Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

15 december, 2015

Jag är himla trött just nu – och i stort behov av jullov. Då är det skönt att jobba hemifrån och inte behöva fixa iordning mig mer än nödvändigt. Idag kom jag faktiskt inte ens ur pyjamasen utan drog bara på mig en tjockkofta och en stor halsduk och kröp ner i mitt soffhörn med datorn. Inte ett dugg ergonomiskt sätt att arbeta på – men när jag är slut så hjälper det mig att orka.

Himla fint att sitta och känna doften från granen också. Och dricka te och äta pepparkakor när blodsockret dippar. Det här är en bra tid på året!

14 december, 2015

Idag visade termometern arton minus när vi vaknade. Stackars Melker tycker inte om kylan utan står bara i dörren och tvekar. Själv gick jag på spa idag för att ha konferens med mig själv och planera upp mitt 2016.  Det blir ett fint år!

När jag hämtat barnen var det dags att klä julgranen. Bertil verkar ha ärvt min mys-gen för han var överlycklig när han fick pynta och efteråt skulle vi släcka ner i hela huset för att sitta och beundra.

Granen var inte riktigt lika ståtlig som förra året då den fyllde upp hela det här hörnet och jag fick kapa av den för att den tog i taket (som är närmare tre meter…)  Men tillräckligt fin i alla fall! Och riktigt tät!

Som vanligt använde jag en gammal plåthink istället för en julgransfot. Jag stoppar ner granen så att de nedersta grenarna vilar mot hinkens kanter och hjälper till att hålla balansen på granen. Sedan fyller jag hinken med stenar (har ett gäng i bakugnen i vedspisen som kommer till användning varje år). Stenarna gör granen vicksäcker och förhindrar att den står snett. Sedan fyller jag hinken med vatten och granen som får obegränsat att dricka kan stå hur länge som helst utan att börja barra!

Några pumlor i en vacker skål är en fin juldekoration

Och här syns min Norrgavel-soffa som jag är så förtjust i!

Som du ser gillar jag flaggor i granen. Jämför gärna med tidigare år och se skillnaden!

Nu sover båda barnen sedan länge och jag ska koka en kopp te och se några avsnitt av Vänner på Netflix innan jag slocknar för kvällen. Fast jag vill knappt sova. Jag vill bara ligga vaken och titta på granen.

 

 

12 december, 2015

Jakob åkte på kurs till London i helgen och kvar blev jag med barnen. Istället för att vara hemma själv med dem åkte jag till Jakobs mormor för några dagars vila och omväxling. Jag är så fruktansvärt trött så jag passar jag på att sova ikapp allt jag kan. Och ta långa promenader. Jag älskar inlandet i december. Vid kusten är det tyvärr inte särskilt snösäkert ens så här långt norrut – men inlandet kan man då alltid lita på. Så här vackert var det när jag tog en förmiddagspromenad igår. Jag tappar faktiskt andan lite.

• annonssamarbete ABBA •
11 december, 2015
Duka med blänkande sillar i olika kärl på julbordet.

Sista åren har min sill blivit lite lyxigare – med roliga, annorlunda kryddningar. Det är ganska fantastiskt att en så enkel och billig råvara som sill serveras vid våra tre största högtider; jul, påsk och midsommar.  Själv bjuder jag gärna på sill i en lite krämigare lag baserad på crème fraîche eller majonnäs. Det är också den typen av inläggningar som brukar funka bäst när man är ovan och ska lära sig äta sill.

Jag är lite bekvämt lagd så jag utgår alltid ifrån Abba 5-minuterssill vid tillagningen. Det viktiga är bara att låta sillens lag rinna av ordentligt. Lägg gärna filéerna i ett durkslag och torka sedan med en bit hushållspapper. Jag brukar dessutom skära bitarna ännu lite mindre än de är i förpackningen, då jag föredrar små munsbitar!

Här kommer recept på två av mina personliga favoritinläggningar till julbordet. På Abbas receptsida på Allt om Mat finns fler att inspireras av.

Låt gärna små äppelbitar med skal toppa currysillen.

Currysill med äpple och honung. Ja, det må låta konstigt med curry och sill – men kombinationen är otroligt god. Den här vill jag inte vara utan till jul! För övrigt är hemmagjord sill i en fin burk med en handskriven etikett faktiskt en väldigt trevlig gå bort-present.

Currysill

Portioner

ca 4

Tid

ca 15 minuter

Ingredienser

  • 1 paket Abba 5-minuterssill (420 gram ca)

  • 1/2 rödlök

  • 1 msk honung

  • 1 tsk currypulver

  • 2 dl creme fraiche

  • 1/2 rött äpple.

  • Salt och peppar

Gör så här

  • Låt sillen rinna av i ett durkslag. Torka sedan av den med papper och skär i mindre bitar. Hacka rödlöken och låt den fräsa i smör en stund i en kastrull, utan att ta färg. Dofta över curry och honung och rör ihop. Låt svalna. Hacka ett äpple i bitar. Rör ihop lökblandningen med crème fraiche, äpple och honung och addera sillen på slutet. Salta och peppra.
Grova korn från senap ska synas i sillens spad.

En annan sillfavorit jag har är den klassiska senapssillen. Jag använder gärna en grovkornig smakrik senap, helst den sort som säljs på apoteket.

Senapssill

Portioner: ca 8 Tid: ca 20 minuter

Ingredienser

  • 2 paket Abba 5-minuterssill

  • 1/2 dl senap

  • 2 msk socker (gärna farin)

  • 1 msk vinäger

  • 1,5 dl neutral matolja

  • Färsk dill

  • Salt och peppar

Gör så här

  • Låt sillen rinna av i ett durkslag. Torka sedan av den med papper och skär i mindre bitar. Vispa ihop senap, socker och vinäger i en bunke. Tillsätt oljan lite åt gången, samtidigt som du vispar. Blanda ner sillen och klipp sedan över lite dill. Salta och peppra efter behag.

Matjessnittar som start på julbordet

10 december, 2015

Imorse var det dags för luciatåg på barnens förskola. Lite extra mysigt att få se i år, när jag själv inte orkat vara med i något luciatåg.

Bertil och Folke fick vara lucia och tärna enligt Bertils egna önskemål. (Stryka lucianattlinnen till ettåringar är överkurs btw)

Efter fint lussande ute i snön kom jag hem och hällde i mig lite starkt kaffe och tände några ljus och tog ett par lugna minuter innan jag satte igång denna dag på allvar.

7 december, 2015
Smörgåsar med julskinka på silverfat.
Polarbröd, en skiva julskinka, äpple och en rejäl klick senap.

Få saker klår en riktigt god skinksmörgås! Förra tio dagar sedan saltade jag julskinkan och ställde ner den i jordkällaren för att låta rimmas. Skinkan kom från våra egna grisar såklart. Eftersom skinkorna är så små behöver de inte rimmas särskilt länge så nu i helgen tog jag upp och kokade den och gjorde årets första skinkmacka. Det är alltid en lite speciell stund. För Polarbröds räkning har jag tagit fram ett riktigt smarrigt recept med äpple och pepparrotssenap. Fler av mina julrecept hittar ni på Polarbröds hemsida. 

Skinkmackan

Portioner

2

Tid

ca 15 – 20 minuter

Ingredienser

  • 2 skivor (trekanter) Polarbröd Jubileumskaka

  • 1 äpple

  • 1 krm kanel

  • 4 msk senap

  • 2 tsk pepparrot på tub

  • 2 skivor julskinka
    smör

Gör så här

  • Smöra brödskivorna. Kärna ur ett äpple och skär det i skivor. Stek äppelskivorna i smör i en stekpanna så att de blir gyllene, men inte mjuka. Pudra över lite kanel och låt äpplena ligga kvar på eftervärmen. Blanda senap och pepparrot i en liten skål. Lägg skinkskivan på mackan, placera några ljumma äppelskivor ovanpå och klicka över lite pepparrotssenap.

Inlägget är ett samarbete mellan Underbaraclara & Polarbröd

7 december, 2015
Låt barnen spela brädspel medan ni vuxna lagar julkorv.


Kött, en bra hushållsassistent och en god vän i köket är en bra start för dig som ska göra egen korv för första gången. Denna andra advent var det återigen dags för vår lilla tradition att  göra julkorv tillsammans med våra vänner Albin och Ulrika. En himla massa brukar det bli, av köttet från våra egna grisar.

I år var dock Ulrika hemma och kaklade badrum och Jakob passade barnen så jag och Albin gjorde korven själva. För första gången gick det riktigt bra. Känns som att vi börjar få till det nu. Det är alltid så roligt att upptäcka att det där som verkade svårt och komplicerat inte är ett dugg svårt om än kräver lite planering.

En stark hushållsassistent gör det tunga jobbet med julkorven.

För att göra korv är det bra med: En hushållsassistent, en köttkvarn och ett korvhorn att montera på kvarnen. (Älskar min Electrolux!)  Fjälster, bomullstråd att binda ihop korven med samt en stor gryta. Använder du hela köttbitar måste du börja med att mala köttet till färs.

Vi höftar med receptet till vår korv men lagom proportioner är 2/3 färs och 1/3 mald ister. Sedan adderar vi kryddor vi gillar. I det här fallet salvia, riven vitlök och vanlig riven gullök samt salt och peppar. Sedan kör vi det i assistenten och adderar lite vatten tills konsistensen känns bra. Korvsmeten ska vara kall, typ fyra grader så att bunken riktigt immar. Stek lite av smeten i en panna för att känna så att den är lagom kryddad innan du börjar stoppa korven.

Julfest är att se den din egen korv ringla ut för första gången.

Fjälster finns att köpa fryst i vanliga välsorterade mataffärer och läggs med fördel i blöt kvällen natten innan det ska användas. Förra året använde vi lammfjälster och då blev korvarna smala och bra men det var ett jädra bestyr för fjälstret bara sprack och gick av. Krokfjälster är betydligt enklare men då blir korvarna lite tjockare (som på bilden här) och det är det ju inte alla som gillar.

Jag brukar ta ena öppningen på fjälstret och spola i lite vatten och låta det rinna igenom hela fjälstret. Montera korvhornet på köttkvarnen och trä sedan på fjälstret. Mata ner kött i kvarnen. Bind en knut i början och fyll sedan hela fjälstret med korvsmet genom att låta maskinen gå långsamt samtidigt som du matar ner mer färs. Som nybörjare är det bra att vara två vid detta moment men med lite övning kan man göra det här helt själv.

Julkorv i fjälster hemma hos underbaraclara.

Exakt hur hårt man ska fylla lär man sig. Typisk mormors-kommentar, men så är det ju faktiskt! Sedan tvinnar man den långa korven till lagom korta korvar och sätter en knut mellan varje korv med ett bomullssnöre.

En ugnsplåt full av egen korv direkt ur korvhornet på köttkvarnen.

När man gör korv är det för övrigt obligatoriskt att citera den episka filmen från när kungafamiljen gör julkorv (MEER KÖÖÖT, kalla varandra Carl Gystaf osv) samt andra obscena skämt som korvarnas form föranleder.  När du knutit korven pickar du några hål på den med en tandpetare så att den inte spricker. Sedan kokas den i en gryta vatten tills den är helt genomkokt.

Därefter får den komma upp och svalna på ett ugnsgaller. Frys sedan in den om du vill spara – eller stek genast i rikligt med smör!

Vi stekte upp ett stort lass till lunch

Enkelt och rejält. Potatis från vår egen åker. Korv från våra egna djur kryddad med våra egna kryddor. Syrad rödkål från våra odlingar. Närproducerat så det förslår!

Sex timmar senare hade vi stoppat en försvarlig mängd korv och köket var helt igenimmat. Då återstod bara städningen men den besparar jag er bilder på.

Det här var förstås ingen heltäckande korvguide – men en liten förklaring på de olika momenten för er som vill prova att göra själv. Korvarna kan förstås också torkas, syras, rökas men det här är förmodligen det vanligaste förfarandet i hemmaköket. Googla runt efter roliga korvrecept eller slå till på någon av alla de bra korvböcker som skrivits senaste åren. Och det fina med korv är att man kan krydda och fylla den med lite vad som helst man gillar! Inte för inte finns det ju ett ordspråk som säger att endast Gud och slaktaren vet vad som finns i korven…

Den stora korvstoppardagen

Julens bästa köttbullar!

4 december, 2015

Till jul är det så himla mysigt att duka upp ett gottebord med massa olika sorters julgodis. Att stå och göra allting själv till kalasen är visserligen roligt men ganska ansträngande så ett tips är att alla vänner/tjocka släkten får ta med sig någon sort var till festen. Då gör gästerna den sort som de är bäst på och mixen brukar bli fantastiskt bra. Den här bilden är hämtad från min och Annakarins julbok God Jul – Kakor, knäck och karameller och det gottebord vi ställde upp med några av alla de goda saker som finns i boken. Polkamarängerna, apelsintryfflar och fuskfudge är mina favoritrecept!

3 december, 2015

Nu har vi julpyntat lite i Bertils barnkammare. Klart han ska få ha en adventsgran! I hans rum tror jag faktiskt inte att det finns en enda nyköpt möbel eller tavla – allt är loppisfyndat, ärvt eller lånat.

Växa-sängen har han ärvt, och täcket kommer från en loppis.

En gammal skolplansch hänger bakom den kurbitsmålade stolen. En bild av en medeltidsstad. Här älskar vi förresten årets julkalender. Att få vara riddare för en dag – hur häftigt är inte det?

Några inramade sidor ur gamla barnböcker

Förstås hänger den fyrtio år gamla kalendertomten uppe också. Men några presenter eller chokladbitar har jag inte haft ork att pilla ner, stackars barn.

2 december, 2015

Jag är ju besatt av gamla grejer och att gå och leta i loppislådor efter ”skröfs”. Skröfs är det bästa som finns! En gammal fingerborg, en söt tändsticksask i plåt, en vacker gammal otymplig sax, en bit märkband med handbroderade initialer på. Eller söta, gammaldags hyllremsor med julmönster på. Känns nästan hemskt att klippa i dem men jag gör det ändå. För hyllremsor vill jag ha – de får mig att tänka på min farmors fantastiska köksskafferi med blåmönstrat linoleumgolv och udda hyllpapper med missmatchande hyllremsor till.  Fint som snus.

30 november, 2015

Trött är man ju alltid den här årstiden men denna höst är värre än någonsin efter att ha snudd på gått in i väggen och blivit totalt utmattad under hösten. Nu tackar jag min lyckliga stjärna för att jag planerade en sådan ”lugn” december. Ja, visst jobbar jag. Men andan i halsen och minikorta lunchraster för att hinna är det inte tal om. Förra veckans Stockholmsresa var det sista jobbet modell större för det här året. Nu återstår mindre jobb och uppdrag, sånt som inte kräver fullt lika mycket av mig.

Och jag ska utnyttja det till att komma ikapp. Pigga på mig. Och planera nästa år. Kanske alla – men särskilt frilansare – behöver stanna upp och fundera på riktningen varje år. Så att man hinner upptäcka och bromsa om man är på väg åt helt fel håll. När man huvudsakligen jobbar på uppdrag av andra kan det ju bli så att man bara gör de jobb som kommer till en – inte de man helst vill göra. Jag brukar använda december till att grubbla över det. Och så gör jag även i år.

Och psst – visst är min lilla, antika gran himla fin? Secondhandfynd från i augusti…!

29 november, 2015

Imorse tände jag ljus, eldade i vedspisen och plockade fram fika för att göra en riktigt mysig adventsfrukost.

När första ljuset brinner står julens dörr på glänt och alla människor glädjas att fira få advent.

Det blev pepparkakor och saffransbullar och massa kaffe med grädde för mig.

Himmel vilken seg dag – barnen gick i nattlinnen fram till tolvtiden. Och när Folke sov middag la jag mig och läste ut Lena Anderssons ”Utan personligt ansvar”. Och hips vips snarkade jag bort en hel timme. Bra grej det där med sömn. Det är vad jag ska ägna december åt: Sova bort sista halvårets ackumulerade trötthet.

28 november, 2015

Idag har vi städat huset och sedan julpyntat. Är ju så roligt att jag har en unge som är precis lika galen i pynt och ommöblering och styling som jag själv är. Han var sugen på att pyssla så vi gjorde kristyränglarna från min nya julbok!

Lätt som en plätt!

Lite skevt och kladdigt blev det förstås  – som det ska få blir när man är fyra år och pysslar

Jag hängde upp stjärnor och precis som alla andra år är det ett fasligt letande efter rätt kontakter och lampor. Att jag aldrig lär mig att packa iordning lite bättre när jag stökar undan julen.

Vi tände änglaspelet också och lyssnade på plinget. Han undrade vem av änglarna som vann spelet? Rimlig fråga.

Det har vräkt ner snö hela dagen men då det varit omkring noll har det ändå inte blivit så mycket ut på marken. Men jag håller tummarna för att det ska ränta på inatt.

Podd: Smällkarameller, pepparkakshus och julnostalgi!

Min syster Annas kändiskristyrer

27 november, 2015

Bjud på något oväntat i advent – en smörgårstårta med julens smaker! Äntligen stundar första advent. Ikväll ska jag ta fram stakarna och stjärnorna och göra riktig jul! Som jag längtat. Helgen kommer spenderas i sällskap med några vänner och jag funderar på att bjuda på den här goda smörgåstårtan. Tårtan är ett av de julrecept jag tagit fram för Polarbröds räkning. Jag vill särskilt rekommendera de goda laxsnittarna med äpple som är fullkomligt beroendeframkallande. 

Smörgåstårta 12 bitar

Portioner

ca 8 – 10 bitar

Tid

ca 90 minuter

Ingredienser

  • 6 halvmånar Jubileumskaka

  • Första lagret: Skinkröra
  • 100 gram kokt skinka

  • ½ dl creme fraische

  • 2 msk majonäs

  • 1 msk sötstark senap

  • Andra lagret: Rödbetssallad
  • 400 gram hackade rödbetor

  • 1 syrligt rött äpple

  • 2 dl matyoghurt

  • Salt och peppar

  • Tredje lagret: Färskoströra
  • 1/2 dl creme fraische

  • 1/2 dl majonäs

  • 50 gram färskost

  • Garnering
  • 10 salladsblad

  • 200 gr rökt skinka

  • 150 gram kallrökt lax

  • 2 syrliga svenska äpplen

  • Dill

Gör så här

  • Skinkröran
  • Skär skinkan i mindre bitar. Vispa creme fraischen fluffig med en elvip. Blanda sedan försiktigt ner majonäsen, senapen och skinkan i röran.
  • Rödbetssalladen
  • Låt rödbetorna rinna av. Skala äpplet och skär i kuber. Blanda med matyoghurt, salt och peppar.
  • Färskoströran
  • Blanda alla ingredienser en skål till en jämn smet
  • Bygg ihop tårtan såhär:
  • Lägg två halvmånar jubileumskaka på ett fat. Bred över skinkröran. Lägg på nästa lager och bred över rödbetssalladen. Lägg på det sista lagret och bred över färskoströran. Lägg sallad ovanpå tårtan och snurra skinkan till små rosor. Lägg dem runtom smörgåstårtan. Skölj och skär ett äpple i skivor och stick ner mellan skinkbitarna. Snurra laxen till rosor och placera i mitten av tårtan. Garnera med färsk dill och servera genast.
26 november, 2015

En juldekoration jag håller utkik efter på loppisar är små flugsvampar.

Jag undrar om det här var någon grej som alla ungar gjorde i slöjden på 60-talet typ? Känns lite så. Många är lite sneda och kladdigt målade och det är ju oemotståndligt. Någon som kämpat på så gott den kan.

Tycker att svamparna är så söta med små julgransljus i. Jag har dem på hyllan i köket och håller ständigt utkik efter fler.

23 november, 2015

Hela året letar jag fint gammalt julpynt på loppis. På sommaren har man allra bäst fyndchans för då är det ingen som ens orkar titta på julgrejerna. Utom jag då. På det viset fyndade jag en vacker gammal träkyrka för trettio kronor och en tjusig dekorationsmålad granljustake för en liknande spottstyver. Och så det här lilla änglaspelet i originalkartong. Har inte haft något sådant sedan jag var liten men tycker väldigt mycket om det där plingandet. Duken är också ett loppisfynd. Ett helt fantastiskt hantverk med broderade ljusstakar, klockor och grangirlander på. Slog till i juli och har haft liggande på vänt i garderoben fram tills nu.

Älskar gammaldags julpynt – titta här får du se vad jag menar!

15 november, 2015
Ett alternativ till lussebullar är att baka en saftig saffranskaka i långpanna eller ugnsform.

Ingen advent utan doften av saffran! Denna söndag gick i långsamhetens tecken. Lite trötta efter gårdagens fyrtioårskalas. Tack och lov vaknade barnen inte förrän vid niotiden så vi fick ändå sova ikapp ganska bra. Ute var himlen tung och någon utlovade snöblandat regn. Och ja, på eftermiddagen kom det. Ett tunt flor snö som gjorde värden lite ljusare. Längtar efter snön så att det inte är riktigt klokt. Efter doften, de dämpade ljuden och ljuset som följer med.

En saftig saffranskaka lockar stora som små till fikabordet.

Min älskade moster kom förbi på besök och jag bakade en saffranskaka till fika. Otålig Bertil ville äta på en gång…

Hunden Saga vilar sin vita päls mot trägolvet i köket.

Saga däremot, hon låg lika lugn som vanligt på golvet och snarkade.

Den här saffranskakan är så otroligt saftig och god och inte svår att göra. Egentligen är det vanliga saffransbullar som gräddas tillsammans i en form. Vid servering kan man hyvla över lite smör och värma på hela kakan. Då blir den ännu saftigare och godare! Beroende på hur stor form du använder räcker den här degen till två saffranskakor.

Saffranskaka

Portioner

ca 12 – 16 bitar

Tid

över 120 minuter

Ingredienser

  • Till kakan
  • 2 kuvert saffran

  • 3 dl mjölk

  • 50 g färsk jäst för söt deg

  • 1 1/2 dl strösocker

  • 1/2 tsk salt

  • 150 gr  smör, rumsvarmt

  • 1 ägg

  • ca 11-12 dl vetemjöl

  • Till fyllningen
  • 100 g smör, rumsvarmt

  • 1 dl strösocker

  • en påse flagad

  • ett ägg till pensling

Gör så här

  • Mortla saffran med lite socker. Häll mjölken i en kastrull och värm till 37 grader tillsammans med saffranssockret. Häll över mjölken i en bunke. Smula ner jäst i mjölken. Rör sedan ner smör, socker, salt och ägg i bunken. Tillsätt lite vetemjöl i taget tills degen går att arbeta ihop. Knåda den ordentligt och jäs sedan under bakduk ca 60 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.
  • Ta upp degen och kavla ut den till en stor rektangel. Rör ihop smör och socker. Bred över hela degen och rulla ihop den till en lång korv. Skär den i mindre bitar. Smörj en form och stoppa ner bullarna ganska tätt i formen.  Låt jäsa ihop på en plåt i ca 60 minuter. Pensla dem med ägg och grädda ca 12 minuter på 200 grader.
3 november, 2015

Alltså jag vet att det är lite som att svära i kyrkan att säga att man börjar längta efter och förbereda julen redan i börja av november. Men det gör jag. Direkt efter Allhelgona hänger jag mig fullständigt åt detta. Nä, tomtar och sånt får vänta till i december –  men det vintrig fixet får gärna komma in nu. Några knep för att göra vinterfint utan att det ska bli rena rama julafton på en enda gång kommer här

Införskaffa lite ätbara och eller naturliga dekorationer som röda svenska äpplen och enris i en kruka. Enris är fantastiskt – dels doftar det gott men sedan tycker jag att barren sitter längre än på vanligt granris. Och glöm inte att dekorera med massor av levande ljus!

Satsa på grått som känns varmare och mer ombonat än vitt  – med en liten gnutta rött blir det vintrigt inne (fast inte på julaftonsättet!)

Fläska på med textilier av alla slag…plädar, kuddar, mattor. Och dekorera med ruskor av granris där du på sommaren skulle ställt ängsblommor.

Ssatsa på vita cyklamen eller azaleor istället för somrigare pelargoner.

Kransar av alla slag är förstås lika vackra inne som ute.

Och glöm inte att allting som luktar juligt förstås sätter vinterstämningen på två röda! Hyacinter, saffran, nejlikor i apelsiner..

Ja, det var nog de tips jag hade. Nu ska jag sätta igång att göra vinterfint här hemma!

Fint hemma med vinterns färger

20 oktober, 2015

Igår satte jag mitt hopp till tisdagen och önskade att den skulle bli en bättre dag. Det blev den också – och det med råge. Inatt var det nio minus här hemma så hela världen var frostig och vit när jag vaknade. Väldigt vintrigt och passande då jag på förmiddagen gjorde en julig omslagsplåtning till en tidning.

Det är helt bisarrt hur mycket plats julen tar i mitt liv. Det sista pyntet plockade jag bort i juni – då hade jag haft en låda med pynt nere i vardagsrummet ända sedan december. Med allt sånt som behövs för att skapa julstämning i diverse tidningsreportage. Och nu plockade jag alltså fram första julpyntet för säsongen och gjorde vinterfint hemma istället. Med det här yrket är det tur att jag älskar julen. Annars hade jag väl blivit tokig…

Nu sitter jag i alla fall och jobbar ikapp framför datorn och värmer mig med lite te och njuter av att vara fint sminkad och fixad.

16 oktober, 2015

Åh, snart är den här! Nästa vecka släpps min och Annakarins julbok God Jul – Kakor knäck och karameller. Som jag längtar. Jag har inte fått hem mitt eget ex ännu men tror att den kommer på måndag så nu går jag otåligt runt här hemma och räknar ner dagarna. Att se sin bok för första gången är alltid väldigt speciellt! Boken är alltså en bakbok med tips på gamla godingar och nya favoriter. Den riktar sig till barn mellan 9-12 år – fast egentligen är det en familjebok. En bok för alla helt enkelt. Och om Steg-för-steg serien har handlat om att släppa loss barnen själv i köket, så handlar julboken om att mötas över generationsgränserna, känna gemenskap och vara kreativa tillsammans. Så som julen är när den är som allra bäst!

Jag har fixat en rabattkod så att ni just nu får boken för 88 kronor på Bokus. Ordinarie pris är ca 108 kronor. Uppge koden godjulclara när ni kommer till kassan. Det här är ett förhandserbjudande som gäller tills boken släpps den 21/10.

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.