Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

28 december, 2016

r036A6734

Nu har min systers familj åkt vidare efter att ha varit hos oss i en hel vecka. Så himla mysiga dagar. Vi har sparkat, tagit skidturer på sjön i månskenet, åkt skrana och pulka och sett The Crown nedbäddade i soffan. Men bara för att julhelgen är förbi tar ledigheten inte slut. Jag stannar kvar i julbubblan många dagar till och bjuder hem vänner, hälsar på släktingar och åker ännu mer längskidor. Inte ett pynt plockas bort.

Prick nu är tomt och tyst i huset för Jakob och barnen är i stan hos farmor. Och jag gör det jag varje jul längtar efter – de jullovsaktiviteter jag gjort alla år under uppväxten. Nämligen att ligga på sängen med en bra bok och massa julgodis. Och då och då slumra till en stund, eller gör en anteckning i dagboken. Ingenting är skönare och mer vilsamt än just detta.

26 december, 2016

Tycker att det är så himla roligt att filma – även om jag verkligen inte är kan hantverket rent tekniskt. Med hjälp av film kan man minnas saker annorlunda än man gör med stillbilder. Som vågen av minnen som svepte över mig flera år efter att farmor hade dött och jag såg en filmsnutt med henne för första gången. Hörde rösten. Såg rörelsemönstret. Allt kom tillbaka.

Hursom. Jag gjorde en liten film från vår julafton om ni vill kika! Prenumererar på min youtubekanal gör ni här

25 december, 2016

r036A5761

Julaftonen började lovande med tunga snöflingor från himlen. I sedvanlig ordning startar vi med kakfrukost.

r036A5837

Det är precis vad det låter som. En frukost bestående av kakor. Min mormor hade hur många sorter som helst när vi firade där – men vi nöjer oss med tre. Barnen fick öppna sina strumppaket också – med sånt som nissarna lämnat under natten.

r036A5685

Lykke och Folke

r036A5842

Gott!

r036A5870

Durkslagshatt i trendiga metaller

r036A5727

Sedan skedde klättring och klängande för att få tiden att gå tills resten av släkten skulle komma. I år firar vi med min systers familj samt pappa och min faster och hennes man. Alldeles lagom många var vi.

r036A5883

Anna gick ut och gjorde snölyktor med barnen medan jag fixade mat. Jakob och Clemens joggade byn runt.

r036A5940

Min vanliga juloutfit är en Västerbottensdräkt som en släkting till Jakob har gjort.

r036A5978

Känner mig alltid så fin i den och så slipper jag tänka ut några andra kläder.

r036A6065

Vi övade ringdans…

r036A6169

Och dukade. Med en skrynklad ljuslila linneduk, lila tallrikar av modellen Asiatisk fasan och så massor av granris på bordet och små röda ljusstakar.

r036A6089

Folke var fin i sin sjömansdräkt och sitt nyfriserade hår.

r036A6140

Att läsa är ett bra sätt att få tiden fram till tomten att gå fortare.

r036A6203

Sedan dukade vi fram julbordet.

r036A6238

Det är verkligen fint att kunna duka fram mat som lagats på vad som odlats och producerats på gården. Rödbetssallad, skinka, revbensspjäll, julköttbullar, potatis, brunkål, grönkål, rödkål och kålrotslåda.

r036A6295

Folke smorde kråset.

r036A6353

Min syster och min äldsta systerdotter testade mustascher

r036A6466

Sedan kom tomten. Fast först stod barnen länge i fönstret och spanade upp mot skogen och letade efter tomtens lykta.

r036A6530

Sedan öppnades det enormt med paket.

r036A6556

Och när kidsen lekt färdigt med sina prylar skyndade vi oss att stoppa dem i säng för en lugnare vuxenkväll.

r036A6573

Vi drack kaffe och åt mandelmusslor med hjortronsylt och löste världsproblemen över fikat.  Det blev en himla fin julafton! Hopppas ni också hade det bra.

22 december, 2016

r036A5261

I tisdags pyntade vi julgranen. En högtidsstund och Bertil var oerhört engagerad i exakt hur pumlorna och glittret skulle hänga för att vara maximalt tilltalande.

r036A5306

Blev en bjässe till gran i år. Nästan tre meter hög. Doften är bedövande.

r036A5330

Älskar mitt flaggspel med de nordiska flaggorna på. Hittade på loppis förra året för en tia.

r036A5391

Julkyrkan har fått komma fram också. Nu känns hela hemmet som en stor varm famn man bara vill krypa in i.

r036A5400

Har så många fina glaskulor i granen också. Sådana jag funnit på loppis under åren. De hänger jag utom räckhåll för klåfingriga ungar.

Igår kväll kom min syster med familj äntligen hit och jag har längtat ihjäl mig efter mina systerdöttrar. Och att gå kvällspromenad under stjärnhimlen tillsammans med syrran. Det är en jultradition jag inte gärna är utan.

20 december, 2016

Jag har klippt ihop en liten julfilm från de senaste dagarnas julstök och lilla julafton. Och förstås från ikväll när vi tog in och klädde granen. Imorgon kommer min syster med familj äntligen hit och då vill jag att de ska mötas av granprakten. Det blev en riktig bjässe till gran i år.

(Ps, kom ihåg att prenumerera på  min youtubekanal för att inte missa några klipp)

17 december, 2016

r036A4925

Eftersom vi firar jul hemma i år med mina släktingar hade vi idag lilla julafton med Jakobs familj.

r036A4871

Hade gjort ett mindre julbord med några av favoritsakerna. Mina julköttbullar, rödbetssallad, grönkål, brunkål och lite annat smått och gott.

gammaldag julbord r036A4883

Fint att kunna sätta sådant som framställts på gården på julbordet.

r036A4874

Lingonvatten är både gott och dekorativt.

r036A4898

Dukade med massor av små röda ljusstakar i trä. Bra med låga ljus så att man ser sina bordsgrannar.   r036A4947

r036A4920 r036A4967 r036A4993

Sedan var det dags för paketöppning för de små. Lego, Duplo, spel, experimentlåda och transformers. De fick lite allt möjligt. I år är det första året som det känts viktigt att verkligen köpa sånt som Bertil önskat sig. Tidigare år har det varit mer hejsan hoppsan och inte så noga eller mycket med klapparna.

Jag och Jakob fick också vad vi önskat oss – nämligen paket för Unicefs räkning. Känns som det viktigaste att ge bort med Malawiresan i färskt minne.

r036A5030

Sedan kom den blå timmen.

r036A5034

Som i december snarare handlar om fem blå minuter.

r036A5042

Innan det blir kolsvart ute. Folke var tvungen att ta igen sig på soffan efter fikat. Vi avslutade med en rejäl långdans genom huset. Räven raskar, små grodorna, skära havre. Runt rummen, upp i trappen, ner i trappen och tillbaka igen. Fin lilla julaftoni! Ett bra genrep inför nästa helg.

• Inlägget presenteras i samarbete med Lev & Dröm •
15 december, 2016

För några veckor sedan var ett filmteam från Lev & Dröm här för att göra reportage. Lev & dröm är ett projekt som drivs av Postkodslotteriet – en facebooksida där de bjuder på inspirerande recept, intervjuer, pyssel och livsberättelser. Främst lyfter de fram unga kvinnor vilket jag tycker är toppen.

Jag gjorde rekordgott julgodis – polkabräck. Ett snabbt och enkelt godis ifall du inte hunnit göra något ännu. Använda gärna mörk kvalitetschoklad för en lite lyxigare känsla. Och följ Lev & Dröm för mer inspiration  – i deras flöde finns fler klipp hemifrån mig!

14 december, 2016
r036A4635

Idag fick barnen vara lediga från förskolan och så tog jag en lugn dag så här mitt i julruschen. Vaknade imorse och såg ut på en enormt stor måna vid trädgränsen. Gjorde eld i brasan, såg julkalender med barnen och drack kaffe medan de spelade toca boca.

r036A4683

Man märker hur bra ungarna mår när de får vara hemma sådär mitt i vardagen. De senaste veckorna har de inte gått fulla veckor. De stökar på och leker och går omkring i pyjamas fram till tvåtiden på eftermiddagen.

r036A4696

Sedan kirrade jag lunch.  Gjorde rödbetssallad och julköttbullar och la på macka tillsammans med lite bladspenat.

r036A4717

Sedan kom min vän Frida och hennes son Viktor förbi och fikade. Titta vilken fin present Frida hade med sig – en karamellpåse vikt av gammalt papper från fyrtiotalet. Denna påse ska jag spara!

r036A4729

Vi fikade och surrade och skvallrade och hade det trevligt. Och sedan åkte barnen på barnkalas, sedan bamsegympa och nu har farmor kommit för att sova över. Hon ska kolla på barnens luciatåg som går imorgon. Folke konstaterade att han ville köra.  Köra? Ja, köra luciatåget såklart! Han är ju fixerad vid tåg. Väldigt tråkig stämning när jag fick försöka förklara att det inte var fråga om tåg utan tågande…

Tycker mycket om december eftersom jag träffar släktingar och vänner mer än i vanliga fall. Julfika, lucia, adventsmys och annat. Istället för att bara gneta på i vardagen gör vi utrymme för lite mer umgänge. Bara för att det är jul liksom. Fint!

Onsdag med minusgrader och ljusblå himmel

• Inlägget är ett annonssamarbete med Panduro hobby •
12 december, 2016

r036A4029

Jag har så smått börjat slå in lite klappar nu. Många platta paket blir det i vanlig ordning. I år slår jag in i brunt kraftpaper och rosa och mintiga toner.

r036A3822

Med ett enklare papper kan man vara kreativ med applikationer och dekorationer. Jag limmade fast små trekanter jag klippt av scrapbookpapper och fäste en bit randigt snöre ovanpå så att det ser ut som en vimpel.

r036A3934

Fina tygband är förstås himla lyxigt på paket. De kan man ju ta av och återanvända dessutom! Ett annat sätt att göra fina ”snören” på paketet är att göra som jag gjort med det som ligger underst i bild. Jag har klippt breda remsor av ett scrapbookark och sedan limmat fast dem direkt på paketet.

r036A3973

Istället för att knyta snörena runt paketet på det vanliga sättet tycker jag att det är fint att dra dem så här  – längs paketets långsida så att det blir randigt. Det lilla kortet gjorde jag genom att klippa ut brunt kraftpapper och limma ovanpå en bit scrapbookpapper. Presentpappret på detta paket kommer från samma scrapbookblock som etiketten  och det rosa snöret jag använt är detta. 

r036A3980Etiketter på paketen i form av julgranskulor är fint! Limma fast kulorna på paketet och låt snöret hänga löst.

r036A4073

Små söta papperspåsar kan man göra själv. Fina att fylla med hemgjort julgodis, kakor, eller andra härliga presenter.

r036A4053

Klipp till ett rektangulärt papper som du viker på detta sätt.

r036A4052

Sätt pappret omlott och limma ihop längs långsidan.  r036A4057

Vik upp en bit av pappret för att få en botten på påsen. Tryck isär påsens öppning så det bildas en botten.

r036A4064

Vik botten omlott på detta vis och limma skarvarna.

r036A3788

Nu ska jag bara skynda mig att gömma bort klapparna så att barnen inte blir för nyfikna på innehållet…!

Inlägget är ett annonssamarbete med Panduro Hobby

11 december, 2016

r036A3188

Idag kommer vi åka och uppvakta Jakobs lillebror som fyller år, men i övrigt blir det inte många knop. Som ni ser på bilden jag tagit är det riktigt kallt. Rimfrost på rutorna och -20 utomhus så man vill mest vara inne. Men när jag ändå är i stan ska jag passa på och köpa några fler hyacinter för mina börjar blomma ut och är det något jag inte vill vara utan i december är det hyacintdoft.

Imorgon avgörs Svenska Podcastpriset. Vi står mot så himla grymma poddar i tävlingen att det känns otroligt att vi skulle ha en chans att vinna. Men vi är i alla fall väldigt stolta att vi blivit nominerade. Jag förstår att ni säkert tröttnat på att höra mig tjata om Svenska Podcastpriset – men snart slipper ni – för nu är det bara tolv timmar kvar tills det avgörs. Ifall ni vill rösta på En Underbar Pod som Årets Nykomling röstar ni här och ifall ni vill rösta på oss som vinnare i kategorin Samhälle & kultur så kan du rösta här. 

11 december, 2016

r036A4255

I lördags var Bertil krasslig och jag likaså. Vi tog en lugn, skön hemmadag där vi knappt lämnade huset. Jag ägnade mig åt att möblera om sovrummet, byta gardiner och pynta lite mer.

r036A4257

Har verkligen hållit emot med tomtar men lagom till tredje advent släpper jag på järnet.

r036A4308

Tycker om gammaldags julpynt som tomteparader, pappersbonader och röda kulljusstakar.

r036A4331

Folke är jordens mest glädjespridande kille. Han går runt här hela dagarna och håller låda och drar skämt. Känns som att 2 och 5 är en bra ålder. Bertil trivs med livet, tycker att han kan och vet allt och är glad att hjälpa alla andra stackare (vi alltså) som inte kan och vet lika mycket. Och förutom stundtals trots från tvååringen är han ungefär i samma livsfas.

r036A4234

Det känns så skönt att det börjar sakta in nu på jobbfronten. Rev av ett gäng stora uppdrag förra veckan men den här veckan är det betydligt lugnare och kommer så bli för varje dag som går.

10 december, 2016
r036A4159

I fredags tog jag en halvdag på jobbet och åkte till min vän Nina och hälsade på och blev bjuden på lunch. Hon har en helt fantastisk släktgård som hon inrett med känsla och omsorg. Här känner man sig alltid välkommen när man hälsar på. Och lite sömnig. För man slappnar liksom av.

r036A4148

Nina lärde jag känna för snart två år sedan och det är så häftigt att se hennes resa.

r036A4118

Hon startade instagramkontot @nina.elisabet som snabbt växte och nu har hon sagt upp sig från sitt gamla jobb och arbetar som inredare och med webshopen äktahem.se som säljer noga utvalda detaljer för hemmet. Allt med Ninas osvikliga känsla för stil.

r036A4100

I hennes ateljé var det paketverkstad för att slå in alla klappar som säljs i butiken.

r036A4111

Älskar alla hennes gamla grejer, all omsorg om detaljerna och de otaliga fina stilleben som finns överallt.

r036A4125

Jamen du ser ju själv! Ögongodis!

r036A4131

Nina är en fantastisk inredare som jag verkligen kan rekommendera ifall du söker hjälp och inspiration för hemmet. Och lika varmt som Ninas hem är – lika varm är hon som person.  Försöker heja på henne att hon ska starta en blogg också så att fler kan lära känna henne.

Hemma hos Märta

10 december, 2016
glöggsangria-036A2735-858x1024

Ibland kan varm alkoholfri glögg kännas lite för sliskigt – då är denna syrliga glöggsangria ett perfekt alternativ!

Portioner

ca 8 glas

Tid

ca 5 minuter

Ingredienser

  • 1 liter alkoholfri rödvinsglögg

  • 1 liter apelsinjuice

  • 1/2 pressad citron

  • 1 näve lingon

  • Apelsinskivor

  • Massor av is

Gör så här

  • Blanda alla ingredienser (de ska vara väl kylda) i en stor skål och servera.

Här hittar du tips på goda juliga snittar att servera till!

• Inlägget är ett annonssamarbete med Hemköp •
9 december, 2016
kanel glaserade morötter 036A3716

Jag tror stort på det vegetariska julbordet. Enligt en färsk sifoundersökning som Hemköp gjort kan var femte svensk tänka sig att byta ut hela julbordet mot ett vegetariskt sådant. Det är i år det slår igenom på bred front!  Och trots att jag är köttätare (vi har ju våra egna grisar på gården) kommer jag också addera massa nya veggiealternativ till vårt julbord.  Som de här glaserade morötterna med chili och kanel.

saffransfalafel 036A3645

Eller denna smarriga saffransfalafel. Recept jag har tagit fram för Hemköps räkning. De vill uppmuntra till ett vegetariskt julbord i år.

Hemköp kan man handla mat via nätet och få det levererat till dörren om man bor i Stockholm eller Göteborg. Matpriserna är samma på webben som i butik och hemleveransen kostar bara 20 kronor. Otroligt smidigt att kunna sitta hemma i lugn och ro och klicka hem julens alla matinköp och välja i deras breda vegetariska sortiment. Men koden JULMAT2016 som gäller fram till och med 31:e december får man 50 kronors rabatt vid köp över 900 kronor.

Jag tycker att ni ska testa min smarriga saffransfalafel till julbordet! Istället för att fritera den tillagar jag den i ugnen. Då behålls den vackra gula färgen och så blir den lite nyttigare.

Saffransfalafel (ca 25 st)

Saffransfalafel

Portioner

ca 25 st

Tid

ca 50 minuter

Ingredienser

  • Till falafeln
  • 1 1/2 dl sötmandel

  • 1  gullök

  • 1 vitlöksklyfta

  • 240 gram (avrunna) kikärtor

  • Rivet skal från 1 citron

  • 1/2 g saffran

  • 3 msk olivolja

  • 2 msk vetemjöl

  • 1 kruka koriander

  • 1 tsk salt

  • Till dressingen
  • 2 dl turkisk youghurt

  • 1 dl sötsur sås

  • salt

Gör så här

  • Kör mandeln i en matberedare så att den grovhackas. Finhacka gullöken och vitlöken och lägg i matberedaren. Tillsätt kikärtor, citronzest, saffran, olivolja, vetemjöl, en kruka koriander och salt. Kör i matberedaren tills smeten gått ihop. Tillsätt mer olja ifall smeten känns torr. Låt sedan stå i kylskåpet en timme.
  • Forma små bollar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter. Vänd bollarna försiktigt efter halva tiden. Rör ihop ingredienserna till dressingen och servera falafeln ljummen. Strö över lite granatäppelkärnor som dekoration.
• Inlägget är ett annonssamarbete med Kung markatta •
8 december, 2016
julsallad recept 036A3321

Jag älskar julmat men tycker att den kan bli lite väl tung och stabbig. Ibland längtar jag bara efter något krispigt grönt och fräscht som komplement. Och ekologiskt såklart! Nu lanserar Kung Markatta kampanjen Framtidens Julmat – tillsammans med kocken Paul Svensson. De har tagit fram ekologiska recept till det vegetariskt julbordet. Klimatsmart och gott! För alla som vill äta mer grönt i jul. Ett himla bra initiativ tycker jag – som också bidrar med två av mina bästa recept. Ett på en härlig, smakrik julsallad och ett på vegetarisk curry & mangosill. På Kung Markattas hemsida finns fler inspirerande rätter till julbordet. Så som brysselkålssallad, libanesisk quinoasallad och rökta betor.

Julsallad

Portioner

4

Tid

ca 20 minuter

Ingredienser

Gör så här

  • Skölj salladen och lägg på ett fat. Tärna äpplen och strö ovanpå. Strimla dadlarna och hackar rödlöken och strö över. Värm en stekpanna och lägg i nötterna. Rosta dem tills de fått färg.
  • Grovhacka dem sedan och strö över salladen tillsammans med de torkade granatäppelkärnorna. Rör ihop vispgrädde, mjölk, dijonsenap och örtsalt till en dressing. Häll över salladen strax innan servering
mango och curri vegetarisk sill 036A3481

I det här receptet har jag bytt ut sill mot aubergine för att få en smarrig vegetarisk ”sill” till julbordet! Det låter kanske knäppt – men aubergine är mild i sig själv och tar smak av inläggningen. Dessutom är konsistensen faktiskt väldigt lik sill. Auberginen behöver marineras över natten så det är bra att ha lite framförhållning. Till det här receptet använder jag en ekologisk curry och mangosås där det peppriga i curryn bryter fint mot det söta i mangon.

Vegetarisk Curry-Mangosill

Portioner: 4 Tid: ca 20 minuter

Ingredienser

Gör så här

  • Koka upp ättikslagen med kryddpepparkornen. Skär auberginen i 1 1/2 cm stora tärningar. Skiva löken tunt. Slå lagen över auberginen och rödlöken och låt marineras över natten
  • Blanda curry och mangosås med 1/2 dl crème fraiche. Låt den marinerade auberginen och löken rinna av och blanda sedan ner i currysåsen. Peppra med svartpeppar och örtsalt. Skiva över lite färsk rödlök som dekoration vid servering.
5 december, 2016

spark 036A3243

Äntligen kan man sparka! Som jag har längtat. Att ta fram sparken på vintern är lika härligt som när jag som liten tog fram cykeln på våren. Vi gjorde en utfärd med barnen igår. I sparkpulkan som mamma målade till min storasyster när hon bara var en knodd.

r036A3278

Det gick ganska långsamt och vi tog oss inte särskilt långt. Brukar bli så när man har en tvååring och femåring som gärna vill sparka själva men inte riktigt behärskar det fullt ut…

spark 036A3263

036A5646

Efter sparkandet gav vi oss på att bygga en liten snökoja och jag hade snöbollskrig med Bertil. Sedan, knappt innan det blivit riktigt ljust blev det mörkt igen och vi gick in och fortsatte söndagens sköna slappande.

Podd: Vem vinner sparkracet?

4 december, 2016

r036A2965

Jag blev nästan lite stressad när jag tände andra ljuset i adventstaken imorse. Herregud är det jul om bara två veckor? Tills jag insåg att det är fem advent denna december. Eller ja – alltså en hel vecka kvar till jul efter den fjärde advent. En hel vecka extra att baka, fixa och göra fint!

r036A2959

Igår hade vi en superlugn lördag. Gjorde världens största paltkok och pyntade lite mer med barnen.

r036A2982

Termometern visade på -16 grader och dagarna är otroligt korta. Plötsligt blev det verkligen vinter med besked.

r036A2991

Idag tror jag det får bli en sparktur med barnen och sedan något gott adventsfika. Och så blir det palt till både lunch och middag. Råkade göra nästan 50 stycken igår nämligen…

1 december, 2016

r036A3004

Första advent är alltid spännande. Väcka barnen, krypa ner i soffan, kolla julkalendern och öppna första luckan

r036A3006

Alla fick plats i soffan. Lite spring bara av tvååringen först.

r036A3007

Som kände ett skriande behov av att hänga i sina romerska ringar innan vi satte igång.

r036A3017

Tycker att årets julkalender kändes väldigt mysig (är ju också extremt svag för Johan Ulvesson och Björn Gustavsson). Precis så här vill jag att den ska vara (fast jag älskade förra årets julkalender också)!

Ute snöar det för fullt och barnen och Jakob blir hemma idag och imorgon och är lite lediga. Jag jobbar på fast i lugnare tempo. Fin första dag på december.

28 november, 2016

r036A5618

Jag är så himla peppad på julen som vi i år firar hemma hos oss. Massa tjock släkt kommer och jag får fixa julmat och baka och pynta och ha huset fullt av folk och fira. Förra julen mådde var jag så utmattad att det var tur att vi firade jul borta så jag slapp ta något ansvar. I år däremot mår jag så mycket bättre så nu ska här bli festligheter för hela slanten!

Det blir med andra ord en hel del juluppdateringar här framöver. Hoppas ni gillar det – och hoppas jag hittar en lika fin gran i år som jag gjorde när den här bilden togs för två jular sedan.

 

28 november, 2016
Clara_laxsnittar_800x473

Dessa laxsnittar gör succé på julminglet eller för all del vilket kalas som helst. Jag tog fram det för Polarbröds räkning förra året och kan verkligen rekommendera att prova det! Och gör gärna dubbel sats för de tenderar att ha en strykande åtgång…

Laxsnittar

Portioner

ca 45 små snittar

Tid

ca 20 minuter

Ingredienser

  • 3 skivor Polarbröd Sarek

  • 2 syrliga svenska äpplen

  • 150 gram färskost

  • 250 gram kallrökt lax

  • ett knippe gräslök

  • salt, peppar

Gör så här

  • Riv äpple på ett rivjärn och krama ur överflödig vätska. Bred färskost på brödskivorna och lägg det rivna äpplet och laxen i ett jämnt lager ovanpå. Salta och peppra försiktigt. Klipp över lite gräslök och rulla ihop brödet till en rulle.
  • Plasta in och lägg i kylen tills det är dags att servera. Skär upp rullen i bitar, ca 2 cm tjocka, strax innan servering.

Kryddiga snittar av hårt bröd

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.