre dagar och druckit vatten ur en tiolitershink. Men nu fick den komma in i värmen.

Jag plockade fram pumlorna av glas. Börjar bli en rätt ansenlig mängd nu. Det är ett friskehtstecken i min julsjuka att jag numera går rakt förbi julkuleavdelningen på loppis. Jag anser mig vara mätt på denna punkt.

Pojkarna ville såklart vara med och pynta. Det ser kanske lugnt och fridfullt ut men i bakgrunden dånade ”Vår julskinka har rymt” och ”Juligen” på repeat.

Förra året hade jag lametta i granen men det gör jag aldrig om. Det gick fasen inte att få bort när jag plundrade granen och långt efter att själva granen brunnit upp till valborgsmässoafton flög det omkring lametta på gården. Hittade till och med lametta när jag räfsade löv i höstas.

Alla fick delta i pyntandet och som det pyntades. Ulf önskade hela tiden att vi skulle hänga pepparkakor i granen men den bluffen genomskådade jag. Pepparkakor i granen får vänta tills barnen är stora nog att inte tugga hela julprydnaden av snöret. Har sett för många lemlästade grisar för att låta detta pågå.

Av samma anledning hängdes alla kristyrer högt.

Sedan var vi tvungna att ta igen oss lite. Barnen tittade på film. Och JA. Vi har en teve hemma. Det är fruktansvärt men jag får ju tyvärr inte bestämma allt här i livet. Den står i alla fall gömd bakom skåp och draperier så gott det bara går.

Själv smög jag iväg och la mig i sängen och läste så fort jag bara fick chansen. Läser nu volym 2 av Fåfängans marknad och börjar redan oroa mig för att den snart är slut. Det är ju så mysig läsning!

Boken är dockskåpsliten och tryckt med de minsta bokstäver människan har skådat. Dessutom är pappret så tunt att texten lyser igenom på baksidan. Skulle behöva förstoringslas och pannlampa när jag läser.

Mitt på dagen kom farmor ut och hälsade på. Älskar när vi får besök på helgerna så att det blir festligt och socialt utan att vi behöver åka hemifrån. Det pusslades och spelades och grävdes snögrotta. Och sedan svirade jag om och mötte upp min bästis Elina i stan

För – av våra sängkammarblickar att döma – en riktigt romantisk afton. Jag bar den här outfiten rakt av.

Medan Elina förförde mig. Egentligen var vi dock bara förförda av maten som var något i hästväg.

Och det var så skönt att få sitta och prata tills stället stängde och komma ikapp med allt som hänt sedan sist.

Vår fina stadskyrka med snöigt torn. Även bildbeviset på att vi faktiskt var ute till klockan tolv. Sedan skjutsade jag hem Elina och vi satt kvar i bilen länge och pratade (eftersom fem timmar på restaurang inte är nog) och därefter körde jag hem till byn.

I säng kom jag inte förrän halv tre på natten.

På söndagen vaknade jag ändå ganska tidig med en tydlig mission – nämligen att få undan lite matlagning inför jul. Kan ni se på ingredienserna vad som skulle lagas?

Ja, just precis. Ni listade ut det lätt som en plätt. Finsk kålrotslåda och brunkål. Låter bedrövligt men är gudomligt.

Förkläde på.

Stekte kål som att det inte fanns någon morgondag.

Farmor lekte med Ulf och storbarnen stack ut och åkte skrana med Elle. In kom de en timme senare.

Svettiga, rödkindade och blöta inpå bara kroppen efter att ha åkt skrana och tydligen nästan dött på kuppen. Ändå åkte de tio varv. Dödslängtan måtte vara stor.

Den här tråkiga brunkålspurèe-bilden får illustrera det härliga budskapet: att jag ÄLSKAR att stå hemma i köket, laga mat, elda vedspis, lyssna på radio och ha barnen i kjolarna. Nära men liksom ändå nöjda – donandes med sitt eget. Precis så här tänkte att jag skulle stå när jag drömde om att vara vuxen, ha en gård på landet och ett tjog ungar.

Medan brunkålen puttrade och kålrotslådan gräddades svängde jag ihop två sorters sill.

Pepparrotssill med lingon och dill. Och en fetaostsill som är toppen!

Sedan vankades det mat. Barnen hjälptes åt och skalade potatis och sedan åt vi sill och potatis till lunch.

Och så spelade barnen UNO medan jag tog hand om disken.

Den förmiddagen fick jag ihop fyra rätter till julbordet. Men sedan var jag så trött att jag fick lägga mig och vila en timme. För jag skulle nämligen gå och se….

Räkhäst med Per Anderssons. Chansade och bokade i höstas men sedan blev det inställt när vi väl skulle gå. Men nu gjorde vi ett nytt försök. Dock var Jakob krasslig så istället tog jag med mig Elina.

Det var en helt sanslös föreställning. Som att bevista hjärnan hos någon som går på LSD. Skrattade mitt hesa häxskratt tills jag inte fick luft.

En rakt igenom underbar decemberhelg. Så nu kan det gärna få bli jul tycker jag!

20 december, 2022

Julfirandet är en starkt kristen tradition, men långt ifrån alla som levt här uppe har ju varit kristna. Samerna är ett urfolk i Sverige och Vindelns kommun där jag bor tillhör det umesamiska området som vintertid är renbetesområde för majoriteten av Västerbottens samebyar.

Jag blev nyfiken på hur – och om – samerna förr firade jul i någon form och hittade då ett inslag från sameradion som både var upplysande och mysigt att lyssna på. Dagens julfridslucka blir att lyssna på det nio minuter långa klippet. Scrolla ner lite på sidan som jag länkar till så hör du hela reportaget.

Så fint att få ett breddat perspektiv på denna högtid.


Julfridskalendern lucka 19

Julfridskalendern lucka 18

Julfridskalendern lucka 17

Julfridskalendern lucka 15

Julfridskalendern lucka 15

Julfridskalendern lucka 14
Julfridskalendern lucka 13

Julfridskalendern lucka 12

Julfridskalendern lucka 11

Julfridskalendern lucka 10

Julfridskalendern lucka 9

Julfridskalendern lucka 8

Julfridskalendern lucka 7

Julfridskalendern lucka 6

Julfridskalendern lucka 5

Julfridskalendern lucka 4

Julfridskalendern lucka 3

Julfridskalendern lucka 2

Julfridskalendern lucka 1

19 december, 2022

Jag vaknade lite för sent och kom ner när barnen redan ätit frukost och Jakob precis åkt till jobbet. Satte mig vid vedspisen, värmde mig och stöttade tandborstningen och fruktpackningen. Lillen ville ha sin tomteluva på sig. Jag pussade hans knubbiga kinder och räknade ner med honom – bara fyra dagar kvar nu tills tjugo dagars ledighet. Julstädningen är gjord, så granen fick komma in i helgen och det doftar i hela huset.

Drog på mig täckbyxor och dunjacka över mitt rödrandiga fotsida nattlinne. Lämnade barnen på förskolan och vinkade länge i fönstret till Ulf. Upptäckte först efteråt att nattlinnet krupit ur och hängde ned utanpå täckbyxorna och polyverbootsen. Avslöjad i min lättja.

Matade fåren med kraftfoder och ägnade sedan tjugo minuter åt att räfsa hö ur den stora balen och täcka deras golv med. Det fina med att det varit tjugosex minus är att sju minus nu känns som en mild vårdag.

Gick in, kokade kaffe, satte på Nyårslöfte vars vemodighet passar min sinnesstämning idag. Sedan tog jag kaffet och några pepparkakor med mig upp i sängen. Kröp ner under täcket igen och nu halvligger jag här och skriver. Dricker det varma och äter det söta och känner hur kroppen kämpar för att vakna till. Har redan varit rörd till tårar tre gånger idag, så jag gissar att mensen är på ingång.

Alldeles snart ska jag dra igång min arbetsdag på allvar. Det är mycket som ska göras färdigt innan ledigheten. Men just nu karvar jag ut ett litet mellanrum av julfrid åt mig själv.

19 december, 2022

Innan vi vinterstänger vårt sommarhus brukar vi köpa en hel stor kartong med talgbollar och hänga upp i häggen – allihop på en och samma gång. Det är nästan som att vi klär den med julkulor. Fast kulor av grönt nät, fett och frö. Och när vi kommer tillbaka på vårsidan är varenda talgboll uppäten.

Att mata fåglar ger en särskild sorts tillfredsställelse. Att helt osjälviskt hjälpa en annan levande varelse att överleva. Köp en talgboll av något slag idag – och häng upp din egen trädgård – eller i något träd i närheten av där du bor.

• annonssamarbete Cylinda •
18 december, 2022

Min grundinställning till julen är att den ska vara kul. Allt jag gör – det gör jag för att det är roligt. Jag råkar ju älska julstöket men det beror nog på att jag plockat bort sånt jag inte är så intresserad av och behållit det jag gillar? Som julbaket till exempel. Att göra eget julgodis är ett kärt bestyr.

Blir ofta positivt överraskad av hur fort det kan gå. Inga jästider och långa gräddningar utan tämligen snabbt och lättsamt. Köper gärna hem ingredienser till 3-4 sorter och göra bort alla i ett svep. Det sparar disk och stök och sedan är man klar med godiset!

Jag får en hel del frågor om hur tidigt man kan förbereda julbaket och vad som håller sig bra i frysen. Svaret är att det mesta håller sig fräscht åtminstone en månad i frysen. Även riktigt feta produkter – så det är absolut inte för tidigt att göra godiset klart nu och frysa in. Vill du läsa mer om vad man kan frysa om hur så vill jag tipsa om detta inlägg jag skrev i höstas på temat.

Kan man frysa in julgodis då? Ja, det kan man! Choklad som tinar kan dock få lite kondens – men det brukar inte störa mig. Dock behöver man oftast inte frysa in julgodis alls. Mycket klarar sig i lufttäta förpackningar i kylen ända fram till julen, om man gör det nu.

Hemmagjord sötsalt snickers är en favorit på gottebordet. Liksom olika sorters tryffel.

Ni ska såklart få recepten på båda sakerna. Men också några av mina bästa knep för att lyckas med julbaket.

9 knep för ett smidigare och godare julbak

Att smälta choklad går faktiskt allra lättast i en djuptallrik i mikron. Bryt i bitar, mikra, rör om och mikra igen och du har perfekt smält choklad!

Välter knäckformarna? Ställ dem på en inoljad plåt så står de stadigt när du häller i smeten

Fastnar sirapen i decilitermåttet? Doppa måttet i lite vetemjöl först, så släpper sirapen lättare.

Slipp spill och svinn när knäck och ischoladformar ska fyllas genom att hälla över smeten i en karaff först. Då är det lättare att hälla med precision.

Att diska knäckkastruller kan vara ett svettigt arbete. Använd kokande diskvatten så smälter smeten bort utan bekymmer. Eller gör något ännu trevligare – häll på mjölk och kakao i knäckkastrullen och koka en underbar karamellig varm choklad.

Välj en kvalitetschoklad till praliner och tryffel istället för billig blockchoklad. Block är den sortens choklad som inte får heta choklad då den innehåller för lite kakaosmör. Skillnaden i smaken är enorm!

Lägg lite extra krut på en fin marsipan. Marsipan är ibland av rätt dålig kvalitet och innehåller väldigt lite mandel. Släng ett öga på mängden i innehållsförteckningen – ju mer desto bättre.

Mandelmassa kan ibland vara ett bättre alternativ till marsipan då den ofta innehåller mer mandel. Och hemmagjord mandelmassa är ett riktigt lyft i julbaket. Använd lika delar mandel och socker. Skålla mandeln, mixa i hushållsmixern eller mal i kvarn till ett fint pulver. Blanda i socker och kör till en slät och varm massa.

Variera dina favoritrecept genom att smaksätta dem på olika sätt. Testa en sked sylt i tryffelsmeten och kanel eller ingefära i kolorna. Pepparmintolja, bittermandelarom och pepparkakskryddor är också bra att ha hemma. Små förändringar som gör stor skillnad för smaken!

Så här ser det jämt ut när jag julbakar. Fullkomligt kaos på arbetsbänken. Mise en place får man se sig om i månen efter.

Tur att det går smidigt att röja när man har en fullstor diskmaskin. Ryser när jag tänker på vår förra lilla maskin som knappt rymde middagsdisken. Vår Cylindamaskin sväljer hur mycket som helst och vi valde en integrerad variant som byggdes in bakom köksluckan så att den blev osynlig. Den är supertyst och diskar gnistrande rent.

Cylindas tillverkar maskiner som gör vardagslivet lite enklare och det stämmer bra hemma hos oss. Vi har både diskmaskin, frys, tvättmaskin och torkskåp från Cylinda och är supernöjda med allihop! Lättanvända, prisvärda och man betalar inte för en massa extrafinesser och program man ändå inte använder.

Sötsalta snickers

Antal

ca 60 stycken bitar

Tillagningstid

30 minuter

Ingredienser

  • 2 dl ljus sirap

  • 350 gram osötat jordnötssmör med crunch

  • 1 dl strösocker

  • 3 dl cornflakes

  • 4 dl puffat ris

  • 1 dl salta jordnötter

  • 100 gram mjölkchoklad

  • 100 mörk choklad

Gör så här

  • Värm sirap, jordnötssmör och socker i en kastrull tills den blivit flytande och sockret smält.
  • Rör ner cornflakes, puffat ris och salta jordnötter och töm sedan över i en lasagneform klädd med bakplåtsplapper. Låt stelna
  • Smält chokladen och bred den över den stelnade blandningen. Låt kallna och skär sedan i bitar. Förvara i lufttät låda i kyl eller frys.

Åkerbärstryffel

Det här är ett bra grundrecept på tryfflar som går att variera genom att addera likör, kaffe, apelsinskal – eller vad man nu gillar i smeten. Jag satte piff på mina med några matskedar åkerbärssylt. Då fick de en syrlig och lite pikant ton! Kesellan gör tryffeln lite mindre mäktig.

Ingredienser

  • 1 dl vispgrädde

  • 50 gr smör

  • 1 dl kesella

  • 300 g mörk choklad

  • Valfri smaksättning. Jag tillsatte 4 msk åkerbärssylt

Gör så här

  • Värm grädde och smör tills det börjar koka. Dra åt sidan.
  • Hacka chokladen och rör ner i smeten.
  • Tillsätt kesella och smaksättning och rör till en jämn tryffelsmet.
  • Klä en liten form med bakplåtspapper och häll ner smeten. Låt stelna helt och skär sedan upp i små bitar. Förvara svalt.

17 december, 2022

Igår steg vi upp extra tidigt och gjorde oss iordning. Storbarnens luciatåg skulle nämligen gå av stapeln i byns bönehus.

Ute visade termometern -23 grader.

Det är vackert när det är kallt.

En speciell sorts färg på himlen som bara syns den tiden på året.

Jag skjutsade iväg barnen till skolan och sedan hämtade jag Ulf och åkte till bönhuset.

Vårt fina lilla bönhus på andra sidan byn.

Det har ju varit några år utan luciatåg i bönhuset på grund av pandemin. Det kändes därför extra fint att få möjligheten igen. Pirriga barn med lockat hår, stjärngossar vars gummiband stramade under hakan och förväntansfulla föräldrar och småsyskon.

Jag säger ju det. Rent ockult vacker himmel den här tiden på året!

Bertil läste en vers och tände ljus

Och så sjöng de så fint tillsammans. Så glad att vi fick komma och titta – det här är en jultradition jag inte vill vara utan. Räknade snabbt ut att eftersom Ulf bara är tre år kommer jag ha åtminstone nio år till på mig med skolans luciatåg – innan alla mina barn gått ut skolan här i byn.

Jag var glad men Ulf var retig och hade fastnat i den trevliga räcka ut tungan-posen.

Hade min norska ullkofta jag fått av min faster Inger. Värmer bra i ett kyligt bönehus.

På kullen mitt i byn har vi en väldigt trevlig tradition – nämligen att en tomte med släde ställs upp i juletid. Han är absolut skräckinjagande där han står. Nedfrusen och till synes fly förbannad på de bilar som kör för fort.

Skulle inte bli någon jul utan honom!

Utsikten på hemvägen. Lika fin vinter som sommar.

Jag skyndade mig hem för att mata fåren. De bor ju ute i ett vindskydd hela vinter och det klarar de fint med sina tjocka pälsar och sitt golv av halm. Men kalla dagar får man ge dem extra mycket foder.

Sedan körde jag in till grannsamhället för diverse ärenden.

Vindeln kanske har en av landets vackraste kyrkor.

Och Vindelälven är något alldeles särskilt.

Det riktigt ångar från vattnet kalla dagar.

När jag gjort mina ärenden åkte jag hem igen. Jobbade undan på datorn och ringde några samtal och eldade.

Min saffranslängd med choklad och apelsin hade blivit torr så jag skar den i bitar och förvandlade till lyxiga skorpor istället. Fint när man jobbar hemma och kan ringa och långprata med en kollega samtidigt som man gör skorpor.

Jakob hämtade barnen tidigt

För vi skulle få besök. Min pappa och min faster Inger och hennes man Ulf skulle komma förbi.

Jag tände varje ljus i huset och kokade glögg.

Hem kom fredagströtta barn som genast bytte om till pyjamas.

Sedan kom gästerna. Lill-Ulf och Stor-Ulf bredvid varandra på kortsidan.

Jag hade vispat grädde och kokat hjortronsylt och gräddat rullrån att bjuda på. Det tänker jag ta som efterrätt på julafton också – orkar inte göra mandelmusslor i år.

När gästerna åkt hem tog vi fredagsmys i soffan framför Pinocchio – stop motion versionen som finns på Netflix just nu. Riktigt riktigt bra! Om än ganska läskig för barn.

Och det var den fredagen det!

16 december, 2022

På vintern lockar annan mat. Varmare, kryddigare, lenare – mer närande och skyddande.

Att sitta i lugn och ro och dricka något varmt kan hjälpa en att lindra den där grundfrusna känslan i kroppen. En dryck som verkligen värmer och stärker är golden milk. Receptet har jag lärt mig av underbara Krickelin. Det smakar inte riktigt som latte, inte riktigt som chaité, inte riktigt som varm choklad. Men nästan lite som allt det där på en och samma gång. Så gott!

Så här beskriver Krickelin receptet.

Riv två stora tummar färsk ingefära. Mortla både kardemummakärnor och pepparkorn och blanda detta med mald kanel och gurkmeja. Koka upp med lite vatten så att det blir som en pasta som du sedan kyler ner och häller på en burk att förvara i kylen. När det är dags att göra min golden milk så värmer jag havremjölk eller mandelmjölk och vispar ner ett par matskedar av min pasta och smaksätter med lite honung. Detta vispar jag med min matchavisp så det blir ett härligt skum.

Jag har ingen matchavisp utan använder en vanilj mjölkskummare. Och koka min golden milk på vanlig mjölk som är det vi oftast har hemma. Exakt hur man gör spelar inte så stor roll. Det är ceremonin som är huvudsaken. Drick något varmt och stärkande denna kalla decemberdag. Och gör det i lugn och ro.

Julfridskalendern lucka 15

Julfridskalendern lucka 14
Julfridskalendern lucka 13

Julfridskalendern lucka 12

Julfridskalendern lucka 11

Julfridskalendern lucka 10

Julfridskalendern lucka 9

Julfridskalendern lucka 8

Julfridskalendern lucka 7

Julfridskalendern lucka 6

Julfridskalendern lucka 5

Julfridskalendern lucka 4

Julfridskalendern lucka 3

Julfridskalendern lucka 2

Julfridskalendern lucka 1

15 december, 2022

Onsdagen var kall. Tjugo minusgrader när jag lämnade på förskolan på morgonen. Så mysigt på förskolegården.

Med snö på alla träd och ljusslingor som lyser upp.

Den fina gamla förskolan.

Man märker att barnen fått en nytändning inför skolan nu när det går att gräva snögrottor och göra kojor igen på rasterna. Roligt efter en ganska snöfattig höst.

När jag lämnat barnen åkte jag hem

Hämtade foder till fåren, fyllde på vatten och gav fåglarna mat.

Och tog in vedsäckar.

Så tyst och vackert med snön som vispgrädde på taken

Alla ljud dämpas och bäddas in.

Längtar till helgen när vi ska ta in julgranen! Jag kapade foten på den och ställde den svalt i källaren i en tiolitershink där den får dricka allt den orkar först i några dagar.

Så kom jag in och gjorde upp eld

Och svarade på lite mail och korrade ett sponsrat inlägg.

Så mysigt att se ut på det isigt kalla och sedan värma sig i det rött varma. Fårskinn, ullplädar, tjocka mattor och tunga gardiner.

I helgen ska vi förutom granen ta fram det sista julpyntet. Mina ruskiga porslinstomtar, julkrubban och lite annat smått och gott…

Jag strök rena juldukar till alla småbord

Sedan dukade jag fram för jag skulle få finbesök.

Saffranskrans med choklad och apelsin

Ost och korv

Och färska fikon

Och lite annat smått och gott!

Så kom min vän Frida förbi. Vi har försökt få till en fika hela hösten men det har blivit inställt gång efter annan. Men i telefon pratar vi – gärna tre, fyra timmar i stöten. Det är så fint att ha någon som jobbar med liknande saker som jag så att vi kan bolla och byta erfarenheter.

Det är på topplistan av saker jag gillar att göra – sitta med en kär vän i timmar och bara fika och prata!

Så satt vi tills klockan blivit sen och rumpan fått träsmak och det var dags att börja laga middag istället.

Och det var den onsdagen det. En särdeles fin sådan blev det!

15 december, 2022

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.

I ljusa irisringen,
du bär en mörk pupill.
Ty mörkt är allt som ljuset,
med bävan längtar till.
Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.

Så diktade Erik Blomberg år 1920 – bara två år efter första världskrigets slut. Och det ligger nära till hands att tro att dikten var ett uttryck för den svåra tid som Europa precis genomlevt. Det mörka och det ljusa. Det onda och det goda. Kraftmätningen mellan dem och insikten om att svärtan är en förutsättning för att alls kunna se ljuset.

Jag påminner mig om Blombergs ord när vi närmar oss midvintersolståndet och allt mörker i världen stundom känns övermäktigt.

Julfridskalendern lucka 14

Julfridskalendern lucka 13

Julfridskalendern lucka 12

Julfridskalendern lucka 11

Julfridskalendern lucka 10

Julfridskalendern lucka 9

Julfridskalendern lucka 8

Julfridskalendern lucka 7

Julfridskalendern lucka 6

Julfridskalendern lucka 5

Julfridskalendern lucka 4

Julfridskalendern lucka 3

Julfridskalendern lucka 2

Julfridskalendern lucka 1

13 december, 2022

Söndagen började så långsamt. Jag vaknade vid tio, låg kvar i sängen och skrev ett bloginlägg och inte förrän klockan blivit halv tolv masade jag mig upp och gjorde julfrukost till barnen som lekt med lego och själva såsat på hela morgonen.

Varm choklad och smörgås. Sedan stack vi ut

Det var dags att fylla på ny halm till djupströbädden i fårens hus.

Och byta vatten och utfodra med kraftfoder.

Eftersom det snöat och bildats snödrivor gick det att gräva snögrottor. Vi satte igång direkt.

Lyckliga barn som fixk pulsa och slänga sig och fullkomligt gå loss efter en sjuk vecka inomhus.

Vi grävde en gång som gick att krypa igenom. Sedan kröps det varv på varv på varv.

När vi blivit kalla gick vi in och eldade, plockade fram bakbordet och gjorde iordning för pepparkakebak.

Man kan ju baka direkt på bordsskivan men jag föredrar ett rejält bakbord. Så behöver man inte vara rädd att lämna fula märken.

En drös med loppade gamla formar.

Men någon som var peppad på att baka hann somna med Essa medan jag plockade fram.

Så istället fick jag baka i lugn och ro med storpojkarna.

Och julgrisen.

Vi bakade tills det bara fanns en degklump stor som en studsboll kvar.

Då vaknade lillen, svettig och arg. Och fick hjälp att baka ut den lilla klumpen, kavla, stansa och äta deg.

Och det var en alldeles lagom lång bakstund för en treåring. En kvart ungefär.

När pepparkaksbaket var färdigt svängde jag ihop några plåtar saffransskorpor som är så trevligt att ha hemma i advent.

Och sedan la jag dem i min fina plåtburk med glasskiva och nu får de stå på köksön. Återstår att se hur många dagar de räcker.

Till middag åt vi något som är så sinnessjukt gott även om det inte ser mycket ut för världen. Billig mat är det också – nämligen dopp i grytan med tunnbröd, en stor klick smör och stark senap.

Och det var den söndagen det.

13 december, 2022

Få saker ger mer julfrid än att titta på ett luciatåg. Ljusen, de vita särkarna, allvaret och högtidligheten. Ta några minuter, sätt dig ner i lugn och ro och titta på själva intåget i SVTs luciafirande. Se tärnorna, stjärngossarna och lucian som sjungande skrider in i Gräfsnäs slottstruin utanför Alingsås. Det spelar ingen roll om det är sent på kvällen istället för morgonen. Njut den stunden.

Och om du vill ha ytterligare några minuter av julstämning – läs gärna det här inlägget om alla de olika sätt man historiskt sett firat lucia på i Sverige.

Julfridskalendern lucka 12

Julfridskalendern lucka 11

Julfridskalendern lucka 10

Julfridskalendern lucka 9

Julfridskalendern lucka 8

Julfridskalendern lucka 7

Julfridskalendern lucka 6

Julfridskalendern lucka 5

Julfridskalendern lucka 4

Julfridskalendern lucka 3

Julfridskalendern lucka 2

Julfridskalendern lucka 1

12 december, 2022

Västerbotten har på bara fyra dagar gått från väldigt lite snö till störst snödjup i Sverige. Och vi som genomlevt ännu en vecka i det undantagstillstånd som är vabben återvände imorse till verkligheten. En ny verklighet. Vi letade febrilt efter varma strumpor, ullunderställ och rätt sorts handskar. Och det slog mig hur chockartat det är med snön. Varje år. Att jag har visst fog för oron jag känner hela hösten. För det är en annan värld och annan tid att kliva in i.

-Ja nu är den här tiden här, säger jag till mig själv. När naturen stänger sig. Det som ligger kvarglömt på gräsmattan kommer att få ligga dolt till i slutet av april. Skogen är otillgänglig och hemlighetsfull innan skidorna bär. Jag stänger för garage och magasin och får skotta fram fodret till fåren. Slita höet ur balen med kalla, stela fingrar. När barnen öppnar ytterdörren på morgonen virvlar snön och vinden in och ruskar om. På eftermiddagarna går torkskåpet varmt i timmar.

Vi pulsar genom snön till förskolan. Full vintermundering på för den lilla biten från huset till bilen till ytterdörren på förskolan. Ullbalaklava, overall, stickade strumpor och tumvantar med långa skaft. Allting instoppat. Inga isande glipor får bildas.

Naturen hukar sig under snömängderna. Huset jämrar sig av tyngden och frostrosor slår ut på fönstret. Det ryker utan uppehåll ur skorstenarna i byn. Alla fåglar har stillat sig och tystnat. Det är midvinter ända in i själen och det är både skrämmande och tryggt.

Jag har med åren försökt imitera mormor och morfar. De äldre generationer som inget annat vetat. Som aldrig rest och spenderat vintern i ett varmt land. Som tycker att höjden av lyx är varmvatten inomhus och en vattentoalett. Som skottar utan klagan och eldar utan knot. Jag har försökt imitera hur de liksom lutar sig mot vinter istället för ifrån. Inte försöker ignorera. Inte försöker spola förbi. Inte försöker motarbeta. Utan istället ger efter för det som kan vara utmanande – men som blir ännu värre om man kämpar emot.

Jag älskar den här tiden på året. Men den skrämmer mig.

12 december, 2022

Ta fram en apelsin och en påse hela nejlikor och stick apelsinen full med nejlikorna. Notera hur det doftar, hur apelsinen känns under fingrarna och tyngden av frukten i din hand.

Lägg den färdiga apelsinen där du ofta befinner dig så att doften verkligen känns. Vid köksbordet, bredvid sängen, på vardagsrumsbordet eller var du nu vill. Doften är himmelsk och nästa år – om du upprepar proceduren – kommer doften av nejlikoapelsinerna snabbt försätta dig i stämning. För då får du hjälp på traven av tidigare års jular.

Finns det fler/andra sådana här doftmarkörer du kan införliva i din december, för att få hjälp att hitta stämningen och frammana julfriden?

Julfridskalendern lucka 11

Julfridskalendern lucka 10

Julfridskalendern lucka 9

Julfridskalendern lucka 8

Julfridskalendern lucka 7

Julfridskalendern lucka 6

Julfridskalendern lucka 5

Julfridskalendern lucka 4

Julfridskalendern lucka 3

Julfridskalendern lucka 2

Julfridskalendern lucka 1

11 december, 2022

Det har snöat i flera dagar här i Västerbotten och det är vi tacksamma för. Mycket snö har kommit och till veckan väntas det bli ner mot tjugo minus – så nu kan vi verkligen kalla det för riktig vinter.

I fredags satt jag inne i stan och jobbade. Gick förbi vårt fina torg och fångade granen i yrsnön

Umeå är vackrast på vintern!

Jag satt på NK och skrev i några timmar och sedan gick jag och lånade en stor plastkasse full med läsning över jul. Och så kom jag tillbaka och slog mig ner i ett hörn och läste och drack varm choklad. En sådan sak jag verkligen längtat efter att få göra nu i juletid – sitta och läsa och mysa på café. Hittade Fåfängans Marknad a William Thackeray i magasinet på stadsbiblioteket så den läser jag om nu – minns att jag läste den i högstadiet sist och den är ju SÅ bra.

På kvällen såg vi The Christmas Chronicles nedbäddade i soffan. Sedan förberedde jag lördagens luciatåg genom att stryka mitt nattlinne, klippa ut ljusmanchett och äntligen ta mig för att sy på en bård spets på mitt lucianattlinne. När man är 178 cm lång är alla nattlinnen för korta och man känner sig fånig när man visar anklarna. Men nu ordnade jag det med en gammal handknypplad spets.

Sedan gjorde vi tidig kväll och jag la mig att läsa.

Lördagsmorgonen började med annan läsning. Bra att ha brorsor som kan läsa böcker åt en. Sedan byltade vi på oss rejält med kläder och drog på Sjungaregårdens julmarknad i grannbyn Granö.

En sån fin liten marknad utan plastkrafs – men med hantverksprodukter och mycket god mat.

Hade såklart min ullkappa på. Min kompis Frida konstaterade att jag såg ut som en piffigare Tant Brun. Bra stilförebild känner jag.

Bertil fastnade framför skidorna eftersom han drömmer om turskidor i trä från Tegsnäset. Vem gör inte det? Sådana skulle man gärna ha!

Rejäla doningar som låter en ta sig fram precis överallt i skogen.

Det var så mysigt att går runt och kolla i alla stånd och hälsa på fröknar och folk från byn.

Frida var där. Liksom min bästis Elina med familj.

Perfekt marknadsväder med ymnigt snöfall.

Och diverse eldstäder att värma sig vid.

Jag köpte det jag brukar, nämligen mat av olika slag. Nu innan jul blev det bland annat mjukaka (till dopp i grytan).

Den var bakad på riktigt vis i bagarstuga.

Mata och klappa renar fick man också göra.

Så fina!

Givetvis köpte vi också marknadskarameller. Ett måste på tillställningar som dessa.

När barnen lekt färdigt med sina kompisar vände vi hemåt igen. Ganska kalla om tårna.

Fast vi stannade till på en loppis innan vi åkte. Prioriterar aldrig bort en loppisskylt.

Hem kom jag med tre sorters bröd, marknadsgodis samt en loppad stor glasburk och ett fat i samma serie som jag samlar på. En mycket bra fångst!

Till lunch gjorde jag snabbmaten nummer ett i december.

Nämligen grov limpa med rödbetssallad och små delikatessköttbullar ovanpå – kryddade med kryddpeppar. Gott så man kan svimma.

När vi vilat en stund på lunchen var det dags för mig att bege mig till bönhuset för luciarep.

Vårt fina lilla bönhus

Fylldes till brädden av luciafirare.

Sorry för suddiga mobilbilder

Men ni får i alla fall känslan. Efter att vi sjungit vårt program lästes en äldre förmåga julevangeliet på äkta degerforsbondska (som är dialekten som talas här). Så väldigt stämningsfullt.

Efteråt blev det kyrkfika

Och pusskalas

Elina och Ulf skålade fint med kaffekopparna. Och sedan begav vi oss hem igen och gjorde kväll.

Jag kröp i säng med Fåfängans marknad vid elvatiden på kvällen och vaknade inte förrän tio imorse. En sån vintertrött liten familj.

Men nu ska jag göra en sen frukost däredter ta på mig arbetsoverallen och gå ut och lägga nytt hö till fåren och ge dem mat. Sedan tänkte jag och barnen julbaka. Kanske ett pepparkakshus? Önska oss lycka till. Det var länge sedan vi vågade oss på något sånt…

11 december, 2022

Här kommer tankar för söndagen, från författaren och pastorn Tomas Sjödin. Om värdet av nostalgi och hemkomst och att gå tillbaka i sitt förflutna och våga titta på det igen.

Aktuella funderingar i juletid när vi vare sig vi vill det eller inte – påminns om alla tidigare jular vi upplevt.

Ta fyra minuter av din dag och lyssna här.

Julfridskalendern lucka 10

Julfridskalendern lucka 9

Julfridskalendern lucka 8

Julfridskalendern lucka 7

Julfridskalendern lucka 6

Julfridskalendern lucka 5

Julfridskalendern lucka 4

Julfridskalendern lucka 3

Julfridskalendern lucka 2

Julfridskalendern lucka 1

9 december, 2022

Släcka alla starka lampor och kryp upp i ett mörkt, skönt hörn där hemma. Vira om dig med en filt eller en varm kofta. Slå på låten här nedanför och lägg sedan telefonen där du inte kan se den.

Låt tankarna komma och gå som de vill. Sitt i stillhet och känn hur kroppen blir tyngre och lugnet sänker sig.

Här finns länk till låten om ljudlådan inte funkar

Julfridskalendern lucka 8

Julfridskalendern lucka 7

Julfridskalendern lucka 6

Julfridskalendern lucka 5

Julfridskalendern lucka 4

Julfridskalendern lucka 3

Julfridskalendern lucka 2

Julfridskalendern lucka 1

8 december, 2022

Nej men hej här står jag och provar mina nya vantar.

Extra sköna vintervantar med blå tofsar och fint broderi.

Ser ni vad det står på dem? Jasså inte? Nej men då kan jag meddela att det står VINTER. Eftersom jag idag har den stora glädjen att kunna berätta att jag är en av årets åtta Vintervärdar i P1. Så vansinnigt stolt över det!

Här hör du mitt vinterprat!

2011 sommarpratade jag i P1 bara tjugofem år gammal. Jag tror inte riktigt att jag förstod hur stort det var då. Men inget jag gjort i mitt yrkesliv har förändrat mer på kortare tid. Bloggen exploderade över en natt och jag fick en sån otrolig respons från de som lyssnat!

Nu är jag elva år äldre och så väldigt glad och hedrad över att ha fått chansen igen. För nu har jag vett att förstå vilken ynnest det är att få prata till en så bred publik, om ett ämne jag brinner för. Vintervärdarna utses bland de som redan haft uppskattade och väl-lyssnade sommarprat och med det i åtanke är jag ju extra stolt.

Hoppas ni vill lyssna på mig när jag pratar den 30 december i P1. Producerar mitt program gör såklart eminenta Erica Dahlgren – jag skulle inte vilja göra det med någon annan!

Vintervärdar SR Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Årets vintervärdar är Jenny Strömstedt, Patrik Lundberg, Malin Person Giolito, Richard Tellström, Georg Riedel, Marika Carlsson, Olof Wretling och jag.

Här kan du lyssna på programmet vi gjorde tillsammans i Stockholm förra veckan – då kommer också några ledtrådar om vad jag tänker prata om.

8 december, 2022

Igår strax innan midnatt kikade jag ut genom fönstret och såg månskenet. Och då kunde jag inte vara inne en sekund till utan drog på mig mina täckbyxor och min dunrock och gick ut i vinternatten. Tretton minusgrader och hisnande vackert.

Så overkligt ljust med månskenet över allt det vita.

Man vet knappast om det är natt eller dag.

Gick upp i skogen också och stötte på en räv som smög omkring. Vi blev stående länge och stirrade ut varandra.

Men tack och lov slapp jag träffa björnar. De borde ju sova vid det här laget.

Hej lilla hus under vinternattens himmel. Så tryggt och ombonat. Alla tre pojkar snusade just då i min säng. Hemma sjuka från skolan som de varit hela veckan.

När jag tankat månsken och spanat på stjärnorna var tårna så djupfrysta och fingrarna så stela att jag fick skynda mig in igen. Kröp ner i barnhögen och tinade upp och somnade ovaggad.

8 december, 2022

Sitter någon du känner ensam i jul? En hälsning från dig kan betyda så mycket. Posten har en app som heter Riktiga Vykort där man på (bokstavligt talat) fem minuter kan göra ett vykort av en bild man har i telefonen och skicka det till någon när och kär.

Posten ordnar allting och kortet kommer fram med hälsning några dagar senare. Kostnaden är 20 kronor inklusive frakt och allt. Jag och min syster brukade göra kort som dessa till och skicka till min mormor när andan föll på. Då fick hon hälsningar från vår vardag i brevlådan och visste att hon inte var bortglömd trots att vi bodde långt därifrån och inte kunde hälsa på så ofta.

Julfridskalendern lucka 7

Julfridskalendern lucka 6

Julfridskalendern lucka 5

Julfridskalendern lucka 4

Julfridskalendern lucka 3

Julfridskalendern lucka 2

Julfridskalendern lucka 1

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.