
Julaftonen började lovande med tunga snöflingor från himlen. I sedvanlig ordning startar vi med kakfrukost.

Det är precis vad det låter som. En frukost bestående av kakor. Min mormor hade hur många sorter som helst när vi firade där – men vi nöjer oss med tre. Barnen fick öppna sina strumppaket också – med sånt som nissarna lämnat under natten.

Lykke och Folke

Gott!

Durkslagshatt i trendiga metaller

Sedan skedde klättring och klängande för att få tiden att gå tills resten av släkten skulle komma. I år firar vi med min systers familj samt pappa och min faster och hennes man. Alldeles lagom många var vi.

Anna gick ut och gjorde snölyktor med barnen medan jag fixade mat. Jakob och Clemens joggade byn runt.

Min vanliga juloutfit är en Västerbottensdräkt som en släkting till Jakob har gjort.

Känner mig alltid så fin i den och så slipper jag tänka ut några andra kläder.

Vi övade ringdans…

Och dukade. Med en skrynklad ljuslila linneduk, lila tallrikar av modellen Asiatisk fasan och så massor av granris på bordet och små röda ljusstakar.

Folke var fin i sin sjömansdräkt och sitt nyfriserade hår.

Att läsa är ett bra sätt att få tiden fram till tomten att gå fortare.

Sedan dukade vi fram julbordet.

Det är verkligen fint att kunna duka fram mat som lagats på vad som odlats och producerats på gården. Rödbetssallad, skinka, revbensspjäll, julköttbullar, potatis, brunkål, grönkål, rödkål och kålrotslåda.

Folke smorde kråset.

Min syster och min äldsta systerdotter testade mustascher

Sedan kom tomten. Fast först stod barnen länge i fönstret och spanade upp mot skogen och letade efter tomtens lykta.

Sedan öppnades det enormt med paket.

Och när kidsen lekt färdigt med sina prylar skyndade vi oss att stoppa dem i säng för en lugnare vuxenkväll.

Vi drack kaffe och åt mandelmusslor med hjortronsylt och löste världsproblemen över fikat. Det blev en himla fin julafton! Hopppas ni också hade det bra.